سرزمین شادی - مرکز تخصصی کودک و نوجوان

لوازم مهدکودک و پیش دبستانی, تاب-سرسره-الاکلنگ-کلبه کودک, انواع بازیهای فکری

5- بازی، پشتیبان عاطفی کودک

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

بسمه تعالی

بازی، پشتیبان عاطفی کودک

 بازی به عنوان فرایند چند بعدی که به نحوی قابل توجه در خدمت تکامل و رشد کودک است می تواند راهی جهت تخلیه انرژی های کودک باشد. بازی برای رشد اجتماعی، احساسی، شناختی، فیزیکی، زبانی و پرورش خلاقیت همه کودکان حیاتی است ضمن اینکه بازی سبب تحکیم آموخته ها در تمامی کودکان و نوجوانان حتی برای آنهایی که در برقراری ارتباط گفتاری مشکل دارند، می شود. کودکان از راه بازی، پشتیبانی عاطفی دریافت می کنند و مطالب زیادی درباره احساسات و اندیشه های خود می آموزند. گاهی تجربه های سخت و آسیب زای گذشته را در بازیهای خود دوباره به نمایش می گذارند تا درک درست تری از آنها به دست آورند و بتوانند تسلط بیشتری بر آینده داشته باشند.

از آنجایی که کودکان با بازی همچنین می توانند بیاموزند که چگونه روابط و کشمکشهایشان را با شیوه های بهتری مدیریت کنند، بنابراین بازی وسیله ای برای ابراز احساسات، برقراری روابط، توصیف تجربیات، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی کودک است. فعالیت بازی در واقع تلاش کودک برای کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را می یابد و دنیا را درک می کند.

بازی وسیله ای است که کودک از طریق آن تجارب آسیب رسان را کنترل می کند و مهارت می یابد. به عنوان مثال کودکی که مدتی بیمار و یا در بیمارستان بستری بوده، فعالیتهایی مثل تزریق آمپول به عروسک یا دوستانش را نشان می دهد یا کودکانی که درگیر جنگ، زلزله و مشکلات خانوادگی مثل طلاق یا مرگ هستند در بازیهایشان طوری برخورد می کنند که می خواهند از آن استرس و فشار رهایی پیدا کنند. متخصصان کودک در مطالعات انجام شده متوجه این موضوع شدند که از طریق بازی می توانیم بر احساسات منفی و فشارزا در کودک با برون ریزی این احساسات غلبه کنیم. اهمیت بازی در کودک تا آنجا است که می تواند بزرگسالی بهنجار یا نابهنجاری را برای وی رقم بزند. برای کودکانی که قادر به بیان مشکلات و ناراحتی هایشان از طریق گفتگو نیستند، بازی می تواند بهترین عامل برای شناخت و درمان اختلالات آنان باشد.

امروزه در دنیا در زمینه درمان توسط بازی اقدامات پیشرفته ای صورت گرفته که تمام موارد مورد نیاز را شامل می شود. در کشور ما هم اقداماتی انجام گرفته است که قابل توجه است، در مراکز درمانی خصوصی و دولتی و در مراکز توانبخشی و مهدهای کودک اتاق های بازی به شکل ساده ای شکل گرفته است که در آن خدمات درمانی وتشخیص با کادر مجرب اساتید این رشته انجام می شود. نکته مهم در این بین، تاسیس این اتاق ها در مدارس است تا بتوان از به وجود آمدن مشکلات غیرقابل جبران پیشگیری کرد چرا که بازی درمانی یکی از خدمات انسانی است که می تواند یک نسل را از وجود مشکلات روانی و اجتماعی و خانوادگی نجات و فرزندان سالمی را به آینده جامعه تحویل دهد.

 

لیلا بقایی پور کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان بهمن یزد

http://isna.ir/fa/news

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

سرزمین شادی - مرکز تخصصی کودک و نوجوان

یزد

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

لوازم مهدکودک و پیش دبستانی، تاب-سرسره-الاکلنگ-کلبه کودک، انواع بازیهای فکری، انواع سرگرمیهای آموزشی، عروسک انگشتی و دستی، انواع تن پوش حیوانات، انواع پازل و استیکر، انواع کتاب و سی دی، کیت های آموزشی، چمن تزیینی و ورزشی، کف پوش ودیوار پوش، تجهیزات بازی کودک

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات