شرکت فنی و مهندسی پترو پژوهش خاورمیانه(سهامی خاص)

فروش تجهیزات بازرسی غیر مخرب NDT, تجهیزات آزمایشگاه جوش , تجهیزات بازرسی رنگ و پوشش

بازرسی از طریق تست PT

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

بازرسی از طریق تست PT

تست مایع نافذ(PT )

تست مایع نافذ ، یکی از روشهای آزمایش غیر مخرب است که موجب آشکارسازی عیوب سطحی می شود و لذا تست مایع نافذ روشی است که در جهت پیدا کردن ناپیوستگی های سطحی به کار برده می شود. عموما همه مواد ( به جز مواد با سطح متخلخل ) را می توان به وسیله این روش و به طور معمول تست نمود.
بطور خلاصه ، روش انجام این تست به صورت ذیل است :

ابتدا پس از پاک سازی سطح توسط اسپری پاک کننده (Remover)، اسپری مایع نافذ (Penetrant) بر روی سطح قطعه اعمال می شود. سپس بعد از گذشت مدت زمان معینی ، مایع نافذ اعمال شده از سطح پاک می شود و اسپری ظاهر کننده (Developer) بر روی سطح اعمال می شود. بعد از مدت زمان معین ، مایع نافذ نفوذ کرده در ناپیوستگی های سطحی بیرون کشیده شده و علائم کاملا مشخص را در روی سطح آشکار می کند.
با استفاده از این روش می توان عیوبی از قبیل ترکها ، حفرات گازی و درزهای به سطح رسیده را آشکار نمود.

حال به طور خلاصه مراحل تست مایع نافذ را بررسی می کنیم :

1- آماده سازی سطح
سطح تست را باید کاملا تمیز نمود و هر گونه عوامل مزاحم و زائد از قبیل آلودگیها ، چربیها، گریس و روغن ، جرقه جوش ، پوسته اکسیدی و ... را باید از سطح پاک کرد که این کار را می توان با کهنه آغشته به مواد پاک کننده و یا در صورت نیاز به وسیله برس سیمی یا سنگ جت و یا سندبلاس انجام داد.

2- اعمال مایع نافذ
بعد از مرحله تمیزکاری سطحی ، باید مایع نافذ را برروی سطح اعمال نمود که این عمل را با توجه به امکانات و یا شرایط قطعه می توان بوسیله اسپری کردن ، غوطه وری قطعه در مخزن نافذ و یا به وسیله فرچه رنگ انجام داد.

3 – پاک کردن نافذ اضافی
بعد از گذشتن زمان معین ( معمولا بین 5 تا 30 دقیقه ) که بستگی به شرایط سطحی و حساسیت قطعه دارد ، باید سطح را از مایع نافذ اضافی پاک کرد که این عمل را عموما با پارچه آغشته به محلول پاک کننده که توسط شرکت سازنده نافذ توصیه می شود و یا آغشته به آب ( برای نافذ پاک شونده با آب ) باید به دقت انجام داد ولی باید توجه کرد که از اعمال محلول پاک کننده به طورمستقیم بر روی سطح تست خودداری شود چون احتمال خروج مایع نافذ از درزها و ناپیوستگی های سطحی وجود دارد. و در این صورت آشکارسازی عیب مختل می شود. رنگ یک ماده نافذ عموما قرمز است.

4 - اعمال ماده ظاهر کننده بر روی سطح
این ماده عموما از ذرات شبیه گچ به طور خشک و یا محلول در این ماده نفتی تشکیل شده و طبق خاصیت اسمز ( موئینگی ) موجود بیرون کشیدن مایعات نافذ از درزها و ناپیوستگیها می شود. ( رنگ این ماده عموما سفید است ) و لذا علائم حاصل از عیوب ( رنگ قرمز ) در این زمینه سفید ( ماده ظاهر کننده ) آشکار می شود و با وضوح خوبی قابل روئیت می شود.

5 – بازرسی
باید توجه داشت که عملیات بازرسی را بعد از گذشت زمان معین ( معمولا 15 تا 30 دقیقه ) انجام داد تا از خروج مایع نافذ از درزها توسط ظاهرکننده اطمینان حاصل شود.
کاربرد : در صنایع لوله سازی ، خودرو، کشتی سازی وبازرسی فنی و ....

نوشته: مهندس سهرابیLEVE2 

کلیه محصولات اندازه گیری را میتوانید آنلاین از فروشگاه اینترنتی کالا ان دی تی (www.kalaNDT.com) زیر نظر شرکت پترو پژوهش خاورمیانه (سهامی خاص)  خرید کنید .

***در زمان خرید به دامین توجه KalaNDT  توچه کنید

کافیست وارد وب سایت www.kalaNDT.com شوید و از منوی جستجو نام کالای خود را سرچ فرمائید

پشتیبانی سایت :

02177130687

02177130688

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت فنی و مهندسی پترو پژوهش خاورمیانه(سهامی خاص)

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

فروش تجهیزات بازرسی غیر مخرب NDT، تجهیزات آزمایشگاه جوش ، تجهیزات بازرسی رنگ و پوشش، تجهیزات بازرسی چشمی ویدئو برسکوپ، دستگاه عیب یاب اولتراسونیک ، تجهیزات تست جریان گردابی، تجهیزات بازرسی رنگ و روکش ، تجهیزات رادیوگرافی-رادیومتر، دستگاه صافی سنج و زبری سنج ، ضخامت سنج اولتراسونیک، دستگاه یوک و تجهیزات تست mt، تجهیزات تست بتن-آرماتور یاب، ضخامت سنج رنگ ، تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه جوش پایه 1، 2 و 3، اسپری ترک یابی PT و MT، چکش اشمیت

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 7 هفته قبل