به درمان حیات ایرانیان

دستگاه های تخصصی پوست و مو و زیبایی, دستگاه های لیزر , تعمیر تخصصی دستگاه های پزشکی

حذف موهای زاید hair reduction

روشهای دائم در انجام Hair reduction:

منابع نور در light based hair reduction

الف) لیزرها

Ruby Laser

Ruby Laser یا لیزر یاقوت قدیمی ترین لیزر جامد ساخت بشر (در سال 1960) می باشد. در این لیزر برای تولید پرتو ازکریستال یاقوت استفاده می شود. برای ساخت کریستال یاقوت، بلوری از اکسید آلومینیم مذاب حاوی مقدار کمیناخالصی اکسید کروم را به صورت میله ای رشد می دهند تا یاقوت مصنوعی میخکی رنگی حاصل شود. در این بلور، یون های کروم به عنوان مراکز فعال برای تولید پرتو لیزر در درون ماده میزبان (بلور اکسید آلومینیم)، نقش ایفا میکنند.

نور حاصل از لیزر یاقوت به رنگ قرمز سیر، به صورت پالسی و دارای طول موج 694 نانومتر می باشد. با توجه به جذب بالای طول موجهای 694 نانومتر توسط ملانین، در برخی منابع، لیزر روبی به عنوان بهترین لیزر hair reduction درموهای تیره معرفی شده است.

 

Alexandrite Laser

الکساندرایت ماده ای طبیعی و کمیاب است که در سال 1830 توسط سزار الکساندر در کوهای اورال کشف شد. لیزرالکساندرایت از برانگیختن کریستال الکساندرایت در کاواک لیزر (محفظه تشدید) حاصل می شود. طول موج آن 755 نانومتر و رنگ آن قرمز است و بطور فزاینده ای بوسیله ملانین جذب می شود نتایج بسیاری از مطالعات کلینیکیحاکی از اثرات منحصربفرد و بهتر این لیزر نسبت به لیزرهای دیگر در انجام Hair reduction است.

 

Diode Laser

دیودها یا مواد نیمه هادی از نظر هدایت الکتریکی در حد واسط بین مواد هادی و عایق الکتریسیته قرار دارند. نور لیزردیود، حاصل برانگیختن کریستالهای نیمه هادی، به عنوان ماده فعال، است.

مهم ترین و معروف ترین مواد مورد استفاده در ساخت کریستالهای نیمه هادی شامل گالیم(Ga)، آرسنیک(As) و ایندیم (In) هستند که به صورت کریستال حاوی عناصر ناخالصی نظیر روی، تلوریم، سلنیم و کادمیم رشد داده می شوند.

با توجه به تنوع کریستالهای نیمه هادی، لیزرهای دیود با طول موجهای مختلف و در انواع و توان های گوناگون ساخته و ارائه می شوند. لیکن لیزرهای دیود ساخته شده برای انجام Hair reduction بطور معمول دارای محدوده طولموجی 800 نانومتر هستند. به نظر می رسد در صورت تنظیم عرض پالس مناسب و همراه کردن طول موجهای بلندلیزر دیود با cooling، این لیزر برای درمان پوست های تیره مناسب خواهد بود.

لیزرهای دیود در هر دو حالت پیوسته و پالسی تابش می کنند و دارای تایید FDA برای انجام Hair reduction هستند.

 

Long-pulsed Nd:yag laser

این لیزر از برانگیختن کریستال Neodymium-doped-yttrium-Aluminum garnet در محفظه تشدید (کاواک) حاصل می شود. نور خروجی آن در محدوده مادون قرمز و طول موج آن 1064 نانومتر است.

لیزر Nd:yagدر مد Long pulse برای انجام hair reduction بکار می رود. این لیزر بدلیل بلندی طول موج، دارای قدرتنفوذ بیشتری است. بنابراین، با توجه به جذب نسبتا کمتر طول موجهای 1064 نانومتر توسط ملانین، در صورت تنظیمfluence مناسب و استفاده از cooling، می توان از این لیزر برای انجام hair reduction در پوستهای تیره (حتی نوع پنج) بهره برد.

یادآوری: همانطور که در بخش مکانیسم فتومکانیکال اشاره شد پالسهای نور با عرض نانو ثانیه می توانند موجب شکستن ملانوسیتها و کاهش موهای زائد گردند. این امر مطالعات کلینیکی مختلفی را برای بررسی امکان بکارگیریلیزر Nd:yag در مد Q-switched به منظور hair reduction برانگیخته است.

 

ب) IPL ها

امروزه IPLها با ارائه همه طول موجهای نور با شدت بالا از جایگاه ویژه ای در حوزه پوست و زیبایی برخوردارند. بههمین دلیل فصلنامه قبلی (شماره یازدهم) بطور کامل به بحث پیرامون IPLها اختصاص یافت که مطالعه آن را برایدرک بهتری از IPLها و همین بحث توصیه می نماییم.

IPLها با روشن کردن لامپ های گزنون پرتوان، طول موجهای 290 الی 1200 نانومتر را با شدت بالا تولید و منتشر میکنند. با قرار دادن فیلترهای CUT OFF در مقابل نور خروجی آنها، می توان محدوده طول موجی مورد نیاز را جدا کرده و برای اهداف درمانی مورد نظر استفاده نمود. برای انجام Hair reduction با IPLها معمولاً از فیلتر های 590 نانومتر(for normal skin) و 640 نانومتر (for tanned skin) استفاده می شود. IPLها بدلیل موفقیت برابر با لیزرها در درمان، عملکرد ایمن و قیمت مناسب، امروزه جایگاه ویژه ای را در انجام Hair reduction به خود اختصاص داده اند. در IPLهای جدید عرض پالس و فرکانس تابش قابل تنظیم بوده و نرم افزارهایی، برای تعیین اتوماتیک پارامترها بر اساس نوع پوست، در آنها لحاظ شده است.

 

رهنمودهای درمانی در Light based hair reduction

ملاحظات

قبل از شروع درمانهای hair reduction، موارد زیر را بررسی کنید:

-     احتمال وجود علل هورمونی، خانوادگی، دارویی و تومورال برای پرمویی.

-     تاریخچه هرپس ساده بخصوص در دور دهان و بویژه در درمانهای صورت.

-     تاریخچه هرپس ناحیه تناسلی در درمانهای نواحی تناسلی و کشاله ران.

-     تاریخچه کلوئید یا اسکار هایپرتروفیک.

-     تاریخچه استفاده بیمار از درمانهای دیگر شامل؛ روش درمان، تناوب آن، آخرین جلسه درمانی و عکس العمل بهدرمان.

-     مصرف دارو توسط بیمار در 6 الی12 ماه اخیر، مانند آکوتان.

 

مراقبتهای 4 هفته قبل از درمان

از 4 هفته قبل از شروع درمانهای hair reduction، موارد زیر را اعمال کنید:

-     استفاده از کرم ضد آفتاب (در همه طول موجها) و در صورت امکان اجتناب از آفتاب.

-     استفاده از کرم های سفید کننده همانند هیدروکینون برای بیمارانی که پوست های برونزه یا آفتاب سوختگی فعلی دارند.

-     از اپیلاسیون و الکترولیز موها در موضع درمان اجتناب شود زیرا کندن مو قبل از لیزر درمانی، کروموفور هدف(ملانین) را که برای اثر لیزر Hair reduction لازم است از میان برمی دارد.

-     تراشیدن موها و استفاده از کرمهای موبر بلامانع است.

-     بیمار در صورت نیاز می تواند از درمان های آنتی ویرال و آنتی بیوتیک استفاده نماید.

-     مراقبتهای روز درمان

-     هرگونه آرایش و مواد آرایشی از موضع درمان پاک شود.

-     در صورت نیاز، یک لایه ضخیم از کرم بیحسی موضعی(مانند Emla)، در زیر پوشش پلاستیکی به مدت 30 دقیقهتا 2 ساعت قبل از درمان، روی موضع لیزر قرار داده شود.

تکنیک

روش انجام Hair reduction در همه روشهای Light base بطور خلاصه به شرح زیر است:

-     آماده سازی پوست: پاک کردن همه کرم های بیحسی، آرایشی و غیره.

-     بیهوشی: معمولا لازم نیست مگر در نواحی خیلی حساس. لازم به ذکر است کرمهای بی حسی و لیدوکائیننیر صرفا در نواحی حساس مانند بالای لب استفاده می شوند.

-     مشاهده: برای پیشگیری از double laser pulsing و یا از قلم افتادن یک ناحیه، لازم است از نور بیشتر، گریددرمانی و در صورت نیاز عینک لوپ استفاده شود.

-     Fluency درمان: این پارامتر برای هر بیمار جداگانه تعیین می شود.

-     تعیین spot size

-     استفاده از Cooling (در فصلنامه یازدهم انواع Coolingها توضیح داده شده است).

مراقبتهای بعد از عمل

-     درد، قرمزی و ادم احتمالی بعد از عمل را می توان با Ice Pack و نیز تجویز کرمهای ملایم استروئیدی کاهش داد.

-     در صورت آسیبهای اپیدرمال روشهای پیشگیری کننده شامل آنتی بیوتیک یا آنتی ویروس لازم است.

-     اجتناب از آفتاب، خاراندن موضع، آرایش و استفاده از ضد آفتاب

فاصله درمانی / درمانهای بعدی

انجام Hair reduction با لیزر به حضور ملانین ساقه مو نیاز دارد. بنابراین بدون رویش مجدد موی قابل مشاهده، درمانامکان پذیر نخواهد بود. رویش مجدد مو بستگی به چرخه رشد مو دارد. زمان میانگین 8-6 هفته هست.

عوارض احتمالی

-     Light based hair reduction معمولا دردناک نیست. ولی بیشتر بیماران بعد از درمان تجربه درد کمی دارند که می تواند با بکار بردن کرمهای بی حسی قبل از درمان برطرف شود.

-     قرمزی و ادم مختصر در تمام بیماران مورد درمان با آستانه ایده آل، طبیعی است. شدت و دوره آن به رنگ مو،چگالی مو وFluency  درمان دارد. این واکنش معمولاً 3-1 روز طول می کشد.

-     آسیب اپیدرمال معمولا نتیجه استفاده از Fluency بالاتر از آستانه است

-     وقوع تب خال مشترک نیست اما ممکن است، بویژه در بیمارانی که سابقه قبلی تب خال دارند، اتفاق بیفتند.

-     ریسک عفونت باکتریایی خیلی پایین هست و احتمال آن بیشتر به دنبال آسیبهای اپیدرمال است.

-     اگر بیمار و Fluencyدرمان بطور ایده آل انتخاب شوند می توان از تغییرات رنگدانه ای ناپایدار (هیپر و هیپو پیگمانتاسیون) پیشگیری کرد. بروز Dyspigmentation در بیماران با تیپ پوستی تیره و یا در بیمارانی که برنزه کردهاند، دیده شده است. تغییرات رنگدانه ای پایدار، به جز در بیماران با تیپ پوستی تیره، بعید است.

-     احتمال بروز اسکار بعد از درمانهای خیلی تهاجمی یا عفونتهای بعد از عمل جراحی وجود دارد.

-     باید بیماران را از کم رنگتر شدن احتمالی تاتوها و پیگمانها، بعد از عمل، آگاه نمود.

 

ایمنی

-     لیزرهای hair reductionدارای قابلیت جذب قوی بوسیله ملانین و نفوذ در عمق بافتهای بدن و آسیب به شبکیهچشم هستند. لذا لازم است بیمار و پرسنل اپراتور از محافظ چشم مناسب استفاده نمایند. همچنین از درمانهاینزدیک یا روی سطح چشم اجتناب شود.

-     بایداز درمان در نواحی تاتوهای زیبایی بیماران اجتناب نمود زیرا ممکن است آنها آسیب ببیننند.

-     برای جلوگیری از عفونت احتمالی، ضدعفونی هندپیس در بین درمانها (از بیماری به بیمار دیگر) الزامی است.

-     تمام بیمارانی را که دارای تاریخچه بیمایهای پوستی هستند باید از احتمال پدیده خاص (پسوریازیس، ویتیلیگوگو) آگاه شوند. هرچند نادر است.

-     در صورت بروز قرمزی و تورم شدید، مدیریت درمان شامل؛ کورتیکواستروئیدهای موضعی، آنتی هستامین ها و توقف درمان است.

-     به دنبال استفاده از لیزر hair reduction در برخی بیماران زن جوان با تیپ پوستی تیره، دو پدیده مختلف گزارش شده است: تبدیل موهای نازک و vellus به terminal در موضع درمان و رشد سریع موهای بلند و نازک در حاشیهموضع درمان.

-     برای جلوگیری از عوارض احتمالی استشمام گازهای حاصل از بخاز شدن ساقه مو، لازم است از یک smoke evacuator و تهویه مناسب در اتاق استفاده شود.

نگارنده: دکتر ابوالفضل منتظری

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

به درمان حیات ایرانیان

تهران

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

دستگاه های تخصصی پوست و مو و زیبایی، دستگاه های لیزر ، تعمیر تخصصی دستگاه های پزشکی، ارایه مشاوره و خرید دستگاه پزشکی، اقلام مصرفی پوست و مو و زیبایی

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات