موسسه حقوقی پارسه

مشاوره حقوقی تلفنی, مشاوره حقوقی, مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته شبانه روزی

حصر وارثت

در صورت فوت انسان اموال آن به صورت قانونی به وارث آن خواهد رسید لازمه اینکه وارث بتواند سهم خود را مطالبه نماید و در آن تصرف کند ابتدا باید وارث و سهم الارث هر یک از آنان در دادگاه مشخص شود.

توضیحات خدمت

نحوه پیگیری و اخذ گواهی حصر وراثت

ورثه با مراجعه به شورای حل اختلاف در آخرین محل سکونت متوفی و یا دادگاه، فرم مخصوص انحصار وراثت را دریافت و اسامی افرادی که از متوفی ارث می برند را با مشخصات کامل و نسبت آنها با مرحوم در آن فرم درج می‌کنند و مدارک و مستندات خود را از جمله گواهی فوت متوفی، شناسنامه و کارت ملی کسانی که ارث می ‌برند را پیوست می‌نمایند به همراه دو شاهد که متقاضیان ارث را می‌شناسند، به یکی از دفا‌تر اسناد رسمی برده تا آنها با گواهی امضا، وراث را تایید نمایند.

وراث، فهرست کلیه اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره دارایی منطقه محل سکونت فرد فوت شده ارائه داده تا گواهی مالیات بر ارث دریافت کنند. سپس ورثه با داشتن مدارک از جمله گواهی فوت متوفی، فرم انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث، شناسنامه و کارت ملی متقاضیان دریافت ارث و استشهادیه شهود که به تایید یکی از دفا‌تر اسناد رسمی رسیده باشد، به شورای مذکور مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را با تقدیم دادخواست می دهند. در این خصوص دادگاه پس از رسیدگی همچنین با هزینه متقاضی در یک نوبت در یکی از روزنامه ‌های کثیرالانتشار یا محلی آگهی مینماید. پس از گذشت یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که کسی به آن اعتراض نکند بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث، گواهی انحصار وراثت که بیانگر مشخصات و تعداد وراث و نسبت آنها با متوفی و سهم آنها از ماترک است، صادر می‌کند.

در آگهی های حصر وراثت از مطلعین درخواست می شود هرکس وصیت نامه ای از متوفی اعم از رسمی، سری و یا عادی دارد در جریان رسیدگی به درخواست گواهی انحصار وراثت جهت ملاحظه شورای حل اختلاف و یا متقاضی درخواست و سایر افراد ذینفع ارائه دهد و شورا گواهی انحصار وراثت را با رعایت مفاد وصیت نامه صادره می کند.

در واقع تصرف حقوقی انحصار وراثت عبارت است از معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذیصلاح.

از جمله مزایای که  گواهی انحصار وراثت توسط وکیل دریافت شود میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در زمان کمتری گواهی انحصار وراثت گرفته میشود.
  • اموال که به صورت ناشناخته به نام شخص بوده است توسط وکیل معرفی می شود.
  • میزان سهم هر یک از وراث را از ماترک متوفی توسط وکیل مشخص میشود.
  • بعد از مشخص شدن سهم افراد، وکیل میتواند برای فروش سهم هر یک از وراث به شخص دیگر اقدام نماید.

 

نکاتی در خصوص گواهی انحصار

 

  1. در صورتی که در زمان فوت نطفه ای منعقد شده باشد جنین نیز جز وراث قرار میگیرد و باید در دادخواست مربوطه قید شود.
  2. در صورتی که برای محجور قیم مشخص نشده باشد دادستان می تواند به در خواست گواهی انحصار وراث اعتراض نماید.
  3. در صورتی که بهای ترکه بیش از 10 میلیون ریال نباشد ضرورتی برای نشر آگهی نیست در این حالت دادگاه با ملاحظه مستند است و مدارک تقدیمی اتخاذ تصمیم می نماید .
  4. در مورد وراث روستاییان در صورتی که بهای ترکه بیش از ده میلیون ریال باشد آگهی برای یک بار و در یک روز در معابر و اماکن عمومی روستای محل اقامت متوفی نصب خواهد شد و نیازی به نشر آگهی در جراید نیست .
  5. در صورتی که به هنگام دریافت گواهی انحصار وراثت نام یک یا چند نفر از ورثه اعلام نگردد در حکم کلاهبرداری خواهد بود و مجازات حبس برای آن شخص تعیین میگردد.

جهت راهنمایی های بیشتر با مشاوران حقوقی موسسه  9099072066 تماس حاصل نمایید.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

موسسه حقوقی پارسه

تهران

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته شبانه روزی

دسته‌بندی خدمات