ایده برتر پارسیان

پرینتر لیزری, پرینتر جوهر افشان, اسکنر

تفاوت زوم دیجیتال و اپتیکال دوربین مداربسته

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در دستگاه های دیجیتال با رشد تکنولوژی قابلیتی تحت عنوان بزرگنمایی یا زوم ایجاد شده است. زوم واژه ای لاتین و در زبان فارسی به معنای بزرگنمایی است.

عمل بزرگنمایی در دوربین های مدار بسته توسط لنز انجام می شود و به دو نوع اپتیکال (Optical Zoom) و دیجیتال (ِDigital Zoom) تقسیم می شود.

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال با تغییر دادن فاصله کانونی لنز انجام می شود. هرچقدر فاصله کانونی بیشتر باشد تصاویر بزرگتر نمایش داده می شود به عبارتی بزرگنمایی بیشتر است. این قابلیت بیشتر در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد.

حتما بخوانید: نرخ فریم ریت در دوربین مداربسته FPS

زوم دیجیتال هم در واقع نوعی بزرگنمایی جعلی است که به صورت نرم افزاری انجام می شود و به طور کل ربطی به زوم اپتیکال که به صورت دستی انجام می شود و لنز دوربین ندارد.

تفاوت زوم دیجیتال و اپتیکال دوربین مداربسته

در بزرگنمایی دیجیتال که نرم افزاری کیفیت تصویر تغییر می کند روند کار به این صورت است که با کشیدن تصویر، اجزای آن بزرگتر شده و پیکسل های اضافی براساس پیکسل های موجود در تصویر به آن اضافه می شوند.

پیکسل های اضافی هم با استفاده از تکنیک پردازش تصویر و فناوری تراشه پردازشگر و خود لنز شناسایی می شوند. در نهایت هم رزولوشن تصویر کاهش پیدا می کند.

حتما بخوانید: سنسور تشخیص حرکت دوربین مداربسته

اما در بزرگنمایی اپتیکال با جایجایی عدسی های لنز و تغییر فاصله کانونی میزان بزرگنمایی تغییر می کند و تاثیری روی کیفیت تصویر ندارد.

در واقع با در نظر گرفتن روال کار هر دو به این نتیجه خواهیم رسید که تفاوت زوم دیجیتال و اپتیکال دوربین مداربسته در این است که نوع دیجیتال بیشتر جنبه تبلیغاتی برای محصول دارد و عملا برای بزرگنمایی کارایی چندانی ندارد.

این مورد را در نظر داشته باشید که لنز یک دوربین مداربسته دیجیتال با زوم اپتیکال بالا مانند 12x قوی تر و بهتر از زوم اپتیکال 4x است و حتی 4x اپتیکال کیفیت بهتر و نمایش واضح تری در مقایسه با دیجیتال دارد

6 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

ایده برتر پارسیان

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

پرینتر لیزری، پرینتر جوهر افشان، اسکنر، پرینتر چاپ کارت، دستگاه فتوکپی، فیش پرینتر، کاغذ خرد کن، کاغذ خردکن، ویدئو پروژکتور، دیتا ویدئو پروژکتور، دیتا پروژکتور، ویدیو پروژکتور، صندوق فروشگاهی، بارکد خوان ، دوربین مداربسته، دوربین مدار بسته

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات