گروه آلپ

خدمات مالی, مالیاتی, آموزش و فروش نرم افزار مالی

اهمیت صورت جریان وجوه نقد و جریان‌های نقدی

اهمیت صورت جریان وجوه نقد و جریان‌های نقدی 

جریان‌های نقدی در حقیقت همان ورودی‌ها و خروجی‌های وجه نقد و معادل وجه نقد است. وجه نقد شامل وجه نقد در دسترس و وجوه سپرده‌گذاری شده است. معادل وجه نقد شامل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باقابلیت نقدینگی

بسیار بالا است که به‌آسانی قابل‌تبدیل به مقادیر معینی وجه نقد است و احتمال تغییر در ارزش آن بسیار ناچیز است. وجوه نقد آزاد، همان وجوه نقد عملیاتی است که مقادیر مربوط به خرید دارایی‌ها از آن کسر شده است. مدیران واحدهای تجاری معتقد هستند که وجوه نقد آزاد اطلاعات مفیدی را برای سرمایه‌گذاران راجع به توانایی شرکت در خصوص تهیه وجوه نقد آن هم بدون تأمین مالی خارجی، فراهم می‌کند. مدیران از این معیار برای سنجش منابع در دسترس جهت موقعیت‌های استراتژیک استفاده می‌کنند. موقعیت‌هایی مثل: کسب مالکیت، سرمایه‌گذاری تجاری، تصمیم‌گیری‌های عملیاتی و اهداف بودجه‌بندی همراه با وجوه نقد آزاد بهتر است نه به‌تنهایی . معیارهای دیگری مثل وجوه نقد حاصل از عملیات، سود خالص و دیگر معیارهای عملکرد مالی که مطابق با اصول پذیرفته‌شده حسابداری محاسبه‌شده‌اند، در نظر گرفته شود.


اطلاعاتی که از طریق صورت جریان وجوه نقد افشاء می‌شود برای مقاصد متعددی مفید است. یکی از کاربردهای آن تهیه بودجه‌های نقدی است. ترکیب اطلاعات مربوط به جریان‌های ورود و خروج وجوه با اطلاعات منعکس در سایر صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه، می‌تواند در پیش‌بینی خالص جریان‌های آتی وجوه سودمند واقع شود.


جریان‌های نقدی در یک واحد تجاری از اساسی‌ترین رویدادهایی است که اندازه‌گیری‌های حسابداری بر اساس آن انجام می‌گیرد. چنین تصور می‌شود که بستانکاران و سرمایه‌گذاران نیز تصمیماتشان را بر همین اساس اتخاذ می‌کنند. وجوه نقد از این نظر دارای اهمیت است که نشان‌دهنده قدرت خرید ماست و در مبادلات اقتصادی به سهولت می‌تواند به سازمان‌ها و یا اشخاص مختلف جهت رفع نیازهای خاصشان و نیز در تحصیل کالاها و خدمات انتقال یابد. بنابراین وجوه نقد نقش مهمی در توانایی مؤسسه در دسترسی به منابع و وجوه خارج از مؤسسه ایفا می‌کند و مؤسسات دارای نقدینگی مثبت توانایی افزایش سرمایه و استقراض از بازار سرمایه رادارند و این در حالی است که مؤسسات دارای نقدینگی منفی (و یا ناکافی) قادر به استقراض نبوده و با ریسک عدم پرداخت بدهی‌های خود روبرو هستند.


هاکل معتقد است که در تصمیم‌گیری‌ها، جریان‌های نقدی نسبت به سود ارجح‌تر است. دلایل وی عبارت‌اند از اینکه سودها تحت تأثیر صلاحدیدهای مدیران قرار می‌گیرند، نظیر بعضی از آزادی عمل‌ها در کاربرد استانداردهای حسابداری در موقعیت‌های خاص، بنابراین واحدهای تجاری برای شناسایی درآمدها و هزینه‌ها و تخصیص بهای تمام‌شده به دوره‌های مالی روش‌های خاصی رادارند. به‌عبارت‌دیگر وجوه نقد توسط به‌کارگیری روش‌های مختلف حسابداری تحت تأثیر قرارنمی گیرد.


براساس بیانیه شماره یک هیات استانداردهای حسابداری مالی، هدف اولیه حسابداری این است که به سهامداران و سایر استفاده‌کنندگان امکان دهد که انتظارات خود را از گردش وجوه نقد آتی شکل دهند. یعنی گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را ارائه کند که به سرمایه‌گذاران فعلی و آتی و همچنین اعتباردهندگان کمک کند تا مبالغ، زمان‌بندی و ابهام مربوط به دریافت‌های نقدی مربوط به سود سهام یا بهره و وجوه حاصل از فروش، بازخرید یا سررسید شدن اوراق بهادار را ارزیابی کنند. اشخاصی که وجوه خود را در اختیار واحد انتفاعی قرار می‌دهند، مانند دارندگان سهام عادی، سهام ممتاز و اعتباردهندگان انتظار دارند که برای پول خود بازده ای کسب کنند که از نرخ بهره بازار کمتر نباشد.


طبق بیانیه شماره یک هیات استانداردهای حسابداری مالی به نقل از پاراگراف 44، اطلاعات مربوط به سود (درآمدها) واحد تجاری و جزئیات آن که توسط حسابداری تعهدی محاسبه‌شده است در مقایسه با اطلاعات مربوط به دریافت‌ها و پرداخت‌های جاری، شاخص بهتری از عملکرد را فراهم می‌کند. چراکه در نظر گرفتن مسائلی مثل زمان و تطابق در حسابداری تعهدی باعث شده است که سود خالص نسبت به وجوه نقد حاصل از عملیات دارای اعتبار و اثربخشی بیشتری باشد. اما از طرف دیگر طبق پاراگراف 90 بیانه شماره 2 هیات، فرآیند حسابداری تعهدی نتیجه سبک ـ سنگین کردن بین مربوط بودن و قابلیت اعتماد است و نیز دربرگیرنده حدس و گمان‌هایی است که ممکن است اشتباه باشد و همین باعث شده است که جزئیات حسابداری تعهدی نسبت به جزئیات نقدی سود خالص قابلیت اطمینان کمتری داشته باشد.


صورت جریان‌های نقدی علل تغییرات در موجودی نقد و شبه نقد و همچنین خلاصه‌ای از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی یک موسسه را در یک دوره زمانی مشخص تشریح می‌کند.


 یکی از اهداف اساسی ارائه صورت جریان وجوه نقد، افشای اثرات فعالیت‌های مهم تأمین مالی و فعالیت‌های مهم سرمایه‌گذاری توسط واحد تجاری طی یک دوره مالی است. منظور از فعالیت‌های تأمین مالی، عملیات و رویدادهایی است که به تأمین وجه برای واحدهای تجاری منجر شده است که اصطلاحاً منابع مالی یا منابع وجوه نیز خوانده می‌شود و منظور از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری رویدادها ویا عملیاتی است که به مصرف وجه توسط واحد تجاری منتهی شده است که اصطلاحاً مصارف مالی یا مصارف وجوه نیز نامیده می‌شود. بنابراین از آنجا که هدف اصلی صورت جریان‌های نقدی ارائه اطلاعات در مورد پرداخت‌ها و دریافت‌های نقدی و همچنین تغییرات موجودی نقد و شبه نقد هست، اطلاعات مفیدتری را نیز در مورد ارزیابی مواردی از قبیل سیاست‌های تأمین مالی موسسه، سیاست‌های توزیع سود، توانایی افزایش ظرفیت تولیدی و... ارائه می‌نماید. درواقع اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می‌تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان‌های وجوه نقد آتی به استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی کمک کند. اطلاعات مزبور بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است. علاوه بر این تحلیلگران و دیگر استفاده‌کنندگان اطلاعات مالی اغلب به‌طور رسمی یا غیررسمی مدل‌هایی را برای ارزیابی و مقایسه ارزش فعلی جریان‌های وجوه نقد آتی واحدهای تجاری بکار می‌برند. به‌علاوه این اطلاعات می‌تواند جهت کنترل میزان دقت ارزیابی‌های گذشته مفید واقع شود و روابط بین فعالیت‌های واحد تجاری و دریافت‌ها و پرداخت‌های آن را نشان دهد. ارزیابی فرصت‌ها و مخاطرات فعالیت تجاری و وظیفه مباشرت مدیریت مستلزم درک ماهیت فعالیت تجاری ازجمله نحوه ایجاد و مصرف وجوه نقد توسط واحد تجاری است. ترازنامه، صورت‌های عملکرد مالی و صورت جریان وجوه نقد تماماً اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی، عملکرد مالی و همچنین نقدینگی، توانایی بازپرداخت بدهی‌ها و انعطاف‌پذیری مالی فراهم می‌آورند. بدین لحاظ ایجاد ارتباط بین اطلاعات مندرج در صورت جریان وجوه نقد و اطلاعات ارائه‌شده در صورت‌های مالی اساسی دیگر حائز اهمیت است.


درنهایت می‌توان چنین نتیجه گرفت که: اطلاعات مربوط به گردش وجوه نقد باید برای استفاده‌کنندگان مالی در درک بهتر عملیات، ارزیابی فعالیت‌های مالی، سنجش نقدینگی و توان واریز به‌موقع بدهی‌ها، تفسیر اطلاعات مربوط به سودآوری و درنهایت فعالیت‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری واحد انتفاعی سودمند واقع شود. بنابراین سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان عمده اطلاعات مالی به خاطر شکل‌دهی به انتظارات منطقی خود از دورنمای دریافت‌های نقدی و ارزیابی مخاطراتی که ممکن است باعث شود مبلغ یا زمان‌بندی این دریافت‌ها با انتظاراتشان متفاوت باشد، به اطلاعاتی نیاز دارند که بتواند آنان را در ارزیابی دور نمای گردش وجوه نقد واحد انتفاعی که در آن ذی‌علاقه‌اند کمک کند. بر اساس همین دلایل در حال حاضر در کشورهای مختلف و همچنین در سطح بین‌المللی یکی از هدف‌های گزارشگری مالی کمک به سرمایه‌گذاران و سایرین در ارزیابی مبالغ، زمان‌بندی و ابهام نسبت به دورنمای خالص ورود وجه نقد به واحد انتفاعی مربوط شناخته‌شده است.

خدمات مالی و مالیاتی و مشاوره

گروه آلپ:

021-66266061

09124044834

کانال تلگرامی ما hesabdarimaliati@

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه آلپ

تهران

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

خدمات مالی، مالیاتی، آموزش و فروش نرم افزار مالی، راه اندازی نرم افزار متناسب با فعالیت شرکت، دوربین مداربسته، راه اندازی شبکه داخلی

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات و خدمات