مروارید سیاه زاگرس

کود ورمی کمپوست, کرم ایزنیا فتیدا

شرایط محیطی مطلوب برای تولید ورمی کمپوست

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

ورمی کمپوست میتواند در تمام طول سال تهیه شود ، در تابستان در فضای باز و در زمستان در محیط بسته صورت میگیرد و بهترین شرایط برای تولید ورمی کمپوست به شرح زیر است:

1- رطوبت 60 تا 70 درصد .

2- دما 20 تا 25 درجه سانتیگراد(سلسیوس) .

3 -  اسیدیته  (pH) حدود 6 تا 7.

 

رطوبت:

میزان رطوبت بستر بایستی در حدود 60 تا 70 درصد باشد و رطوبت بالاتر وپایین تر از میزان فوق فعالیت کرمها را کاهش میدهد . بستر کرمها باید مرطوب نگه داشته شود اما خیس نشود . اجازه ندهید که بارش باران به داخل بستر نفوذ کند . زیرا ممکن است باعث غرق شدن کرمها شود .در اماکن روباز نیز ممکن است به سایبان یا پوششی از برگها نیاز باشد تا بتوان بستر را از خشک شدن در هوای گرم تابستان حفظ نمود .

 

دما:

 کرمها دردمای 5 تا 48 درجه سانتیگراد قادر به زندگی هستند . اما سرعت تولید وتبدیل ضایعات به ورمی کمپوست در دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد بهتر انجام میپذیرد . برای ایزنیا فوتیدا مناسب ترین محدوده دما بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است .  با ایجاد سایه بان میتوان دمای تل ورمی کمپوست را بطور آشکاری کاهش داد. توجه به این نکته مهم است که در صورت وجود رطوبت کافی در درون بسترهایی که زیر سایبان است دمای میانگین بستر در همه جای آن بین 5 تا 10 درجه پایین تر از هوای اطراف آن خواهد بود که در پارهای  اوقات باید بسیار به این مسئله توجه شود .

 

اسیدیته (pH ):   

کرمهای خاکی قادر به زندگی در ph حدود 2/4 (اسیدی ) تا ph  8 (قلیایی) ویا بیشتر میباشند . اگرچه برای تولید تجاری بهتر است که ph بستر ها را حدود 7 (خنثی) نگهداشت .  سطوح ph خاک بستر را بطور مرتب میتوان با کاغذ لیتموس (تورنسل) و کیت  ph چک کرد . معمولا آهک و یا کربنات کلسیم را در جهت اصلاح اسیدیته خاک و تنظیم ph به مواد بستر اضافه میکنند.

همچنین غلظت بالای نمک تشکیل کوکون و وزن بدن کرمها را کاهش میدهد . بنابراین پس از سپری شدن یک دوره کمپوست ، مواد بستر بایستی در جهت از بین بردن نمکهای اضافی شسته شوند . پس از این مرحله مواد در عمق 20 تا 25 سانتیمتری بستر قرار خواهند گرفت . آب دهی و شستشو در جهت حذف نمک ها ، بوسیله غرقاب کردن برای مدت 5 روز صورت میگیرد . این عمل با زیر و رو کردن مواد بستر در روز سوم بهتر انجام میشود . پس از مرحله آبدهی و شستشو رطوبت مواد بستربایستی در حد مناسب نگه داشته شود .

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

مروارید سیاه زاگرس

چهارمحال بختیاری، فارسان

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

کود ورمی کمپوست، کرم ایزنیا فتیدا

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات و خدمات