گروه صنعتی اسکندری

رطوبت ساز, مه پاش, هیتر

بررسی دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند :  شرکت بلدرچین دماوند از تولیدکنندگان قدیمی دستگاه های جوجه کشی در ایران است که در سال ۱۳۸۸ در تهران تاسیس شده است. با توجه به این که محصولات تولیدی این کارخانه در بازار دستگاه های جوجه کشی در ایران شناخته شده هستند بررسی محصولات آن ها خالی از لطف نیست.

سیستم تامین و تنظیم رطوبت دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

به عنوان اولین مسئله می توان سیستم تامین و تنظیم رطوبت این دستگاه های جوجه کشی را بررسی کرد. در دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند رطوبت از طریق تغییر و تلرانس دمای خیس و دمای خشک تنظیم می شود. در دستگاه های جوجه کشی این کارخانه دو سنسور LM35 موجود است که هر دو در داخل یک کپسول از جنس استیل استنلس قرار گرفته اند.

سنسور LM35 جوجه کشی

یکی از سنسورها در مجاورت هوا و دمای خشک قرار گرفته است و دومی با استفاده از یک فتیله به یک منبع آب وصل است و داخل کپسول که سنسور در آن قرار دارد کشیده می شود. فتیله به دلیل این که به منبع آب متصل است کاور سنسور را خیس نگه می دارد. به دمای سنجیده شده فتیله دمای خیس گفته می شود.

این روش در ایران توسط شرکت بلدرچین دماوند و در بین رقبای خارجی توسط شرکت های پیترسام و جیمزوی به کار گرفته می شود که در آن با محاسبه دمای خشک و دمای خیس و با استفاده از جدول استوکیومتری می توان رطوبت دستگاه را با دقت خوبی حدس زد. در این روش رطوبت با تلرانس ۱ الی ۲ درصد تغییر نشان داده می شود که برایدستگاه جوجه کشی مناسب است زیرا رطوبت اهمیت کمتری نسبت به دما در جوجه کشی دارد و تلرانس چند درصدی نمی تواند راندمان جوجه کشی را کاهش دهد.

یکی از مزیت های بکارگیری این روش عدم استفاده از سنسور رطوبت برای سنجش رطوبت است. همانطور که می دانید سنسورهای دما طول عمر بیشتری دارند در حالی که طول عمر سنسورهای رطوبت بین ۴ تا ۵ سال است. استفاده از سنسورهای دما به جای سنسور رطوبت کاهش هزینه های ناشی از خراب شدن سنسورهای رطوبت را به دنبال دارد.
اما معایب این شیوه سنجش رطوبت چیست؟ همانطور که اشاره شد در این دستگاه از دو سنسور برای محاسبه دمای خشک و دمای خیس جهت تنظیم رطوبت استفاده می شود و اگر یکی از سنسورها از کالیبره خارج شود مقدار رطوبت محاسبه شده خطای قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
برای مثال خارج شدن یک درجه ای هر یک از سنسورهای فتیله یا بالن از کالیبره می تواند باعث اشتباه بسیار زیاد دستگاه در سنجش میزان رطوبت شود. به طوری که ممکن است رطوبت هوا ۳۰ درصد باشد اما توسط دستگاه ۴۰ یا ۴۵ درصد محاسبه شده و یا حتی تفاوت بسیار فاحش تر باشد.

سنسور LM35

 

نکته دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که شرکت هایی که از سیستم دمای خشک و دمای خیس برای محاسبه رطوبت استفاده می کنند به هیچ وجه از سنسورهای LM35 استفاده نمی کنند. این سنسور از ارزان قیمت ترین و کم دقت ترین سنسورهای موجود در جهان است. کم دقت بودن این سنسور به معنی خارج شدن راحت و سریع آن از کالیبره است که به دلیل خراب شدن دیودها و یا تلورانس برد و سیم های اتصال برد به سنسور رخ می دهد.
تمامی سنسورها به غیر از سنسور SHT سوئیس پس از مدتی از کالیبره خارج می شوند. معمولا کارخانه سازنده یک سنسور SHT و یا یک دماسنج تستو با سنسور SHT را در داخل دستگاه قرار می دهد. کارخانه بلدرچین دماوند با استفاده از سنسور SHT دستگاه های ساخت خود را در کارخانه با دقت بالایی کالیبره می کند اما سنسور NTC پس از چند دوره جوجه کشی از کالیبره خارج می شود.
خارج شدن سنسور از کالیبره باعث محاسبه اشتباه دما و رطوبت توسط سنسور شده و دستگاه در تنظیم دما و رطوبت دچار اشتباه می شود. به طوری که گاهی اوقات نتایج فاجعه آمیزی را به دنبال دارند. بسیاری از استفاده کنندگان اذعان می کنند که در بارهای اول و دوم جوجه کشی راندمان بالایی از دستگاه گرفته اند اما راندمان از دوره های بعدی به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. مشکل اینجاست که کاربران همانند کارخانه نمی توانند با دقت بالایی سنسور را کالیبره کنند و یا تجهیزات لازم برای کالیبره کردن سنسور را در اختیار ندارند.
مثلا شخصی که با قیمت کمتر از یک میلیون تومان دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی بلدرچین دماوند را خریداری می کند ، توانایی خرید یک دماسنج دقیق تستو (مجهز به سنسور SHT) با قیمت ۲٫۵ میلیون تومان را ندارد تا هر ماه یک بار و یا هر دو ماه یک بار با استفاده از آن سنسور را کالیبره کند و یا اصلا تخصص انجام این کار را ندارد.

 

دماسنج تستو

اگر یک دماسنج تستو یا کوموهو (که با افزایش قیمت دلار اکنون چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون قیمت دارند) و البته تخصص لازم برای کالیبره کردن سنسور را داشته باشید می توانید سنسور دستگاه را به دقت کالیبره کرده و از دستگاه برای سالیان سال استفاده کنید.
بنابراین یکی از ایراداتی که برای سیستم کنترل دما و رطوبت دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند گرفته می شود این است که سنسورهای به کار رفته در آن ها کیفیت قابل قبول را ندارد و از کالیبره خارج می شود و چون روشی که برای سنجش رطوبت در این دستگاه به کار گرفته شده است وابسته به سنجش دما است ، با خارج شدن سنسورهای سنجش دما از کالیبره ، سنجش و تنظیم رطوبت نیز با خطا مواجه شده و راندمان دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
با توجه به این که برای سالیان بسیار زیاد از سنسور LM35 کار کرده ام ، برایم ثابت شده است این سنسور یک سنسور بادوام است تا یک سنسور دقیق. همانطور که اشاره کردم اگرچه این دستگاه از شیوه بسیار مناسبی برای سنجش دما و رطوبت استفاده می کند ، اما سنسور به کار رفته در دستگاه کیفیت قابل قبول را ندارد و ای کاش از سنسور گران قیمت تری در دستگاه استفاده می کردند.

بدنه دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

اگر بخواهیم دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند را از لحاظ بدنه بررسی کنیم باید عرض کنیم که همانند سایر قطعات به کار رفته در دستگاه ، نحوه ساخت بدنه این دستگاه نیز دارای مزایا و معایب خاص خود است. نقطه قوت این شرکت در ساخت بدنه این است که خم کاری و برش کاری بدنه را به نحو مناسبی انجام می دهد.

دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند

اگر به بدنه دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند توجه کنید ، به این مساله پی خواهید برد که بدنه دستگاه ها بدون خط و خش هستند و با سلیقه خاصی خم کاری و برش کاری شده اند. از لحاظ کارشناسی نمی توان ایراد خاصی به مونتاژ و پیچ کاری بدنه دستگاه های جوجه کشی این شرکت گرفت.
اما ایراد کلاسیک بدنه دستگاه های جوجه کشی شرکت بلدرچین دماوند دوجداره بودن آن ها است که در وسط آن ها را از یونولیت به عنوان عایق استفاده شده است. بنده به عنوان شخصی که برای سالیان متمادی در این صنعت فعالیت کرده ام به یونولیت اعتقادی ندارم. علاوه بر این پس از دو سه دوره جوجه کشی وسط این دو دیواره پر از آلودگی و باکتری می شود که با جریان هوا وارد دستگاه می شوند. وسط این دو جداره مکان مناسبی برای رشد و نمو انواع آلودگی و باکتری است.
دستگاه جوجه کشی به دلیل داشتن دمای حدود ۳۷ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصد مکان مناسبی برای رشد انواع میکروب و باکتری است که در یونولیت بین دو جداره زندگی می کنند. گاهی اوقات مشاهده می شود که بین دو جداره دچار کپک زدگی می شود که فیلم ها و عکس های آن که توسط مشتریان بلدرچین دماوند گرفته شده است در اینترنت موجود است. هنگامی که دستگاه فعال است و هوا از روزنه ها وارد دستگاه می شود این آلودگی ها و میکروب ها را نیز با خود وارد دستگاه می کند. به نظر بنده این روش برای ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی اشتباه است و بهتر است شرکت بلدرچین دماوند آن را اصلاح کند.

 

تصاویری از کپک

به عنوان شخصی که برای سال های طولانی در صنعت دستگاه های جوجه کشی فعالیت کرده ام ، بر این عقیده هستم که شرکت بلدرچین دماوند با زیبایی و ظرافت خاصی بدنه دستگاه های جوجه کشی را خم کاری و برش کاری می کند. همچنین ورق های به کار رفته در بدنه دستگاه های بلدرچین دماوند از جنس گالوانیزه ایرانی باکیفیت هستند که برای دستگاه های جوجه کشی بسیار مناسبند. اما دوجداره بودن بدنه آن ها و این که بیش از ۱۰ سال که از تاسیس این شرکت می گذرد ، از این روش برای عایق کردن دستگاه استفاده می کنند ، زیاد با آن موافق نیستم و به نظرم یک نقطه ضعف اساسی برای دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند است.
البته این شرکت اوایل شاسی دستگاه ها را با چوب می ساخت که یک فاجعه بود. اما در حال حاضر یا از ورق ضخیم استفاده می کند و یا از شاسی پروفیلی و آهنی برای استحکام بدنه استفاده می کند که کار خوبی است اما به هر حال دوجداره بودن آن یک نقطه ضعف اساسی برای بدنه محسوب می شود.

 

زنگ زدگی دستگاه جوجه کشی

استفاده از بدنه فلزی و ماده که برای عایق توسط شرکت بلدرچین دماوند استفاده می شود روشی قدیمی است و فکر می کنم که به یک ریکاوری و تغییر احتیاج دارد. به نظرم بهتر است که دست اندرکاران شرکت بلدرچین دماوند استاندارد تولید دستگاه های خود را بالا ببرند اما این استراتژی بیش از ۱۰ سال است که توسط شرکت بلدرچین دماوند اتخاذ شده تا دستگاه ها با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده برسند. با بکارگیری این استراتژی دستگاه با کیفیت متوسط و به صورت ارزان و اکونومی به دست مصرف کننده می رسند. اما به نظر بنده چون این شرکت توانایی ساخت دستگاه های قدرتمندتر را با دارد بهتر است تا حدودی سطح تولید دستگاه ها را ارتقا دهد.

 

درب دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند

در ساخت درب دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند از یک شیشه دوجداره لاستیک خور استفاده شده است که ایرادی نمی توان به آن گرفت. اما اگر از شیشه دودی استفاده می شد بهتر بود. البته این شیشه هم جوابگو هست و دمای دستگاه را حفظ کرده و از ورود گرما و سرما به داخل دستگاه جلوگیری می کند. همچنین درب به کار رفته در دستگاه سبک است و به ندرت مشاهده می شود که به علت سنگینی از حالت فرم خارج شود. همچنین شاسی های آلومینیومی مناسبی دارد. البته فکر می کنم که شاسی های آلومینیومی دستگاه کاستومایز شده اند و به صورت مخصوص برای بلدرچین دماوند طراحی می شوند.

 

درب دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند

مشکلی که درب دستگاه دارد این است که همانند درب یخچال با استفاده از آهن ربا به بدنه می چسبد. در ساخت یخچال ها از آهن رباهای قدرتمند استفاده می شود که برای سالیان سال کار می کنند. اما متاسفانه شرکت بلدرچین دماوند از یک آهن ربای کم کیفیت برای ساخت دستگاه استفاده کرده است که بهتر است آن ها را تغییر دهد. این آهن ربا پس از گذشت مدتی حالت آهن ربایی خود را از دست می دهد. همچنین درب دستگاه را ببندید به راحتی مشاهده می کنید که کناره های درب باز است و داخل دستگاه دیده می شود.

سیستم رطوبت سازی دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند از دو روش رطوبت سازی التراسونیک و رطوبت سازی دیسکی برای تامین رطوبت استفاده می کنند. استفاده از دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک در میان شرکت های ایرانی معمول است و تقریبا همه شرکت های سازنده دستگاه های جوجه کشی از این روش برای تامین رطوبت دستگاه ها استفاده می کنند. شرکت هایی هم که از این روش استفاده نمی کنند معمولا از روش های دست ساز برای تامین رطوبت استفاده می کنند که معمولا هم جواب نمی دهد. در این زمینه من نه تنها شرکت بلدرچین دماوند بلکه همه شرکت های ایرانی را به دلیل استفاده از روش رطوبت سازی التراسونیک زیر سوال می برم زیرا این روش ، شیوه مناسبی برای تامین رطوبت نیست.

 

سیستم رطوبت سازی التراسونیک

یک روش دیگر هم که در دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند برای تامین رطوبت به کار گرفته می شود ، روش دیسکی است. رطوبت ساز دیسکی از یک پد سلولزی و موتور دور آرام ساخته می شود که پد سلولزی آن با استفاده از قدرت موتور در داخل آب می چرخد و رطوبت ایجاد می کند. پد سلولزی چیزی شبیه به موکت ولی از آن پیشرفته تر است. وقتی که موتور می چرخد این پد سلولزی به داخل آب رفته و از آن خارج شده و رطوبت تولید می کند. این روش اگرچه کامل نیست ولی نسبت به رطوبت سازی به روش ظرف آب کامل تر است و من این روش را به رطوبت سازی التراسونیک ترجیح می دهم. به همین دلیل به دوستانی که قصد خرید دستگاه جوجه کشی از شرکت بلدرچین دماوند را دارند توصیه می کنم دستگاه هایی را خریداری کنند که از سیستم رطوبت ساز دیسکی برای تامین رطوبت استفاده کنند.
دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند ارتفاع زیادی دارند و همین مساله باعث می شود که رطوبت سازهای التراسونیک به فن ها و سنسورهای دستگاه صدمه بزنند. چون سنسورهای به کار رفته در این دستگاه ها کیفیت مناسبی ندارند ، کارایی آن ها به دلیل استفاده از رطوبت سازهای التراسونیک کاهش پیدا می کند.

همچنین بخوانید :جوجه کشی از تخم های نطفه دار

 

رطوبت ساز

البته دستگاه های مجهز به رطوبت سازهای دیسکی یک ایراد دارند که ای کاش مدیران شرکت بلدرچین دماوند آن را رفع کنند. این شرکت از موتورهای ۲۲۰ ولت در تهیه رطوبت سازهای دیسکی استفاده کرده است که خیلی خیلی خطرناک است و بهتر است از برق ۱۲ ولت استفاده کند. دستگاه جوجه کشی محیط رطوبتی دارد و شرکت بلدرچین دماوند هنوز هم از بدنه فلزی در ساخت دستگاه استفاده می کند. کاسه فلزی ، اب ، موتور ۲۲۰ ولت و بدنه فلزی عواملی هستند که دست به دست هم می دهند و باعث ایجاد خطر برق گرفتگی می شوند. جالب است که از سیستم های محافط جان هم در دستگاه استفاده نشده است. سیستم رطوبت سازی پمپی و پدی که به آن دیسکی نیز گفته می شود ، چیز خوبی است اما در استفاده از آن باید خیلی خیلی خیلی مواظب برق گرفتگی باشید چون خطرش جدی است.

 

سیستم گرمایشی دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوندسیستم گرمایشی دستگاه جوجه کشی

 

در سایت و کاتالوگ های محصولات بلدرچین دماوند درباره المنت دستگاه اطلاعاتی نظیر کشور ساخت اسپانیا و توان ۳۰۰ وات نوشته شده است. چون با خودمان عهد بسته ایم که تا جایی که امکان دارد تحلیلمان نزدیک به واقعیت نزدیک باشد باید بگویم که حقیقتا این المنت به هیچ وجه اسپانیایی نیست. این را خود بچه های بلدرچین دماوند هم به خوبی می دانند که چیزی به اسم المنت اسپانیایی در ایران وجود ندارد. المنت ها در ایران یا ساخت کشور چین هستند و یا ایرانی یا ترکیه ای هستند. المنت های ساخت کشور ترکیه در ایران خیلی کم هستند و در بین المنت های چینی و ایرانی ، چینی ها خیلی بهتر هستند. خود من که دستگاه های بلدرچین دماوند را از نزدیک دیده ام ، به هیچ وجه المنت های آن ها اسپانیایی نیست و با بررسی آماری سایت گمرک مشخص می شود که هیچ هیتر یا المنتی از اسپانیا وارد ایران نشده است.
بیشتر به نظر می رسد که این مساله جنبه تبلیغاتی داشته باشد زیرا به دلیل روابط ضعیف با اروپا و همچنین ارزش پایین ریال بعید است که شرکتی در حوزه دستگاه های جوجه کشی بتواند منابع پولی لازم برای خرید المنت از اسپانیا در اختیار داشته باشد. خودتان هم می توانید دستگاه را باز کرده و المنت ان را چک کنید. خود بنده که بازدید کرده ام متوجه شده ام که المنت موجود در این دستگاه چینی است و اسپانیایی نیست.

موتور دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

 

سال های سال است که شرکت بلدرچین دماوند از موتورهای لاندا الکترونیک در ساخت دستگاه های جوجه کشی استفاده می کند. این برند ایرانی است و موتورهای آن از چین وارد می شود که البته موتورهای بدی هم نیستند. کارایی خوبی دارند و ایراد خاصی هم از آن ها نمی توان گرفت. تا جایی که اطلاع دارم این شرکت تا دستگاه های ۴۲۰ تایی از موتورهای ۵۰ktyz ، در دستگاه های ۵۸۸ تایی از موتورهای ۶۰ktyz و در دستگاه های ۹۲۴ تایی و ۱۸۵۰ تایی از موتورهای ۶۸ktyz استفاده می کند.
به نظر می رسد که موتور ۴۲۰ تایی این کارخانه خیلی ضعیف باشد. دستگاه ۴۲۰ تایی این کارخانه هم موتور ۵۰ کاتی بایزد استفاده می کند که موتور ضعیفی است و هم از موتور ۶۰ کاتی بایزد استفاده می کند. در کل می توان اذعان داشت که موتوری که در ساخت دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند استفاده می شود قابل قبول هست. مارک آن لانداست ، ساخت چین است و توسط یک شرکت ایرانی به کشور وارد می شود. البته گاهی موتور می شکند که مساله نرمالی است.
اما روش اتصال موتور به راک در دستگاه فکر می کنم که خیلی جالب نباشد. روشی که دستگاه از آن برای این کار بهره می گیرد ، هنوز هم روش ۱۰ سال پیش است و به نظرم بهتر است که در آن تغییراتی اعمال شود. البته ۴-۳ سالی است که برای موتور قالبی ساخته اند اما مکان موتور ایراد دارد. موتور را از قسمت پایین به راک وصل کرده اند. این باعث می شود که فشار خیلی زیادی به روی موتور بیاید و بشکند. تقریبا تمام شرکت های خارجی مثل آرکام ، برینسئا و خیلی شرکت های خارجی اکثرا موتور را از قسمت بالا به راک متصل می کنند که خیلی مهم است در حالی که بلدرچین دماوند اصرار دارد که موتور را از پایین به دستگاه متصل کند.

 

دفترچه و سی دی راهنمای دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

 

دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند دفترچه راهنمای خوبی دارند و سی دی آموزشی مناسبی هم برای آن ها تهیه شده است. آموزش های لازم و تکنیک های فنی لازم در این بسته بندی گنجانده شده است و کاربر می تواند از آن استفاده نماید.

فن دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

در اطلاعات مربوط به فن نوشته شده است که دستگاه از یک فن دمنده دارای نشان استاندارد ملی ایران استفاده شده است که البته من تا بحال فن دمنده را در داخل دستگاه مشاهده نکرده ام. در بررسی یکی از دستگاه های جوجه کشی این کارخانه یک فن تهویه مشاهده کردم که در سرویس های بهداشتی از آن استفاده می شود. البته در مورد این مساله باید بگویم که این احتمال وجود دارد که کارخانه در زمان ساخت دستگاه فن دمنده موجود نداشته و از یک فن دیگر استفاده کرده است. اما در کاتالوگش فن دمنده نوشته شده است که اگر واقعا از این فن استفاده شده باشد ، فن خوبی است.

ستر و هچر در دستگاه های جوجه کشی بلدرچین دماوند

 

 

دستگاه هایی که این کارخانه می سازد فقط حالت ستر دارند که با فشار دادن یک دکمه به هچر تبدیل می شوند. یعنی این دستگاه ها هنوز از قابلیت ستر هچر همزمان برخوردار نیستند. در فرایند ستر هچر همزمان می توانید در اواسط دوره تخم های نطفه دار تازه را در داخل دستگاه قرار دهید. مشخص نیست شرکت شرکت بلدرچین دماوند تابحال به این فناوری دست پیدا نکرده است و یا نمی خواهد از این فناوری استفاده کند.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

گروه صنعتی اسکندری

ارومیه

نوع فعالیت

تولید کننده، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

رطوبت ساز، مه پاش، هیتر، بخاری کارگاهی، چیلر، یخ ساز، کارخانه یخ، انواع سردخانه، بخاری مرغداری، بخاری گلخانه، جت هیتر، فن سیر کوله، دستگاه جوجه کشی، ماشین جوجه کشی، رطوبت سنج و دما سنج دیجیتال، هواساز

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات