فروشگاه توان تکنیک نمایندگی رسمی فستو

محصولات فستو, شیر برقی فستو, سیلندر پنوماتیک /جک پنوماتیک فستو

همه چیز درباره جک پنوماتیک فستو

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

جک پنوماتیک چیست؟
واژه پنوماتیک ریشه یونانی دارد و کلمه باد یا نفس را تداعی می کند. سیلندرهای پنوماتیک/ سیلندرهای هوا یا همان جک پنوماتیک برای تولید نیرویی در یک حرکت خطی رفت و برگشتی از نیروی هوا فشرده به وسیله نیروی اعمالی بر یک دیسک در یک فضای استوانه ای، استفاده می‌کنند، سیلندرها/ جک پنوماتیک آخرین مرحله از یک مدار پنوماتیکی هستند که نیروی هوای فشرده را به انرژی مکانیکی حرکت متناوب خطی یا چرخشی ایجاد می‌کند.

جک پنوماتیک مشابه سیلندرهای هیدرولیک که از یک پیستون برای ایجاد حرکت در جهت مورد نظر استفاده می‌کنند. جک پنوماتیک به دلیل استفاده از هوا به جای یک مایع هیدورلیک برای جابجایی پیستون، فرآیندی آسانتر و تمیزتر را ارائه می دهد. پیستون، یک دیسک یا سیلندر است و نیرو را به جسمی که باید جابجا شود منتقل می‌کند. 

با توجه به اینکه سیال عامل در جک پنوماتیک گاز است، نشتی از سیلندر پنوماتیک صورت نمی‌گیرد و محیط اطراف را آلوده نمی‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که سیلندرهای پنوماتیک به راحتی تمیز شوند. به عنوان مثال، در عروسک‌های مکانیکی در اتاق‌های تیکی در پارک‌های دیزنی، از جک پنوماتیک برای جلوگیری از چکیدن مایعات روی افراد زیر عروسک‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر این موارد استفاده از سیال هوا در جک پنوماتیک که به راحتی در دسترس است، سبب جلب توجه بیشتر افراد به سمت این سیلندرها در امور مربوطه شده است.

اجزای اصلی جک پنوماتیک:
جک پنوماتیک خود شامل یک محفظه برای نگهداری هوای فشرده و یک ورودی برای خروج هوای فشرده است، اجزای تشکیل دهنده داخل جک پنوماتیک شامل شافت، پیستون و قطعات آب بندی و مهر و موم کاری هوای فشرده است.

پیستون و سیلندر دو قسمت اصلی در ساخت جک پنوماتیک است. به طوری که سیلندر بخش ثابت آن است و پیستون هم در داخل سیلندر قرار می‌گیرد. سپس از طریق جریان ورودی هوا به حرکت درمی‌آید.

نحوه کارکرد جک پنوماتیک
هوای فشرده شده پس از آماده شدن توسط واحد مراقبت و عبور از شیر برقی و انتقال توسط شیلنگ پنوماتیک و در نهایت توسط اتصالات پنوماتیک به پورت های جک پنوماتیک منتقل می شود.

هوای فشرده از یک ورودی وارد سیلندر می‌شود و در پشت پیستون جمع می‌شود. این باعث جابجایی پیستون و در نتیجه حرکت خطی می‌شود. هنگامی که فشار هوا کاهش می‌یابد، سیلندر به موقعیت اولیه باز می‌گردد.

زمانی که هوای فشرده از طریق یک شیر راه دهنده پنوماتیک به داخل محفظه جک پنوماتیک راه پیدا میکند. به دنبال راه فرار گشته و زمانی که راه فرار پیدا نمیکند (راه فرار پیدا نمیکند چون درز های بین پیستون و دیواره ی سیلندر به وسیله ی قطعات آب بندی و مهر موم کاری هوای فشرده بسته شده به طوری که خللی در حرکت پیستون داخل سیلندر ایجاد نمیکند ) به سطح پیستون نیرو وارد کرده و باعث بیرون راندن شافتی می شود که پیستون در انتهای آن متصل می باشد.

نیرویی به پیستون وارد می شود و آن را در جهت دلخواه هل می دهد، بسیار شبیه سیلندرهای هیدرولیک یک دیسک یا یک سیلندر به عنوان پیستون سیلندر پنوماتیک عمل می کند. میله پیستون نیروی توسعه یافته را به جسمی که باید جابجا شود منتقل می کند. به دلیل تمیزی، بی صدا بودن و نیاز به فضای کمی برای ذخیره مایعات، اکثر مهندسان این سیستم را دوست دارند.

استفاده از جک پنوماتیک در مقایسه با روغن های هیدرولیک، آلایندگی بسیار کمتری دارد و در صنایع مختلف شاهد استفاده از سیلندر پنوماتیک هستیم. 

انواع جک پنوماتیک 
·        سیلندر/ جک پنوماتیک چرخشی (جک قلمی)

·        سیلندر/ جک پنوماتیک یکطرفه

·        سیلندر/ جک پنوماتیک دوطرفه

جک پنوماتیک در واقع با هوای فشرده شده در محدوده 1.5 تا 12 بار کار می کنند. که به آنها سیلندر بادی نیز گفته می شود.

نوع دیگری از دسته بندی، جک پنوماتیک/ سیلندرهای پنوماتیک را در انواع چهار میل، پروفیلی، قلمی و جک های راهنمادار، کامپکت، جک های رادلس(بدون شافت)، اکچویتور خطی و… تقسیم بندی می کند، که هریک در محل خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

فروشگاه توان تکنیک نمایندگی رسمی فستو

تهران

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده

خدمات/محصولات

محصولات فستو، شیر برقی فستو، سیلندر پنوماتیک /جک پنوماتیک فستو، سنسور و حسگر فستو، سنسور سیلندر/سنسور جک فستو، سنسور سیلندر پراکسیمیتی/القایی، واحد مراقبت هوای فشرده فستو، تصفیه هوای فشرده فستو، درایر جذبی فستو، ایر درایر فستو، سیلندر کامپکت فستو، اکچویتور فستو، اتصالات پنوماتیک فستو، اتصالات برقی فستو، فیتینگ فستو، شیلنگ پنوماتیک فستو

نوع مالکیت:

شرکت سهامی عام

دسته‌بندی محصولات
بروز رسانی 3 ماه قبل