پدیده هیدرولیک پنوماتیک

نمایندگی ATOS , سازنده یونیت هیدرولیک, طراح و سازنده سیستم پنیوماتیک

آنچه باید از شیر های پنیوماتیک راه دهنده بدانیم؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

شیر های پنیوماتیک راه دهنده عناصری هستند که بر مسیر جریان هوا تاثیر می گذارند،معمولا این پروسه شامل باز کردن مسیر هوا و هدایت آن به خطوط مشخص هوایی و یا مسدود کردن سیگنال های هوا و یا تخلیه کردن هوا به اتمسفر از طریق دهانه تخلیه می باشند . شیر راه دهنده پنیوماتیک بر اساس تعداد دهانه های اتصالی ، تعداد موضع های سوییچی و روش راه اندازی تقسیم بندی می شوند . اگر چه سمبول های شیر های راه دهنده هیچ گونه اطلاعاتی در مورد ساختمان آنها نمی دهند ولی نحوه عملکرد این شیر ها را نمایش می دهند . موضع نرمال در شیر های برگشت فنر اشاره دارد به موقعیت سویچینگ ایجاد شده به وسیله قطعات متحرک شیر در حالتی که تحریک نباشند . موضع اولیه به موضع سوییچینگ اطلاق می شود ، پس از اینکه شیر در یک سیستم تحریک گردید ، فشار موجود در سیستم باعث سوییچ شدن قسمت های متحرک می شود، باید بدانیم که آگاهی از اصول ساختمان شیر های پنیوماتیک راه دهنده ، میزان عمر مفید کاری ، زمان تغییر موضع شیر ، نوع تحریک ، روشهای اتصال شیر ، اندازه شیر ،فاکتورهای مهمی در انتخاب هستند .بر  اساس نوع ساختمان شیر های پنیوماتیکی راه دهنده به شیر های نشستی و شیر های کشویی تقسیم بندی می شوند که شیر های نشستی به شیر های نشستی ساچمه ای و شیر های نشستی دیسکی و شیر های کشویی به شیر های کشویی طولی ، شیر های کشویی مسطح طولی و شیر های کشویی صفحه ای تقسیم بندی می شوند.اصولا دهانه شیر های نشستی بوسیله قطعاتی مانند ساچمه ، دیسک ، صفحه یا مخروط باز و بسته می گردند . درزگیری این سری از شیر ها به وسیله درزگیرهای انعطاف پذیر و به طریقی بسیار ساده محقق می گردد. در این سری شیر ها تعداد قطعاتی که در معرض سایش قرار دارند بسیار کم است ، پس به همین علت عمر مفید طولانی دارند ، از طرفی در مقابل گردو خاک مقاومند ، ولی نیروی راه اندازی این سری شیر ها زیاد است زیرا این نیرو باید بتواند بر نیروی فنر داخل شیر و فشار هوا همزمان غلبه کند .غالبا دهانه شیر های پنیوماتیکی کشویی توسط پیستون کشویی ، پیستون سطح کف گرد یا صفحه کف گرد به هم متصل شده و یا قطع می گردند .شیر پنیوماتیک راه دهنده ۲/۲ :این شیر دارای دو دهانه و دو موضع (باز،بسته ) می باشد . اکثرا به عنوان شیر قطع و وصل مورد استفاده قرار می گیرند . عملکرد این سری از شیر ها به این صورت است که فقط مسیر هوا را باز یا بسته می نمایند این سری از شیر ها با تحریک دستی ، مکانیکی  و یا پنیوماتیکی طراحی و ساخته شده اند

شیر های پنیوماتیکی راه دهنده ۳/۲ :این سری از شیر های تولید کننده سیگنال مزیت تولید یا حذف سیگنال در دهانه خروجی خود را دارند . این شیر ها دارای سه دهانه و دو موضع هستند وجود دهانه سوم ،تخلیه، این شیر را قادر می سازد سیگنال تولید شده را حذف نماید . در موضع اولیه دهانه ۲ به دهانه ۳ متصل می شود و بنا بر این هوا به اتمسفر تخلیه می شود ، نیروی فنر باعث می شود که ساچمه در نشیمنگاه خود نشسته و از عبور هوای فشرده ، از دهانه ۱ به دهانه کاری ۲ جلوگیری نماید.

شیر ۳/۲ کشویی با تحریک دستی : این شیر ساختمانی ساده دارد و با کشیدن پوسته در جهت طولی، شیر تحریک می شود ، از این شیر معمولا در سیستم های کنترل پنیوماتیکی به عنوان شیر اصلی جهت قطع و وصل استفاده می شود .

 شیر ۳/۲  با  تحریک پنیوماتیکی: این شیر با تحریک پنیوماتیکی به وسیله ی عبور سیگنال هوا از دهانه بالا عمل می کند .

کنترل سرو شیر راه دهنده ۳/۲ غلطکی : شیر های پیلوتی به نیروی کمی جهت تحریک نیاز دارند ، یک سوراخ کوچک ، اتصال بین دهانه فشار و پیلوت شیر را بر قرار می سازد ، اگر شیر غلطکی تحریک شود ، پیلوت شیر باز شده و هوای فشرده را به سمت دیاگرام هدایت می کند ، و در نتیجه باعث تحریک دیسک اصلی شیر می شود .

شیر غلطکی برگشت خلاص: این شیر زمانی سوییچ می شود ، که جابه جایی بادامک روی غلطک ، در جهت مشخصی باشد . این شیر به عنوان یک میکروسوییچ برای حس کردن مکان میله پیستون (بیرون رفتن یا داخل آمدن)بکار می رود. ولی نکته مهم این است که شیر در جهت درست حرکت نصب شده باشد . به علاوه این نوع شیر می تواند ، هم به صورت نرمال باز و هم به صورت نرمال بسته به کار برده شود ، برای بدست آوردن شیر نرمال بسته کافی است دهانه ۱ و ۳ شیر نرمال باز را به صورت معکوس بهم متصل نمود ، در این حالت سر شیر با تحریک غلطکی ۱۸۰ درجه می تواند تغییر وضعیت دهد .

شیر های راه دهنده ۴/۲ : این شیر دارای ۴ دهانه و ۲ موضع سوییچ می باشد . یک شیر راه دهنده نشستی ۴/۲ دیسکی از نظر ساختمان مانند ترکیبی از دو شیر ۳/۲ یکی نرمال باز و دیگری نرمال بسته است . یعنی می توان با دو شیر ۳/۲ یکی نرمال باز و دیگری نرمال بسته یک شیر ۴/۲ را ساخت . 

شیر راه دهنده ۴/۳ : این شیر دارای ۴ دهانه و ۳ موضع سوییچ می باشد . نمونه ای از این سری ،شیر های صفحه کشویی با تحریک دستی یا پایی می باشد 

شیر راه دهنده ۵/۲ : از نام این شیر مشخص است  که ۵ دهانه و ۲ موضع سوییچ دارد ، این شیر به عنوان  عنصر اصلی کنترل ، در کنترل سیلندر ها مورد استفاده قرار می گیرد . برای نمونه از این سری، شیر کشویی طولی ۵/۲ را نام می بریم ، در این شیر از یک پیستون کشویی به عنوان قطعه کنترل استفاده می شود ، که در اثر حرکت کشویی مسیر ها را به هم وصل و یا قطع می نماید . نیروی مورد نیاز برای تحریک این شیر به علت نبودن نیروی فنر و یا فشار هوا کم می باشد .تمام تحریک ها را در این شیر می توان استفاده نمود . مانند تحریک دستی ، مکانیکی ، الکتریکی و یا پنیوماتیکی برای برگشت شیر به موضع اولیه اش نیز می توان از همین نوع تحریک ها استفاده نمود .اندازه طولی تحریک کننده در شیر کشویی به مراتب بیشتر از شیر های نشستی است مساله مهم در شیر کشویی نحوه درزگیری آنها می باشد با علم به این مطلب که نحوه درزگیری سیستم های هیدرولیک به طریقه فلز روی فلز لازم است ،می دانیم باید جا سازی پیستون کشویی در محفظه به صورت دقیق صورت گیرد . در شیر های پنیوماتیکی نباید فاصله بین پیستون کشویی و محفظه داخلی بیش از ۰/۰۰۲ تا ۰/۰۰۴ میلیمتر باشد. زیرا در غیر اینصورت زیان حاصله از نشتی بسیار زیاد خواهد شد . در این جا به منظور صرفه جویی در هزینه های بالا باید پیستون کشویی را با O رینگ یا پکینگ دوبل ، درزگیری نمود ، برای جلوکیری از آسیب دیدن درزگیرها ، دهانه های اتصالی می توانند در محیط اطراف محفظه کشویی شیر توزیع شوند .

شیر راه دهنده ۵/۳ : این شیر دارای ۵ دهانه و سه موضع سوییچ می باشد . با این شیر ها می توان سیلندرهای دو طرفه را در هر جایی از طول کورسشان متوقف نمود . بطور خلاصه به این معنی که با استفاده از موضع های وسط نرمال باز (وسط فشار) و وسط نرمال بسته (وسط بسته)می توان پیستون سیلندر (سیلندر بلانس یا سیلندر بدون شفت )را در هر جایی از مسیر متوقف نمود و نیز پیستون می تواند با استفاده از موضع وسط شناور(وسط تخلیه ) حرکت نماید . اگر هیچ سیگنالی در هیچ کدام از دهانه های کنترلی اعمال نشود ، شیر با فنر برگشت به مرکز ،در موضع وسط باقی خواهد ماند

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

پدیده هیدرولیک پنوماتیک

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

نمایندگی ATOS ، سازنده یونیت هیدرولیک، طراح و سازنده سیستم پنیوماتیک، سازنده سیلندر پنیوماتیک، نمایندگی EATON VICKERS، سازنده سیلندر هیدرولیک، سازنده بلوک زیرشری هیدرولیک، نمایندگی فروش محصولات توز ایران

دسته‌بندی محصولات و خدمات