حمید الکتریک نمایندگی محصولات آتونیکس AUTONICS شامل :سنسو...

عامل فروش محصولات اتونیکس کره, کنترلر دما و رطوبت, سنسورهای القائی و خازنی

ترانسمیتر چیست؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

ترانسمیتر و ترانسدیوسر در اتوماسیون صنعتی به چه معناست و تفاوت این دو وسیله در چیست؟؟؟

در اتوماسیون صنعتی برق گاهی برای انتقال جریان برق از هر نوعی چه ولتاژ AC/DC یا جریان AC/AC با هر رنجی و یا انتقال کمیت هایی مثل فشار و دما و سرعت و وزن از سیگنال های آنالوگ استفاده می شود.

برای تبدیل جریان یا ولتاژ AC/DC به سیگنال آنالوگ از ترانسدیوسرها استفاده میکنیم.

به عنوان مثال یک جریان ac متغیر با رنج 0-500 A را در نظر بگیرید. میخواهیم این مقدار جریان عبوری را به تابلو فرمان یا اتاق کنترل ببریم که تا 200 متر دورتر از کابل عبوری جریان است. برای انتقال و نمایش این رنج جریان روی تابلو و آگاهی از مقدار جریان عبوری در هر لحظه میتوانیم جریان 0-500 A را به جریان آنالوگ (مثلا 0-10VDC یا 4-20(ml تبدیل کنیم و سپس به وسیله نمایشگر مقدار سیگنال آنالوگ را scale کنیم تا 0-500 A را به ما نمایش دهد.

تبدیل جریان 0-500 A به سیگنال آنالوگ با وسیله ای به نام ترانسدیوسر جریان (current transducer) انجام می پذیرد.

ترانسدیوسرهای ولتاژ نیز در ورودی خود ولتاژ AC یا DC میپذیرند و در خروجی، سیگنال آنالوگ می دهند.

برخی ترانس دیوسرها نیز علاوه بر خروجی سیگنال آنالوگ، سیگنال خروجی RS485 می دهند که برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر یا PLC کاربرد دارد.

اما اگر بخواهیم یک کمیت مانند دما، فشار، سرعت، فاصله و ... را به سیگنال آنالوگ تبدیل کنیم از ترنسمیترها استفاده می کنیم.

به عنوان مثال دمای یک سیستم که در بازه 0-400 درجه در حال تغییر است هدف این است که با سنسور دمای RTD: PT100 دما را اندازه گرفته و سپس به دلیل مسافت بالا و وجود نویز در محیط، دما را به سیگنال آنالوگ 4-20ml تبدیل کنیم و به نمایشگر انتقال دهیم و تغییر دما را به صورت لحظه ای ببینیم. اکنون برای تبدیل خروجی سنسور دمای PT100 به سیگنال آنالوگ 4-20ma به یک مبدل یا کانورتر نیاز داریم که به این وسیله ترانسمیتر دما (temperature transmitter) میگویند.

ترانسمیتر دما در ورودی خود، سنسور دما (یا ترموکوپل) را گرفته و بر حسب مقدار تغییر مثلا از 0-400 درجه به صورت خطی آن را به سیگنال آنالوگ 4-20ma تبدیل می کند. اگر دما 0 درجه باشد ترانسمیتر خروجی 4ma، اگر دما 400 درجه باشد ترانسمیتر خروجی 20ma و اگر مثلا دما 100 درجه باشد ترانسمیتر خروجی 8ma را به سمت نمایشگر میفرستد.

به جز ترانسمیتر دما ترانسمیترهای دیگری نیز وجود دارند که ترانسمیترهای فشار از نمونه های پرکاربرد در صنعت هستند.

برخی ترانسمیترها به جز خروجی آنالوگ دارای خروجی RS485 نیز می باشند که برای انتقال کمیت اندازه گیری شده به کامپیوتر یا PLC استفاده می شوند.

در نتیجه تفاوت میان ترانسمیترها و ترانس دیوسرها در نوع ورودی آن هاست. ترانسدیوسرها در ورودی خود ولتاژ و جریان ac یا dc میگیرند و خروجی آنالوگ می دهند و ترانسمیترها در ورودی خود دما یا فشار یا فشار یا ... میگیرند و خروجی آنالوگ می دهند.

 

 

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

حمید الکتریک نمایندگی محصولات آتونیکس AUTONICS شامل :سنسو...

تهران

نوع فعالیت

خرده فروش

خدمات/محصولات

عامل فروش محصولات اتونیکس کره، کنترلر دما و رطوبت، سنسورهای القائی و خازنی، چشم های نوری و پرده نوری، کانتر، انکودر، منبع تغذیه، پنل متر ، سنسور نوری، پالس متر، دماسنج، رطوبت سنج، فروش مستقیم بست کمربندی، بست کمربندی ، بست کمربندی NT، بست کمربندی VY

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات