روتنگران پارسه

دستگاه جوش پلی اتیلن, بات فیوژن, جوش هیدرولیک

چرا برخي پلاستيكها سفت و چقرمه هستند و بعضي نرم ومنعطف؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

چرا برخی  پلاستیک ها در ساخت چرخ دنده استفاده می شوند و برخی مانند سفره ها نرم هستند؟    
چرا برخی در برابر ضربه دیرتر میشکنند ؟                                                            
پاسخ این سوال ها را می توان در منحنی تنش_کرنش نمونه ها جست.                                   

      منحنی تنش - کرنش :                                                                                 
یکی از ابتدایی ترین و در عین حال با ارزش ترین آزمایش هایی که بر روی مواد پلاستیکی به منظور بررسی رفتار مکانیکی آنها انجام میشود,آزمایش کشش است.در این آزمایش یک نمونه به شکل دمبل با ابعاد استاندارد ساخته میشود و بین دو فک دستگاهی قرار میگیرد که با سرعت ثابتی از هم دور میشوند. این دستگاه همزمان نیروی اعمال شده بر فکها را که نشان دهنده مقاومت نمونه است اندازه گیری و ثبت میکند. آنچه دستگاه به عنوان نتیجه آزمایش ارائه میدهد نیروی وارد به نمونه در مقابل مقدار جا به جایی دو فک است باتوجه به قانون هوک داریم:                      
                        
        نشان ميدهندوآن را مدول يانگ مينامند. E  شيب منحني تنش-كرنش رابا                                                                مدول یانگ یکی از پارامتهای مهم مهندسی به شمار میرود و نشان دهنده سفتی جسم است. هرجه منحنی تنش_کرنش به خط عمود نزدیک تر باشد و یا به عبارتی شیب آن تند تر باشد مدول یانگ عدد بزرگ تری است که به این معناست که جسم سفت تر است و در مقابل هرچه شیب کمتر باشد مدول یانگ کمتر بوده و در نتیجه جسم نرم تر است:
  نمودار تنش- کرنش

رفتار پلیمرها در هنگام آزمایش کشش :                                              
یک پلیمر بسته به اینکه از نظر ساختمان شیمیایی در چه وضعیتی باشد رفتار مختلفی را در هنگام این آزمایش از خود نشان میدهد.                                                                                                                                                                         از بین نمونه های ذکر شده چه تفاوتی بین نمونه ۱ و ۵ است؟ به ظاهر نمونه ۱ تنش بیشتری را تحمل میکند . این مطلب به طور کامل درست است .ولی با این وجود نمونه انرژی بیشتری را برای شکستن نیاز دارد. در این آزمایش سطح زیر منحنی نشان دهنده انرژی لازم برای شکست است .هرچه این انرژی بیشتر باشد نمونه دارای چقرمگی بیشتر است
این آزمایش تا شکست نمونه ادامه پیدا میکند. در این نقطه تنش مربوطه تنش در شکست و کرنش مربوطه  کرنش در شکست نامیده میشود.
تفاوت نمودار ۲ یعنی پلاستیک هایی مانند پلی استایرن و الیاف با پلاستیک هاي چقرمه مانند پلی اتیلن این است که در مقایسه با   پلاستیک های شکننده از مدول کمتری برخوردارند و حداثر تحمل آنها در برابر تنش نیز کمتر بوده,ولی در مقابل,در برابر ضربه بسیار مقاومند.
همان طور که اشاره شد رفتار پلیمر به ساختمان شیمیایی آن بستگی دارد به طور مثال:  
 
به طور کلی چه استفاده هایی از این نمودار می شود؟
در طراحی یک قطعه و میزان نیرویی که به آن وارد می شود .میزان کش آمدن یک نمونه (استحکام کششی ) و مدول آن یعنی شیب نمودار , میزان انرژی لازم برای شکست یعنی سطح زیر نمودار و میزان افزایش طول در هنگام  شکست از جمله موارد مهمی است که از این نمودار بدست می آید.
 

فایلهای پیوست

  215/26 کیلوبایت دانلود
اطلاعات تماس
شبکه های اجتماعی
بیوگرافی شرکت

روتنگران پارسه

کرج

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

دستگاه جوش پلی اتیلن، بات فیوژن، جوش هیدرولیک، فاضلابی، هیتر دستی، لوله بر، میلگرد خم کن، جوش پلی اتیلن، دستگاه جوش بات فیوژن، دستگاه جوش الکتروفیوژن، لوله پلی اتیلن، لوله کاروگیت، لوله دوجداره، لوله کاروگیت اسپیرال مسلح، منهول پلی اتیلن، لوله کاروگیت و اتصالات دو جداره

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 7 روز پیش