گروه وکلای نستوه (موسسه حقوقی دادآوران نستوه)

وکیل تهران,وکیل خوب, وکیل دادگستری علی میررجبی

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

"طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور" هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور، دعاوی و امور خود را در محاکم و مراجع صلاحیت دار محل اقامت خود طرح نمایند. احکام صادره از این محاکم یا در مراجع در ایران اجرا نمی شود مگر دادگاه صلاحیت دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذ آن را صادر نماید.

مشخصات

تماس با وکلای نستوه :
021-22881951
موسسه حقوقی دادآوران :
021-22873972

توضیحات خدمت

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

شاید شما به عنوان یک ایرانی مقیم یا تبعه کشور دیگر با مشکل حقوقی همچون طلاق مواجه شده باشید و این سوالات برای شما پیش آمده باشد که طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟ ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟ ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه طلاق بگیرند؟ ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه طلاق خود را ثبت نمایند؟ مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج چگونه است؟ قواعد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟ ازدواج و طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه صورت است؟ مقررات طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به چه نحوی می باشد؟ و سوالاتی از این قبیل که سعی گردیده در مقاله پیش رو تهیه شده توسط گروه وکلای نستوه در موسسه حقوقی دادآوران نستوه به صورت کامل تقدیم شما هم وطنان عزیز می گردد.

به موجب ماده 15 قانون حمایت خانواده هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور، دعاوی و امور خود را در محاکم و مراجع صلاحیت دار محل اقامت خود طرح نمایند. احکام صادره از این محاکم یا در مراجع در ایران اجرا نمی شود مگر دادگاه صلاحیت دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذ آن را صادر نماید. و در ذیل تبصره همین ماده مقرر گردیده است که ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران و به درخواست زوجین به صورت کتبی یا هریک از آنان با ارائه گواهی اجرای صیغه شرعی طلاق توسط اشخاص صلاحیت دار که مورد پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضاییه باشد و به کنسولگری معرفی شده باشند امکان پذیر است.

با توجه به ماده 15 قانون یاد شده یکی از مهمترین احکام می تواند حکم طلاق خارجی زوجین ایرانی باشد. حال اگر ایرانیان مقیم خارج از کشور بخواهند دعوای طلاق خود را در دادگاه خارجی محل اقامت خود اقامه نمایند به موجب همین ماده احکام آن دادگاه ها در ایران قابل اجرا نیست مگر آنکه دادگاه خانواده اعتبار آن حکم را بر مبنا و مطابق قوانین ایران احراز و سپس تنفیذ نماید. چراکه طبق ماده 6 قانون مدنی طلاق مربوط به احوال شخصیه کلیه اتباع ایران است ولو اینکه مقیم در خارج از کشور باشند. فلذا آنچه از ماده 15 قانون حمایت خانواده به ذهن متبادر می گردد این است که حکم طلاق می بایست مطابق با قوانین ماهوی ایران از جمله موجبات طلاق و شرایط اساسی و صحت آن احراز گردد.

در این راستا نخستین اقدامی که دادگاه خانواده بایستی انجام دهد، احراز اصل رعایت دادگاه خارجی صادر کننده حکم طلاق از قواعد حل تعارض قوانین در روابط بین المللی است. حال چنانچه دادگاه خارجی صادر کننده حکم طلاق از قواعد حل تعارض در قوانین خود بهره جسته باشد و احوال شخصیه ایرانیان را تابع قانون ملی خود بداند بالطبع قوانین ملی ایران حاکم بر دعوای طلاق خواهد بود و از این حیث دادگاه صادر کننده حکم طلاق می بایست کلیه قواعد شکلی و ماهیتی مرتبط با دعوای طلاق اتباع ایرانی را رعایت نماید، چنانچه دادگاه صادر کننده حکم طلاق اتباع ایرانی موافق با قوانین ایران رسیدگی و حکم طلاق صادر کرده باشد، حکم صادره در خصوص طلاق اتباع ایرانی واجد اعتبار مکفی برای اجرا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر نظام های حقوقی احوال شخصیه را تابع قانون اقامتگاه اشخاص می دانند همچون انگلستان، آمریکا و... در این صورت قانون حاکم بر دعوای طلاق ایرانیان مقیم در کشورهای تابع آن نظام حقوقی و قوانین ملی آن کشور خواهد بود و چنانچه احکام طلاق صادره اتباع ایرانی از این کشورها باشد فاقد اعتبار در ایران می باشد.

اجرای احکام طلاق اتباع ایرانی خارج از کشور چگونه است: اجرای احکام طلاق خارجی می تواند بدین شرح باشد :

الف- اجرای صیغه طلاق و ثبت آن که در این صورت دادگاه خانواده پس از بررسی و شناسایی حکم طلاق خارجی با صدور رای بر تنفیذ آن در حقیقت مجوزی برای اجرای صیغه شرعی طلاق و ثبت در یکی از دفاتر طلاق را اعلام می دارد و دفتر طلاق با رای تنفیذ حکم طلاق صادره از دادگاه ایرانی صیغه شرعی طلاق را جاری و سپس اقدام به ثبت آن می نماید.

ب- اجرای حقوق مالی و غیرمالی حکم طلاق خارجی، چنانچه زن بدون دریافت حقوق قانونی خود به طلاق رضایت داده باشد می تواند پس از ثبت طلاق در کنسولگری محل اقامت خود برای مطالبه حقوق مالی همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل و... به دادگاه های خانواده در ایران مراجعه کند.

نتیجه این مبحث بر این منوال می باشد که اجرای حکم طلاق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور در ایران مستلزم شناسایی و تنفیذ آن توسط دادگاه صلاحیت دار ایران است و بدون تنفیذ امکان اجرای صیغه طلاق و ثبت آن میسر نمی باشد.

کنسولگری های ایران مطابق با ماده 1001 قانون مدنی و ماده 31 قانون ثبت احوال، نقش دایره سجل احوال را نیز ایفا می کنند و وظیفه دارند وقایعی همچون تولد، وفات، ازدواج و طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور را ثبت نمایند فلذا مشخص است برای ثبت واقعه طلاق اتباع ایرانی خارج از کشور، کنسولگری محل اقامت آنان صلاحیت ثبت را مطابق قوانین دارد.

ثبت طلاق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور چگونه است :

1- مراجعه به سامانه امور کنسولی و ایرانیان در وزارت امور خارجه

2- تکمیل فرم درخواست ثبت رسمی طلاق

3- ارائه اصل شناسنامه زن و مرد

4- ارائه اصل طلاق نامه شرعی صادره از مراکز و موسسات اسلامی مورد تایید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت

5- ارائه اصل طلاق نامه صادره از سوی دادگاه خارجی به پیوست ترجمه رسمی آن

6- ارائه اصل مدرک اقامتی معتبر

7- ارائه کارت ملی زوجین

8- ارائه رسید پرداخت هزینه مربوطه

موسسه حقوقی دادآوران نستوه آماده ارائه خدمات حقوقی به هم وطنان عزیز در اقصی نقاط دنیا می باشد. موسسه حقوقی دادآوران نستوه دارای مجوز فعالیت از سوی کانون وکلای دادگستری در ایران برای اعضا آن می باشد همچنین دارای مجوز ثبت شرکت ها به شماره 39071 می باشد. لازم به ذکر است موسسه حقوقی دادآوران نستوه دارای مجوز اینماد از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان نماد تجارت الکترونیک و نشان ثبت ملی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. شما هم اکنون می توانید با وکلا و مشاورین ما در ارتباط باشید.

به قلم وکیل بهنام نزادی وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

روابط عمومی گروه وکلای نستوه

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه وکلای نستوه (موسسه حقوقی دادآوران نستوه)

تهران

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

وکیل تهران،وکیل خوب، وکیل دادگستری علی میررجبی ، وکالت طلاق،وکیل طلاق، وکیل دادگستری بهاره همایی، دفتر وکالت ، دفتر وکیل، موسسه حقوقی معتبر، وکیل دادسرای نظامی،نمونه قرارداد، نمونه دادخواست، طلاق توافقی، وکیل دادگستری بهنام نزادی، وکیل متخصص،وکیل دادگستری، دعوی مطالبه مهریه، وکالت طلاق،نمونه شکایت از قاضی، قوانین طلاق ، طلاق توافقی، وکیل خانم، وکیل پایه یک دادگستری خانم، وکیل مهاجرت ، طلاق توافقی بدون حضور، مراحل طلاق توافقی، وکیل طلاق ، هزینه وکیل طلاق، بهترین موسسه حقوقی، انواع دعاوی ملکی، انواع دعاوی خانواده، وکیل پرونده کیفری، وکیل حقوقی ، وکیل خانواده

دسته‌بندی خدمات