سبز انرژی (دستگاه تولید آب از هوا|تولید آب شرب|بهداشتی و ...

دستگاه تولید آب از هوا, تولید آب در محل, آب از هوا

بازچرخانی آب توسط دستگاه های تولید آب از هوا

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در چند سال اخیر خشکسالی آثار زیان بار وسیعی بر شرایط اقتصادی و اجتماعی  کشور داشته است. خشکسالی باعث کاهش بارندگی، پایین آمدن سطح منابع آب های زیرزمینی و شور شدن آب چاه ها (پایین آمدن کیفیت آب) در بسیاری از مناطق کشور شده است. با استناد به تحقیقات موسسه معتبر World Resources Institute  تا سال ۲۰۴۰ کل سطح ایران در محدوده بحرانی خشکسالی قرار می گیرد. این بدان معناست که طی دو دهه  آینده درخواست برای برداشت از منابع آب در ایران ۸۰٪ بیشتر از میزان توزیع آن خواهد بود. به زبان ساده تر کمبود آب به معضل اجتماعی و اقتصادی بزرگی تبدیل خواهد شد. برای دیدن آثار زیان بار خشکسالی نیازی نیست که ۲۰ سال صبر کنیم. خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی، و قطعی پی در پی آب شرب در بسیاری از شهر های کشور گواهی ست بر گسترش زیان های ناشی از کاهش منابع آب. 

تکنولوژی تولید آب از هوا

 علاوه بر ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب وهمچنین مدیریت کارآمد در زمینه استفاده از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، استفاده از تکنولوژی های نوین در زمینه تولید و توزیع آب نیز می تواند کشور را در مقابله با این بحران یاری رساند. استخراج و استفاده از منابع آب موجود در اتمسفر یکی از روش های نوینی ست که می تواند، مخصوصا در بخش تولید آب شرب در مناطق جنوبی کشور، توسط ارگان های دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی  مورد استفاده قرار گیرد. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد ولی اتمسفر زمین منبعی بی پایان و دست نخورده از آب را در خود جای داده است. در هر لحظه از زمان، در حدود ۱۲٫۹۰۰ کیلومتر مکعب آب در هوای اطراف زمین وجود دارد. یا به عبارتی دیگر ۱۲ تیریلیون و ۹۰۰ میلیارد مترمکعب آب. برای درک بصری بهتر این حجم آب در هوا، تصور کنید که بر روی تاج سد شهید عباسپور ایستاده اید و به دریاچه پشت سد (مخزن سد) که حجمی معادل ۳٫۱۳۹ میلیون مترمکعب دارد نگاه می کنید. حال تصور کنید که از این دریاچه ۴٫۱۱۰ عدد در برابر شما قرار گرفته است. این معادل حجم آبی ست که در هر لحظه از زمان در هوای اطراف زمین وجود دارد. نکته مهم این است که این منبع عظیم آب، بر خلاف آب های سطحی و زیرزمینی، بی پایان است و هیچگاه از بین نمی رود و اتمسفر زمین همواره در اثر تبخیر آب دریاچه ها، رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها مملو از آب می باشد.

 سیستم های تولید آب از هوای (Atmospheric Water Generators - AWGs) شرکت سبز انرژی این امکان را فراهم می کنند تا هوای اطراف را، در صورت داشتن رطوب و دمای مناسب برداشت، و رطوبت آن را به آب تبدیل کرد. هوای وارد شده به درون دستگاه سرد شده تا به دمای نقطه شبنم برسد. در این زمان رطوبت موجود در هوا از حالت بخار به مایع (آب) تبدیل می شود. در ادامه آب تولید شده در چند مرحله، توسط سیستم های تعبیه شده در درون دستگاه، فیلتر شده و مواد معدنی مورد نیاز به آن اضافه می شود تا به آب شرب سالم و گوارا تبدیل شود. همچنین برخی از دستگاه های تولید آب از رطوبت هوا شرکت سبز انرژی می توانند بدون اتصال به شبکه برق کشور و تنها با اتصال به پنل های خورشیدی و باطری انرژی مورد نیاز جهت تولید آب از رطوبت هوا را تولید کنند.

استفاده از این سیستم نوین تولید آب این امکان منحصر به فرد را در اختیار اشخاص حقیقی، صاحبان صنایع، مسئولین و ارگان های مرتبط با تولید و توزیع آب قرار می دهد که:

۱- آب مورد نیاز را در محل مورد نظر و بدون اتصال به شبکه آب کشور، و بدون حفر چاه تولید و توزیع کنند.

۲- آب را از منبعی کاملا جدید (هوا) تهیه کنند و بدین وسیله از سایر منابع آب (از جمله آب های زیر زمینی) محافظت کنند.

 

انواع دستگاه های تولید آب از هوا

 دستگاه های تولید آب از هوا با توجه به حجم تولید و نوع مصرف به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. این دستگاه ها معمولا توان تولید از۳۰ لیتر تا ۱۰ هزار لیتر آب در روز را دارا می باشند. هرچند که نوع و تعداد دستگاه مورد نیاز براساس میزان آب مورد نیاز مشتری و شرایط آب و هوایی منطقه نصب تعیین می گردد، اما معمولا از دستگاه هایی با توان تولید زیر ۱۰۰ لیتر در روز در منازل و واحد های تجاری کوچک، و از دستگاه هایی با توان تولید بیشتر در مراکز تجاری، علمی و صنعتی بزرگ استفاده می شود.

بدیهی ست که با در کنار هم قرار دادن تعدادی از این دستگاه ها و ایجاد یک مزرعه تولید آب  از هوا می توان تا چند صد هزار لیتر آب در روز را نیز از رطوبت موجود در اتمسفر تولید کرد. این مزارع سريع ترين و كارآمدترين راه حل براى توليد و توزيع آب شرب در محل را فراهم می کنند. مزارع تولید آب حتی در نقاطی که دسترسی به شبکه برق کشور میسر نیست و با استفاده از تکنولوژی اتصال به پنل های خورشیدی، توربین های بادی، باطری و یا ژنراتور برق، امکان تولید آب مورد نیاز را فرآهم می کنند. با احداث این مزارع، می توان مشکلات ناشی از به کار گیری روش های سنتی آب رسانی، مخصوصا در مناطق روستایی، را به حداقل رساند، از جمله:

 ۱- نصب و نگهداری از کیلومترها لوله های انتقال آب مستقر در زیر زمین.

۲- حمل آب با تانکر.  

۳- حفر چاه و استفاده از منابع محدود آب های زیرزمینی.

تاثیر شرایط محیطی بر سیستم های تولید آب از هوا

رطوبت، دما و ارتفاع از سطح دریا سه عامل تعیین کننده در میزان تولید آب دستگاه های تولید آب از هوا می باشند. توان تولید اعلام شده توسط شرکت سازنده معمولا برای استاندارد دمای ۳۰ درجه و رطوبت ۸۰٪، و در ارتفاع صفر از سطح دریا در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال اگر شرکت سازنده توان تولید یک دستگاه را ۲۵۰ لیتر در روز اعلام کند، این بدان معناست که اگر این دستگاه در طی ۲۴ ساعت شبانه روز، در ارتفاع هم سطح دریا به طور مداوم کار کند، و دما و رطوبت محیط نیز بطور متوسط و متناوب ۳۰ درجه و ۸۰٪ باشند، این دستگاه قادر است در طول ۲۴ ساعت ۲۵۰ لیتر آب تولید کند. به طور کلی هرچه دما و رطوبت بالا تری داشته باشید و به سطح دریا نزدیک تر باشید می توانید با استفاده از این تکنولوژی آب بیشتری را تولید کنید، و در نتیجه هزینه تولید آب را نیز کاهش دهید.

 بر این اساس بهترین مناطق برای استفاده از تکنولوژی تولید آب از هوا در ایران مناطق ساحلی مجاور خلیج فارس می باشند. این مناطق شامل استان بوشهر، استان هرمزگان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و بخش هایی از جنوب استان خوزستان را شامل می شوند. این مناطق  با دارا بودن رطوبت و دمای مناسب در تمامی طول سال امکان استفاده از این تکنولوژی را با بالاترین میزان بهره وری فرآهم می کنند. در سایر مناطق ایران خصوصا در فصل زمستان که دمای نقطه شبنم به زیر صفر می رسد امکان تولید آب به این روش یا وجود ندارد و یا اینکه برای مدت کوتاهی در طول سال، معمولا در ماه های گرم فصل تابستان، به میزان کمی امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال یک دستگاه استاندارد ۲۵۰ لیتری در جزیره کیش به طور متوسط در ماه فروردین در حدود ۱۵۰ لیتر آب در روز تولید می کند. اما همین دستگاه در صورتی که در همین ماه در شهر کاشان مورد استفاده قرار گیرد به طور متوسط تنها ۵۰ لیتر آب در روز تولید می کند. بنابراین اطلاع از وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی منطقه در انتخاب دستگاه مناسب، برآورد هزینه های اجرا و نگهداری بسیار مهم می باشد.

اولین پروژه تولید آب از هوا در روستاهای کشور در روستای نقاشه جزیره قشم.

لینک فیلم پروژه:

https://goo.gl/Ay9Cuf

بازچرخانی بخار آب در صنایع و گلخانه ها با استفاده از دستگاه های تولید آب از هوا

 با استفاده از دستگاه های تولید آب از هوا امکان بازچرخانی بخار آب تولید شده در فضاهای بسته و جلوگیری از هدر رفت آب در صنایع مختلف فراهم می شود. با قراردادن این دستگاه ها در واحدهای صنعتی و گلخانه ها می توان بخار آب تولید شده را مجددا به آب تبدیل کرد و مورد استفاده قرار داد. بدیهی است که نصب سیستم های AWG در فضا های بسته، برخلاف دستگاه هایی که در محیط باز نصب می شوند، دیگر وابسته به شرایط آب و هوای منطقه نیست. تا زمانی که بخار آب کافی توسط واحد صنعتی و یا گلخانه مورد نظر تولید شود، این دستگاه ها می توانند با تبدیل آن به آب از هدر رفت میزان قبل توجهی آب جلوگیری کنند.

 

نکات کلیدی در مورد اجرای پروژه های تولید آب از هوا

  • صاحبان صنایع با تولید آب با خلوص بالا از هوا، نه تنها باعث افزایش سلامت کارکنان خود و ارتقای کیفیت محصولات آب – بنیان می شوند، بلکه در مبارزه با بحران کم آبی در کشور نیز مشارکت می کنند. 
  •  دولت می تواند از دسترسی مداوم روستاییان در مناطق محروم به حداقل آب شرب مورد نیاز آن ها اطمینان حاصل کند. 
  • مزارع تولید آب از هوا می توانند به عنوان زیر ساختی مطمئن -که در زمان کوتاه ۲ تا ۵ ماه قابل اجرا هستند- در کنار طرح های بلند مدت گسترش شبکه تولید و توزیع آب کشور مورد استفاده قرار گیرند.
  • تکنولوژی تولید آب از هوا از سایر منابع آب کشور از جمله آب های زیر زمینی محافظت می کند.
  • دستگاه های تولید آب از هوا به کاهش استفاده از بطری های پلاستیکی آب کمک می کنند، و باعث محافظت از محیط زیست در برابر اثرات مخرب بطری های پلاستیکی می شوند.
  • با استفاده از این تکنولوژی می توان آب شرب مورد نیاز را در محل مورد نظر بدون اتصال به شبکه آب و برق کشور تولید کرد.
  • اجرای پروژه های تولید آب از هوا، مخصوصا در مناطق روستایی، به اشتغال زایی در آن منطقه کمک می کند. دسترسی مدام به آب شرب سالم از مهمترین عوامل جلوگیری از مهاجرت روستایی می باشد. و باعث تداوم طرح های اشتغال زایی در روستاها می شود.
  • توزیع آب شرب سالم در بین روستاها باعث افزایش سلامت روستاییان و کاهش میلیاردها تومان هزینه های درمانی مرتبط با آب ناسالم می شود، از جمله کاهش بیماری های کلیوی، گوارشی و پوستی. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دستگاه های تولید آب از هوا و نکات فنی استفاده از این سیستم ها با متخصصان سبز انرژی تماس حاصل نمایید: 
تلفن: ۰۲۱۲۲۵۶۲۷۴۶

ایمیل: info@setarvand.com    

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

سبز انرژی (دستگاه تولید آب از هوا|تولید آب شرب|بهداشتی و ...

امارات متحده عربی، دبی، دبی

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، خدمات

خدمات/محصولات

دستگاه تولید آب از هوا، تولید آب در محل، آب از هوا، تولید آب آشامیدنی، دوش حمام، دوش های کم مصرف، انرژی تجدید پذیر، تولید آب در مناطق خشک، توربین بادی، تولید آب کشاورزی، مولد تولید آب از هوا، آبرسانی روستایی، تامین آب صنایع، تصفیه آب، گلخانه، دستگاه آبساز

دسته‌بندی محصولات و خدمات