ایده برتر پارسیان

پرینتر لیزری, پرینتر جوهر افشان, اسکنر

شناسایی انواع پردازنده ها

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

همه ی ما می دانیم که cpu(سی پی یو) یا پردازنده مغز کامپیوتر است که هر چقدر توان محاسبه بیشتری داشته باشد طبیعتا قدرت بیشتری هم دارد. در این مقاله با معرفی cpu و انواع هسته در آنها به شناسایی انواع پردازنده ها می پردازیم.

معرفی CPU یا پردازنده ها

حتما تا الان در پی خرید کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و یا تبلت بوده اید و به طور قطع اسم پردازنده های intel Core i را شنیده اید، مانند core i3 یا core i5 و core i7. هر کدام از این پردازنده ها ویژگی های خاص خودشان را داشته ولی از نظر ساختاری شبیه هم هستند. در این مطلب به پاسخ این سوال می پردازیم که منظور از core یا هسته و پردازنده های دو و چند هسته ای چیست؟

شرکت های تولید کننده پردازنده مانند اینتل و AMD ،هر ساله برای بهتر شدن عملکرد سی پی یو، یک پردازنده جدید با سرعت بیشتر را معرفی و روانه بازار می کردند، اما بنا به این دلیل که سرعت کلاک پالس یک پردازنده را نمی توان از حد مشخصی بیشتر کرد از تکنولوژی چند هسته ای در پردازنده ها رونمایی شد.

انواع هسته در پردازنده ها

در کل دو مدل هسته یا core وجود دارد. یک هسته واقعی یا فیزیکی و دیگری هسته مجازی(Threading).

هسته واقعی یا فیزیکی:

در واقع همان هسته ای است که با قدرت و فرکانس مخصوص به خود در حال کار است. به طور مثال اگر یک پردازنده دو هسته ای دارای سرعت ۲ گیگا هرتز باشد یعنی ۲ عدد سی پی یو هر کدام با سرعت مجزای ۲ گیگا هرتز در یک قالب (کاور) در حال کار هستند. کار این دو هسته به هم مربوط نمی شود و به طور مجزا کار می کنند.

هسته مجازی (Thread): 

به طور خلاصه تقسیم شدن هسته های واقعی به هسته های مجازی را عمل hyper Threading میگویند.

در پردازنده تک هسته ای همه بار مسئولیت اجرای برنامه های مختلف در کامپیوتر به عهده همان تک هسته بوده و قطعا راندمان و بازدهی آن در نتیجه سرعت و عملکرد پایین می آید. اما در پردازنده های چند هسته ای دستورات بین هسته ها تقسیم شده و به صورت موازی اجرا میشوند. به طور مثال برنامه فتوشاپ را یکی از هسته ها و برنامه موزیک پلیر را یکی دیگر از هسته ها انجام میدهد . در این حالت سرعت اجرای برنامه ها چند برابر می شود.
نکته مهمی که وجود دارد این است که شاید سرعت کلاک یک پردازنده تک هسته ای خیلی بیشتر از یک پردازنده دو هسته ای باشد اما این مسئله را باید در نظر گرفت که آن پردازنده دو هسته ای، دو هسته دارد که در مجموع قدرتش بیشتر از پردازنده تک هسته ای است.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

ایده برتر پارسیان

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

پرینتر لیزری، پرینتر جوهر افشان، اسکنر، پرینتر چاپ کارت، دستگاه فتوکپی، فیش پرینتر، کاغذ خرد کن، کاغذ خردکن، ویدئو پروژکتور، دیتا ویدئو پروژکتور، دیتا پروژکتور، ویدیو پروژکتور، صندوق فروشگاهی، بارکد خوان ، دوربین مداربسته، دوربین مدار بسته

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات