گروه فنی مهندسی ایرانیان دیاگ ( دیاگ ولوو )

دیاگ اتومبیل های سواری, دیاگ خودروهای سواری, دیاگ کامیون

10 نکته طلائی هنگام خرید دستگاه دیاگ

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

هنگام خرید دستگاه دیاک 10 نکته طلائی را همواره مد نظر داشته باشید:

اغلب اشخاصی که در حوزه فنی خوردو فعالیت می‌کنند همواره در حال جستجوی دستگاه‌های دیاگ به روزتر از قبل با قابلیت‌های پیشرفته تر و همینطور تکنولوژی بالاتر هستند. از عیب یابی‌های اولیه و ساده گرفته تا کالیبراسیون قطعات الکترونیکی خوردوهای جدید و همینطور کدینگ یا پروگرامینگ‌های پیچیده و تعریف ریموت خودروهای روز و همه قسمت های جذاب این بازار می‌باشند که برای یک انسان علاقه‌مند به خودرو مثل یک بازی، جذاب و هیجان انگیز می‌ماند.

دستگاه دیاگ یکی از مهمترین ابزارهای تعمیرگاهی می‌باشد، به طوری که می‌توان گفت در بعضی موارد حتی از آچار و جک نیز مهمتر است. دستگاه دیاگ در صنف تجهیزات تعمیرگاهی پیچیده‌ترین حوزه بحساب می آید، به همین خاطر بیشترین دقت و زمان را از خریدار این نوع ابزار طلب می‌کند.

از آن جایی که بر خلاف دیگر ابزار تعمیرگاهی این گونه دستگاه‌ها نیاز به پشتیبانی دائمی و بروز رسانی‌های به موقع دارد ما در این مقاله سعی داریم نکاتی را که هنگام تهیه این دستگاه‌ها لازم می‌باشد مورد بررسی قرار دهیم، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید:

1. برای چه کاری دنبال دستگاه عیب یاب می گردید؟

مهمترین سوالی که یک شرکت توزیع کننده دستگاه دیاگ از شما می‌پرسد این است که شما چه کاره اید؟
تعمیرکار، برق کار، جلوبندی ساز، آپارات و تعویض روغنی، پروگرامر کامپیوتر، سوییچ ساز یا حتی لوازم یدکی فروش هستید؟
باور کنید برای هر کدام از این مشاغل دستگاه یا نرم افزار متفاوتی وجود دارد که می تواند وضعیت شغلی، حرفه ای و اقتصادی آن‌ها را توسعه دهد.

دستگاه‌های دیاگ دو دسته هستند:

دسته اول: دستگاه های تخصصی هر برند یا حوزه کاری

دسته دوم: دستگاه های چند منظوره یا مولتی برند

مثلا یک مکانیک محلی در شهری کوچک بهتر است سراغ دستگاه‌های مولتی برند برود، در مقاله‌های بعدی سعی داریم نگاهی جزیی به قابلیت مختلف معتبرین دستگاه‌های فعلی بازار از مثل جی اسکن یا لانچ و آتل و مهاد صنعت و موتور آزما و پردازش موتور و دیگر برندها داشته باشیم.

2. نیازهای شما از نرم افزار دیاگ مزبور چه چیزی است؟

حتما به این نکته توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها قابلیت‌های فراوانی دارند اما شما نیازی به پرداخت قیمت‌های گزافی برای تهیه آنها ندارید و می‌توانید با مشورت با یک شرکت متخصص در این حوزه از به بار آمدن هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

مهم است که انتظار شما از کارایی دستگاه دیاگ چه چیزی است به طور مثال عیب یابی و پاک کردن کدهای خطا، نقشه‌های سیم کشی، راهنمای تعمیرات خودرو، تعریف کد سوییچ، پروگرامینگ و پیکر بندی، کالیبره کردن قطعات و...

نباید انتظار داشته باشید که همه این قابلیت‌ها در یک دستگاه دیاگ وجود داشته باشد و تجربه ثابت کرده شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند دستگاه‌هایشان همه فن حریف است غالبا دستگاه‌های کارآمدی ارائه نمی‌کنند.

3. با همین قیمت می‌توانم دستگاه دیاگ بهتری پیدا کنم یا نه؟

در عین حال با همین اوصاف و با کمتر از یک میلیون تومان هزینه نیز می توان دستگاهی تهیه کرد که 90 درصد از نیازهای یک مکانیک یا برق کار را رفع کند، پس پیشنهاد می‌کنم پیش از خرید حتما با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید.

اگر بیشتر در منطقه شما خوردوهای خاصی وجود دارد مثل هیوندا یا کیا می‌توانید بجای تهیه مولتی برند بروید سراغ دیاگ تخصصی هیوندا یا کیا... با اینکار هم هزینه کمتری پرداخت می‌کنید، هم می توانید به یک متخصص در زمینه خود تبدیل شوید عجیب‌ترین تعمیرات منطقه خود را انجام دهید.

4. وارد  کننده، فروشنده، واسطه یا دلال‌های همه چیز فروش؟

این نکته که از چه کسی دستگاه تهیه کنیم نیاز به بررسی تفاوت احتمالی انواع فروشندگان دارد:

دسته اول فروشگاه‌های توزیع کننده تجهیزات می‌باشد، سیاست اینگونه فروشگاه‌ها اغلب بر مبنای اینست که بتوانند همه ابزار و لوازم مورد نیاز برای یک تعمیرگاه را تامین کنند، از جک و آچار و ابزار تست رنگ و لامپ تست سیم کشی تا انواع جک دو ستون و قیچی و مکش گیربکس و هزاران دستگاه دیگر در حوزه کاری آنهاست.

توصیه می شود همه ابزارتان را از همین جا تهیه کنید بجز دستگاه دیاگ!

فروشگاه‌های تامین کننده تجهیزات تعمیرگاهی بیشتر مکانیک فروشی هستند تا الکترونیک فروشی، پس بعید است که توان پشتیبانی‌های فنی یا رفع ایرادات متعارف دستگاه دیاگ را داشته باشند.

دسته دوم واسطه‌های فروش و بازاریاب‌های وابسته به شرکت‌های اصلی می‌باشد. اینگونه فروشندگان خوب شما را پیدا می‌کنند و راهنمایی‌های خوبی نیز می‌توانند ارائه دهند اما بهتر است که معامله ی پایانی را با خود شرکت اصلی انجام دهید، بسیار پیش می‌آید که پس از آن که دستگاه به هر دلیلی به مشکل می‌خورد آن اشخاص اصلا در بازار فعالیتی نداشته باشند.

کافیست فقط یک درایور یا قسمتی از نرم افزار از طرف شرکت دست اول اشتباه نصب شده باشد، پروسه چند ساعته اصلاح ایراد دستگاه شاید به چند روز بیانجامد آن هم با اما و اگر...

و دسته پایانی نیز تولید کننده یا واردکننده دستگاه دیاگ می‌باشد. پر واضح است که همانطور استدلال شد استثنائا دستگاه دیاگ را بهتر است از شرکت‌های مادر تهیه کنیم تا به قولی فقط یک بار هزینه کرده باشیم.

5. عوامل تغییر قیمت دیاگ در میان فروشندگان چه چیزی می‌تواند باشد؟

وجود واسطه – نداشتن اطلاعات کافی از طرف فروشنده کالا عامل مهمی برای اینست که قیمت‌هایی بعضا بسیار پایین و عجیب پیدا کنیم که خب... دوباره کاری می‌شود، دستگاهی که دو ماه پیش به قیمت خیلی پایین تهیه کردید امروز نیاز به آپدیت دارد اما فروشنده محترم چون سررشته‌ای از علم نرم افزار مربوط به آن دستگاه ندارد شما مجبور هستید دستگاه‌تان را دست بگیرید و در جستجوی شرکتی بگردید که بتواند مشکل را رفع کند...

در این موارد دیگر شرکت‌ها اصلا قیمت قشنگی برای رفع مشکلات دستگاهی که شما از جای دیگری تهیه کردید نشان نمی‌دهند.

کیفیت قطعات و IC‌ها و کابل‌های مورد استفاده از جمله عواملی هستند که خیل نمی‌شود از ظاهر کار به آن پی برد، در ادامه مقاله به نحوه اعتماد به فروشنده نیز نگاهی خواهیم داشت.

برخی دستگاه‌ها قابلیت‌های پیشرفته ترشان رابطه مستقیمی با نوع مدار الکترونیکی و قطعات به کار رفته در آن دارد. همچون پروگرامینگ یا بی کد کردن ایسیو یا کدینگ یونیت‌هایی مثل ایربگ خودرو...

نکته عجیب انست که فروشندگانی هستند که در عین ناآگاهی به خریدار قول انجام همه این قابلیت‌ها را می دهند.

6. آموزش دستگاه دیاگ یعنی چه و چه مواردی را شامل می شود؟

  • نحوه کانکت شدن به کامپیوترها و گرفتن اطلاعات از خودرو
  • نحوه عملکرد تک تک منوهای نرم افزار و شناخت منطق نوشتاری دستگاه
  • چگونگی وارد شدن به قسمت قسمت های پیشرفته تر و پر خطر تر و همچنین مواردی که هنگام انجام عملیات باید احتیاط کنیم

7. خدمات پس از فروش در دوره گارانتی و پس از اتمام گارانتی چه چیزهایی هستند؟

سعی کنید همیشه از فروشنده دستگاه در مورد خدماتی که شمال گارانتی نمی‌باشند و شامل هزینه اضافی می‌باشند سوال کنید. از آنها بخواهید که قیمت دقیق خدماتشان را همان موقع اعلام کنند و اجازه ندهید که پس از خرید به شما قیمت خدمات را ارائه کنند.

فکر می‌کنم اکثر ما با نحوه فروش در پاساژ علاالدین تهران آشنا هستیم، زمانی که موبایل را به قیمت پایینی از آنها می خرید هزار مدل داستان بریتان تعریف می‌کنند و از شما برای تکمیل کردن امکانات دستگاه مبلغ اضافی را می‌گیرند که در مجموع قیمت دستگاه را بالاتر از قیمت متعارف می‌کند. دستگاه دیاگ نیز بی تفاوت به موبایل نیست.

البته در  مورد دستگاه‌هایی که در ایران تولید می‌شوند نگرانی کمتری نسبت به این موضوع وجود دارد چون شرکت اصلی نظارت مناسبی روی فروشندگانشان دارند.

در مورد دستگاه‌های خارجی نیز اغلب شرکت‌های توزیع کننده اصلی با هزینه کمتری می‌توانند خدمات را به صاحبان دستگاه ارائه دهند.

8. آیا اطلاعاتی که فروشندگان تلفنی اعلام می کنند صحت دارد؟ چگونه می توان از صحت حرفشان مطلع شد؟

اولا که همیشه از فروشنده بخواهید که آن قابلیت را به شما نشان دهد، چون بسیاری از قابلیت‌های پیچیده و کمیاب اصلا امکان پذیر نیستند.مثلا خودروهای جدید سواری ولوو اکثرا هیچ دسترسی را بدون پرداخت ملبغ آن هم بصورت آنلاین انجام نمی‌دهند.

به هر صورت بهتر است پیش از خرید به سابقه مجموعه فروشنده دقت کنیم.

9. اعتماد به توزیع کنندگان و فروشندگان به چه نحوی آغاز می شود؟

سابقه فروشنده را بپرسید.

دقت کنید که این صنف بسیار تخصصی است کمی عجیب است که فروشنده‌ای همه جور دستگاهی را بفروشد.

فروش دستگاه‌های مکانیکی مانند جک یا دستگاه انژکتور شور و دستگاه صافکاری تفاوت زیادی با دستگاه الکترونیکی مانند دیاگ دارد. هر دو زمینه به تخصص نیاز دارند، پیشنهاد می‌کنم دستگاه را از شخصی تهیه کنید که به صورت تخصصی به آن نوع محصول بپردازد.

10. آیا ارزانترین همیشه بهترین است؟ چه زمانی ارزانترین معنا دارد؟

زمانی که دستگاهی را با قیمت پایین تری تهیه می‌کنید باید کمی به کیفیت دستگاه و خدمات آن و کابل‌های مربوط بیشتر دقت کنید، البته که ارزان خرید هنر است اما ضرب المثل متعارفی وجود دارد که می‌گوید:

هنوز آنقدر ثروتمند نشده ام که جنس ارزان بخرم

 

در پایان امیدوارم توانسته باشم گامی در جهت شفاف تر شدن فرایند تهیه دستگاه‌های دیاگ برداشته باشم، خوشحال می‌شوم انتقاد یا سوال خود را با ما مطرح نمایید.

نویسنده: شهاب الدین مهرآرا

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه فنی مهندسی ایرانیان دیاگ ( دیاگ ولوو )

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

دیاگ اتومبیل های سواری، دیاگ خودروهای سواری، دیاگ کامیون، دیاگ اتوبوس، دیاگ ماشین آلات راهسازی، دیاگ راهسازی، دیاگ ماشین آلات سنگین، دیاگ کشاورزی ، دیاگ ماشین آلات کشاورزی، دباگ سیستم ترمز، دیاگ گیربکس، دیاگ لیفتراک، دیاگ موتور دریایی، دیاگ ولوو، دیاگ موتورهای صنعتی، اطلاعات تعمیرگاهی خودروها

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات