گروه وکلای نستوه (موسسه حقوقی دادآوران نستوه)

وکیل تهران,وکیل خوب, وکیل دادگستری علی میررجبی

مطالبه مهریه (راه های مطالبه مهریه)

مطالبه مهریه یکی از دعاوی شایع در محاکم می باشد و از این جهت برای بانوان یک دغدغه در دادگاه به حساب می آید. قانونگذار برای مطالبه مهریه راه های گوناگونی پیش بینی نموده است و زن می تواند به صورت اختیاری از هرکدام از راه های پیش بینی شده قانونی برای مطالبه مهریه اقدام نماید.گروه وکلای نستوه جهت ارائه مشاوره و قبول وکالت در کنار شما می باشد.

مشخصات

تماس با وکلای نستوه :
021-22881951
موسسه حقوقی دادآوران :
021-22873972

توضیحات خدمت

راه های مطالبه مهریه :

مطالبه مهریه یکی از دعاوی شایع در محاکم می باشد و از این جهت برای بانوان یک دغدغه در دادگاه به حساب می آید. قانونگذار برای مطالبه مهریه راه های گوناگونی پیش بینی نموده است و زن می تواند به صورت اختیاری از هرکدام از راه های پیش بینی شده قانونی برای مطالبه مهریه اقدام نماید. به این منظور مقاله پیش رو با عنوان مطالبه مهریه از سوی موسسه حقوقی دادآوران نستوه و در دپارتمان تخصصی گروه وکلای نستوه برای شما عزیزان تهیه شده است. برای مطالبه مهریه سوالاتی برای شما شاید پیش آید از جمله اینکه راهکار های مطالبه مهریه کدام است؟ جهت مطالبه مهریه به کجا مراجعه نماییم؟ آسانترین راه برای مطالبه مهریه کدام است؟ بهترین راه برای مطالبه مهریه چیست؟ منظور از به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟ برای اطلاع از سوالات فوق مقاله ذیل را مطالعه نمایید.

 در این مطلب تلاش نداریم به بررسی ریشه های حقوقی مطالبه مهریه بپردازیم، چرا که محل برداشتن گام های جدی برای تحلیل و بررسی مهریه، مقالات و کتب حقوقی می باشد. اما  تلاش می کنیم طرق پیش بینی شده در قوانین جهت مطالبه مهریه به قلمی ساده و روان و به  شکلی گذرا معرفی گردد، تا امکان استفاده از این مطلب هم برای شما عزیزان میسر شود.

 جهت مطالبه مهریه دو راهکار به شرح آتی  وجود دارد:

۱- اقدام از طریق اداره ثبت

شاید بارها در مکان هایی مختلفی مثل تاکسی، مترو، محله، خیابان و... شنیده باشید فلانی مهریه خود را به اجرا گذاشته است؛ این همان راهکار مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت اسناد و املاک محل می باشد.

در این شیوه  زوجه در وهله اول می بایست با در دست داشتن سند ازدواج و سایر مدارک هویتی خود به دفترخانه ای که سند ازدواج را تنظیم نموده (به اصطلاح همان محضری که زوجین را به عقد نکاح یکدیگر در آورده است) مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نسبت به مهریه نماید. مطابق بند ب از ماده ۲ (آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی) مصوب۱۳۸۷ در مورد مهریه و تعهداتی که ضمن ثبت ازدواج طلاق و رجوع شده در خواست صدور اجراییه از دفتر تنظیم کننده سند به عمل می آید.

سر دفتر با احراز شرایط قانونی، اقدامات مقدماتی  لازم، جهت صدور اجراییه و ابلاغ آن از طریق اداره ثبت اسناد و املاک محل را به عمل می آورد.  توصیه و تاکید می شود این راهکار در مواردی مورد استفاده قرار گیرد که زوجه از وجود اموال و دارایی همسر خود اطمینان و آگاهی کافی دارد، در غیر این صورت به کار گیری این راهکار به نتایج مطلوب و موثری منجر نخواهد شد؛ با این توضیح که در صورت عدم شناسایی اموال و دارایی متعلق به زوج جلب و بازداشت وی نیز قانوناً امکان پذیر نیست. زیرا اجراییه ثبتی حکم  تلقی نمی شود تا مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی گردد. توجه داشته باشید؛ ضمانت اجرای جلب و بازداشت مدیون، مقرر در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی صرفاً مربوط به احکام دادگستری می باشد اما چنانچه مرد دارای اموال غیرمنقول و حتی منقول باشد از این طریق امکان توقیف آن وجود دارد.

2- اقدام از طریق دادگستری

راهکار دوم مطالبه مهریه از طریق محاکم دادگستری است.

در این روش می بایست اقدام به تقدیم دادخواست حقوقی جهت مطالبه مهریه نمایید. برای این منظور چنانچه در نقطه ای از ایران زندگی می کنید که دفتر خدمات الکترونیک قضایی تاسیس شده است با در دست داشتن سند ازدواج، کارت ملی، شناسنامه و عابر بانک جهت پرداخت هزینه های مربوطه به یکی از  دفاتر مربوطه مراجعه نمایید و چنانچه در مکان زندگی شما دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا کنون تاسیس نشده است با در دست داشتن همان مدارک با مراجعه مستقیم به دادگستری منظور خود را عملی نمایید. مطالبه مهریه به هر میزان در دادگاه میسر است و زن می تواند کل مهریه خود را از طریق دادگاه حتی اگر مهریه وی بیش از 110 عدد سکه بهار آزادی نیز باشد مطالبه نماید.

همانطور که در بالا به عرض رساندم لازمه مطالبه مهریه از طریق محاکم دادگستری تقدیم دادخواست حقوقی می باشد.  دادخواست فرم چاپی مخصوص و از پیش آماده است که توسط وزارت دادگستری تهیه و در اختیار مراجعان قرار می گیرد. خواهان یا مدعی با پر کردن جاهای خالی دادخواست پروسه آغاز یک دادرسی را کلید می زند.  البته توصیه و تاکید می نمایم هرگز و تحت هیچ شرایطی شخصاً اقدام به تنظیم دادخواست ننمایید؛ چرا که لازمه تنظیم یک دادخواست حقوقی صحیح و بدون عیب ، تجربه و اطلاعات حقوقی دقیق و کافی باشد. حتی اگر قصد ندارید جهت احقاق حقوق خود از وکلای دادگستری استفاده نمایید تنظیم دادخواست را به وکلای حرفه ای دادگستری بسپارید یا دسته کم در این خصوص با آن ها مشورت نمایید؛ این بهترین سرمایه گذاری است.

در پایان توصیه و تاکید می کنیم؛ از مراجعه و مشورت با موسسات حقوقی تحت مدیریت اشخاص غیر وکیل دادگستری اجتناب نمایید. با مراجعه مستقیم به دفاتر وکلای رسمی دادگستری و موسسات تحت مدیریت آنان از دخالت اشخاص به اصطلاح (کارچاق کن) در پرونده های قضایی خود جلوگیری نمایید.  موسسه حقوقی دادآوران نستوه و گروه وکلای نستوه آماده است تا در کلیه دعاوی مربوط به مهریه به عنوان وکیل یا مشاور در کنار شما باشد.

روابط عمومی گروه وکلای نستوه

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه وکلای نستوه (موسسه حقوقی دادآوران نستوه)

تهران

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

وکیل تهران،وکیل خوب، وکیل دادگستری علی میررجبی ، وکالت طلاق،وکیل طلاق، وکیل دادگستری بهاره همایی، دفتر وکالت ، دفتر وکیل، موسسه حقوقی معتبر، وکیل دادسرای نظامی،نمونه قرارداد، نمونه دادخواست، طلاق توافقی، وکیل دادگستری بهنام نزادی، وکیل متخصص،وکیل دادگستری، دعوی مطالبه مهریه، وکالت طلاق،نمونه شکایت از قاضی، قوانین طلاق ، طلاق توافقی، وکیل خانم، وکیل پایه یک دادگستری خانم، وکیل مهاجرت ، طلاق توافقی بدون حضور، مراحل طلاق توافقی، وکیل طلاق ، هزینه وکیل طلاق، بهترین موسسه حقوقی، انواع دعاوی ملکی، انواع دعاوی خانواده، وکیل پرونده کیفری، وکیل حقوقی ، وکیل خانواده

دسته‌بندی خدمات