گنجی پخش إفروش لوازم خودروإ

خوشبو کننده خودرو, واکس بدنه خودرو, پولیش بدنه خودرو

سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودرو با مایع

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

با توجه به پیشرفت چشمگیری که در صنعت خودروسازی در این سال‌ها وجود داشته، منکر این موضوع نمی‌شویم که تکنولوژی‌های بسیاری به این صنعت راه یافته‌اند و همه‌ی این پیشرفت‌ها در جهت بهبود امنیت رانندگی و تضمین آن قدم برداشته‌اند.

یکی از این تکنولوژی‌هایی که قابل دسترس است و می‌توان گفت تقریبا در اکثر خودروها قرار دارد، سیستم گرمکن و سردکن صندلی است. این سیستم در قدیم یک سیستم لوکس و خاص محسوب می‌شد اما امروزه در بیشتر خودروها تعبیه شده است.

گرمکن و سرد کن صندلی خودرو با استفاده از فن‌ها و تهویه‌کننده‌هایی که در صندلی خودرو قرار دارد، صندلی خودرو را خنک یا گرم می‌کنند.

این سیستم در روزهای گرم و سرد سال به کمک شما می‌آید، به این صورت که به منظور جلوگیری از گرما و سرمای یکنواخت، صندلی در فصل‌های مختلف سال توزیع هوا دارد و حس لذت بخشی به شما القا می‌کند و رانندگی دلنشینی را به ارمغان می‌آورد.

و اما تسلا بار دیگر خلاقیت خود را در این میان به رخ همگان کشیده است و تغییری در سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودروها بوجود آورده است.

قبل از آن بهتر است در ابتدا با کارکرد این سیستم‌ها آشنا شویم.

 

 

سیستم گرمکن خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم گرمکن و سردکن صندلی یک سیستم مناسب برای همه‌ی خودروها است.

سیستم گرمکن صندلی برای روزهای سرد زمستانی بسیار مناسب و کارا است. با وجود یک دکمه‌ای که مخصوص راه‌اندازی این سیستم تعبیه شده است، می‌توان در مدت زمان کوتاهی صندلی را گرم کرد. 

گرمکن‌های صندلی خودروها توسط سیم پیچ های حرارتی در زیر روکش صندلی قرار دارد، کار می‌کنند. یک سیم پیچ حرارتی، سیمی طولانی است که جریان برق را از خود عبور می‌دهد.سیم پیچ‌های حرارتی تحت عنوان مقاومت شناخته می‌شوند زیرا در هنگام عبور جریان برق از سیم پیچ‌ها، آن‌ها مقاومت می‌کنند، باعث ایجاد اصطکاک شده و به صورت گرما آزاد می‌شود.

 

سیستم سردکن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند؟

گرمکن و سردکن صندلی یکی از سیستم‌هایی است که راحتی در رانندگی را برای راننده و سرنشینان آن فراهم می‌کند.

در روزهای گرم که خودرو و صندلی های آن فوق العاده داغ می‌شود و حتی به دلیل رانندگی‌های طولانی مدت و تعریق بدن، رانندگی را ناخوشایندمی‌کند. سیستم سردکن صندلی خودرو که امروز در بسیار از خودرو‌ها همه گیر شده وظیفه خنک ‌سازی نشیمن گاه و پشتی صندلی را بر عهده دارد.

در بیشتر خودروهای جدید امروزی و بیشتر برندهای کره ای مانند النترا، اپتیما، سوناتا. توسان و … سردکن صندلی به صورت فابریک در برخی از نسخه‌های فول و نیمه فول نصب شده و در تیپ‌های مختلف هر خودرو این سیستم در صندلی راننده و یا صندلی شاگرد نیز موجود است.(علت عدم استفاده از این امکان در بیشتر برندهای ژاپنی مشکلات پزشکی نظیر کمر درد و … عنوان می شود)

سیستم سردکن صندلی با بهره گیری از فن  و تهویه کننده‌ای که در صندلی خودرو جای گذاری شده است صندلی خودرو را خنک می‌کند و در فصل تابستان بسیار حس لذت بخش و رانندگی دلنشینی را به سرنشین هدیه می‌دهد.

حرکت هوا باعث می‌شود که پوست سرنشین خودرو عرق نکند و هوا همیشه بر روی بدن او در جریان باشد. در حالی‌که در سیستم توضیح داده شده نیازی به سیستم خنک‌ کننده نیست ولی برخی سازندگان اعتقاد دیگری دارند که از این سیستم در خودروهای تولیدی خود استفاده می‌کنند. همانند تمامی سیستم‌های تبرید، برای صندلی خودرو نیز به چندین قطعه نیاز است تا سیکل تبرید تکمیل شود که برای مثال می‌توان به کمپرسور و کندانسور اشاره کرد.

سیکل تبرید بسیار ساده است. انقباض گاز باعث افزایش دمای آن می‌شود و انبساط گاز کاهش دمای آن را در پی دارد. این سیکل می‌تواند گرما از هر محیطی بگیرد و به بیرون منتقل کند. تا چند سال گذشته از گاز فریون به عنوان گاز مبرد در سیکل‌های تبرید استفاده می‌شد (احتمال نام CFC را شنیده‌اید) ولی به علت مشکلاتی که این گاز برای لایه اوزون ایجاد می‌کند و باعث سوراخ شدن این لایه می‌شود، استفاده از آن ممنوع شده است.صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه مطبوعی که هوای سرد را در اختیار سرنشین قرار می‌دهند دارای دو نوع ساختار هستند. برخی از سازندگان سیکل مبدل کوچکی را درون صندلی خودرو تعبیه می‌کنند تا مستقیما هوا را خنک کند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از سیستم تهویه اصلی خودرو بهره می‌برند. زمانی‌که از سیستم بدون مبدل خنک کننده استفاده شود، مسلما مصرف سوخت کمتری را شاهد خواهیم بود چراکه دیگر نیازی به کمپرسور نیست.

 

 

طرح نوین تسلا؛ استفاده از مایع به جای گاز در گرمکن و سردکن صندلی

آپشن گرمکن و سردکن صندلی سرد کردن صندلی با قابلیت کم و زیاد کردن درجه، در برخی از خودروها فقط شامل صندلی راننده و سرنشین جلو می شود و در برخی دیگر شامل راننده و همه سرنشینان می‌شود.

سیستم گر مکن و سردکن صندلی امروزه مختص خودروهای لوکس نیست. حتی روکش‌هایی برای صندلی‌های خودرو وجود دارد که با نصب آن‌ها می‌توانید بر روی هر خودرویی گرمکن و سردکن صندلی را اعمال کنید.

تسلا پتنت جدیدی درزمینه‌ی صندلی‌های گرم و سرد شونده را به‌نام خود ثبت کرده است. گرمکن و سرد‌کن صندلی اختراع‌های جدیدی نیستند. در خودروهای مجهز به گرم‌کن صندلی، معمولا از المنت‌هایی استفاده می‌شود که با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها، دمای‌شان افزایش پیدا می‌کند. سردکن صندلی نیز از دو بخش روکش صندلی منفذدار و پنکه‌ای برای دمیدن هوا درون این سوراخ‌ها تشکیل شده است.

با تمام این‌ها تسلا معتقد است این کارها را به روش دیگری نیز می‌‌توان انجام داد. در اختراع جدید تسلا، نشان داده می‌شود گرم و سرد شدن صندلی با استفاده از لایه‌ای از مایع درون صندلی ممکن است. این مایع به پمپی وصل است که می‌تواند مایع گرم یا سرد شده را درون صندلی پمپ کند.

تسلا هنوز توضیح نداده است مایع استفاده‌شده در این سیستم دقیقا چیست؛ اما احتمالا نوعی ژل است. همچنین، هنوز مشخص نیست با چه روشی قرار است این مایع گرم یا سرد شود. تسلا در جزئیات این اختراع خود روش‌هایی برای مطمئن‌شدن از بروزنکردن نشتی در این سیستم نیز پیش‌بینی کرده است. هنوز مشخص نیست آیا تسلا این ایده را به مرحله‌ی عمل درخواهد آورد یا نه؛ ولی با توجه به علاقه‌ی این شرکت در انجام کارهای متفاوت، نباید از دیدن این فناوری در نسل آینده‌ی خودروهایش تعجب کنیم.

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گنجی پخش إفروش لوازم خودروإ

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

خوشبو کننده خودرو، واکس بدنه خودرو، پولیش بدنه خودرو، اسپری تمیز کننده خودرو، برف پاک کن، مکمل سوخت، قلم خشگیر، اکتان بنزین، تمیزکننده و محافظ چرم، تمیزکننده و محافظ داشبورد، تمیزکننده و محافظ لاستیک، روکش فرمان ماشین، اسپری خوشبوکننده ماشین، شارژر فندکی ماشین، دستگاه پولیش حرفه ای، دستگاه صفرشویی مخصوص شستشوی سقف و صندلی خودرو

دسته‌بندی محصولات