گروه شرکت های فراسو - فروشگاه اینترنتی مای لاوان - www.My...

کیبورد, ماوس, تبلت

مثلت طلایی بازار کیبورد ایران

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

 

یکی از اجزای اصلی و در واقع پل ارتباطی کاربر با رایانه بخش ورودی آن است که کیبورد ها از جمله تاثیر گذار ترین ابزار ها در این زمینه به حساب می آید. ابزاری که از روزگار نخست تولد رایانه با او همراه بوده و علاوه بر پیشرفت های شگرفی که هر روزه در زمینه رایانه صورت گرفته همچنان دوام آورده و توانسته به فراخور زمان تغیراتی در خود داشته باشد که می توان به نمونه هایی چون کیبرد های بدون سیم اشاره کرد .اما این موضوع که این ابزار تا چه زمان می تواند به عنوان یکی از اجزای اصلی رایانه به حیات خود ادامه دهد موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
وجود شرایطی از جمله بالا بودن ارزش ریالی ، شرایط گمرکی و نداشتن نمایندگان فعال رسمی را می توان از دلایل عدم موفقیت برندهای صاحب نام جهانی در بازار ایران دانست. از جمله برندهای لاجیتک که با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی ها برای کاربران حرفه ای خود دست به تولید لوازم جانبی در سراسر دنیا می زنند و یا برندی چون ریزر که نامش را با عرضه کیبرد های مخصوص بازی تثبیت کرده است.
گرچه نبودن این نام های بزرگ می توانست منجر به محروم شدن کاربران از به کارگیری محصولات متنوع و پیشرفته شود اما در این بین فضایی را برای فعالیت نامهای ایرانی و شرکت های آسیایی در بزرگترین بازار خاورمیانه فراهم آورد . در طی سالیان اخیر   شاهد تولد نام هایی ملی در بازار لوازم جانبی رایانه و به خصوص کیبرد بوده ایم ، اتفاقی که برخی ظهور آن را به فال نیک گرفتند و معتقد بودند که اگر این نام ها بتوانند واقعا در داخل کشور به عرضه برندی ملی بپردازند علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز ، زمینه  ورود کشور به عرصه تولید تجهیزات فناوری را فراهم نموده اند . از جمله برندهایی که در سالیان گذشته در این زمینه فعالیت داشتند می توان به  توربومدیا، رهاورد، فوکوس ، فراسو و تی وی ام اشاره کرد. که در این بین می توان فراسو و تی وی ام را به عنوان برندهایی فعال در زمینه کیبرد دانست. اما در میانه های دهه 80 تی وی ام به نوعی با از دست دادن بازار فروش خود و کنار کشیدن از رقابت قهرمانی ، بازار را برای رقیبان که جدی ترین آن جنیوس تایوانی بود باز کرد .جنیوس که سالها با شرکت شاب در حال عرضه محصولات خود در ایران بود با اعطای نمایندگی به شرکت متم اف تازه نفس که سالها سابقه فعالیت در بازار ماشین های اداری در ایران را داشت ، با بهره گیری از شبکه فروش خود و نبودن رقیب پیشین یعنی تی وی ام توانست به با کسب جایگاه دوم به تعقیب فراسویی بپردازد که همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بود این روند تا سال 87 ادامه داشت تا نام تازه واردی به نام ای فورتک که به جدی ترین رقیب جینیوس تبدیل شده بود توانست با عبور از رقیب قدرتمند سالهای اخیر خود در جایگاه دوم قرار گیرد . موید این ادعا آخرین نظرسنجی صورت گرفته از اعضای فعال باشگاه اسپیرواست.


بازار امروز:
در آخرین نظر سنجی که با موضوع شاخص محبوبیت کیبورد در بازار ایران در هفته دوم مرداد 90 صورت پذیرفت.فراسو با کسب 40درصد توانسته است همچنان جایگاه خود را در طی سالیان گذشته حفظ نماید. A4TECH با کسب17درصد همچنان به تعقیب فراسو می پردازد و در نهایت جنیوس هم با کسب 13درصد و فاصله نه چندان زیاد با A4TECH در  جایگاه  سوم  قرار گرفت .
از سه برند مذکور می توان به مثلث طلایی بازار ایران یاد کرد علت آن هم فاصله زیادشان با سایر تعقیب کنندگان است. با این تفاسیر می توان اینگونه نتیجه گرفت که گذشته از رتبه های دوم و سوم  بازار که رقابت نسبی به راه انداخته اند وضعیت به دور از تلاطم و تحرکی را در بازار شاهد هستیم
در دل بازار :
اما برای شناخت بیشتر و مستند تر بازار مذکور به سراغ سه راس این مثلث یعنی مدیران آنها رفتیم تا اینبار به جای آنکه به تحلیل از بیرون گود بپردازیم، بازار را از دید فعالان آن بنگریم .
در این راستا ابتدا به سراغ مدیرعامل جوان فراسو رفتیم. سهیل  ترکان تاسسیس این شرکت را اوایل دهه ی هفتاد دانست زمانی که شرکت به واردات تجهیزات رایانه ای به داخل کشور مشغول بود.اما مسائل ناشی از مشکلات گمرکی و تعرفه های بالایی که در این سالها برای شرکت های واردکننده تجهیزات رایانه بوجود آمده بود، منجر به آن شد که بسیاری از  شرکت ها با این بازار خداحافظی کنند ، اما این شرکت که مصمم به فعالیت در این زمینه بود ، با انگیزه مطرح نمودن کالای ایرانی در بازار داخلی و بین المللی و بهره مندی از امتیازات گمرکی اقدام به ثبت برندی ملی نمود .
مدیرعامل فراسو تولد و به راه افتادن کودک تازه پای فراسو را مدیون کیبرد می داند. علی الخصوص کیبرد مدل 2000 فراسوکه در سالهای آغازین قرن 21 میلادی به بازار عرضه شد و عنوان اولین کیبرد فارسی را به خود اختصاص داد .داشتن کاور سیلیکونی موسوم به key skin و گارانتی از دیگر مزیت های این محصول بود.
ایشان در خصوص علت به وجود آمدن برندهایی همچون اکرون با عرضه کالاهای مشابه در خانواده فراسو اینچنین توضیح داد:
در پی اعمال قانون منع ورود کالا با نام ایرانی که نزدیک به 2 سالی است به تصویب رسیده است ، شرکت فراسو با مشکلاتی رو به رو شد که پاسخ آن به این شرایط گسترش دادن ظرفیت های تولید داخلی و ایجاد برند های بین المللی برای سهولت در امر صادرات و واردات بود.البته ایجاد برند اکرون قبل از اعمال این قانون و کاملا به منظور مطرح کردن نامی بین المللی به خصوص برای حضور در منطقه اروپا و امریکای شمالی بود.اما در مورد بازار فروش باید عرض کنم که گرچه برندی مثل اکرون به عرضه محصولی همچون کیبرد می پردازد که نمونه آن در فراسو هم هست اما هدف ما در ایجاد این برند عرضه محصولاتی با خصوصیات شاداب تر ((funky در مقابل محصولات فراسوست که دارای طراحی کلاسیک است ، که بتوانیم سبد کالاهایمان را برای سلایق طیف های گوناگون مخاطبان خود به خصوص کاربران جوانمان تجهیز نماییم.
ترکان در مورد جایگاه برند ملی در بازار نیز افزود: با توجه به اینکه برند ایرانی دارای سابقه چندانی در این بازار نبود در ابتدا کاربران اعتماد چندانی به کیبرد ایرانی نداشتند که نمود این امر در آمار فروش آن سالها، کاملا مشهود است اما به مرور زمان با تلاش برای فراهم آوردن کالای مورد نیاز و سطح کیفی مورد نظر کاربر ایرانی توانستیم به امتیاز ارزشمند اعتماد مشتری دست یابیم.
همچنین ترکان در پایان، قانون منع واردات کالا با نام ایرانی را  تضعیف کننده برند ایرانی دانست و در مقابل از طرح موظف بودن خرید شرکت های دولتی  از تولید کننده داخلی یاد کرد و افزود اگر این طرح به صورت واقعی اجرا شود می توان از آن با عنوان طرح حمایتی یاد کرد .
در ادامه به سراغ آقای فرجی رئیس هیت مدیره شرکت نوترونیک نماینده a4tech در ایران رفتیم . ایشان شروع فعالیت این برند در ایران را سالهای 76،77 و به طور جدی و با هدف رسیدن به جایگاه مناسب را در ابتدای دهه 80 دانست.
فرجی در مورد پیشرفت سریع و اختصاص سهم قابل توجهی از بازار توسط a4tech  این چنین توضیح  می دهد که بزرگترین تبلیغ و اساسی ترین علت مطرح شدن tech4A به عنوان برندی قابل اعتماد در نزد کاربران رایانه ای را در سه عامل زیر می بیند:

1- کیفیت
2- قیمت مناسب
3- ارائه سبد متنوع کالا
ایشان در مورد تنوع محصولات a4tech افزودند که با توجه به اینکه به عنوان عرضه کنندگان تخصصی در زمینه موس و کی برد به حساب می آییم، محصولاتمان دارای تنوع بسیار زیادی برای سلایق گوناگون است.علاوه بر طراحی متنوع، از لحاظ فناوری نیز از مزیت تنوع بهره مندیم که در این زمینه می توان به انواع مختلف کیبرد های بدون سیم اشاره کرد.
همچنین وی در مورد شبکه فروش و خدمات پس از فروش افزود: ما در 30 استان کشور به واسطه ی نمایندگان اصلی خود که آنها نیز دارای زیر شاخه های زیادی هستند به عرضه محصولات  به کاربران خود در اقصی نقاط کشور می پردازیم .همچنین از این شبکه برای کسب رضایت مشتری که بزرگترین هدف ماست به ارائه خدمات  خود که از جمله گارانتی تعویض یکساله محصولات می پردازیم.همچنین ما به بازار تجهیزات رایانه نگاه مثبتی داریم و به خصوص در یکی دو ساله آینده خود را به عنوان برترین برند این حوزه مطرح خواهیم نمود اما در مورد کی برد با توجه به وجود رقیبان که بعضا سیاست های شفافی در این زمینه ندارند ارزیابی خاصی از آینده بازار کیبرد نداریم.
فرجی در جواب به این سوال که آیا کیبرد از نظر شما کالایی میراست و به پایان عمر خود نزدیک است گفت: تا حدودی با این حرف موافقم ولی استقبال کنونی کاربران و حتی استقبالی که بعضا از کاربران لپ تاپ ها در این زمینه می بینیم، این گونه به نظر می رسد که تا از رده خارج شدن کیبرد ها فاصله زیادی داریم.
ودر پایان ایشان شعار مجموعه ی خود را اینگونه بیان کردند:

" بزرگترین تبلیغ = کیفیت محصول و رضایت مشتری"

13 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه شرکت های فراسو - فروشگاه اینترنتی مای لاوان - www.My...

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

کیبورد، ماوس، تبلت، نوت بوک و لپ تاپ، گیرنده دیجیتال، آی پی تی وی، هدست، گیم، فرمان بازی، گیم پد، مانیتور، تلویزیون، مودم، فلش، فراسو، اکرون، تنب، کوردیا، یوکر، لاوان، مای لاوان، هاب، کارت ریدر، سوئیچ، ای دی اس ال، نرم افزار، سخت افزار ، خدمات کامپیوتری ، پرینتر ، اسکنر ، اورجینال ، ال سی دی ، تلویزیون ، پروژکتور ، اداری ، سایت، فروش اینترنتی، فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ، فروشگاه آنلاین، Lavan، MyLavan، MyLavan.com، www.MyLavan.com

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات