فن آوران شرق

نصب

تاثیر زلزله و سونامی اخیر ژاپن بر صنایع الکترونیک

شرح خبر: در چند روز اخیر همه مردم دنیا پیگیر حوادث ژاپن بودند، بخصوص شرکت های وابسته به صنایع ژاپنی، حال باید در پس از حدود سه هفته از این واقعه چه تاثیری بر صنایع الکترونیک گذاشته است.
حوادث اخیر ژاپن بر صنایع بخصوص صنایع الکترونیکی از چهار بخش تاثیر پذیر بوده است:
1- تاثیر روانی حوادث بر کارخانجات داخلی و همچنین بر روند بازار جهانی بطوری که برخی اقلام با اینکه به هیچ عنوان چه از منظر تولید کننده و یا نیروی انسانی مرتبط با بخش حادثه دیده نبوده، به علت فشار روانی حاکم بر ژاپن و همچنین بازار جهانی دچار رکود و به همین دلیل دچار افزایش قیمت ناگهانی شد.
2- بسیاری از کارخانجات تولید کننده، دارایی ها و کارمندان خود را از دست دادند بخصوص که در بخش فوکوشیما بسیاری از کارخانجات نیمه رسانا ها متمرکز شده بودند. در این رابطه بسیاری از کارخانجات ساخت چیپ، تولید کنندگان حافظه های فلش از بین رفته اند.
3- تاثیر بخش سرمایه بر بازار، با توجه به افت شدید ارزش سهام در بورس توکیو، بسیاری از کارخانجات در حال کار در شهر های دیگر به دلیل ترس از کاهش ارزش سهام، فغالیت خود را در زمان ثبات به حال تعلیق در آوردند.
4- که مهمترین نکته می باشد کمبود منابع اولیه کارخانجات، راه های ارتباطی، گمرک ژاپن و قطع برق پی در پی بوده است که راندمان تولید را بسیار پاینن آورده است.

حال این سوال پیش می آید که این موضوع چه تاثیری بر بازار داخلی ایران و بخصوص در بخش صنایع امنیتی و حفاظتی می گدارد؟
به طور قطع کلیه صنایع وابسته به الکترونیک و کامپیوتر در این زمینه تاثیرات را پذیرفته اند، به طوری که در بازار کامپیوتر در هفته آخر اسفند ما با افزایش قیمت در برخی اقلام مواجه بودیم.
در صنایع حفاظتی بیشترین ضربه به بخش تجهیزات نظارت تصویری وارد خواهد شد.
با توجه به اینکه سهم اعظم محصولات نظارت تصویری در ایران ازمنابع تایوان و چین تامین می شود و با توجه به اینکه این تولید کنندگان در بخش های اصلی آسیب دیده (به طور مثال در بخش دوربین CCD و DSP و چیپ های مربوطه و در بخش دی وی آر انواع حافظه های فلش، دکودر و انکودر ها) از منابع ژاپنی تامین می شود. افزایش قیمت را به وارد کنندگان تحمیل می کنند.

نتایج اولیه:
در اولین مرحله پس از عید نوروز شک اولیه به بازار ایران وارد خواهد شد. به طوری که کلیه وارد کنندگان با دریافت اخبار جدید از تولید کنندگان، افزایش قیمت را اعمال خواهند کرد.

نتایج ثانویه:
در مرحله بعد وارد کنندگان ، محصولات جدید خود را با قیمت های بالا سفارش می گذارند، تا زمان عرضه محصولات جدید مطمئناً بازار جهانی از شک خارج شده و به قیمت های اولیه نزدیک می شوند که چند نتبجه خواهد داشت: وارد کنندگانی با محصولاتی با قیمت تمام شده بالا، مصرف کننده ای که می بایست این ضرر را تحمل نماید و بازاری بسیار بی ثبات حداقل برای 6 ماه .
البته فاکتور های داخلی همچون نوسان شدید نرخ برابری دلار در مقابل یوان و ریال را فراموش نکنیم

13 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

فن آوران شرق

تهران

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

نصب

دسته‌بندی خدمات