نهالستان پارس مشهد مهندس زردادی

نهالستان پارس, نهالفروشی, مهندس زردادی

دستورالعمل احداث باغ میوه های هسته دار

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

،احداث باغ ،میوه های هسته دار

- انتخاب مکان کشت:

هر گونه گیاهی در مناطق خاصی قابلیت پرورش دارد و باید مکان با شرایط اقلیمی مناسب را برای آن انتخاب نمود. شرایط اقلیمی و طول دوره رشد علاوه بر تاثیر در شرایط رشد و نمو، در جمعیت آفات و بیماریهای آن منطقه نیز تاثیر دارند. بنابراین به منظور دسترسی به عملکرد و کیفیت بالا، انتخاب  مکان مناسب ضروری است.

 ،هلو و شلیل،هلوآلبرتا،هلو انجیری،هلوسبز،هلوسرخ وسفید،شلیل کیوتا،

، هلو ،شلیل، با نیاز سرمایی حدود 1000-400 ساعت در مناطق با آب و هوای تابستانهای گرم و خشک و فاقد سرمای دیررس بهاره به خوبی پرورش می یابند.، هلو ،نسبتا زود و قبل از، سیب، گلابی ، گیلاس ،گل می­دهد و در مقایسه با بسیاری از گونه­ های ،درختان میوه، نسبت به سرما مقاومت کمتری دارد. تقریبا در تمام مناطق، کشت هلو، سرما یک مسئله می­باشد. از اینرو آنها به عنوان سازگار با گرما در نظر گرفته می شوند و به مقدار زیاد در شرایط آب و هوایی مدیترانه­ای کشت شده­اند.،هلو ،شلیل، در محدوده عرض جغرافیایی 24 تا 45 درجه شمالی و جنوبی کشت می شود.

  این محدوده ممکن است در بعضی از مناطق به دلیل وجود اقیانوس،دریاچه های عمیق و یا ارتفاع گسترش یابد.

 جوانه های گل، هلو، در زمان خواب تا دمای 31- درجه سانتی­گراد را تحمل می­کنند و جوانه ­های چوب در دمای کمتر از 31- درجه از بین میروند. گلهای باز شده ،هلو ،و میوه های ریز در صورتی که در زمان محدودی در دمای 2/2- و یا کمتر قرار گیرند از بین می­روند.  هلو دارای دامنه وسیع نیاز سرمایی است ولی بطور متوسط بیشتر ارقام نیاز سرمایی حدود 600 تا 900 ساعت دارند.

،گیلاس، آلبالو،گیلاس تک دانه مشهدی،آلبالو مجاری،آلبالو بوترمو،آلبالو سیگانی،گیلاس فرنگی،

،گیلاس، آلبالو ،مناسب مناطقی هستند که تابستانهای خشک و خنک داشته باشند. نیاز سرمایی، گیلاس، حدود 1700-500 و ،آلبالو، حدود 1700-1000 ساعت است. مهمترین نکته در مورد مناطق، کشت گیلاس ،این است که در فصل برداشت بارندگی وجود نداشته باشد، زیرا وقوع بارندگی در فصل برداشت باعث ترک خوردن میوه های گیلاس شده که آلودگی را در پی خواهد داشت. ارقامی که دارای پوست سفت هستند به این عارضه حساس تر می باشند لذا در اینگونه مناطق می بایستی رقم مناسب کشت شود.

 زردآلو،زردآلو شاهرودی،زردآلو قیسی،زردآلو لاسگردی،

مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک برای کشت ،زردآلو ،مناسب می باشند. با توجه به اینکه این گونه زود گل می دهد، سرمای دیررس بهاره یک عامل محدودکننده برای کشت ،زردآلو می باشد. نیاز سرمایی ،زردآلو ،حدود 900-250 ساعت است.

 آلو و گوجه،آلوشابلون،آلو سانتروزا،آلو بخارا،آلواستنلی،آلوطرقبه،آلوزرد،آلو سیاه،آلوقطره طلا،آلو بلک دیاموند،گوجه سبزمناسب برای مناطق گرم و خشک است. نیاز سرمایی ،آلو و گوجه، حدود 1700-700 ساعت است

2-      انتخاب زمین:

قبل از ،احداث باغ ،می بایستی اطلاعات کامل و جامع در زمینه خاک منطقه بدست آورد. انجام آزمایش و تجزیه خاک ضروری می باشد. در صورتی که در زمین مورد نظر قبلاً باغ احداث شده باشد، آن زمین ممکن است حاوی انواع عوامل بیماری زا ( قارچ ها، نماتدها و ... ) باشد. بنابراین 3 تا 4 سال نباید در این زمین ها باغ احداث نمود و یا اینکه می بایست نسبت به ضدعفونی این گونه خاکها اقدام نمود.

خاکهای عمیق و با زهکشی خوب برای تولید خوب و طول عمر مناسب ،درختان میوه ،هسته دار ضروری می­باشد درختان جنس  Prunus��سبت به تنش زهکشی ضعیف و غرقآب شدن بسیار حساس هستند.خاکهای لومی تا شنی متوسط بهترین خاک برای میوه های هسته دار می­باشند.
 pH مناسب خاک برای درختان میوه هسته دار 5/7-5/6 می باشد.

-  کشت، هلو ، شلیل، در زمین هایی که سابقه کشت این محصولات را دارندباعث افزایش  ابتلا به بیماری کوتاهی عمر هلو (PTSL)  یا بیماری زوال، هلو ، می­شود که  این بیماری به شدت باردهی را کاهش می­دهد.

 3-      انتخاب، نهال،

،نهال، انتخابی باید استاندارد بوده و از ،نهالستانهای دارای مجوز ،تهیه گردد. مشخصات نهال استاندارد میوه های هسته دار به شرح جدول ذیل است:

محصولشاخص ها

هلو و شلیل

زردآلو

گوجه و آلو

گیلاس

آلبالو

نهال پیوندی

+

+

+

+

+

پایه بذری

+

+

+

+

+

پایه رویشی

GF

GF

+

+

+

ارتفاع نهال پس از سربرداری

80

80

100-80

120-100

100-70

ارتفاع محل پیوند تا سطح خاک

15-10

15-10

15-10

15-10

15-10

میانگین قطر نهال

5/1-7/0

2/2-2/1

5/1-1

5/1-1

2/1-7/0

ویژگیهای خاص تنه نهال (نهال یک تنه)

صاف و سالم و بدون هر گونه شکاف، یا خوردگی و یا آثار صمغ

تعداد شاخه فرعی

4-3

5-3

4-3

4-3

5-3

فاصله شاخه های فرعی از هم

حداقل 5

5-3

5

5

7-5

طول شاخه فرعی

حداکثر 40

-

حداکثر 40

-

-

فاصله اولین شاخه تا سطح خاک

حداقل 50

60-55

60

50-40

80-60

طول ریشه اصلی

35-20

45-30

30-20

40

30

تعداد ریشه فرعی

6-5

5-3

-

5-3

5-3

طول ریشه فرعی

حداقل 5

10

-

15-10

15-10

عمر نهال

2-1

2-1

2-1

2

2-1

بسته بندی

25

25

25

25

25

 

4-      کاشت نهال

زمین مورد نظر می بایستی قبلاً آماده شده باشد. بدین منظور به ازاء هر هکتار حدود 20 تن کود دامی کاملاً پوسیده به خاک اضافه می نمایند.  سپس اقدام به شخم عمود بر هم می نمایند.

طراحی لازم برای، احداث باغ ،انجام و بر اساس نقشه مورد نظر نسبت به آماده سازی چاله های کشت اقدام  می شود. زمان، کاشت نهال، در مناطق معتدل در فصل پاییز و شروع دوره خواب درختان و در مناطق سردسیر، در اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

-     ابعاد  چاله کشت 70*70*70 سانتیمتر بوده و در زمان کشت به ازای هر چاله 5 تا 10 کیلوگرم کود دامی پوسیده به خاک چاله اضافه می شود.

چاله آماده ، کشت نهال،

 با توجه به حساسیت ،درختان میوه هسته دار ،به پوسیدگی طوقه باید دقت شود که طوقه نهال ها در خاک قرار نگیرد. پس از ،کاشت نهال، بایستی بلافاصله اقدام به آبیاری نمود.

 کشت عمیق درختان زردآلو و بروز علائم شانکر

-         پوشش و قیم گذاری نهال

برای هدایت رشد و حفاظت نهال در برابر باد می بایست از قیم استفاده گردد، پوشانیدن نهالها با شاخ و برگ درختان برای حفاظت آنها در برابر سرمازدگی زمستانه امری بسیار مهم می باشد.

-         فواصل کشت

فاصله کشت مناسب انواع درختان میوه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، نوع پایه و رقم متغیر می باشد. فواصل کشت مناسب برای درختان هسته دار با در نظر گرفتن خصوصیات هر رقم و  منطقه احداث باغ به شرح ذیل است:

گونه های باغی

زردآلو

هلو

آلو و گوجه

گیلاس

آلبالو

فاصله کاشت

6×5

5×5

5×5

6×5

5×5

تراکم درخت در واحد هکتار

333

400

400

333

400

 

-         کشت درختان به صورت فیلر

در احداث باغ می توان برخی درختان باغی به عنوان پرکننده بین ردیف ها ( Filler) زمانیکه گونه اصلی دیربارده بوده و با فاصله نسبتاً بیشتری کشت می گردند، به منظور بهره مندی از فضای خالی بین ردیف ها، کشت نمود. با افزایش حجم تاج نباتات اصلی و ثبات باردهی اقتصادی آنها به تدریج درختان فیلر حذف خواهند شد . در درختان میوه هسته دار میتوان ،هلو ،شلیل و همچنین، آلبالو ،را با سایر محصولات به صورت فیلر کشت نمود.

  فرم دهی

نهال ها پس از کشت از ارتفاع 80 تا 100 سانتی متری بر حسب گونه سربرداری 
می شوند و 3 تا 5 جوانه یا شاخه در جهات مختلف نگهداری شده و جوانه های پائین تر حذف می شوند.

-         فرم تربیت درختان میوه هسته دار به صورت جامی، محور متغیر و ... می باشد.

کلمات راهنما:

،توت آمریکایی،گردو اسرائیلی،گردو پیوندی،سیب مالینگ،سیب گالا،اجیرسیاه،انجیر زرد،بادام دیرگل،درخت فلفل،بید مجنون،اقاقیا،آلو بخارا،آلو کالیفرنیا،گیلاس تک دانه مشهد،آلبالو مجاری،گوجه سبز،انگور شانی،انواع انگور، درخت گردو اسرائیلی ،خرید نهال، نهال گردو ،آلو شابلون ،درخت زبان گنجشک ،درخت سرو ، فروش نهال،کشاورزی،کشاورز،محصولات کشاورزی،باغبانی،باغدار،باغبان،احداث باغ،کاشت درخت،کاشت نهال،فروش نهال،زمین کشاورزی،ابزار کشاورزی فروشی،ماشین آلات کشاورزی،ابزارآلات کشاورزی،ابزار آلات باغبانی،جهاد کشاورزی،کود،سم،آفات درختان،علف کش،آفت کش،آفت درختان،

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

نهالستان پارس مشهد مهندس زردادی

مشهد

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

نهالستان پارس، نهالفروشی، مهندس زردادی، گیاه_آپارتمانی، گیاهان_دارویی، پایه_رویشی گلابی، خراسان رضوی، پایه رویشی گیلاس، خرید نهال، پایه رویشی هلو، پایه GN—پایهGF677، فروش نهال، پایه مالینگ، Nursery tree pars، بذر گلابی، احداث باغ

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات