موارد استفاده از "صندلی اپن" یا صندلی کانتر

2

"صندلی اپن" یا صندلی کانتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرسش در 16 فروردين 1396  12:01
مبلمان باغی ویلایی ویلاروز، مبلمان فضای باز بالای 50 مدل

1 جواب

1

شاید برخی از سوال های بالا راجع به "صندلی اپن" و بار آشپزخونه برای شما هم پیش آمده باشد. در پاسخ به چنین سوالاتی امروزه نظرات فراوان و متفاوتی وجود دارد. یک گشت کوچک در اینترنت به زبان فارسی یا انگلیسی شما را با انبوه مطالب متفاوت راجع به صندلی اپن روبرو می کند. اما از مطالب سلیقه ای که بگذریم، چیزی که می تواند مرجع و متر و معیار مناسبی برای بررسی موضوع صندلی اپن باشد، استانداردهای ارگونومیک هست. این استانداردها از سالها پیش تعریف شده و تا بحال تقریبا ثابت مانده و اختلاف کمی بینشان دیده می شود.

اما قبل از بررسی استاندارد صندلی اپن، ابتدا بپردازیم به خود صندلی اپن.

چند سالی است (شاید حدود 20 سال ) که در ایران حالتی از معماری خانه بیش از گذشته محبوبیت دارد و آن هم حالتی است که بین آشپزخانه و مهمانخانه (هال یا پذیرائی) دیوار نمی کشند و اصطلاحاً به آن اپن می گویند. کلمه ی اپن از حیث نسبت، بیشتر متوجه آشپزخانه است تا سالن. در واقع به این مدل آشپزخانه ها، آشپزخانه ی اپن می گویند.

اوائل از این قسمت اپن فقط برای جابجائی وسائل از آشپزخانه به سالن پذیرائی استفاده میشد ولی بعد از مدتی، برای استفاده بهتر از این قسمت، عرض آن بیشتر شد و تبدیل به یک میز شد. ارتفاع این میز بین 80 سانتیمتر تا یک متر متغیر است و در هر صورت بیش از یک میز ناهارخوری معمولی ارتفاع دارد. بنابراین چنین میزهایی، صندلی مخصوص خود را نیز احتیاج خواهد داشت. که همان صندلی اپن باشد. برای صرف غذا و نوشیدن معمولا باید بین نشیمن تا روی میز حدود 30 سانتی متر فاصله باشد و صندلی های ناهارخوری نهایتا 46 سانتیمتر هستند.

بنابراین برای استفاده از قسمت اپن استفاده از صندلی های بلندتر رستورانی که معروف به صندلی بار هستند، شروع شد. صندلی و چهارپایه هایی با ارتفاع نشیمن حدود 70 سانتیمتر. تا مدت ها برای استفاده از اپن آشپزخانه از چهارپایه و یا صندلی های اینچنینی که در واقع صندلی بار هستند، استفاده میشد.

صندلی های اپن جکدار کار را برای همه متفاوت کرد ! صندلی های اپنی که ماکسیمم ارتفاعشان به اندازه صندلی بار است ولی به خاطر داشتن جک گازی قابل تنظیم هستند و تا ارتفاع حدود 8 سانت بلند تر از صندلی ناهارخوری پایین می آیند.

در واقع ارتفاع نشیمن صندلی اپن در بالاترین حالت حدود 70 سانتیمتر است که برای میز یک متری مناسب است. از طرفی میز اپن ممکن است تا حدود 86 سانتیمتر ارتفاعش نیز باشد، بنابراین صندلی اپن را می شود کاملا برای چنین ارتفاعی نیز تنظیم کرد.

خصوصیت صندلی های اپن جکدار فقط به تنظیم ارتفاع باز نمی گردد ! معمولا چون در بار رستوران ها خوردن و آشامیدن در حالتی است که تکیه بوسیله دست ها بر روی میز قرار دارد، این نوع صندلی ها یا فاقد پشتی هستند و یا پشتی هایشان بسیار کوتاه است.

مثلا اکثر صندلی های اپن پابکو ارتفاع تکیه گاهشان حدود 24 سانتیمتر است. البته در این میان مدل هایی از صندلی اپن نیز بنا به خواسته ی مصرف کنندگان تولید شده که ارتفاع پشتی آن ها بلند است.

باز به همین دلیل که هنگام خوردن و آشامیدن، کمتر نیاز به تکیه با زاویه ی زیاد به پشتی است، اکثر صندلی های اپن بر خلاف سایر صندلی های اداری، به عقب خم نمی شوند و اگر بشوند نیز نهایتا حدود 5 درجه به همراه نشیمن.

یکی دیگر از خصوصیات صندلی اپن این است که به دلیل ارتفاع زیادشان شخصی که روی آن می نشیند، نمی تواند پای خود را روی زمین قرار دهد، بنابراین قسمتی از پایه این صندلی ها تکیه گاهی است که به آن رکاب می گویند و برای قرار دادن کف پا است.

گاهاً آشپزخانه های اپنی هستند که سطح کفشان از سطح سالن بالاتر است. بنابراین ارتفاع صندلی اپنی که توی آشپزخانه قرار می گیرد با صندلی اپنی که داخل سالن قرار می گیرد متفاوت است. که این تفاوت ارتفاع را صندلی اپن جک دار به خوبی پوشش می دهد و روی هر ارتفاعی که شما لازم دارید قابل تنظیم است.

رنج قیمت صندلی های اپن پابکو چیزی حدود 280 هزار تومان است که نسبت به میانگین بازار بسیار قیمت نازل و کمی است. اما در عین حال همین صندلی های اپن وارداتی دارای 2 سال گارانتی هستند که کیفیت آن ها را برای شما تضمین میکنند.

پاسخ در 16 فروردين 1396  12:03
مبلمان باغی ویلایی ویلاروز، مبلمان فضای باز بالای 50 مدل

کلمات کلیدی محبوب

محصولات مرتبط