کاراتاپ طراح و مجری دکوراسیون داخلی و نما

کابینت, طراحی نما, اجرای نما

آشپزخانه قلب خانه شما

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید
آشپزخانه یا به قول قدیمی‌ها مطبخ همان جایی است كه در آن پخت و پز و بیشتر كارهای اصلی خانه انجام می‌شود. البته امروز اگر آشپزخانه فضای كافی داشته باشد، غیر از آماده كردن غذا، مكانی است برای دور هم جمع شدن، غذا خوردن، پذیرایی از دوستان و... .

اما چه كوچك باشد و چه بزرگ، آشپزخانه قسمت مهمی از خانه است كه زمان زیادی را در آنجا خواهیم بود. بنابراین مهم است كه فضایی راحت و دلنشین داشته باشد كه در آن احساس خوبی داریم. همچنین خوب است به یاد داشته باشیم آشپزخانه در اصل مكان استراحت نیست و باید در آنجا كار كرد، در نتیجه نباید فضایی یكنواخت و خسته‌كننده داشته باشد. البته در این دوره كه آشپزخانه‌ها زیاد هم بزرگ نیستند، باید طوری آن را تجهیز كنیم كه خانم خانه در آنجا احساس راحتی كنند و با آرامش به كارهایش بپردازد.

آشپزخانه‌ای تمیز و نظیف

محیط یك آشپزخانه نشانه نظم و انضباط خانم خانه است. به همین دلیل هم باید به تمیز نگه داشتن آن توجه كنیم. همچنین از آنجا كه مواد غذایی به طور مستقیم در آشپزخانه نگه‌داری شده و غذا نیز آنجا تهیه می‌شود، نظافتش اهمیتی دوچندان می‌یابد.

آشپزخانه كثیف می‌تواند محل رشد حشراتی مثل سوسك و مورچه باشد و در نتیجه سلامت همه اعضای خانواده را به خطر بیندازد. بنابراین با تمیز كردن محل زندگی خود بویژه آشپزخانه به میكروب‌ها، حشرات و جانوران موذی اجازه رشد و تكثیر ندهید.

نور و رنگ آشپزخانه

نور مناسب می‌تواند آشپزخانه را تمیز و دلپذیر نشان دهد. در هر صورت آشپزخانه چه با نور طبیعی روشن شود و چه توسط نور مصنوعی، باید روشن بوده و نور كافی داشته باشد. با رعایت این نكته آشپزخانه بزرگ‌تر هم به نظر خواهد رسید. همچنین اگر نور كافی نباشد، باعث خستگی فردی می‌شود كه در آنجا مشغول به كار است. بنابراین اگر فكر می‌كنید نور كم است، می‌توانید از لامپ‌های مهتابی بالای كابینت‌ها نیز برای روشن‌تر شدن محیط استفاده كنید.

اگر هم آشپزخانه پنجره دارد، نور كافی باید از آن طریق تامین شود. در ضمن در صورت داشتن دید زیبا و مناسب، می‌توانید با كنار زدن پرده به طراوت بیشتر محیط هم كمك كنید.

غیر از نور رنگ هم عامل مهم دیگری در ایجاد زیبایی و جذابیت آشپزخانه است. استفاده از رنگ‌های روشن و گرم باعث می‌شود آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین رنگ‌های روشن و درخشان باعث می‌شوند، افراد احساس نشاط كرده و انرژی بیشتری داشته باشند. در نتیجه بسیار خوب است كه از چنین رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، سبز و بنفش بیشتر استفاده كنید. البته برای زیباتر شدن و جلوه بیشتر این فضا، به یاد داشته باشید رنگ‌های مختلف كنار هم قرار گیرند.

اگر شما هم آشپزخانه‌ای قدیمی دارید و تغییر كابینت‌ها و رنگ دیوار برایتان مقدور نیست، نگران نباشید؛ می‌توانید با تغییر لوازم كوچك و انتخاب نوعی دیگر با رنگی مناسب، روحی تازه به آشپزخانه خود ببخشید. مثلا تغییر رنگ ظروف مخصوص حبوبات كه در دید هستند، تاثیر بسزایی دارد.

رایحه خوش در آشپزخانه

جریان داشتن هوا در آشپزخانه هم مورد مهم دیگری است كه باعث می‌شود گرما یا بوی ناشی از غذا در آشپزخانه نماند. با این كار دیگر افراد خانواده هم از بوی غذا و... اذیت نمی‌شوند. بنابراین می‌توانیم پنجره‌ها را باز كنیم تا هوای آشپزخانه عوض شود یا هواكش‌هایی برای تهویه هوا قرار دهیم. البته امروز بیشتر آشپزخانه‌ها هود دارند كه بهتر است هنگام آشپزی روشن بوده تا بوی غذا را از بین ببرد.

در نهایت به هر صورت كه هست، هوای آشپزخانه باید همیشه تازه باشد. همچنین این نكته را هم در یاد داشته باشید كه مواد غذایی فاسد نباید در آشپزخانه و اطراف آن نگهداری شود و بوی بدی ایجاد كند، بلكه باید سریع آنها را دور ریخت.

چیدمان لوازم آشپزخانه

كابینت‌های آشپزخانه مكانی مناسب جهت قرار دادن لوازم مورد نیاز هستند، اما توجه داشته باشید كابینت‌ها را مرتب چیده و همه چیز را با هم در یك قفسه قرار ندهید. به این معنی كه ظروف و مواد غذایی فاسد نشدنی كه معمولا در این مكان‌ها قرار می‌گیرند، باید مرتب و دسته‌بندی شده باشند. شاید بهتر باشد بشقاب‌ها نزدیك میز و لیوان‌ها نزدیك یخچال قرار گیرند تا استفاده از آنها هم راحت‌تر باشد. همچنین خیلی خوب است اگر كف كابینت‌ها را با یك پوشش پلاستیكی بپوشانیم تا راحت و بدون دردسر تمیز شود. اگر هم كابینت‌ها كافی و به اندازه مورد نیاز نیستند، شاید بهتر باشد برخی لوازم را كه كمتر به آنها احتیاج دارید در جایی غیر از آشپزخانه نگهداری كنید.

علاوه بر این اگر لوازم اضافی را به داخل قفسه‌ها منتقل كنید، آشپزخانه مرتب‌تر و تمیزتر به نظر خواهد رسید و از شلوغی محیط كاسته می‌شود. با این كار و با مشخص شدن پوشش روی كابینت‌ها زیبایی این محیط نیز بیشتر خواهد شد.

در نهایت شما خانم‌های خانه‌دار می‌توانید با سلیقه خوب خود و با انتخاب پرده، رومیزی، كابینت و لوازم آشپزخانه مناسب و زیبا، فضایی دلنشین فراهم كنید. فراموش نكنیم آشپزخانه قلب خانه است، از آن محافظت كنیم.

مهدی بابایی کارشناس ارشد معماری                                                                گروه معماری کاراتاپ

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

کاراتاپ طراح و مجری دکوراسیون داخلی و نما

اراک

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

کابینت، طراحی نما، اجرای نما، مبلمان، دکوراسیون داخلی، دکوراسیون اداری، پارکت، ترمووود، دیوارپوش، PVC، کناف، کفپوش، بازسازی، اجرای ساختمان، معماری داخلی، پارامتریک

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات