تحلیلگران بارکد آریا

تجهیزات مبتنی بر بارکد , سیستم های امنیتی فروشگاه , گیت های حفاظت فروشگاهی

بارکد یا کد ميله ای چيست ؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

کد میله ای یک روش ارزان برای رمزگذاری اطلاعات متنی است که امکان خواندن آن به سادگی توسط دستگاه های ارزان قيمت الکترونيکی فراهم می گردد  . با استفاده از کدهای میله ای ،  می توان داده را با سرعت ، دقت  و صحت بالا جمع آوری کرد. 
کد ميله ای از مجموعه ای  خطوط  و فضای خالی مجاور موازی تشکيل می گردد . برای رمزگذاری رشته ای از حروف ( یک متن کوچک ) به نمادهای چاپی از الگوهای از قبل تعريف شده خطوط و فضای خالی که اصطلاحا" به آنان "symbologies" گفته می شود ، استفاده می گردد . 
 کد های ميله ای را می توان به عنوان نوع چاپی کدهای مورس در نظر گرفت که در آنان میله های باریک ( و فضای خالی ) ، نقاط  و ميله های پهن تر خط تيره (-)  را مشخص می نمایند .
دستگاهی که در ادامه این کدها را می خواند ( Barcode reader ) ، برای رمزگشائی یک کد میله ای اقدام به ارسال یک منبع نور در میان کد ميله ای کرده و  شدت نور برگشتی توسط فضاهای خالی را اندازه گيری می نماید .الگوی نور برگردانده شده ( منعکس شده ) با استفاده از یک ديود حساس به نور  تشخيص داده شده و در ادامه یک سيگنال الکترونيکی که عينا" با الگوی چاپی کد ميله ای مطابقت دارد ، توليد می گردد . در نهایت ، سيگنال الکترونيکی توسط مدارات الکترونيکی ارزان قيمت به داده اوليه رمزگشائی می شود . 
با توجه به طراحی اکثر الگوهای توصيفی کدهای ميله ای ، پويش يک کد ميله ای از سمت راست و يا چپ تفاوتی نخواهد داشت . 
ساختار اولیه یک کد میله ای مشتمل بر عناصر زیر است :  

  • يک ناحيه خالی در ابتدا و انتها

  • یک الگوی شروع 

  • یک و یا چندين حرف 

  • يک و یا دو حرف کنترلی ( اختياری )

  • یک الگوی خاتمه


شکل 1 ، ساختار اولیه یک کد میله ای را نشان می دهد :


شکل 1 : ساختار اولیه یک کد میله ای

برای رمزگذاری کدهای میله ای از الگوهای توصيفی متعددی استفاده می گردد . هر یک از این الگوها با هدف تامين يک نياز خاص در یک صنعت خاص پياده سازی شده اند . برخی از این الگوهای توصيفی عملا" تبدیل به استاندارهای غیر رسمی شده اند که امروزه در اکثر صنایع از آنان استفاده می گردد . الگوهای توصيفی B-Coder  ، TALtech Bar Code ActiveX control و TALtech Bar Code DLLsمتداولترین الگوهای توصيفی می باشند که در تمامی صنایع از آنان استفاده می گردد . 
الگوهای توصيفی مختلف دارای قابلیت های متفاوت برای رمزگذاری داده می باشند . مثلا" الگوی توصيفی UPC ، که از آن معمولا" برای محصولات خرده فروشی استفاده می گردد همواره شامل 12 رقم عددی است در حالی که الگوهای توصيفی Code 39 و Code 128  قادر به رمزگذاری داده الفبا عددی به طول 30 حرف می باشند . این نوع کدهای میله ای را اصطلاحا" الگوهای توصيفی خطی می نامند . چراکه از مجموعه ای خطوط با عرض مختلف تشکيل می گردند . 
اکثر اسکنرهای کدهای میله ای تجاری ، قادر به خواندن تمامی انواع الگوهای توصيفی کدهای ميله ای خطی می باشند . بنابراین لازم نيست که از دستگاه های مختلف در ارتباط با کدهای ميله ای متفاوت استفاده کرد . 
الگوهای توصيفی جدید دو بعدی کد میله ای نظیر PDF417 و Data Matrix قادر به رمزگذاری هزاران بایت داده در یک نماد کد میله ای به صورت متن و داده باينری می باشند . معمولا" برای خواندن الگوهای توصيفی جديدتر دو بعدی ، لازم است از اسکنرهايی استفاده گردد که بدین منظور طراحی شده اند . 
هدف اولیه يک کد میله ای ، شناسايی يک آیتم از طریق برچسب زدن یک کد میله ای ( یک شناسه عددی منحصربفرد و یا رشته ای از حروف  ) بر آن است .  کدهای ميله ای معمولا" توسط نرم افزارهايی مجهز به بانک های اطلاعاتی  مورد استفاده قرار می گیرند . در این نوع نرم افزارها ، از داده رمزشده موجود در کد میله ای به عنوان ایندکس رکورد کالا در بانک اطلاعاتی به منظور استخراج اطلاعات تکميلی کالا استفاده می گردد .
به عنوان نمونه ، پس از اسکن کد میله ای یک محصول در یک فروشگاه ، کد مربوطه در اختيار کامپيوتری گذاشته می شود تا با مراجعه به بانک اطلاعاتی مرکزی مشخصات تکميلی کالا نظیر شرح کالا و قيمت آن را برگرداند . بدین ترتیب در فروشگاه فوق ، لازم نيست که در صورت تغيير قيمت يک کالا بر روی تمامی نمونه های آن قيمت جديد برچسب گذاری شود . در چنين مواردی کافی است که صرفا" یک رکورد در بانک اطلاعاتی مرکزی تغيير داده شود ( رکورد مربوط به کالای مورد نظر ) . مديران فروشگاه فوق می توانند در هر لحظه از ميزان موجودی هر کالا در انبار باخبر شده و در صورت نیاز اقدام به ثبت سفارش نمایند . 
کدهای میله ای يک مکانيزم سریع و عاری از خطاء به منظور ورود اطلاعات درون یک برنامه را فراهم می نمایند . با استفاده از کدهای ميله ای ، پتانسيل بروز خطاء نسبت به درج دستی داده حذف می گردد . يکی دیگر از موارد کاربرد کدهای میله ای ، ورود داده بدون نياز به تايپ آن می باشد . به عنوان نمونه می توان با نسبت دادن شناسه منحصربفرد به کارکنان یک سازمان و درج اطلاعات تکميلی نظیر  نام و آدرس آنها در یک بانک اطلاعاتی ، از شناسه داده شده به هر یک از کارکنان سازمان که به کد میله ای تبدیل شده است برای شناسايی آنها استفاده کرد ( عدم نیاز به  تايپ اطلاعات کارکنان نظیر نام و نام خانوادگی  برای یک برنامه کامپيوتری خاص ) .

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

تحلیلگران بارکد آریا

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

تجهیزات مبتنی بر بارکد ، سیستم های امنیتی فروشگاه ، گیت های حفاظت فروشگاهی، نرم افزار های مبتنی بر بارکد

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات