عسل ایران _ مرکز توزیع و پخش انواع عسل

توزیع انواع عسل و محصولات آن, رفع نیاز های شما به صورت عمده و خرده, فراهم نمودن انواع عسل با تناژ بالا و قیمت مناسب

عسل گنجینه ای شفا بخش (1)

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

مقدمه:

یکى از مسائل مهمى که در سلامت جسم و روح بشر نقش اساسى دارد، تغذیه سالم است که متأسفانه در سده اخیر دستخوش تغییرات فیزیکى و شیمیایى بسیار پیچیده اى شده و امروزه نیز شاهد تبلیغات وسیع جهت معرفى انواع فرآورده هاى غذایى مصنوعى و مضر به راه هاى مختلف هستیم که به شدّت سلامت انسان را مورد تهدید قرار داده است و نتیجه آن وجود انواع بیمارى هاى شناخته و ناشناخته، انواع سرطان ها، بیمارى هاى روحى، عصبى و بیمارى هاى صعب العلاج به گونه اى که مراکز پزشکى، درمانى ما مملو از این گونه بیماران است.

بنابراین وظیفه خود دانستم براى کمک به سلامتى جامعه مطالبى گرچه به طور فشرده، به رشته تحریر درآورم، انشاءالله هدیه اى باشد به همه عسل دوستان و همه کسانى که به سلامتى خود و خانواده خود مى اندیشند و به همه بیمارانى که سلامتى و شفاى بیمارى خود را در داروى شفا بخش قرآن (عسل) جست و جو مى کنند.

ضمناً دوستانى که خواهان اطلاعات بیشترى هستند مى توانند به کتب ارزشمندى که توسط محققین محترم به رشته تحریر درآمده رجوع نمایند.

مؤلف  

 

* عسل یا اکسیر حیات بخش

عسل یکى از نعمت هاى بزرگ الهى است که سرشار از ارزشمندترین مواد حیاتى اعم از مواد آلى، معدنى، قندهاى طبیعى، انواع ویتامین و... است که زنبور عسل از شهد شیرین بهترین گل ها مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم ها و انجام چند عمل شیمیایى بر روى آن، تبدیل به مایعى بسیار خوشبو، خوش طعم، لذیذ، نشاط آور، مقوى و شفابخش به نام عسل شده و سخاوتمندانه به ما تقدیم نموده است.

براى اهمّیّت عسل همین بس که از دو کلمه «شفاء» در قرآن کریم، یکى مربوط به عسل است: (فیه شفاءٌ للناس) (نحل/ 69) شفاى مردم در آن است;

در وصف عسل هر آنچه گویم کم است***از معجزه اش هر چه بگویم کم است

این بس، که خدا بگفته اندر قرآن***آن فیه شفاء بود زِ بهر انسان

و پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیهم السلام)نیز سفارشات متعددى نسبت به این ماده ارزشمند کرده اند که انشاءالله در شماره هاى بعدى به نمونه هایى از آنها اشاره خواهیم کرد.

در طب قدیم نیز اهمّیّت و جایگاه عسل به مراتب بیشتر از حال بوده و دانشمندانى همچون بقراط حکیم، جالینوس، فیثاغورس، ارسطو، ابوعلى سینا و... اکثر نسخه هاى خود را بر اساس عسل و موم تجویز مى کردند.

اما متاسفانه در کشور ما که عسل و تولید آن منحصر به فرد و در نوع خود بى نظیر مى باشد نه تنها از جنبه دارویى به آن توجه نشده بلکه از نظر مصرف غذایى هم مورد کم لطفى قرار گرفته است و این نعمت خدادادى هنوز ارزش واقعى خود را در بین سایر مواد غذایى بدست نیاورده بطورى که بعضاً مصرف مربّا و قندهاى مصنوعى را بر این غذاى بهشتى و اکسیر حیات بخش که از هر نظر برترى ممتاز و چشمگیرى نسبت به همه مواد غذایى و خوراکى ها داشته و دارد ترجیح مى دهند که علّت اصلى آن عدم شناخت از مزایا و ارزشهاى واقعى عسل مى باشد.

***

 خواص درمانى عسل

* از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیارى از بیماریها استفاده شده است، مهمترین خاصیت عسل ضد میکروب بودن آن است، و منبع بسیار خوبى از آنتى اکسیدان است و نقش بزرگى در جلوگیرى از سرطان و بیمارى هاى قلبى دارد. هم چنین عسل باعث تحریک، تقویت قلب و گشاد شدن رگها و باز شدن مویرگها شده و جریان خون را در درون شریانها افزایش مى دهد بنابراین مصرف آن براى سلامت قلب و عروق بسیار مفید است بنابراین سالمندان عزیز اگر هر روز شربت عسل بهمراه آب لیموى تازه میل نمایند سلامتى بیشتر و عمرى طولانى تر خواهند داشت.

* عسل براى رفع کم اشتهایى مفید است و باعث بهبود جریان خون مى شود. بنابراین به رشد عضلات کمک کرده و براى بچه هاى کم اشتها و افراد ورزشکار بسیار مفید است.

* مزمزه و قرقره کردن شربت عسل براى برطرف شدن زخم هاى دهان و ورم گلو بسیار مفید است.

* عسل با اینکه بسیار شیرین و چسبنده است نه تنها براى دندان و لثه مضر نیست بلکه لثه را سالم و دندان ها را سفید مى کند.

* عسل مسمومیتهاى غذایى دستگاه گوارش را پاک سازى کرده، حرکات و ترشحات روده را ببود مى بخشد و ضد اسهال است.

* عسل سریع الهضم است چون مولکولهاى قند موجود در عسل، نیاز به هضم اوّلیّه در معده را ندارند و لذا سریع جذب خون شده و پس از 7 دقیقه اثرات خود را نمایان مى کند. به همین جهت حتى حساس ترین معده ها نیز مى تواند آن را به سادگى هضم کند.

عسل بادشکن است و براى قولنج معده مفید است.

* عسل اعمال کبد را فعال کرده و در دفع سموم از کبد مؤثر است بنابراین در رفع بیماریهاى کبدى بسیار مفید است.

* سکنجبین (عسل مخلوط با سرکه سیب) از بین برنده صفرا است.

* چنانچه عسل با کُندُر مصرف شود سنگهاى کلیه و مثانه را از بین مى برد.

* عسل خواب آور است لذا به مبتلایان به بیمارى کم خوابى توصیه مى شود قبل از خواب نوشیدن یک قاشق غذاخورى عسل محلول در یک لیوان آب را تجربه کنند.

* عسل ضد آسم است و در فراورده هاى ضد سرفه بطور مسقیم و غیر مستقیم از عسل استفاده مى شود و هم چنین در درمان آلرژى فصلى مفید است.

* سطح کالرى عسل پائین است و در مقایسه با سایر مواد قندى 40% کمتر کالرى دارد، ولى انرژى آن بالاست، و باعث اضافه وزن هم نمى شود.

* مصرف عسل سیستم دفاعى بدن را در برابر استرس افزایش مى دهد.

* عسل در درمان آب مروارید چشم مفید است.

* عسل فاقد هرگونه چربى یا کلسترول مى باشد.

* درمان چربى خون (کلسترول): روزى دو قاشق غذاخورى عسل و سه قاشق چایخورى پودر دارچین را در نیم لیتر آب ولرم حلّ کرده آنرا میل نمایید، براى کاهش چربى خون و متعادل شدن آن بسیار مفید است.

* درمان سرماخوردگى: به کسانى که در همه فصول سال با مشکل سرماخوردگى روبرو هستند توصیه شده است، یک قاشق غذاخورى عسل را با یک چهارم قاشق چایخورى پودر دارچین مخلوط نموده، به طور منظم طىّ مدّت سه روز (روزى یک بار) میل نمایند. (البته براى سهولت استفاده مى توان پس از خوردن آن، چاى یا آب ولرم نوشید.) هم چنین این محلول در درمان انواع سرماخوردگى و آنفلوآنزا و سرفه هاى خشک و عفونت هاى سینوسى نیز اثربخشى حیرت آورى دارد.

* در قدیم عسل به عنوان بهترین التیام دهنده انواع زخم ها و سوختگى ها بشمار مى رفت و امروزه نیز محققین طى آزمایشات متعددى پى به خواص ضد باکتریایى و آنتى بیوتیکى و همچنین خاصیت ضد التهابى عسل برده اند مشروط بر اینکه عسل صد در صد طبیعى باشد و هیچگونه حرارتى هم ندیده باشد.

* عسل داراى اثرات ضد خون ریزى و ضد میکروبى است، لکن اثر ضد میکروبى آن پس از حرارت دیدن و یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش مى یابد.

* عسل نقش به سزایى در حفظ و تجدید جوانى دارد و به سلامت پوست کمک کرده و ضد پیرى است.

خانم ها مى توانند با تهیه ماسکهایى با عسل خالص یا عسل مخلوط با زرده تخم مرغ و خامه ترش به نسبت مساوى بر زیبایى و شادابى پوست خود بیفزایند. مى توان با عسل انواع ماسکهایى براى تبدیل پوست هاى خشک به چرب و معمولى تهیه کرد که بسیار مؤثر است. انشاءالله در شفابخش 3 طرز تهیه انواع ماسکها بیان خواهد شد.

* ترکیبات عسل:

عسل شامل قندهایى چون گلوکز (عامل تولید انرژى سریع) و فروکتوز (عامل تولید انرژى طولانى) و مواد معدنى از قبیل منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلرید سدیم، گوگرد، آهن، فسفات، مس، روى، ید و انواع ویتامین هایى همچون 1B، 2B، 3B، 5B، 6 Bو Cمى باشد و در یک کلام: «آنچه خوبان همه دارند عسل یکجا همه را دارد».

* عسل تصفیه نشده از نظر ویتامین غنى است و تصفیه باعث کاهش ویتامین ها و حذف گرده گل و خورده موم ها از عسل مى شود.

***

 انواع عسل

* عسل طبیعى: عبارت از ماده شیرینى است که: زنبور عسل «تنها» از شهد گل ها و گیاهان جمع آورى کرده و پس از تغییرات لازم، در سلول هاى مومى شان هاى کندو ذخیره کرده باشد و معمولا ساکارز (قند معمولى) آن زیر 5% مى باشد. و خواصى که براى عسل ذکر شد و بیان خواهد شد تنها مربوط به اینگونه عسل مى باشد مشروط بر اینکه حرارت غیر مجاز هم ندیده باشد.

* عسل تغذیه اى: عبارت از ماده شیرینى است که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گل ها و گیاهان، از شربت شکر و... که در اختیار آنها مى گذارند استفاده کرده باشد که قطعاً از لحاظ کیفیت، خواص عسل طبیعى را ندارد و در آزمایشگاه به راحتى قابل اندازه گیرى است و معمولا ساکارز (قند معمولى) آن بالاى 5% مى باشد. و متاسفانه اینگونه عسل ها در فروشگاه هاى مواد غذایى بسیار دیده مى شود.

* عسل تقلّبى: مایعى است شیرین شبیه عسل که از ترکیب گلوکز تجارى، شکر، اسید سیتریک، اسانس و... که پس از پخته شدن به دست مى آید و زنبور عسل هیچ دخالتى در تهیه آن ندارد و در آزمایشگاه به راحتى قابل تشخیص است و اینگونه عسل ها فاقد هر گونه خواص عسل طبیعى است بلکه مضر نیز مى باشد. البته اگر چه اینگونه عسل ها نادر است. ولى بهتر است در تهیه عسل دقّت لازم به عمل آیـد.

* عسل و حرارت: آنزیم ها مواد پیچیده اى از پروتئین ها هستند که توسط زنبور عسل به شهد اضافه مى شود و نقش حیاتى در ایجاد خواص دارویى و غذایى و نیز طعم و عطر عسل دارد که مهم ترین آنها آنزیم دیاستاز است. این ماده حیاتى نسبت به حرارت بسیار حساس است به طورى که اگر عسل از 45 درجه سانتى گراد بیشتر حرارت ببیند کیفیت آن از لحاظ خواص، طعم، عطر و... کاهش مى یابد تا جایى که اگر حرارت به 80 درجه سانتى گراد برسد نه تنها هیچ خواصى باقى نمى ماند بلکه ماده اى به نام هیدروکسى متیل فورفورال (HMF) تولید مى شود که براى سلامتى بسیار خطرناک است و در آزمایشگاه نیز به راحتى قابل اندازه گیرى است، و هم چنین باعث از بین رفتن آنزیم دیگرى به نام اینهیبین (که خاصیت باکترى کُشى دارد) مى شود. این گونه عسل ها بعد از حرارت زیاد از رنگ طبیعى شان تیره تر مى شوند و طعم سوختگى و طعمى شبیه شکلات مى دهند و در هیچ شرایطى رُس (شکرک) نمى کند، که متأسفانه در بازارهاى ما فراوان دیده مى شود.

* عسل تک گل: به عسلى مى گویند که زنبور عسل، شهد را از روى «یک نوع» گل خاصى جمع آورى کرده باشد، مثل عسل گون، اقاقیا، آویش، کُنار، مریم گلى، مرکبات و... که بیشتر کاربرد دارویى دارد و معمولا قیمت بالاترى دارد.

نکته:

عسل 100% تک گل، نادر است و در اکثر عسل هاى تک گل مقدار کمى از شهد گل هاى متفرقه هر منطقه وجود دارد.

* عسل چهل گیاه: به عسلى مى گویند که زنبور عسل، شهد را از روى گل هاى گوناگونى جمع آورى کرده باشد، یا چند عسل تک گل را طبق یک فرمول خاصى (که از لحاظ رنگ، عطر، طعم و خاصیّت، مطابق اکثر ذائقه ها باشد)، مخلوط کرده باشند که اغلب کاربرد تغذیه اى دارد.

* عسل بهاره: به عسلى مى گویند که در فصل بهار به دست آمده باشد، مثل عسل مرکبات، اقاقیا، درختان میوه، مانند زردآلو، گلابى، بادام، آلو و...

* عسل پاییزه: عسل پاییزه به عسلى مى گویند که از اوایل تابستان تا اواسط پاییز تهیه شده باشد که اغلب از شهد گیاهان صحرایى است.

* چند نکته مهم:

1ـ طبع عسل: عسل داراى طبعى معتدل است، بر خلاف تصور اکثر مردم که آن را داراى طبع گرم مى دانند، بنابراین عسل براى همه افراد با هر طبعى و در هر فصلى مناسب است.

2 ـ رنگ عسل: رنگ عسل بستگى به نوع شهدى است که زنبور عسل از آن تغذیه کرده است و از زرد بسیار روشن تا قرمز تیره متغیر است. و هم چنین منطقه جغرافیایى و شرایط آب و هوایى نیز در تعیین رنگ عسل بى تاثیر نیست. بنابراین رنگ عسل نمى تواند عامل تعیین کننده براى تشخیص کیفیت عسل باشد.

3- عطر و طعم: عطر و طعم عسل نیز مانند رنگ آن متناسب با گیاهى است که زنبور از آن استفاده کرده است.

4ـ غلظت عسل: عسل هایى که در مناطق مرطوب مثل شمال ایران به دست مى آید اغلب داراى غلظت کم مى باشد مثل عسل مرکبات. و عسل هایى که از مناطق کوهستانى به دست مى آید غالباً داراى غلظت بالاست. بنابراین غلظت نیز نمى تواند عامل تعیین کننده براى تشخیص کیفیّت عسل باشد.

عسل شان (عسل موم دار) : چون از نظر گرده گل و بره موم و موم غنى است و حرارت هم ندیده بنابراین از نظر خواص و طعم و عطر در حدّ اعلى است که ان شاءالله در آینده خواص دارویى آن بیان خواهد شد.

عسلى که به عنوان دارو استفاده مى شود علاوه بر اینکه باید 100% طبیعى باشد بایستى کم ترین حرارت را دیده و به صورت محلول استفاده شود.

چنانچه عسل نباید در هیچ یک از مراحل (استخراج، تصفیه، بسته بندى) بیش از 45 درجه حرارت ببیند، مصرف کنندگان محترم باید دقت داشته باشند که اگر قصد دارند عسل را همراه شیر، چاى، آب جوش و... مصرف کنند
حتماً پس از ولرم شدن آن، عسل را به آن افزوده تا خواص عسل محفوظ بماند.

مصرف عسل منحصر به فصل خاص و یا صرف آن فقط در صبحانه همراه نان و کره و... نیست بلکه بهترین روش مصرف آن به صورت محلول در آب به همراه افزودن عرقیات مثل گلاب، بیدمشک و... آب مرکبات مثل آب لیموى تازه و... مى باشد و هنگام مصرف هم بهتر است جرعه جرعه میل شود.

چون عسل داراى خاصیت اسیدى است بنابراین از نگهدارى آن در ظروف فلزى خوددارى شود.

10- هرگز از قاشق خیس جهت برداشتن عسل استفاده نشود.

آیا مى دانید؟

براى تهیه هر کیلوگرم عسل، زنبور عسل باید 120 تا 150 هزار بار شهد حمل کند و از ده میلیون گل شهد برداشت و مسافتى معادل هفت بار دور کره زمین بپیماید. این را هم بدانید که حداکثر عمر یک زنبور عسل حدود 45 روز مى باشد و در طول عمر خود هیچ گاه نمى خوابد!

هر زنبور عسل در طول زندگى اش در صورتى که شرائط مساعد باشد و از هر بلایى هم جان سالم بدر ببرد تنها یک قاشق مرباخورى عسل به ما تقدیم مى کند.

زنبور عسل با تمام کوچکى اش داراى دو معده است، معده اول او کیسه عسلى نام دارد که شهد گل ها را به آن جا وارد و طى عملیاتى آن را تبدیل به عسل کرده، سپس توسط خرطوم خود، آن را به سلول هاى مومى شکل که از پیش آماده کرده مى ریزد و درب آن را با موم مخصوصى پلمپ مى کند; و در معده دوم او، عملیات گوارشى انجام مى گیرد.

تنها ماده غذایى که هرگز فاسد نمى شود عسل است و قوى ترین و خطرناک ترین میکروب ها بیش از 48 ساعت توان مقاومت در آن را ندارند. به همین دلیل عسل بهترین آنتى بیوتیک خوراکى طبیعى است که هیچ ضررى ندارد.

* یک نکته بسیار مهم:

* آیا عسل طبیعى رس مى کند (شکرک مى زند)؟

عسل یک ماده قندى فوق اشباع است و یکى از آنزیم هاى مهم عسل، آنزیمى است به نام دیاستاز که در صورت مهیا بودن شرایط (قرار گرفتن عسل در محیطى با درجه حرارت بین(ْ7 ـ ْ14) ذرات خیلى ریز محلول در عسل را به خود جذب کرده و پس از تشکیل هسته شروع به رس کردن (متبلور، کریستالیزه شدن) آن مى شود و این تنها یک حالت فیزیکى است مثل یخ زدن آب; بنابراین هیچ تأثیر سوئى در خواص و کیفیت عسل ندارد و براى برطرف کردن آن مى توان ظرف محتوى عسل را درون ظرف آب گرم قرار داده و به آرامى حرارت دهید تا به حالت طبیعى درآید.

جالب این که در برخى از کشورهاى اروپایى و آمریکایى عسل به صورت رس شده در بسته بندى هاى مختلف مانند کره و پنیر به بازار عرضه مى شود; بر خلاف تصور غلط رایج در ایران، که عسل شکرک زده را تقلبى مى دانند.

پس شکرک زدن تنها در عسلهاى طبیعى و سالم رخ مى دهد و بلورهاى آن نرم و یکنواخت بوده و به دندان نمى چسبد و موقع خوردن در گلو احساس زبرى نمى کنیم (مثل روغنهاى نرم) ولى عسلهاى غیر طبیعى (تغذیه اى) شکرک نمى زنند یا خیلى دیر شکرک مى زنند و غالباً بلورهاى آن زبر و خشن است و زیر دندان کاملاً حس مى شود و در گلو نیز احساس زبرى مى کنیم.

متاسفانه شکرک زدن عسل آنقدر مشکل ایجاد کرده که بعضى از تولید کنندگان عسل بجاى اطلاع رسانى صحیح، عسل را پس از استخراج بمدت 30 دقیقه در دماى 60 درجه حرارت نگه مى دارند تا دیگر شکرک نزند، با این عمل اگر چه دیگر شکرک نمى زند ولى به طور کلى تمام آنزیم ها و خواص عسل از بین مى رود و تنها یک ماده شیرینى بنام عسل ولى بدون خاصیت تحویل ما مى دهند.

پس رس کردن عسل دلیل بر طبیعى و سالم بودن آن است و هیچ عسل طبیعى و سالمى در دنیا پیدا نمى کنید مگر این که دیر یا زود رس خواهد کرد البته زمان آن بستگى به نوع گل و گیاه و مقدار رطوبت موجود در عسل و درجه حرارت محیطى که عسل در آن نگهدارى مى شود دارد، بنابراین مصرف کنندگان گرامى هیچ نگرانى از این بابت نداشته باشند و مى توانند بنابر سلیقه خود آن را به صورت مایع و یا رس کرده مصرف نمایند.

البته عسل نیز مانند هر ماده غذایى دیگر شرایط نگهدارى خود را مى طلبد بنابراین توصیه مى شود عسل را در جاى گرم و خشک (همان دماى اتاق و آشپزخانه) نگهدارى شود و نیاز به یخچال نمى باشد.

* * *

ان شاء الله نوشتار بعدى (شفابخش2) درباره خواص درمانى عسل خواهد بود.

ضمن حمد و سپاس الهى و تشکر از شما همراهان وب، امید است این اثر مورد رضایت حق قرار گیرد; و به امید روزى که همه بندگان خدا در صحّت و سلامت بوده و بندگى واقعى خدا را به جاى آورند.

هرگونه استفاده مفید از مطالب یاد شده بلامانع بلکه موجب مسرّت گردآورنده است.

در صورت مفید بودن مطالب، آن را در اختیار دوستان خود گذاشته تا با کمک هم قدمى براى سلامتى جامعه برداشته باشیم. قطعاً این خدمت ناچیز بدون اشکال نیست پس لطف کنید و ما را با نظرات و پیشنهادات خود یارى نمایید.

از صمیم قلب برایتان شادى، نشاط و سلامتى را آرزومندیم.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

عسل ایران _ مرکز توزیع و پخش انواع عسل

قزوین

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش

خدمات/محصولات

توزیع انواع عسل و محصولات آن، رفع نیاز های شما به صورت عمده و خرده، فراهم نمودن انواع عسل با تناژ بالا و قیمت مناسب، عقد قرارداد با شرکت های توزیع و پخش

دسته‌بندی محصولات