دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

معرفی داروهای دام, داروهای طیور, داروهای اسب

التهاب حاد کولون در اسب

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

التهاب حاد کولون، شروع ناگهانی و پیشرفت سریعی دارد و سبب ایجاد استرس فراوان در اسب می‌شود. تشخیص قطعی این بیماری فقط در ۲۰ تا ۳۰درصد موارد اتفاق می‌افتد.

التهاب کولون حاد اسب می‌تواند سبب ضعف شدید و سریع و مرگ در اسب‌ها شود. اسب‌هایی که به طور مناسب درمان شده‌اند، می‌توانند به درمان پاسخ داده و به تدریج طی ۷-۱۴ روز بهبود یابند.

اسهال ناشی از التهاب حاد کولون در اسب‌ها تک گیر بوده و به صورت ترشح مایعات به داخل لومن روده، دل درد متوسط تا شدید و دفع اسهال آبکی مشخص می‌شود که سبب ورود سم باکتری به خون (آندوتوکسمی)، کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون (لکوپنی) و کاهش حجم خون می‌شود.

تشخیص بیماری التهاب کولون

این مشکل معمولاً در اسب‌های ۲ تا ۱۰ سال اتفاق می‌افتد. التهاب حاد کولون، شروع ناگهانی و پیشرفت سریعی دارد و سبب ایجاد استرس فراوان در اسب می‌شود. تشخیص قطعی این بیماری فقط در ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد اتفاق می‌افتد. درمان این اسب‌ها به شدت هزینه‌بر بوده زیرا نیازمند حجم بالای درمان به وسیله مایعات است.

بیشتر آزمایش‌های پیش و پس از مرگ که برای تشخیص عامل این بیماری استفاده می‌شوند قطعی نبوده و نمی‌توان بر اساس آن‌ها بیماری را تشخیص داد.

درمان التهاب کولون اسب

درمان اختصاصی برای اسهال حاد اسب‌ها وجود ندارد و اصول درمان برپایه جبران آب، الکترولیت‌ها و پروتئین‌های پلاسمای از دست رفته و در صورت نیاز درمان به وسیله مواد ضد سمی‌ (antiendotoxin) و داروهای ضد میکروبی است.

التهاب کولون حاد در اسب‌ها بیماری معمولی است که سبب ناتوانی و مرگ در اسب‌ها می‌شود. بیشتر از ۹۰درصد اسب‌های درمان نشده تلف شده یا نیازمند مرگ با شفقت (یوتانایز) هستند اما اسب‌هایی که به طور مناسب درمان می‌شوند معمولاً به درمان پاسخ داده و طی ۷-۱۴ روز به تدریج بهبود می‌یابند.

علائم التهاب کولون در اسب

از اوایل دهه ۱۹۰۰ گزارشات زیادی، اسهال حاد را در اسب‌ها گزارش کردند که به نظر می‌رسد همه آنها علائم بالینی مشترکی داشتند. اسهال ناشی از التهاب کولون حاد اسب به صورت تک گیر اتفاق می‌افتد و به وسیله ترشح داخل لومنی مایعات، دل درد متوسط تا شدید و دفع اسهال آبکی فراوان به همراه آندوتوکسمی‌ لوکوپنی و کاهش حجم خون ناشی از آن مشخص می‌شود.

این بیماری می‌تواند اسب‌ها را در هر سنی درگیر کند اما معمولاً در اسب‌های بین ۲ تا ۱۰ ساله اتفاق می‌افتد. شروع بیماری معمولاً ناگهانی است و دارای پیشرفت سریع بوده و سبب ایجاد استرس فراوان به بیمار می‌شود.

نکات مهم

بیش از ۹۰درصد اسب‌های درمان نشده مبتلا به التهاب کولون اسبی حاد تلف شده یا نیاز است که به روش شفقت‌آمیز کشته شوند اما درمان مناسب در بیشتر موارد سبب بهتر شدن پیش آگهی این بیماران می‌شود.

اسب‌های مبتلا به التهاب کولون حاد منتشر، در مقایسه با سایر حیوانات اهلی، دفع سریع و شدید مایعات از روده کور و روده بزرگ و عدم تعادل شدید الکترولیتی دارند که می‌تواند سبب مرگ آن‌ها در طی چند ساعت شود.

تشخیص قطعی این بیماری فقط در حدود ۲۰ تا ۳۰درصد موارد انجام می‌گیرد. چون درمانی برای اسهال حاد اسب‌ها وجود ندارد، اصول درمان برپایه جبران آب، الکترولیت‌ها و پروتئین‌های پلاسمای از دست رفته و در صورت نیاز درمان به وسیله مواد ضد سمی‌ (antiendotoxin)  و داروهای ضد میکروبی است.

6 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

شیراز

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

معرفی داروهای دام، داروهای طیور، داروهای اسب، داروهای زنبور عسل، مکمل های دام، کنسانتره طیور، لوازم دامپزشکی، لوازم دامپروری، حشره کش ها، سموم خانگی، سموم دامپزشکی، داروی طیور، خوراک دام وطیور، خوراک ماهی، غذای سگ وگربه، داروی حیوانات خانگی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات
بروز رسانی 9 هفته قبل