‎−1

ورق گالوانيزه چیست؟



پرسش در 11 شهريور 1396  09:29
تیک تولید کننده سینی نردبان کابل گالوانیزه لوله برق سینی کابل برق، نردبان کابل لدری، لوله گالوانیزه گرم برق، گلند کابل ، لوله خرطومی فلکسی، جعبه تقسیم، پریز کف خواب دفنی، ترانکینگ، هدبوشینگ لوله برق، بست اسپیت، بست چنگالی، سی چنل، قوطی کلید پریز فلزی

4 جواب

‎−1

ورق‌های گالوانیزه که کاربرد فراوانی در صنایع متفاوت دارند، به دلیل پوشش خاصی دچار زنگ خوردگی نمی‌شوند، همین امر سبب گردیده تا این ورق‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار باشند. از سویی این ورق‌ها از ابتدا که پا به عرصه گذاشته‌اند تاکنون سیر تکاملی را طی کرده‌اند. اما ورق گالوانیزه چیست و چه ساختاری دارند؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی ورق گالوانیزه بپردازیم و به بررسی عدم خوردگی و زنگ زدگی آن می‌پردازیم.

ورق گالوانیزه را بیشتر بشناسیم.

اگر ورق فولادی را با روی پوشش دهند ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. اگر پوشش روی از بین رود یا حتی شکسته شود این ورق به هیچ وجه زنگ نخواهد زد. همین امر تاثیر بسزایی بر روی قیمت ورق گالوانیزه داشته است.

 در پروسه تولید این ورق‌ها، چندین میکرون فلز روی را بر سطح ورق‌های روغنی (سرد) می‌نشانند. میزان روی مورد استفاده در فرایند تولید، میزان پوشش دهی را مشخص می‌کند، هر چقدر میزان روی زیاد باشد بیانگر بالا بودن پوشش دهی این ورق‌ها است.

زنگ زدگی چیست؟

در این قسمت به عملیات زنگ‌زدگی آهن اشاره می‌کنیم تا درک مفاهیم مطلب ساده‌تر گردد. آهن تنها در حضور آب و اکسیژن زنگ می‌زند. با انجام اکسایش بر سطح یک جسم آهنی آند شکل می‌گیرد. در بخش دیگری از این سطح که آب و اکسیژن حضور دارند کاتد تشکیل می‌شود. فرآیند صورت گرفته باعث شکل‌گیری یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی کوچک می‌شود. با حرکت آندها به سمت کاتدها زنگ خوردگی صورت می‌گیرد.

فرآیند زنگ زدن ورق گالوانیزه | ورق گالوانیزه؛ عملیات گالوانیزاسیون،مزایا و کاربردها

فرآیند زنگ زدن ورق گالوانیزه

عملیات گالوانیزاسیون در ورق گالوانیزه

کلیه‌ی محصولات فلزی را می‌توان از دو طریق در برابر خوردگی ( زنگ‌زدگی ) مقاوم کرد. ۱- پوشش کویل ۲- رنگ کردن. فرو بردن آهن یا فولاد در مخزنی از مذاب روی ( به منظور پوشش‌دهی ) را گالوانیزاسیون با روش غوطه‌وری گرم می‌گویند. این روش نسبت به سایر روش‌ها از فولاد در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌نماید. گالوانیزاسیون به روش غوطه‌وری گرم از شیوه‌های پرکاربرد و قدیمی در برابر زنگ‌زدگی می‌باشد. با ایجاد لایه‌ای محافظ این عمل را انجام می‌دهد. باید توجه داشته باشید که شرایط حاکم بر محیط و ضخامت روی بر محافظت از فولاد و آهن به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی تاثیر به‌سزایی را ایفا می‌کنند. لایه‌ی محافظ شکل گرفته دو ویژگی مهمی را دارد. ۱- چسبندگی به فلز اولیه ۲- مقاوم بودن در برابر اصطحکاک. تعداد لایه محافظ در فرآیند گالوانیزه کردن بیش از یک عدد است به عبارتی لایه‌ی مد نظر جزئی از سطح فولاد را شکل می‌دهد.

مزایای استفاده ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه مزیت‌های زیادی بخصوص در ساخت‌وساز دارد. در این قسمت به برخی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر ورق‌های گالوانیزه در محیط‌هایی که میزان خوردگی بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.

روش گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش‌هایی که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود هزینه‌ی کمتری دارد.

پوشش‌هایی که از طریق گالوانیزاسیون تشکیل می‌شوند به دلیل استفاده از ساختار ویژه مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و اصطحکاک دارند.

پوشش‌دهی‌های حاصل از طریق گالوانیزه به راحتی تنها از طریق چشم قابلیت بررسی دارند ( بدون نیاز به هیچ آزمایش خاصی ).

موارد فوق در زمینه‌ ورق گالوانیزه و عملیات گالوانیزاسیون است. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید، می‌توانید آن را از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.


پاسخ در 19 فروردين 1401  12:21
ساندویچ پانل اتاق یخچالی دنیای ماموت 5016 ساندویچ پانل ، ساندویچ پانل ماموت ، دنیای ماموت، ساندویچ پانل سقفی ، ساندویچ پانل دیواری ، فروش ساندویچ پانل ، بهترین ساندویچ پانل ، نصاب ساندویچ پانل ، نمایندگی شرکت ماموت ، ادرس شرکت ماموت ، قیمت ساندویچ پانل ، قیمت روز ساندویچ پانل ، اتاق حمل بار ماموت ، ساندویچ پانل کلین روم ، اتاق یخچالی، ماموت پانل
‎−1

رق گالوانیزه چیست؟

آهنی است که با روی پوشانده شده باشد. این آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند. ماهیت آهن گالوانیزه در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتدبکار می‌رود. روی در آند اکسید می‌شود چون فلزی پست‌تر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد. حلبی در حلبی هایی که از آن ، قوطی می‌سازند، عمل معکوسی انجام می‌شوداین آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند. ماهیت آهن گالوانیزه در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند بکار می‌رود و آهن به عنوان کاتد. روی در آند اکسید می‌شود چون فلزی پست‌تر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد.در حلبی ، بر روی آهن ، پوشش قلع بکار رفته است و عمل معکوس آهن گالوانیزه انجام می‌شود. چون آهن فلزی فعالتر از قلع است و پتانسیل احیاء قلع بیشتر از آهن است و به عنوان کاتد در حلبی به کار می‌رود و آهن آند می‌شود. البته در صورتی که پوشش قلع بشکند، خوردگی آهن در زیر این پوشش پیش می‌رود. علت استفاده از آهن گالوانیزه آهن گالوانیزه ، آهنی است که با روی پوشانده شده باشد خوردگی یا زنگ زدن آهن فقط در حضور اکسیژن و آب صورت می‌گیرد. در جایی بر سطح جسم آهنی، اکسایش آهن انجام می‌شود و آند را تشکیل می‌دهد و در جایی دیگر سطح آن جسم که (O2(g و H2O وجود دارد، کاهش انجام می‌شود و کاتد را تشکیل می‌دهد و در نتیجه این عمل، ایجاد یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی بسیار کوچک است. الکترونهای تولید شده در ناحیه آندی در میان آهن بسوی ناحیه کاتدی حرکت می‌کند .کاربرد : از آهن گالوانیزه در ساختن لوازمی مثل لوله بخاری ، کانال کولر ، کابینت آشپزخانه ، شیروانی منازل ، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود. اصطلاح فولاد (Steel) برای آلیاژهای آهن که تا حدود ۱،۵ درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند، بکار می‌رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن ، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می شود.

ورق های رول فرم گالوانیزه با ضخامت های ۱۸ صدم میلی متر تا ۶ میلی متر و با دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شوند.

ورق های فابریک گالوانیزه هم به دو صورت فابریک ۲۰۰۰*۱۰۰۰ میلی متر و فابریک ۲۵۰۰*۱۲۵۰ میلی متر تولید می شوند .

وزن عمومی رول ها بسته به عرض رول یا ضخامت و کارخانه تولید کننده بین ۵ تا ۷ تن می باشد.

فولاد گالوانیزه(به انگلیسی: Galvanized Steel) به فولاد گالوانیزه شده توسط روی گفته می‌شود.

معرفی خصوصیات ورق گالوانیزه

عرض : ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰

کوتینگ : ۱۰۰ – ۱۲۰ – ۱۸۰ – ۲۲۰ – ۲۷۵

ضخامت : ۰٫۱۸ – ۰٫۴۰ – ۰٫۹۰ – ۲ – ۶

وزن کویل : ۳٫۵ الی ۱۲ تن

قطر داخلی کویل : ۵۷۰ الی ۶۲۰



پاسخ در 10 تير 1397  10:43
ساندویچ پانل اتاق یخچالی دنیای ماموت 5016 ساندویچ پانل ، ساندویچ پانل ماموت ، دنیای ماموت، ساندویچ پانل سقفی ، ساندویچ پانل دیواری ، فروش ساندویچ پانل ، بهترین ساندویچ پانل ، نصاب ساندویچ پانل ، نمایندگی شرکت ماموت ، ادرس شرکت ماموت ، قیمت ساندویچ پانل ، قیمت روز ساندویچ پانل ، اتاق حمل بار ماموت ، ساندویچ پانل کلین روم ، اتاق یخچالی، ماموت پانل
‎−1

طراحی سقف های عرشه فولادی بر اساس استاندارد بین المللی از جمله ANSI/SDI و انتخاب ورقهای فولادی گالوانیزه مربوط به این سازه نیز بر اساس استانداردهای بین المللی از جمله ASTM A653 , JIS G 3302 , ASTM A1008 و همچنین EN 10142 انجام می شود که ورقهای گالوانیزه شرکت صنایع هفت الماس با توجه به شرایط کیفیت مناسب تر مربوط به استاندارد JIS G 3302 مطابق با مشخصات جدول زیر و منطبق با این استاندارد ، امکان تولید ورقهای مناسب جهت استفاده در عرشه فولادی را دارد .

ورقهای فولادی که امکان تولید آن مطابق با استاندارد در شرکت صنایع هفت الماس وجود دارد از استحکام بالاتری نسبت به برخی ورقها مانند ST12 که در مواردی به اشتباه در سازه های عرشه فولادی استفاده میشوند ، برخوردار بوده و مقاومت بیشتری در بارگذاری های سازه ای خواهد داشت .

مقاومت در برابر خوردگی و حدود طول عمر محصولات گالوانیزه به تفکیک نواحی جغرافیایی ایران :

وزن پوشش گالوانیزه در سازه های عرشه فولادی می بایست حداقل 180 الی 275 گرم بر متر مربع در نظر گرفته شود که مطابق با استاندارد JIS G 3302 به شرح جدول زیر می باشد :

توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است هر چه ضخامت پوشش فلز روی در این نوع ورقها بیشتر باشد مقاومت در برابر خوردگی به همان میزان افزایش می یابد .

محدوده تخصصی پوشش ورق گالوانیزه مورد استفاده در عرشه های فولادی بنا بر استاندارد SDI , Z18 , Z27 می باشد که با توجه به اینکه شرکت صنایع هفت الماس توانایی تولید ورق های گالوانیزه با پوشش 80 الی 350 گرم در متر مربع را دارد ، به عنوان تنها شرکت تولید کننده تخصصی تمامی انواع پوشش های مناسب برای استفاده در سازه های عرشه فولادی شناخته می شود .

توجه به این نکته لازم است که استفاده از ورق گالوانیزه با محدوده پوشش استاندارد Z18 تا Z27 به جای ورق های گالوانیزه با ضخامت پوشش کم ( Z12 ) می تواند باعث افزایش حدود 7 الی 23 سال در طول عمر پوشش گالوانیزه ورق شود .

صرفه اقتصادی محصولات هفت الماس :

انتخاب صحیح ورق های مورد استفاده در صنایع ساختمانی به خصوص انواع ورق در سازه های عرشه فولالدی ، می تواند صرفه اقتصادی قابل ملاحظه ای ایجاد نماید . توجه شود که شرکت صنایع هفت الماس توانایی تولید تمامی ضخامتهای از 0/2 الی 2/5 میلیمتر برای انواع ورق های ارائه شده را دارد . جدول زیسر جهت مقایسه امکان استفاده ورق ها با ضخامت و وزن کمتر و همچنین مقاومت کششی بیشتر نسبت به ورقهای ضخیمتر با وزن بیشتر و استحکام پایین تر را ارائه می نماید .

با بکارگیری ورق های مناسب برای عرشه های فولادی مطابق با جدول فوق به جای ورقهای معمولی مانند ST12 ، در مواردی میتوان تا حدود 70% صرفه جویی اقتصادی با حفظ کیفیت ایجاد نمود .

پاسخ در 8 تير 1397  22:41
گروه صنعتی عرشه کاران / عرشه فولادی ورق عرشه فولادی، گلمیخ، فلاشینگ، متال دک، الیاف فلزی، الیاف کربن، سخت کننده، ضد سایش، ماله پروانه، کف سازی صنعتی، عرشه فولادی
‎−1

ورق گالوانیزه آهني است که با فلز روي پوشانده شده باشد. اين ورق آهن ، حتي اگر پوشش آن هم شکستگي پيدا کند، از زنگ زدن محفوظ مي‌ماند.


در آهن گالوانيزه ، بين آهن و روي ، پيل الکتروشيميايي تشکيل مي‌شود که در آن فلز روي به جاي آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتدبکار مي‌رود.


روي در آند اکسيد مي‌شود چون فلزي پست‌تر يا فعالتر از آهن است و داراي پتانسيل احياء کمتري از آهن است و پتانسيل اکسيد بيشتري از آن دارد.


در ورق هاي نازکي که از آن ، قوطي مي‌سازند، عمل معکوسي انجام مي‌شود.

پاسخ در 11 شهريور 1396  09:34
تیک تولید کننده سینی نردبان کابل گالوانیزه لوله برق سینی کابل برق، نردبان کابل لدری، لوله گالوانیزه گرم برق، گلند کابل ، لوله خرطومی فلکسی، جعبه تقسیم، پریز کف خواب دفنی، ترانکینگ، هدبوشینگ لوله برق، بست اسپیت، بست چنگالی، سی چنل، قوطی کلید پریز فلزی

کلمات کلیدی محبوب

کامپیوترهای ام اس آی تبلیغات پارس‌سنتر

محصولات مرتبط