مبناپارس

مانیتور تاچ اسکرین صنعتی , کیوسک اطلاع رسانی, کیوسک

صفحه لمسی touch panel

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

ادرس سایت شرکت مبنا پارس : http://lamsy.ir/

صفحه لمسی touch panel

سیستم های کامپیوتری با توجه به پیشرفت بشر و نیاز انسان ها در حال به روز شدن است. یکی از این فناوری های مدرن ، فناوری تاچ اسکرین یا صفحه لمسی است

صفحه لمسی به صفحه ای اطلاق می‌شود که بتوان تماس یک شیء و به‌طور خاص انگشت انسان با آن را با استفاده از خواص شیء از قبیل نیرو، گرما، هدایت الکتریکی، مقاومت اپتیک و... تشخیص داد.   صفحه‌های لمسی توسط ساموئل هورست با نام  اِلوگراف اختراع شد. 

از مانیتور همیشه به عنوان یک دستگاه خروجی یاد می شود ، اما امروزه با افزودن صفحه لمسی(Touch Screen) به آن ، می تواند جای موشواره یا صفحه کلید را گرفته و به عنوان یک دستگاه ورودی /خروجی به کار رود . این صفحه نمایش برای تشخیص محل یک تماس بر روی سطح خود طراحی شده است . پس از برقراری تماس با صفحه نمایش کاربر می تواند یک انتخاب داشته باشد و یا مکان نما را حرکت دهد . صفحه لمسی یک دستگاه ورودی مشابه موس و trackpad  است وکارکردهای موس مانند کلیک چپ،کلیک دوبل و ... را شبیه سازی می کند.

 

مزایای صفحه لمسی

1)فضای کمی اشغال می کند.
2)قسمتهای متحرک کمتری دارد.
 بایستی توجه داشت که مونیتورهای معمولی توانایی تشخیص لمس صفحه را ندارند ، پس از طریق نرم افزار نمی توان این قابلیت را ایجاد کرد ، بلکه باید قطعه سخت افزاری نصب شود .در روش Built-in هنگامی که مونیتور در کارخانه تولید می شود به طور سازمانی صفحه لمسی را در آن جای می دهند. در روش Add-on صفحه لمسی را می توان بعدا روی مانیتور اضافه کرد . این گونه صفحه لمسی ها قابهایی شفاف هستند که کنترلر آنها در داخل قاب جاسازی شده و روی صفحه مانیتور نصب می شوند . 

 

اجزاءصفحه لمسی

 1)صفحه حساس به لمس (A  touch sensor) :یک قاب شیشه ای شفاف با سطح حساس به لمس است . قاب لمسی برروی صفحه نمایش به نحوی قرار می گیرد که منطقه حساس قاب، منطقه قابل مشاهده ی صفحه نمایش را بپوشاند .گیرنده حساس عموما دارای یک جریان الکتریکی است و لمس باعث تغییر سیگنال ها می شود . تغییر ولتاژ جهت تشخیص محل لمس روی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرد.
2)کنترلر(controller) : یک pc card کوچک است که ارتباط میان گیرنده لمس و رایانه را برقرار می کند. با دریافت سیگنال های مخصوص از صفحه  لمسی ، آنها را به علائمی معنادار برای پردازنده تبدیل کرده و از طریق پورت USB یا serial به رایانه منتقل می کند . 
3)درایو نرم افزاری (software driver) : چگونگی تفسیر اطلاعات دریافت شده از کنترلر را برای سیستم عامل مشخص می کند .

انواع صفحه نمایش لمسی :

صفحه لمسی مقاومتی (Resistive Touchscreen Display)

این فناوری ارزانتری و در عین حال، ساده ترین نوع فناوری برای صفحه لمسی است. البته شاید دیگر در حال منسوخ شدن باشد. ولی به دلیل ارزان بودن آن هنوز شاید در دستگاه‌ها و گوشی‌های مختلفی دیده شود. طرز کار این نوع صفحه لمسی ها بدین صورت است که زمانی که با حرکت مکانیکی دست، اتصالی بین دو ورقه حاوی جریان الکتریکی برقرار می‌شود، محل دقیق ضربه مشخص و به برنامه‌های مختلف تحویل داده می‌شود.

معایب صفحه لمسی مقاومتی : از جمله آن، می‌توان به عمر مفید پایین‌تر آن نسبت به دیگر فناوری‌ها و همچنین عدم پشتیبانی از لمس چندین نقطه اشاره کرد.

مزایا

  1. استفاده از اکثر اجسام برای لمس صفحه مانند دست، دستکش، قلم استایلوس
  2. قیمت مناسب
  3. کم حجم بودن سیستم ورودی

معایب

  1. ثبت یک تماس (Touch) در یک لحظه
  2. بازتاب نور
  3. حجیم بودن این تکنولوژی

صفحه لمسی خازنی (Capacitive Touchscreen Display)

این نوع فناوری برای صفحه نمایش های لمسی، از جریان الکتریسیته خود بدن استفاده کرده و زمانی که دست شخصی در نقطه ای از صفحه قرار می‌گیرد، محل دقیق ضربه مشخص می شود. از جمله مزایای آن می‌توان به پشتیبانی از لمس چندین نقطه و عمر مفید طولانی تر اشاره کرد. ولی شما برای لمس این چنین صفحه‌های نمی توانید از شئ دیگری به غیر از دستتان استفاده کنید.

 

شاید بیشتر وسایلی که دارای قابلیت صفحه لمسی هستند، دارای این نوع از فناوری باشند. البته نسبت به مورد قبلی کمی گرانتر بوده اما از کیفیت بیشتری برخوردار است.

 

مزایا

  1. ثبت کردن بیش از یک تماس در یک لحظه
  2. عبور کافی نور

معایب

  1. محدودیت استفاده از اجسام برای لمس آن
  2. قیمت بالا
  3. آسیب پذیری نسبت به آلودگی و رطوبت

صفحه لمسی مادون قرمز  (Infrared Touchscreen Display)

این نوع فناوری جدیدترین نوع است که در حال حاضر به صورت گسترده از آن استفاده نمی‌شود و دلیل ان گرانقیمت بودن آن است. این نوع فناوری از مادون قرمزی استفاده می‌کند که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست. اما دستگاه می‌تواند آن را درک کرده و از آن در جهت ساخت صفحات لمسی استفاده کرد.

این فناوری برای خود دو دسته می‌شود که در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. با حسگر حرارتی
  2. با حسگر نوری

همانطور که مشاهده می‌کنید، نوع صفحه نمایش لمسی حرارتی، در این دسته و در زیر دسته اول قرار دارد. این فناوری با حرارت دست کار می‌کند و از معایبی که دارد این است که اگر دست شما سرد باید کار نخواهد کرد. پس شاید در زمستان با مشکل برای کار کردن با این نوع گوشی‌ها که دارای صفحه نمایش لمسی حرارتی هستند، مواجه شوید.

اما مزایایی که صفحه نمایش لمسی حرارتی دارد، می‌توان به عمر بالای آن اشاره کرد. همچنین از کیفیت نور هم نسبت به دیگر فناوری‌ها نمی‌کاهد و شما تصویری با کیفیت بالاتری را خواهید داشت. به این ترتیب شاید با گران بودن این فناوری، هنوز چندان به صرف نباشد که از آن استفاده انبوه شود، هر چند دستگاه‌های مختلفی را در بازار می‌بینیم که از این نوع صفحه لمسی حرارتی بهره می‌برند.

مزایا

  1. عبور دادن تمامی نور تولید شده
  2. با دوام‌ترین تکنولوژی در مقایسه با سایرین
  3. قابل استفاده با تمامی اجسام بدون نیاز به فشار فیزیکی زیاد

معایب

  1. بالاترین قیمت در مقایسه با سایرین
  2. تاثیر منفی نور محیطی زیاد بر عملکرد
  3. ثبت یک تماس در یک لحظه
  4. عدم حفاظت از صفحه مانیتور

 

کاربردهای صفحه لمسی:

1)نمایشگرهای اطلاعات عمومی ، کیوسکهای اطلاعاتی ، نمایشگر توریستی ، اطلاعات تجاری و سایر نمایشگرهای الکترونیکی قابل استفاده توسط افراد متعدد با دانش رایانه ای محدود.
2)رستوران ها و سیستم خرده فروشی جهت انجام کار با سرعت بیشتر ، خودپرداز بانک ها (ATM) ، سیستم حمل و نقل و باجه های فروش بلیط.
3)سیستم های نظارت و خودکارسازی ، از سیستم های نظارت تجاری گرفته تا خودکارسازی داخلی استفاده می شوند و مدیران می توانند با استفاده از واسط های گرافیکی ، نظارت بر کارکردهای پیچیده را در زمان معین با یک لمس ساده صفحه نمایش انجام دهند . 
4)آموزش رایانه که باعث برقراری آموزش تعاملی و سرگرم کننده می شود و زمان آموزش در نتیجه هزینه آن کاهش می یابد . 
5)تکنولوژی یاریگر، زمانی که به همراه نرم افزارهایی مثل صفحه کلیدهای روی صفحه نمایش و یا سایر تکنولوژی های یاریگر به کار روند ،می توانند منابع رایانه ای را برای افرادی که قادر به استفاده از سایر ابزارهای ورودی مثل موشواره یا صفحه کلید نیستند ، دسترس پذیر گرداند.
6)سایر کاربردها مثل بازیهای کامپیوتری ، سیستم های ثبت نام دانش آموزان ، صفحه گرامافون خودکار و ...

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

مبناپارس

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، خدمات

خدمات/محصولات

مانیتور تاچ اسکرین صنعتی ، کیوسک اطلاع رسانی، کیوسک، مانیتور لمسی، وب کیوسک، کیوسک لمسی، کیوسک دیواری، کیوسک صنعتی، مانیتور تاچ، کیوسک ایستاده، نرم افزار کیوسک، کیبورد فلزی، کیوسک فضای باز، مانیتور صنعتی، مانیتور صنعتی لمسی، مانتیور ضد ضربه

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات