گنجی پخش إفروش لوازم خودروإ

خوشبو کننده خودرو, واکس بدنه خودرو, پولیش بدنه خودرو

در جا کار کردن موتور خودرو؛ مضر یا موثر؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در جا کار کردن موتور خودرو به معنی روشن بودن ماشین بدون داشتن حرکت است. این جمله بارها به گوش همه‌ی ما رسیده است که برای بهتر کار کردن موتور خودرو به خصوص در فصل زمستان و هوای سرد، بهتر است پس از روشن کردن آن، تا چند دقیقه در جا کار کند. اما اینکه آیا واقعا این باور درست است یا خیر، موضوعی است که در ادامه به بحث و بررسی آن پرداخته شده است.

این موضوع یک باور عمومی است که تصور می‌شود با روشن گذاشتن خودرو و گرم شدن موتور به مدت چند دقیقه‌، دمای کاربراتور بالا رفته و آماده حرکت می‌شود. اما این موضوع توسط مهندسان خودرو رد شده و اساسا از پایه غلط است.

موتورهای امروزی از نوع سوخت-تزریقی بوده و دارای یک سیستم «واحد کنترل موتور» یا «ECU» هستند و حتی در دمای زیر صفر درجه هم به سرعت موتور را آماده حرکت می‌کند. به گفته مهندسان خودرو در مقایسه با شروع حرکت، بیکار گذاشتن موتور هیچ کمکی به عملکرد بهتر موتور نخواهد کرد.

 

این موضوع به خصوص در زمستان بیشتر برای مردم جا افتاده است. یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌ موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد.

باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن، اجازه گرم شدن خودرو  را بدهید تا دمای این سیالات کمی افزایش یابد و به تبع از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. این در حالی است که متخصصین می‌گویند خودرو متوقف با موتور روشن نه ‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه مشکل‌ساز نیز خواهد شد. موضوع آن است که آسیبی که این کار به موتور وارد می‌کند در هوای سرد و زمستانی بیشتر بوده و یکی از ضررهای پنهان درجا کار کردن خودرو در زمستان، رقیق شدگی روغن موتور است.

مشخص شده است در جا کار کردن موتور خودرو به هیچ عنوان «گرم شدن خودرو» نیست و باعث نفوذ سوخت به روغن و کاهش خواص روانکاری روغن و افزایش سایش می‌شود. علاوه بر این سوخت بیشتری هم به دلیل در جا کار کردن موتور به هدر خواهد رفت. چرا که موتور ماشین به ‌وسیله‌ی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه‌ ی احتراق، خودرو به روغن‌ ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن ‌سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر می‌شود.

۵ علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کار کردن موتور

همانطور که در بالا توضیح داده شد، امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که در جا کار کردن موتور خودرو نه تنها مفید نیست بلکه مشکلاتی را با خود به همراه دارد. در ادامه پنج نمونه از این مشکلات آورده شده است:

۱– مخلوط شدن روغن با بنزین

خودرو در موقع کار کردن سیستم سوخت‌رسانی و پاشش سوخت را به طوری تنظیم می‌کنند که مقدار سوخت مورد نظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به دلیل اینکه در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد، احتراق داخل سیلندر به طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به صورت خام در سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین خام از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

۲- گرم شدن بیش از حد سیلندر

به دلیل اینکه در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد. دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش می‌تواند به سیلندر خودر،واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

 

۳- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی در هنگام در جا کار کردن موتور

فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف‌ترین قطعات الکترونیکی خودرو می‌باشند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند. در نتیجه فشار زیادی به سیستم برقی خودرو و همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۴- آسیب رساندن به سیستم اگزوز خودرو

با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد خودرو در حالت درجا کار کردن، گازهای سمی‌ و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز، استهلاک بیشتری داشته است.

۵- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده هنگام گرم شدن موتور

به دلیل گرم شدن زیاد موتور خودرو، فن‌های خنک کننده باید به طور مداوم کار کنند تا بتوانند افزایش دما را کنترل نمایند. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو و کاهش عمر آن‌ها خواهد شد.

 

در نهایت می‌توان گفت که برای گرم کردن موتور خودرو احتیاجی به در جا کار کردن آن در زمان طولانی نیست. چرا که برای گرم کردن اغلب خودروهای جدید، تنها نیم دقیقه کافیست. در مورد اتومبیل‌های قدیمی می‌توانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گنجی پخش إفروش لوازم خودروإ

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

خوشبو کننده خودرو، واکس بدنه خودرو، پولیش بدنه خودرو، اسپری تمیز کننده خودرو، برف پاک کن، مکمل سوخت، قلم خشگیر، اکتان بنزین، تمیزکننده و محافظ چرم، تمیزکننده و محافظ داشبورد، تمیزکننده و محافظ لاستیک، روکش فرمان ماشین، اسپری خوشبوکننده ماشین، شارژر فندکی ماشین، دستگاه پولیش حرفه ای، دستگاه صفرشویی مخصوص شستشوی سقف و صندلی خودرو

دسته‌بندی محصولات