شرکت مخابراتی ارتباط رسا | بیسیم و تجهیزات مخابراتی

فروش بیسیم موتورولا, فروش بیسیم هایترا, فروش بیسیم دیجیتال

مقایسه شبکه رادیویی ترانک TETRA با شبکه تلفن همراه GSM :

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

1- در ترانک (شبکه‌های خصوصی) تعریف و پیاده‌سازی طرح متناسب با نیاز و دلخواه کاربران، از مهم ترین انگیزه‌های پیگیری چنین پروژه‌هایی است و مسئله تطبیق ساختار، اجرای شبکه‌های رادیویی و انطباق خدمات آن، با نیازهای کاربران مختلف یکی از اصلی‌ترین اهداف مهندسین ارتباطات مدرن امروزی است.

2- هدف از طراحی شبکه‌های ترانک برای واحد‌های خاص با نیازهای معین (مانند نیروهای پلیس آتش‌نشانی و سازمان‌های امدادی و غیره….) بوده ولیکن طراحی شبکه‌های تلفن همراه (‌GSM) برای ارتباطات عمومی است.

3- آنچه بیش از هر چیز دیگر توجه همگان را به شبکه‌ تلفن‌های همراه جلب کرده ابعاد و حجم کوچک تر گوشی‌های تلفن همراه نسبت به بی‌سیم‌های ترانک است، که به نظر می‌رسد با گسترش روزافزون فناوری ساخت تجهیزات ارتباطی، گوشی‌هایی برای شبکه ترانک با حجم  و ابعاد قابل رقابت با گوشی‌های تلفن همراه ساخته ‌شود.

4- امروزه تمایل به راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی رادیویی تلفن با قابلیت‌ها و ویژگی‌های بالاتر نسبت به تلفن سیار همگانی به شدت قوت پیدا کرده است.

5-  امکان اعمال سلسله مراتب سازمانی و مدیریتی در شبکه‌های GSM وجود ندارد در حالی که در شبکه‌های ترانک به بهترین شکل و در بالاترین سطح امکان اعمال فرماندهی و مدیریت به گونه‌های مورد نیاز سازمان‌های مختلف، متناسب با ساختار سازمانی وجود دارد.

6-  در ترانک استفاده بهینه از بسامد ( هم به صورت مشترک در داخل یک سلول و هم در سلول‌های مختلف) وجود دارد ولیکن در شبکه GSM فقط در سلول‌های مختلف، تکرار بسامد امکان‌پذیر است.

7- انعطاف‌پذیری و تعریف و تطبیق پیاده‌سازی ساختار بر اساس نیاز مشتری یکی از ویژگی‌های مهم شبکه‌های ترانک است.

8- قابلیت‌ها و خدمات ترانک برای مشترکین خاص بوده در حالی که خدمات GSM برای عموم است.

9-  طراحی و ساخت سامانه های ترانک در باند‌های مختلف بسامد قابل دسترسی بوده در حالی که GSM  در باند‌های 900 و 1800 مگاهرتز طراحی، تجربه و به کار گرفته شده است و امکان تغییر باند و تهیه آن بسیار مشکل است.

10- امنیت در شبکه‌های ترانک وبه کار‌گیری واعمال آن به راحتی امکان‌پذیربوده و پیش ‌بینی‌های لازم بعمل آمده است.درحالی که درشبکه GSM تاکیدزیادی برای این موضوع وجود ندارد.

ترانک دیجیتال TETRA مبتنی بر استانداردی اروپایی است

11- در شبکه ترانک تترا قابلیت انتقال همزمان صوت و داده با سرعت بالا (28.8kbps) میسر است در حالی که در شبکه GSM در حال حاضر انتقال داده با سرعت بالا وجود ندارد (9.6KB/S) و همزمان نمی‌توان از هر دو قابلیت صوت و داده استفاده کرد. لازم به ذکر است رقابت در افزایش سرعت انتقال داده و کاربرد این شبکه‌ها برای محیط‌های چندرسانه ای ( صوت + داده) وجود داشته و شرکت‌های مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند.

12-  به کار گیری بسامد ترانک برای انسان کم ضرر‌تر از بسامد GSM است.

13-  در شبکه ترانک تترا به ازای هر 200KHz امکان به کارگیری سه کانال ترافیک وجود دارد در حالی که در GSM در هر 200KHz فقط 8 کانال ترافیک بهره‌برداری می‌گردد و این اختلاف به نوع تکنیک مدوله سازی به کار گرفته شده بستگی دارد.

14-  در ترانک رادیو‌های خودرویی طراحی و ساخته شده، در حالی که در شبکه GSM چنین رادیویی مورد نظر نبوده است.

15-  تعریف خدمات و مجوز‌های ارتباطی متنوع که برای انواع مشترکین در شبکه‌های ترانک وجود دارد در شبکه  GSM  مقدور نیست.

16-  کاربران و مشترکین ترانک، کاربران خاص بوده و کمتر جنبه عمومی دارند در حالی که کاربران و مشترکین GSM تمام اقشار جامعه بوده و محدودیت خاصی در این مورد وجود ندارد.

17-  امکان ایجاد اختیار تام و یا اعمال محدودیت، در نوع برقراری ارتباط رادیویی برای مشترکین شبکه ترانک امکان‌پذیر است در حالی که برای مشترکین شبکه GSM این قابلیت به این نحو میسر نیست.

18-  در ترانک، پایانه ها ( بی‌سیم‌ها) حرفه‌ای و نظامی و سخت بوده در حالی که در GSM این گونه مسائل مورد نظر نبوده و لحاظ نگردیده است.

19-  در سامانه ی‌ ترانک توسط دیسپاچر می‌توان مکالمات شبکه را شنود، نظارت و هدایت نمود،درحالی که در GSM چنین موردی اصلاً مورد نظر نبوده ودرساختارآن پیش‌بینی نگردیده است.

20-  در ترانک استفاده از مد مستقیم که مورد نیاز پلیس و سازمان‌های خصوصی است، وجود دارد ( به کار گیری پایانه‌های ترانک خارج از پوشش رادیویی و در سطح فیزیکی پوشش با انتخاب مد مستقیم در پایانه ی ترانک) در حالی که در GSM مد مستقیم وجود ندارد. در شبکه‌های همگانی GSM با خروج مشترک از شبکه فعال در یک شهر یا منطقه یا کشور، تلفن همراه نمی تواند به عنوان یک رادیو و فرستنده و گیرنده معمولی به کارگیری شود و امکان برقراری ارتباط رادیویی ولو برنامه‌ریزی شده در محدوده تحت پوشش شبکه و خارج از آن نه ممکن است و نه ضروری. این نوع ارتباط یکی از نیاز‌های مشترکان شبکه‌های سازمان‌های خاص نظیر پلیس و نهادهای امدادی است.

21-  در ترانک امکان ایجاد گروه‌های مختلف در مد کانال باز  برای استفاده در حالت عملیات ، بدون شماره‌گیری امکان‌پذیر است، در حالی که در شبکه GSM چنین حالتی وجود ندارد.

22-  در ترانک سوئیچ‌های مناسب با حجم شبکه به ابعاد بزرگ و کوچک طراحی و ساخته شده، در حالی که سوئیچ‌های شبکه GSM به خاطر اهدافی که برای آن متصور است، حداقل از 40000 درگاه شروع،  طراحی و ساخته می‌شود و لذا به کارگیری آن برای اهداف شبکه‌های رادیوی سیارخصوصی  (PRIVATE MOBILE RADIO) بسیار بزرگ و گران قیمت است.

23-  ایجاد شبکه ترانک متناسب با نیاز مشترکین خاص به سهولت و راحتی امکان‌پذیر بوده در حالی که ایجاد شبکه GSM به جای ترانک با استفاده از تجهیزاتی که برای مقاصد عمومی ساخته شده و غیر مرتبط با مأموریت‌های سازمان‌های خاص بوده و امکان‌پذیر نیست.

24-  محاسبات ترافیک در شبکه ترانک از نوع A است و بدان معنی است که پس از پر شدن ترافیک برآورد شده در شبکه، کاربر‌ها در صف و نوبت قرار می‌گیرند در حالی که در GSM با به وجود آمدن این شرایط کاربر را قبول نکرده و بوق اشغال برای آن ارسال می‌کند.

25-  سرعت برقراری ارتباط در شبکه ترانک تترا که طراحی آن برای ظرفیت و تعداد مشترکین مناسب باشد، سرعتی حدود 300MS ( 0.3-0.5.Sec) است در حالی که در شبکه‌های GSM  به حداقل رسانیدن سرعت برقراری ارتباط،پارامتر مهمی نبوده ودرحدود چند ثانیه(‌Sec 2-10) است.

26-  در شبکه ترانک تترا قابلیت ایجاد شبکه‌های مجازی برای استفاده همزمان شبکه به وسیله چندین سازمان ( واحدها مختلف) وجود دارد در حالیکه در شبکه GSM  فعلاً این قابلیت وجود ندارد.

27-  در شبکه ترانک استفاده از دروازه (GATEWAY) و تکرارکننده (REPEATER) برای گسترش پوشش شبکه به پایانه‌های خارج از برد شبکه وجود دارد در حالی که در GSM چنین قابلیتی وجود ندارد.

28-  شبکه‌های GSM، عمدتاً مناطق و مراکز تجمع عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهند و این گونه نگرش برای سازمان‌های خاصی که بر حسب ماموریت و وظیفه در جاهای معین مستقرند، مطلوب نیست.

29-  در سازمان‌هایی نظیر پلیس و نهاد‌های امدادی سلسله مراتب تشکیلاتی، یکی از مهم ترین اصول در خواص و برقراری ارتباطات است  به طوری که مسئول هر رده می‌خواهد با مسئول یگان‌های تحت امر، مسئول مافوق و یا در صورت لزوم یک رده بالاتر و نیز با مسئولین هم تراز خود در یک سازمان ارتباط داشته باشد و ارتباط متقابل رده‌ها ( غیر از موارد مذکور) با وی در نظر او مطلوب نیست. این مسئله به کلی در ارتباطات مردمی، چندان معنی و مفهومی ندارد، به طوری که در آن سلسله مراتب، کم رنگ و یا بی رنگ است و در حد طراحی با اصول و زیرساخت‌های خاص خود مطرح و به اجرا می‌رسد.

30-  شبکه‌های عمومی نظیر GSM که بستر عمومی دارند، استفاده کنندگان آن همه مردم اند و خیلی از مشترکین متقاضی رمزکننده نیستند، در حالی که مشترکین ارتباطات نظامی و انتظامی، بانک‌ها و غیره نیاز به ارتباطات امن دارند لذا به نظر می‌رسد، در شبکه‌های GSM رمزکننده اضافی پیش‌بینی نشده است در صورتی که چنین موضوعی وجود داشته باشد، مشتریان زیادی نخواهد داشت.

31-  مدیران مسئول شبکه‌های خصوصی به دلایل امنیتی، ضرورت کنترل شبکه‌های در حال استفاده و مصو‌ن‌سازی آنها از آسیب‌پذیری ناشی از تخلفات امنیتی و بهره‌برداری اسنادی از ارتباطات شبکه و در یک کلام برقراری یک سامانه ی حفاظتی، ترجیح می‌دهند دستگاه‌های خودکار ثبت محتوای اطلاعات، مکالمات و ارتباطات را در شبکه خود نصب و راه‌اندازی نموده و مورد بهره‌برداری قرار دهند، در حالی که در شبکه‌های عمومی، GSM این مسئله با فرهنگ خواست عموم تناقض داشته و حداکثر در حد ثبت خودکار اطلاعات مربوط به مکالمات (زمان، مدت و هزینه) و یا احیاناً موارد خاص ضبط مکالمات مقبول همگان است.

32- از مهم ترین محدودیت‌های شبکه عمومی برای کاربران خاص وابستگی به شبکه‌های عمومی است که متصدی آن غیرسازمانی بوده و در شرایط بحران امن نبوده و مشکل‌زا است.

33- یکی از معضلات استفاده از شبکه‌های عمومی، موضوع هزینه‌های ثابت و پرداخت‌های جاری ناشی از بهره‌برداری از کانال‌ها و سیستم‌های ارتباطی است و لذا شبکه‌های خصوصی در دراز مدت اقتصادی‌تر از شبکه‌های عمومی است.

34-  شبکه‌های ترانک به منظور غلبه بر مشکلات عمده ناشی از ترافیک ارتباطات رادیویی، استفاده بهینه از طیف بسامد، امکان کنترل و اعمال مدیریت، ارتباط متمرکز به همراه تسهیلات و امکانات فراوان ارتباطی، طراحی و پیاده‌سازی گردیده است.

35-  وقتی تعداد مشترکین یک شبکه رادیویی زیاد می‌شوند، تخصیص یک یا چند کانال رادیویی محدود (بسامد) به منظور تحت پوشش قرار دادن کلیه مشترکین، ما را با شبکه‌های شلوغ و یا به عبارت بهتر، هرج و مرج در ارتباط مواجه می‌نماید. اگر بخواهیم شبکه‌ها را نیز افزایش داده و کانال‌های رادیویی بیشتری تخصیص و واگذار گردد، از یک سو با مشکل جدی کمبود بسامد و محدودیت شدید طیف بسامدی روبرو هستیم و از سوی دیگر مدیریت بسامد در چنین مواردی توسط عامل نیروی انسانی بسیار خسته‌کننده و عملاً ناتوان است.

36-  در ترانک به خاطر استفاده از بسامد پایین‌تر تعداد ایستگاه‌های لازم برای پوشش فیزیکی یک محدودة یک سان در مقایسه با GSM بسیار کم تر خواهد بود.

37-  خدمات مکمل به شرح زیر در ترانک وجود دارد در حالی که در GSM وجود ندارد:

  • مکالمه با اولویت و حق انقطاع (مکالمه خارج از نوبت)
  • مکالمه با اولویت ( اولویت در صف متقاضیان دریافت کانال)
  • اولویت دست‌یابی به شبکه
  • اختصاص دینامیکی تعداد افراد گروه (تعریف مکالمه گروهی به صورت موقت توسط دسیپاچر)
  • ورود موخر (احضار دائمی در تماس گروهی برای غایبین در تمام مدتی که تماس گروهی برقرار است)
  • مکالمات با اخذ مجوز از دیسپاچر
  • استراق سمع محیط کاربر
  • استراق سمع مکالمات
  • مکالمات عمومی (اعلام عمومی)
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت مخابراتی ارتباط رسا | بیسیم و تجهیزات مخابراتی

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

فروش بیسیم موتورولا، فروش بیسیم هایترا، فروش بیسیم دیجیتال، نمایندگی رسمی بیسیم هایترا، نمایندگی بیسیم موتورولا، خرید بیسیم موتورولا، خرید بیسیم هایترا، بیسیم واکی تاکی مجاز، بیسیم دستی، بیسیم خودرویی، فروش واکی تاکی مجاز، خرید بیسیم دیجیتال، بیسیم هایترا، بیسیم موتورولا، موتورولا، تعمیرات بیسیم

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 2 روز پیش