شرکت توسعه ارتباطات آی تک ایرانیان

شبکه های LAN, شبکه های بی سیم, اینترنت بی سیم

تغییر پروتکل IP4 به IP6

مقدمه :

گروه ضربت IPv6  ایران پس از موافقت مقام عالی وزارت، جناب آقای تقی پور، آغاز به کار نمود. این گروه با دعوت از کارشناسان زبده و مطلع سازمان ها و شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران شکل گرفت و نهایتأ با صدور حکمی از سوی رئیس سازمان، جناب آقای مهندس حکیم جوادی، رسمیت یافت. به منظور هر چه علمی تر شدن تدوین برنامه مهاجرت به سمت IPv6، از اساتید معتبرترین دانشگاه های فنی در کشور به منظور تشکیل جلسات دعوت به عمل آمد و مناقصه ای نیز به منظور اخذ مشاور برگزار گردید.

هم اکنون در سطح جهانی برخی از کشورها یا مسیر گذار به IPv6  را طی کرده اند و یا در میانه راه و یا ابتدای مسیر می باشند.  در کشور ما با ایجاد گروه ضربت IPv6 اولین قدم در جهت تحقق این امر برداشته شده است.

IPv6 چیست؟

IPV6 سیستم جدید آدرس دهی بر اساس پروتکل اینترنتی است که می تواند تعداد آدرس های اینترنتی را نسبت به IPv4 تا چندین برابر افزایش دهد.(IPv5 تنها یک سیستم آزمایشگاهی برای انتشار صوت و تصویر در اینترنت محسوب می شد و هرگز در خارج از آزمایشگاه مورد استفاده قرار نگرفت.) در حالی که IPv4 می تواند ۳/۴ میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کند، IPV6 می تواند از دو هزار و ۱۲۸ میلیارد آدرس اینترنتی پشتیبانی کند و بر این اساس IPهای بیشتری ایجاد شود.

لازم به ذکر است که IPV6 یک فناوری جدید محسوب نمی شود و از سال ۱۹۹۴ پایه های آن گذاشته شده بود. در خاورمیانه نیز شرکت های اینترنتی و مخابراتی از سال های قبل تلاش هایی را برای به روز رسانی سیستم های آدرس گذاری اینترنتی انجام داده بودند و موفقیت هایی را هم کسب کرده بودند که از جمله آنها می توان به شرکت اماراتی اتصالات اشاره کرد. این شرکت از سال ۲۰۰۱ تاکنون از سیستم IPV6 استفاده می کند و به همین خاطر نسبت به رقبای خود موفق تر بوده است.
به طور کلی زمانی که تعداد مشترکان تلفن همراه در یک منطقه افزایش می یابد و درخواست مشترکان برای استفاده از خدماتی مثل Wi-Fi، WiMax، RFID، UWB و بلوتوث بالا می رود، کنار گذاشتن سیستم IPv4 و استفاده از IPV6 بهترین راه ممکن خواهد بود و می تواند همه مشکلات موجود را از میان بردارد.

این سیستم به جز افزودن آدرس های جدید می تواند امکانات دیگری را در اختیار افراد قرار دهد. IPV6 در کنار افزایش انعطاف پذیری سیستم مرکزی باعث خواهد شد تا کیفیت تمام خدمات عرضه شده افزایش یافته و در نتیجه میزان رضایت مندی مشتریان به طور قابل توجه بیشتر شود.

کارشناسان امروزه دریافته اند، IPV6 بهترین سیستم برای عرضه خدمات بیشتر صوتی و تصویری در اینترنت محسوب و باعث می شود مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شود.

از دیگر مزایای این سیستم می توان به توانمند ی های آن برای دستگاه های قابل حمل اشاره کرد. IPV6 به تمامی مشترکان تلفن همراه امکان می دهد تا آسان تر از گذشته به شبکه های موجود دسترسی داشته باشند و بدون تماس مجدد با شبکه مرکزی و تغییر IP خود، مزایای اینترنت پرسرعت را به کار برند.

اگر ما از یک تلفن همراه نسل سوم با تلفن های مجهز به IP استفاده می کنیم، IPV6 مهم ترین نیاز کنونی ما محسوب می شود.این امکانات فنی، سیستم IPV6 را به جزء لاینفک سیستم های اینترنتی و مخابراتی امروزی تبدیل می کند و می تواند محرکی برای تغییر IPv4 به آن محسوب شود. اما سوالی که برای مدیران IT باقی می ماند آن است که آیا این افراد واقعاً مجبورند سیستم خود را به IPV6 تغییر دهند؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم : «بله، آنها مجبورند به IPV6 مهاجرت کنند.» آنچه که موفقیت شرکت های فعال در این زمینه را تضمین می کنند استفاده از این سیستم است و اگر این شرکت ها در آینده نزدیک سیستم IPV6 را به کار نگیرند، به طور قطع از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

مزایای استفاده از IPv6 :

 از سال ۱۹۸۱ كه IPv4 انتشار يافت تا سال ۲۰۰۰ در حدود نصف فضاي ادرسهاي IPv4 مصرف شد بطوریکه  هم اکنون آخرین بلوک های آدرس های پروتکل اینترنتی نسخه ۴ (IPv4) بین کاربران اینترنت در حال توزیع می باشند. از اینرو بسیاری از افراد از بخش های فنی، کسب و کار و دولتی برای اتخاذ یک پروتکل جدید، IPv6 ، آماده هستند.

برآورد هاي آماري  نشان مي دهد كه افزارها و دستگاههاي گيرنده آدرسIP روز به روز بصورت تواني در حال افزايش است بطوريكه حتي كالا هاي مورد استفاده توسط خانواده ها و مصرف كنندگان  نيز  قابل آدرس دهي  اينترنتي مي شوند ،  اين كار به فضاي آدرس دهي بيشتري نياز دارد ، بنابراين يكي از مهمترين مزاياي IPv6 گستردگي و  ازدياد  فضاي آدرس آن است و  اين نسخه  از IP  از فضاي آدرس دهي۱۲۸ بيتي استفاده  مي كند در صورتيكه  IPv4  از فضاي آدرس دهي ۳۲  بيتي  استفاده مي نمود .

علاوه بر ازدياد فضاي آدرس دهي  IPv6  داراي فوايد زيادي براي شبكه ها مي باشد از جمله اين فوايد مي توان به Security   بالاي آن در لايه شبكه ، بهبود و تقليل جداول مسيريابي ( routing table  ) ( و در نتيجه كاهش حافظه و پردازنده لازم براي روترها )‌ و بهبود بخشيدن به استفاده از آدرس دهي اتوماتيك براي كاربران متحرك ( mobile users ) اشاره نمود .

گذار جهانی به سمت IPv6 به منظور رشد و ثبات اینترنت بسیار حائز اهمیت است. سازمان های کلیدی در حال تصاحب موقعیت های رهبری بازار، به کارگیری شبکه های مهیا برای IPv6 و تلاش برای حصول اطمینان از این موضوع هستند که تمام مناطق و بخش ها به تجهیزات و آموزش مورد نیاز برای الحاق به اینترنت IPv6  دسترسی خواهند داشت.

تاکنون تعداد زیادی از آدرس های  IPV6 در شبکه های سراسر جهان توزیع شده و سرعت گذار به سمت IPV6 به شدت افزایش یافته زیرا ارائه کنندگان خدمات کلیدی  و محتوا قابلیت های IPV6 را بر روی زیرساخت های خود پیاده سازی نموده و بسیاری از دولت ها از طریق همکاری با بخش های خصوصی و جامعه مدنی فعالانه در جهت دسترسی شهروندان به اینترنت از طریق پروتکل جدید اقدام می نمایند.

در ضمن جامعه فنی اینترنت در اقداماتی مشترک در خصوص افزایش آگاهی و همچنین گسترش زیرساخت های فنی برای IPV6 در مقیاس وسیع فعالیت می نمایند. این در حالیست که بسیاری از کاربران نهایی در سراسر جهان تقریبأ مجهز به سیستم های عامل کامپیوتری مهیا برای IPV6 بوده و از اینرو برای گذار به سمت IPV6 آماده هستند.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت توسعه ارتباطات آی تک ایرانیان

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

شبکه های LAN، شبکه های بی سیم، اینترنت بی سیم، دوربین مداربسته، امنیت شبکه، پشتیبانی و نگهداری شبکه از مراکز دولتی و خصوصی، فروش و اجرای پسیو و اکتیو، خدمات تخصصی شبکه

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی خدمات