گروه لیو (کالیبراسیون، تامین تجهیزات اندازه گیری و کالیبر...

کالیبراتورها,تجهیزات کالیبراسیون, ابزار دقیق

کالیبراسیون چیست؟

کالیبراسیون چیست؟

تعاریف بسیاری برای مفهوم کالیبراسیون ارائه گردیده است تعربف  دقیق کالیبراسیون در استاندارد ملی ایران به شماره ۴۷۲۳ آمده‌است:کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را نسبت به نشاندهی تعیین کنیم. با کالیبراسیون ممکن است خواص اندازه شناختی دیگری نظیر اثر کمیتهای تاثیر گذار نیز تعیین شود. در واقع کالیبراسیون ویژگیهای کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را بوسیله انجام مقایسات مستقیم مشخص می‌کند..در استاندارد ملی ایران در بخش »واژه ها و اصطالحات پایه و عمومی اندازه شناسی »کالیبراسیون چنین تعریف شده است :مقایسه ابزار دقیق با یک مرجع استانداردآزمایشگاهی در شرایط استاندارد،جهت اطمینان از دقت و سلامت آن و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به مرجع و تنظیم آن در مقایسه با استاندارد. تعریف دیگری که در ایزو 10012آمده، کالیبره کردن راچنین تشریح کرده است :مجموعه ای از عملیات که تحت شرایط مشخصی برقرار می شود ورابطه ی بین مقادیر نشان داده شده توسط وسیله اندازه گیری و مقادیر متناظر آن کمیت، توسط استاندارد مرجع را مشخص می نماید. معمولا کالیبراسیون ابتدایی دستگاه آزمون و اندازه گیری TME در مرحله ی ساخت و تولید آن، انجام می گیرد. که می تواند شامل: درجه بندی دستگاه،تنظیم مدارهای الکتریکی موجود روی وسیله مانند تنظیم نشان دهنده های دیجیتالی ، تخمین عدم قطعیت و پایداری دستگاه باشد.پس از این مراحل ،وسیله اندازه گیری با توجه به طول عمر آن مورد استفاده قرار می گیرد. کا لیبر ا سیو ن مجدد جهت اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه ها و کنترل کیفیت اجزای آنها مورد نیاز است بنابراین با کا لیبر ا سیو ن مجددمی توان عوامل و اجزایی از دستگاه را که کیفیت خود را از دست داده اند را شناسایی نمود(مهندس غالمرضا عباسلو)

. به نظر شما چرا پياده سازي سيستم مديريت اندازه گيري امری ضروریست؟

  • برای اطمینان از قرائت‌هایی که از دستگاه صورت می‌گیرد.
  • برای تعیین درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه.
  • برای استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استانداردهای مرجع

 

نقش و اهميت كاليبراسيون در سيستم مديريت اندازه گيري چیست؟

كاليبراسيون مجموعه عملیاتی است که تحت شرایط مشخص میان نشان دهی یک دستگاه یا سیستم اندازه گیری با مقدار مرجع و يا مقدار متناظر آن که از استانداردهای اندازه گیری حاصل می شود، رابطه ای برقرار میکند. کالیبراسیون اجازه می دهد که میزان تصحیح الزام را نسبت به نشاندهی تعیین کنیم . با کالیبراسیون ممکن است خواص اندازه شناختی دیگری نظیر اثر کمیتهای تاثیر گذار نیز تعیین شود. در واقع کالیبراسیون ویژگیهای کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را بوسیله انجام مقایسه هاي مستقیم مشخص می کند. کالیبراسیون در واقع ایجاد نظامی موثر به منظور کنترل صحت و دقت پارامترهای مترولوژیکی دستگاه های آزمون و وسایل اندازه گیری و کلیه تجهیزاتی است که عملکرد آنها بر کیفیت فرایند تاثیر گذار می باشد که به منظور اطمینان از تطابق اندازه گیریهای انجام شده با ا تانداردهای جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف از کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری چیست؟

توليد محصول با كيفيت بهتر و با هزينه كمتر در تولید است  م(هندس غالمرضا عباسلو)

ا

ز اهداف اصلي ر رابطه با قابلیت ردیابی (Traceability ) توضیحاتی بفرمایید؟

هدف نهایی کالیبراسیون برقراری قابلیت ردیابی عنوان شده‌است.) قابلیت ردیابی مهمترین :traceability مهمترین ویژگی که یک اندازه گیری باید داشته باشد وجود قابلیت ردیابی نتایج آن تا استانداردهای ملی و سپس بین المللی می‌باشد وقتی سطح اطمینان و عدم قطعیت کلیه اندازه گیری‌ها بیان شود درستی و دقت نتایج اندازه گیری تضمین می‌گردد. قابلیت ردیابی قابلیت ارتباط دادن مقدار یک استاندارد یا نتیجه یک اندازه گیری با مرجع‌های ملی یا بین المللی از طریق زنجیره پیوسته مقایسه‌ها که همگی عدم قطعیتی معین دارند. کالیبراسیون تنها راه برقراری قابلیت ردیابی می‌باشد استقرار قابلیت ردیابی نتایج اندازه گیری (در کالیبراسیون) بوسیله تعیین نام دستگاه مرجع کالیبراسیون و عدم قطعیت آن محاسبه اعلام عدم قطعیت اندازه گیری برای نتایج کالیبراسیون و نیز بیان شرایط محیطی اثر گذار بر نتیجه اندازه گیری قابلیت ردیابی نتایج کالیبراسیون استقرار می‌یابد

 

 

چه دستگاه هایی باید کالیبره شوند؟

هر وسیله ای که برای اندازه گیری به کار می رود ونتیجه آنه طور مستقیم یا غیر مستقیم در کیفیت وکمیت تولید و ایمنی کارکنان و تجهیزات موثر است، نیاز به تعیین صحت و دقت یا کالیبراسیون دارد. دستگاههای اندازه گیری باید به طور دوره ای کالیبره شوند. گذشت زمان ، فرسودگی ، حوادث غیر قابل پیش بینی ، باعث می شوند تا قابلیت ردیابی نتایج آنها تا استانداردها زیر سوال رفته و نیازمند تایید مجدد باشند. برای تجهیزات کالیبره شده گواهی کالیبراسیون صادر شده و ضمیمه دستگاه می گردد م(هندس غالمرضا عباسلو)

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه لیو (کالیبراسیون، تامین تجهیزات اندازه گیری و کالیبر...

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

کالیبراتورها،تجهیزات کالیبراسیون، ابزار دقیق،کالیبراسیون، خدمات کالیبراسیون، خدمات فروش کالیبراتور،، جک بتن شکن،رینگ نیرو، کوره کالیبراسیون،حمام کالیبراسیون، هند پمپ هیدرولیک، هند پمپ پنوماتیک، گیج فشار،مانومتر، کمپراتور فشار،کالیبراتور RTD، ترمومتر رومیزی، سنسور مقاومتی مرجع، کالیبراتور دما،کالیبراتور ترموکوپل، سیفتی ولو،ترانسمیتر، ترانسدیوسر،سوییچ فشار، مولتی فانکشن،دیتا لاگر، جعبه وزنه،ترازو، بچینگ،مولتی متر، لودسل فشاری،لودسل فشاری کششی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات