گروه صنعتی مهرآوران نگین

سازنده دستگاه ابرواسفنج, دستگاه تزریق فوم یخچالی, دستگاه تزریق هایپرشر

فیلتر روغن

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

فیلتر روغن

üفیلتر روغن چیست؟

فيلتر روغن خودرو، وسيله ایاست كه روغن موتور را تصفيهمی كند. فيلتر روغن در مسير ورودی روغن به موتور قرار گرفته و با تصفيه روغن باعث بازدهی بيشتر آن در شرايطیچون :

1)استارت اوليه در هوای سرد

2) فشارهای زياد حاصل از رفت و آمدهای بسيار

3)حرارت بسيار زياد موتور در سرعتهای بالا و … می گردد.

üکار فیلتر روغن چیست؟

1)جلوگيری از آسيب رساندن ذرات ساينده به ياتاقان ها وقسمت های در معرض اصطكاك

2)فيلتر بايد به طور دايمی درمدار روغنكاری بوده و بتواند تمام جريان را از خود عبوردهد. اين مسئله در مورد فيلترهايی كه در موتورهای نونصب می شود از اهميت بيشتری برخوردار است، چون در موتورهای نو مقادير زيادی ذرات فلزی يا ذراتساينده ناشی ازعمليات ساخت وجوددارد.

üخصوصیات یک فیلتر روغن استاندارد

1)مقاومت در برابر روغن ،

2)جداسازی مطلوب ذرات ،

3)قدرت جذب بيشتر آلودگيها ،

4)مقاومت در برابر پارگی ،

5) محفظهکارآمد با قابليت تحمل فشاربالا ،

6)محفظه درونی مقاوم ،

7)آب بندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمينان کارآمد از جمله مواردی هستند که در ساخت فيلتر روغن می بايست مورد توجه واقع شوند.

üچگونه فیلتر روغن باعث افزایش طول عمر موتور و مطمئن کار كردن آن می شود؟

فيلتر روغن در كنارروغن نقش مهمی در سلامت موتور خودروايفا می كند بی ترديد استفاده از انواع روغن مناسب و فيلتر روغن بااستاندارد دركنار يكديگر باعثكاهش استهلاك و افزايش بازدهی موتورخواهد شد.

پاکيزگی روغن موتور فاکتور مهمی است که باعث عمر طولانی تر موتور می شود.آلودگی هايی مانند: خرده ريز های آهنی ، دوده و آلودگيهای ناشی از احتراق،می توانند مسير حرکتی روغن را به مرور مسدود کرده و به موتور صدمه جدی وارد سازند.در موتور های با ارزش امروز، جلوگيری از فرسايش طبيعی موتور که در اثر حركت ياتاقان ها پيش می آيد، از مهمترين وظايف روغن موتور است. يک فيلتر خوب و شناخته شده با قدرت تصفيه مطلوب مانع از بين رفتن خواص مورد نظر روغن می شود در نتيجه با به تاخير افتادن فرسايش، عمر مفيد موتور نيز افزايش می يابد. بنابر اين بايد توجه داشت که انتخاب فيلتر های معمولی و بدون نام يا فيلتر هايی با نام نشان ولی فاقد خصوصيات فنی و تكنيکی صحيح و پيشرفته، سبب فرسايش زود رس و از کار افتادگی موتور می گردد.

üفیلتر و مصرف سوخت

تميز و سالم بودن فيلترهاي هوا و روغن ، باعث كاهش مصرف سوخت و كاركرد بهتر موتور خودرو مي گردد. بنابراين با هربار تعويض روغن، فيلتر هوا را عوض كنيد و با هر دوبار تعويض فيلتر هوا، اقدام به تعويض فيلتر روغن نماييد.

دستگاه روغن کاری

دستگاه روغنكاری كلیه قطعات متحرك راكه با هم درگیر هستند را روغنكاری می نماید.

اعمال روغنكاری در موتور بشرح ذیل می باشد
الف) جلوگیری ازاصطكاك دوقطعه فلزی كه برروی هم درحال گردش وحركت می باشند.

ب ) عمل نظافت وشستشوی فاصله بین قطعات یعنی اگر درضمن كار موتور گردوخاك ویاماسه ازطریق صافی هوای كاربراتوروارد موتور شود آن راشسته وتمیز می نماید.

ج ) ضمن گردش در بین قطعات حرارت آنها راگرفته وخنك می نماید وبه عمل دستگاه خنك كننده كمك می كند.

قطعات دستگاه روغنكاری

الف) پمپ روغن

ب ) فشارسنج

ج )صافی پمپ روغن

د )صافی یافیلترروغن

ه )كانالهای روغن

الف ) پمپ روغن:

پمپ روغن ممكن است باتوجه به نوع موتورها در داخل یاخارج از كارتر نصب گردد ومعمولا دنده آن بطور مستقیم یا غیر مستقیم بامیل دلكو یابه وسیله دنده مورب میل سوپاپ می چرخد.درنتیجه روغن را تخلیه كرده وبه كانالهای روغن می رساند.

ب ) فشار سنج روغن:

بطور كلی دونوع اندازه گیری را انجام می دهد.یكی فشار روغن رادرداخل دستگاه روغنكاری نشان می دهد ودیگری سطح روغن رادرداخل كارتر تعیین می كند.

فشار سنج روغن درداخل داشبورت نصب می شود.

سطح روغن درداخل كارتر به وسیله خط كش (گیج ) روغن مشخص می گردد.

ج ) صافی پمپ روغن:

موقعی كه روغن از كارتر وارد پمپ می شود، از صافی مربوطه عبور نموده جنانچه مواد خارجی درداخل آن باشد. تصفیه شده ومواد خارجی رادرداخل كارترباقی می گذارد.

د ) صافی روغن یا فیلتر :

فیلتر روغن در مدار روغن بعد از پمپ قرار گرفته وروغنی كه ازآن عبور می نمایدتمیز كرده وبه كارتربرمی گرداند.

ه ) كانال های روغن :

دراكثر موتورها پس از اینكه روغن از پمپ رانده شده واردكانال سراسری می شودواز آنجا به سه قسمت :فشار سنج روغن ، یاتاقانهای ثابت ومتحرك ومیل لنگ وانگشتی ویاتاقانهای میل سوپاپ وصافی (فیلتر ) روغن راه می یابد.

روغن موتور :

روغنی است كه غلظت آن بستگی به درجه روغن دارد. معمولا در زمستان ازروغن های رقیق شماره (10ـ20) و در تابستان به علت گرما و رقیق شدن از روغنهای غلیظ تر (از شماره بالاتر) استفاده می كنند (30ـ40ـ50) توجه داشته باشید كه فقط از روغن استاندارد و توصیه شده استفاده نمایید.

خواص و وظایف روغن:

هنگام استارت زدن از خود مقاومت نشان نداده یعنی تقریباً دارای ویسکوزیته ثابتی است.

روغنکاری کامل کلیه قطعات و جلوگیری از فرسایش قطعات در شرایط مختلف کار موتور

کاهش اصطکاک قطعات موتور

کربن و اسیدهای حاصل از احتراق را در خود حل نموده و در نتیجه به قطعات صدمه‎ای نرسد.

شستشوی کلیه قطعات و رسوب زدائی آنهاذرات خارجی را در خود بصورت معلق نگه دارد.

آب بندی بین قطعات یعنی فواصل خالی را پر نموده و آب بندی رینگ، پیستون و سیلندر را کامل تر می کند و مانع از عبور کمپرس به داخل کارتر شود.

جلوگیری از زنگ زدگی کلیه قطعات داخل موتور بعلت بوجود آوردن آبی که بر اثر احتراق بوجود می‎آید. می‎دانیم از احتراق ناقص یک لیتر بنزین بیش از یک لیتر آب بوجود می‎آید که مقدار کمی از آن از طریق رینگها و سیلندر وارد روغن می‎گردد.

خنک کردن کلیه قطعات داخل موتور

کف نکردن هنگام کار موتور و تلاطم در کارتر در غیر اینصورت در کانالها ایجاد حباب نموده و سیستم روغنکاری را دچار اشکال می‎سازد. بهمین علت موادی بنام ضد کف به روغن اضافه می کنند.

طبقه بندی روغن:

روغن را به روشSAEوAPIکه با مشارکت اتومبیل سازان و کارخانه‎های روغن سازی تهیه شده و کلیه روغنهای مصرفی در اتومبیلهای بنزینی و دیزلی را در برمی‎گیرد ، طبقه بندی می کنند.

در طبقه بندی API تمام عوامل مؤثر در نظر گرفته شده است از جمله: طراحی موتور، نحوه روغنکاری، طریقه نگهداری، کیفیت سوخت و شرایط کار موتور.

انجمن مهندسین خودرو که به اختصار SAE نامیده می‎شود برای طبقه بندی ویسکوزیته روغنها روشی اتخاذ نموده که امروزه ازآنها استفاده می شود. تمام روغنها برحسب SAE درجه بندی و تهیه شده و اعداد معمول آن عبارتند از:

SAE 5W – SAE 10W – SAE 20W

SAE 30 – SAE 40 – SAE 50

روغن سفت که غلظت بیشتری دارد با اعداد بزرگتر و روغن رقیقتر که غلظت کمتری دارد با اعداد کوچکتر نشان داده می‎شود. حرف W بمعنای زمستانی بودن روغن می باشد.

امروزه روغنهای جدیدی با ویسکوزیته متغیری به بازار عرضه شده‎اند که در هوای سرد روانتر و در هوای گرم سفت‎تر می‎شوند و بنام روغن اتوماتیک معروف می‎باشد.

درجه بندی روغنهای اتوماتیک:

SAE 10W-20 SAE 10W-30 SAE 10W-40

SAE 20W-40 SAE 20W-50

SAE 20W-40 یعنی در هوای سرد ویسکوزیته روغن روانتر یعنی 20 و در هوای گرم ویسکوزیته روغن غلیظتر یعنی 40 می‎باشد و چون ویسکوزیته این نوع روغن بین 20 تا 40 متغیر است به روغن اتوماتیک معروف می‎باشد.

کارشناسان روشی پیشنهاد می‎کنند که در کشور ما رواج دارد.

در فصل بهار و تابستان روغن 40 20W-50
در فصل پائیز و زمستان روغن 30 10W-30

تعویض فیلتر روغن

تعويض فيلتر روغن
فيلتر روغن خودرو، وسيله اي است كه روغن روان كننده را تصفيه مي كند. عملكرد اصلي فيلتر در سيستم روغنكاري موتور، جلوگيري از آسيب رساندن ذرات ساينده به ياتاقان ها و قسمت هاي در معرض اصطكاك است. فيلتر بايد به طور دايمي در مدار روغنكاري بوده و بتواند تمام جريان را از خود عبور دهد. اين مسئله در مورد فيلترهايي كه در موتورهاي نو نصب مي شود از اهميت بيشتري برخوردار است، چون در موتورهاي نو مقادير زيادي ذرات فلزي يا ذرات ساينده ناشي از عمليات ساخت وجود دارد.

فيلتر روغن در كنار روغن نقش مهمي در سلامت موتور خودرو ايفا مي كند بي ترديد استفاده از انواع روغن مناسب و فيلتر روغن با استاندارد در كنار يكديگر باعث افزايش بازدهي هر دو محصول كاهش استهلاك و افزايش بازدهي موتور خواهد شد.
پس از تعويض فيلتر، روغن كاركرده آن بايد تخليه شود. براي اين منظور به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- براي شل شدن فيلتر روغن در صورت لزوم از آچار فيلتر استفاده كنيد. فيلتر كاركرده را با دقت برداريد.

2- فيلتر را از روغن تخليه كنيد. با استفاده از يك وسيله تيز، يك حفره در انتهاي داخلي (گنبدي) فيلتر يا سوپاپ مانع برگشت روغن كه بر روي انتهاي صاف آن قرار دارد ايجاد كنيد. موثرترين روش براي تخليه مناسب فيلتر، سوراخ كردن سوپاپ مانع برگشت روغن يا داخل فيلتر و جريان يافتن به يك ظرف مناسب براي بازيافت آن است سوپاپ مانع برگشت روغن، شامل دريچه لاستيكي است كه براي جلوگيري از تخليه روغن به موتور، در زمان خاموشي، خلاء ايجاد مي كند. سوراخ كردن فيلتر موجب از بين رفتن خلاء شده و اجازه مي دهد روغن حبس شده بازيابي شود.

3- انتهاي صاف فيلتر سوراخ شده را به روي ظرف جمع آوري قرار دهيد و روغن كاركرده را تا حد امكان از فيلتر تخليه كنيد. مهم است كه تخليه فيلترهاي كاركرده روغن در12 ساعت (حداقل زمان) و دمايي نزديك به دماي عملكرد موتور و بيش از دماي محيط (تقريباً60 درجه فارنهايت) صورت گيرد.

4- فيلتر جديد روغن را طبق توصيه هاي سازنده فيلتر نصب كنيد. آب بند لاستيكي را با مقدار كمي روغن بر روي آن بپوشانيد و سپس آن را جايگزين كنيد. از آچار فيلتر براي محكم كردن فيلتر جديد استفاده نكنيد چون ممكن است به فيلتر آسيب برساند. اين را به راحتي با انگشتان محكم كنيد و به توصيه هاي سازنده فيلتر توجه كنيد.

فيلترهاي كاركرده روغن نيز مانند روغن كاركرده به عنوان ضايعات محسوب مي شوند و بايد به طور مناسب بازيافت شوند. در مواردي كه عملي است و صرفه اقتصادي وجود دارد فيلترهاي خالي كاركرده روغن براي بازيافت روغن جمع آوري مي شوند. از مراكز جمع آوري روغن كاركرده سئوال كنيد كه آيا پذيراي فيلتر كاركرده روغن نيز هستند يا خير. اگر هيچگونه امكاني براي بازيابي روغن فيلتر كاركرده روغن وجود ندارد، فيلتر كاركرده خالي روغن را در روزنامه بپيچيد و به همراه زباله هاي خانگي دفع كنيد.

در فيلترهاي كاركرده روغن خرده فلزهايي وجود دارد كه دوباره قابل استفاده هستند و توليدكنندگان فولاد مي توانند به عنوان خوراك اوليه از آنها استفاده كنند.

تحمل این شرایط توسط روغنکاری مداوم قطعات درون موتور میسر میگردد. فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار گرفته و با تصفیه روغن باعث بازدهی بیشتر آن در شرایطی چون :

استارت اولیه در هوای سرد ، فشارهای زیاد حاصل از رفت و آمدهای بسیار ، حرارت بسیار زیاد موتور در سرعتهای بالا و …

می گردد. پاکیزگی روغن موتور فاکتور مهمی است که باعث عمر طولانی تر موتور می شود.آلودگی هایی مانند: خرده ریز های آهنی ، دوده و آلودگیهای ناشی از احتراق، می توانند مسیر حرکتی روغن را به مرور مسدود کرده و به موتور صدمه جدی وارد سازند . در اینجا ضرورت وجود فیلتر روغن احساس می شود . مقاومت در برابر روغن ، جداسازی مطلوب ذرات ، قدرت جذب بیشتر آلودگیها ، مقاومت در برابر پارگی ، محفظه کارآمد با قابلیت تحمل فشاربالا ، محفظه درونی مقاوم ، آب بندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان کارآمد از جمله مواردی هستند که در ساخت فیلتر روغن می بایست مورد توجه واقع شوند.

 

نحوه عملكرد سوپاپ اطمينان در فيلتر روغن :

در جريان اين چرخه روغن از كارتر و روغنكاري قسمتهاي مختلف،‌روغن با فشار وارد فيلتر روغن شده و پس از عبور از يك كاغذ صافي دوباره به چرخه خود باز مي گردد. در عبور از اين صافي بخشي از مواد زائد و بسيار ريزي كه معلق در روغن است توسط همين كاغذ جمع آوري مي شود. در صورت تداوم اين عمل (كاركرد زياد فيلتر) منافذ كاغذ فيلتر مسدود مي گردد و عبور روغن از درون اين منافذ صورت نمي پذيرد. براي اينكه جريان روغن حتي در صورت مسدود شدن منافذ فيلتر كاهش نيافته يا قطع نشود سوپاپ اطميناني در داخل فيلتر تعبيه مي نمايد كه به محض بروز چنين مشكلي در داخل فيلتر سوپاپ باز شده روغن بدون عمل تصفيه از داخل فيلتر عبور كرده و به چرخه اصلي باز مي گيردد.

 

فیلتر روغن تقلبی با خودرو شما چه می کند؟

روغن موتور پس از مدتی با جذب ذرات اسیدی و دوده کیفیت خود را از دست می‌دهد این روغن با عبور از منافذ فیلتر روغن تصفیه می‌گردد و با این کار دوام روغن موتور افزایش می‌یابد اما نکته اینجاست که این فیلتر در صورتی که استاندارد نباشد چه آسیبی می‌تواند به خودروهای شما برساند.

 

برخی فروشندگان تمایل زیادی به ارایه این نوع کالاهای غیر استاندارد خارجی دارند چرا که قیمت این کالا‌ها مشخص نبوده و طبعا «می‌تواند سود زیادی برای فروشنده به همراه داشته باشد.

این فروشندگان صرفا» در جهت تامین سود شخصی، مصرف این کالا‌ها را به مشتریان توصیه می‌کنند و مصرف کنندگانی که آگاهی کافی از مرغوبیت این گونه کالا‌ها نداشته باشند به گفته فروشنده اعتماد نموده و از فیلتر روغن‌هایی که تحت عنوان فیلتر روغن خارجی و بدون علامت استاندارد می‌باشد استفاده می‌کنند.

در این بخش تصاویری از نمونه‌های این فیلتر‌ها را به همراه موجب خسارات جبران ناپذیری که به موتور خودرو وارد کرده‌اند مشاهد می‌کنید.

این فیلتر روغن‌های غیر استاندارد در اثر فشار روغن تغیر فرم داده و از رسیدن روغن به تمام بخشهای موتور جلوگیری می‌نمایند در نتیجه موتور نیاز به تعمیر کلی پیدا می‌کند.

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه صنعتی مهرآوران نگین

کرج

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

سازنده دستگاه ابرواسفنج، دستگاه تزریق فوم یخچالی، دستگاه تزریق هایپرشر، دستگاه تزریق فوم لوپرشر، دستگاه فوم سرد مبلی، دستگاه تزریق فوم ، دستگاه تزریق تجهیزات پزشکی، دستگاه تزریق زیره کفش، دستگاه تزریق تابلو برق، تزریق فوم ریجیت، دستگاه تزریق فوم چوب، دستگاه فوم پاششی، دستگاه تزریق دمپایی، سازنده دستگاه تزریق فوم، دستگاه تولید کفی طبی، خدمات پس از فروش تزریق فوم

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات