فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت گیلیگان

لوازم یدکی موتورسیکلت , مقالات مرتبط با موتور سیکلت, اخبار موتور سیکلت

چه روغن موتوری برای موتورسیکلت من مناسب است؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

حتما برایتان سؤال شده که کدام روغن موتور برای موتورسیکلت من مناسب است؟ معیار انتخاب روغن موتور مناسب چیست؟ آیا روغن موتور خودرو و موتورسیکلت تفاوتی ندارند؟

اگر حتی یکی از این سؤال ها را دارید، با ما همراه باشید.

 

آیا روغن موتور خودرو برای موتورسیکلت هم مناسب است؟

به قول معروف هر گردی گردو نیست و این ضرب المثل در این مورد بسیار صادق است، چرا که روانکاری موتورسیکلت نیاز های بسیار متفاوتی با خودرو دارد.

روغن موتور در خودرو به طور عمده مسئولیت روان کردن حرکت اجزای متحرک انجین را بر عهده دارد، این در حالیست که در موتورسیکلت های شما این روغن نه تنها باعث سهولت حرکت اجزای موتور می شود، بلکه کلاچ را خنک و از گیربکس هم محافظت می کند.

 

شرکت فرانسوی Motul این موارد را برای انتخاب روغن موتور مناسب موتورسیکلت شما پیشنهاد می کند:

 

  1. حفاظت از گیربکس:

به این دلیل که موتورسیکلت از یک روغن برای انجین و گیربکس استفاده می کند، این روغن باید قابلیت حفاظت از اجزاء و دنده ها را داشته باشد. این بدین معنی است کهروغن موتور مورد نظر باید دارای تکنولوژی و فرمولاسیون خاص خود باشد.

 

  1.  ثبات برشی عالی:

ثبات برشی معیاری است برای مقدار ویسکوزیته ای که روغن ممکنه حین انجام فرآیند از دست بدهد. از آنجایی که روغن موتورسیکلت وظیفه ی روانسازی انجین و گیربکس را دارد، باید بتواند ویسکوزیته مورد نظر را در کل عمر خدمت خود حفظ کند. با افزایش فاصله تعویض روغن همچین نکته ای اهمیت بسیاری پیدا می کند.

 

  1. مشخصات روانکاری اصکاک متعادل:

روغن موتور خودرو موجب کم شدن اصکاک بین قطعات خودرو و نتیجتا کم شدن هزینه سوخت و اتلاف آن می شود. این در حالی است که روغن موتورسیکلت باید ضریب متعادلی برای حذف اصکاک داشته باشد، چرا که به طور همزمان برای روانکاری کلاچی استفاده می شود که که خود وظیفه انتقال قدرت انجین برای پیشرانی موتورسیکلت را دارد. اگر این ضریب حذف یا روانکاری اصکاک بالا باشد، اصکاک به حدی پایین می آید که کلاچ درگیر نشده و دچار لغزش درجا می شود.

 

پس تمامی این ها به این معنی است که شما حتما باید روغن موتوری خاص و مناسب برای موتورسیکلت خود انتخاب کنید. برای این کار نیازنیست که شیمی دان باشید، تنها کافی است که انواع و استاندارد های مختلف روغن موتور را بشناسید.

 

 

انواع روغن موتور:                        1. مینرال                        2. سنتتیک           3. نیمه سنتتیک

در ادامه به طور خلاصه به توضیحات مربوط به هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. مینرال:

روغن هایی که بر پایه نفت خام ساخته می شوند، این نوع از روغن ها سالیان زیادی است که استفاده می شوند.

 

  1. سنتتیک:

این نوع از روغن از نفت خام بدست نمی آید و از ترکیبات شیمیایی حاصل می شود که همین امر باعث تفاوت های زیادی بین انواع آن و برتری این نوع نسبت به روغن های مینرال می شود.

 

  1. نیمه سنتتیک:

مخلوطی از دو نوع بالاست، این نوع با اینکه کیفیت کمتری نسبت به سنتتیک دارد اما در مواردی مانند دماهای بالاتر برتری های خاص خود را دارد.

 

 

حال شاید بپرسید بهترین نوع روغن برای موتورسیکلت شما کدام است؟ پاسخ این سؤال در دست سازنده موتورسیکلت شماست، بهترین نوع روغن برای موتورسیکلت شما دقیقا همان نوعی است که در دفترچه راهنمای آن آمده است. اگر که نوع آن قید نشده باشد معنای آن استفاده از نوع قدیمی یا همان مینرال است.

در مورد استاندارد API، که روغن موتور را از SA تا SM رده بندی می کند باید گفت که استفاده روغن موتور با گرید بهتر و بالا تر برای موتورسیکلت شما بلامانع است، اما استفاده از گرید های کمتر و بدتر حتما به انجین صدمه خواهد زد، پس حتما استاندارد API مناسب موتورسیکلت خود را نیز از دفترچه راهنمای همان مدل بررسی کنید و سپس اقدام به خریدروغن موتور نمایید.

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت گیلیگان

تهران

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش

خدمات/محصولات

لوازم یدکی موتورسیکلت ، مقالات مرتبط با موتور سیکلت، اخبار موتور سیکلت

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات