شرکت ایران ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست, کرم ایزینیافوتیدا

آفات کرم خاکي

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

کرمهاي خاکي تحت تاثيرو حمله آفات بي‌شماري هستند. دشمنان اصلي کرمهاي خاکي شامل کنه‌ها، دم فنريان، مورچه‌ها، صدپايان، حلزون‌ها، لارو سوسک‌هاي خاص، موش، مار، موش کور، وزغ و ساير حشرات و جانوراني که از کرمها تغذيه مي‌کنند مي‌باشند. کرمهاي خاکي همچنين داراي تعدادي انگل داخلي شامل تعداد زيادي از پروتوزوآها، تعدادي از نماتد‌ها، لارو خاصي از انواع پشه‌ها و... مي‌باشند.
کنه‌ها:
کنه قرمز يکي از فاکتورهاي محدودکننده در توليد کرم خاکي بشمار مي‌آيد، کنه‌ها بطور طبيعي در کود‌هاي دامي و يا ساير مواد آلي مشابه ديده مي‌شوند. همه بستر‌هاي توليدکننده کرم خاکي نيز معمولا حاوي تعداد کمي از جمعيت کنه‌ها مي‌باشند. که تحت شرايط خاص اين حد جمعيت افزايش يافته و خسارت‌زا مي‌شود. گونه‌هاي زيادي از کنه‌هاي آفت در اکثر بستر کرمهاي خاکي وجود دارند اما مهمترين آنها کنه کرم خاکي با نام علمي Urpoda agitans مي‌باشد اين کنه‌ها قهوه‌اي مايل به قرمز و بسيار ريز هستند که بدون استفاده از ميکروسکوپ نيز قابل ديدن مي‌باشند. اين کنه‌ها بيشتر در سطح و يا لبه‌هاي بستر کرم‌ها و همچنين در محل تجمع مواد غذايي ديده مي‌شوند، آنها معمولا به کرم خاکي حمله نمي‌کنند و تنها از مواد غذايي کرمها تغذيه مي‌کنند. زماني که جمعيت کنه‌ها افزايش يافت و به سطح بالايي رسيد کرمها به اعماق بستر نفوذ کرده و در همان جا باقي مي‌مانند؛ و معمولا به سطح خاک نمي‌آيند اين عمل باعث تضعيف رشد و کاهش توليد مثل آنها مي‌شود.
کنترل کنه‌ها:
بهترين روش براي کنترل کنه‌هاي کرم خاکي پيشگيري مي‌باشد همچنين يک مديريت مناسب، مهمترين راهکار کنترل کنه است. جمعيت بالاي کنه تقريبا هميشه با يک يا چند مورد از شرايط زير همراه است:
1) ميزان آب بيش از حد.
2) ميزان تغذيه و مواد غذايي زياد.
3) زباله و ضايعات تازه و آبدار.
برنامه تغذيه بايد به گونه‌اي باشد که تمام مواد غذايي طي چند روز اوليه مصرف شود و از انباشته شدن مواد غذايي گنديده و ترش کرده در بستر جلوگيري شود.
بستر‌هاي توليد با زهکش ضعيف که بسيار خيس مي‌شوند شرايط نامناسبي براي توليد کرم و شرايط مطلوبي براي رشد کنه‌ها ايجاد مي‌کنند. برنامه آبدهي بايد مطابق شرايط آب و هوايي باشد تا بسترها زياد خيس نشوند. معمولا جمعيت بالاي کنه در شرايطي مانند تغذيه کرم با زباله‌ها، برگ‌هاي کاهو و بقيه ضايعات سبزي که ميزان رطوبت بالايي دارند بوجود مي‌آيد؛ بنابراين تا زماني که جمعيت کنه‌ها تحت کنترل در آيد بايد رطوبت اين مواد را کاهش داد و سپس جهت تغذيه استفاده نمود و حتي پس از آن نيز مصرف اين مواد بايد با احتياط صورت گيرد. زماني که جمعيت کنه‌ها در حال افزايش است پوشش بستر را برداشته و براي چند ساعت سطح بستر را در مقابل نور مستقيم آفتاب قرار دهيد و همچنين ميزان تغذيه و آبدهي را کم کنيد.
برخي توليدکنندگان زماني که جمعيت حشرات و کنه‌ها افزايش‌مي‌يابد‌ابتدا آبدهي زيادي بر روي سطح بستر انجام مي‌دهندتا آفات به‌سطح بيايندسپس توسط مشعل‌دستي روي سطح بستر را‌مي‌سوزانند.بايدتوجه‌داشت حذف ودفع فيزيکي و ياشيميايي کنه‌ها تنها باعث کنترل موقتي آنها مي‌شود بخصوص زماني که شرايط بستر در جهت کاهش شرايط بهينه کنه‌ها، تغيير داده نشود.
دم فنريان:Spring tail   
  حشراتي دوک مانند، کوچک به رنگ سفيد متمايل به خاکستري مي‌باشند که قادر به جهيدن مي‌باشند. گاهي اوقات جمعيت اين آفات به حدي زياد مي‌شود که تقريبا سطح بستر سفيد بنظر مي‌رسد. زماني که جمعيت دم فنريان افزايش مي‌يابد، کرمها در سطح زيرين بستر باقي مي‌مانند و قادر به تغذيه از مواد غذايي سطح بستر نمي‌باشند. روش‌هاي کنترل گفته شده در مورد کنه‌ها نيز در مورد دم فنريان موثر مي‌باشد. اگرچه کنترل شيميايي دم فنريان تاثير چنداني نداشته است.
مورچه‌ها:
برخي از گونه‌هاي مورچه‌ها از تخم يا کرمهاي کوچک تغذيه مي‌کنند. مورچه‌ها را مي‌توان با سموم حشره کش، اسپري‌هاي حشره کش و طعمه مسموم در خارج از بستر از بين برد.
کرمهاي ريز قرمز:
اين جانوران بعنوان انگل کرمهاي خاکي محسوب مي‌شوند. بطوري که به بدن کرم چسبيده و خون يا مايع بدن کرم را مي‌مکند همچنين مي‌توانند تخم کرم را سوراخ کرده و مايع درون آن را بمکند. اين کرمهاي ريز ابتدا بصورت خوشه‌هاي کوچک سفيد يا خاکستري و شبيه به کپک مي‌باشند. مراقبت صحيح از بستر‌هاي کرمهاي خاکي مي‌تواند از ايجاد کرمهاي ريز قرمز جلوگيري کند. بسترهايي که بيش از حد خيس باشند مي‌توانند شرايطي ايجاد کنند که براي کرمهاي ريز مطلوب‌تر از کرمهاي خاکي است. با تنظيم برنامه آبياري، بهبود زهکشي و برگردانيدن بستر بطور مرتب از ايجاد رطوبت بيش از حد جلوگيري نماييد. تغذيه بيش از اندازه مي‌تواند موجب تجمع غذاي تخمير شده و کاهش ph در بستر کرمها شود. برنامه غذايي کرمها را طوري تنظيم نماييد که تمام غذا ظرف چند روز مصرف شده و چيزي از آن باقي نماند. براي تنظيم ph بستري که حالت اسيدي دارد از کربنات کلسيم (آهک) استفاده کنيد وآن را در حالت خنثي ph=7 نگه داريد. غذاي بسيار خيس مثل سبزيجات بسيار مرطوب نيز مي‌توانند باعث افزايش تعداد کرمهاي ريز قرمز در بستر کرمهاي خاکي شوند لذا استفاده از اين خوراک را محدود کرده و در صورت مشاهده مقدار زيادي کرم ريز قرمز استفاده از سبزيجات را متوقف نماييد. در صورتيکه ph بستر قليايي باشد مي‌توان از گرد ملايم گوگرد استفاده کرد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت ایران ورمی کمپوست

تهران، اسلامشهر

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش

خدمات/محصولات

کود ورمی کمپوست، کرم ایزینیافوتیدا

دسته‌بندی محصولات