توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند

پیزو الکتریک, تجهیزات جابجایی دقیق, تجهیزات آزمایشگاهی

نشان CE اروپا چیست؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

استاندارد CE اتحادیه اروپا چیست؟

نشان CE شرط اولیه ورود کالا و صادرات به اتحادیه اروپا است، اما در بازار کنونی برخی کشورهای غیر اروپایی نیز داشتن این نشان را برای واردات کالا به کشورشان الزامی می‌دانند.

این نشان بدان معنا است که این  یک محصول با استاندارد اروپا انطباق دارد و  از لحاظ ایمنی مشکل ساز نیست، بنابراین هر کالا با داشتن این نشان، بدون نیاز به سایر استانداردها  به راحتی می‌تواند در کل اروپا رفت و آمد داشته باشد، در حقیقت CE استاندارد منطقه‌ای اتحادیه اروپاست.

متاسفانه تصور عموم بر این است که CE نشان مرغوبیت و کیفیت بالای یک کالا است، در حالیکه این نشان بیشتر نشان ایمن بودن آن محصول است و حداقل کیفیت در آن در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل کارشناسان معتقد هستند که CE تنها یک نشان است و استاندارد محصول تلقی نمی‌شود، زیرا در استاندارد مشخصات محصول به صورت جامع و کامل مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرد اما در اخذ نشان CE حتما  لازم نیست تمام آنچه در استاندارد  محصول آمده، رعایت شده باشد و داشتن حداقل کیفیت تولید کفایت می‌کند اما الزامات دایرکتیو محصول باید رعایت شود.

دایرکتیو الزامات و قوانینی است که اتحادیه اروپا برای هر گروه از محصولات تدوین کرده و در مورد هر دسته از محصولات شرایط متفاوتی دارد و به صورت جداگانه تعریف شده است، به عنوان مثال  محصولات پزشکی، محصولات برقی، محصولات گازی و ... هر یک دایرکتیو جداگانه‌ای دارند.

ممکن است یک محصول همزمان دارای چند دایرکتیو باشد که در اینصورت باید دایرکتیو اصلی آن محصول شناسایی شود  و براساس دایرکتیو اصلی برای اخذ نشان CE اقدام کرد و یا طبق دسته بندی اتحادیه اروپا در هیچ دایرکتیویی قرار نگیرد که در آن صورت برای ورود به اتحادیه اروپا نیازی به اخذ نشان CE ندارد و اخذ گواهی انطباق با استاندارد اروپا را برای صادرات محصول کفایت می‌کند.

هم نشان CE و هم گواهی انطباق باید توسط CE که موسسه بازرسی کننده و مرجع صادرکننده استاندارد اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف است و مورد تایید اتحادیه اروپاست صادر شود. این موسسات با یک کد چهار رقمی قابل ردیابی هستند.

هر CE دارای یک اسکوپ کاری مشخص است و دایرکتیو کالایی که می‌خواهد نشان CE را اخذ کند باید با اسکوپ کاری موسسه CE انتخاب شده یکسان باشد.

در اتحادیه اروپا برای همه محصولات استانداردی تدوین شده و اگر این استاندارد با دایرکتیو مربوطه تطبیق داده شده و هماهنگ باشد، اصطلاحا گفته می‌شود که استاندارد هارمونایز است و این هماهنگی که به معنای کلیت استانداردهای اروپایی است  با نشان CE تعریف می‌شود و اگر کالایی دارای نشان CE باشد یعنی کیفیت آن محصول در کل اتحادیه اروپا مورد تایید است.

مراحل اخذ نشانCE

  1.  شناسایی دایرکتیو اصلی و درست محصول
  2.  شناسایی اینکه محصول استاندارد هارمونایز با دایرکتیو دارد یا خیر
  3.  ارزیابی و شناسایی خطرات بالقوه محصول و حذف و کاهش خطرات احتمالی
  4.  انجام تست‌های لازم در آزمایشگاه‌های معتبر و بررسی توسط موسسات مورد تایید اتحادیه اروپا در کشور تولید کننده محصول
  5.  گردآوری مدارک
  6.  اظهارنامه تطابق محصول با شرایط اتحادیه اروپا که با مهر و امضای تولید کننده کالا باید باشد
  7.  گزارش موسسه بازرسی کننده مورد تایید اتحادیه اروپا (NB)
  8.  بررسی مدارک
  9.  اخذ نشان CE

نشان CE با توجه به نوع محصول به صورت 3-4 یا 5 ساله صادر می‌شود و تا زمانیکه تخلفی صورت نگیرد در طول دوره کالا مورد ارزیابی مجدد قرار نمی‌گیرد.

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، خدمات

خدمات/محصولات

پیزو الکتریک، تجهیزات جابجایی دقیق، تجهیزات آزمایشگاهی، عملگر ها، نانو عمگرها، نانو تکنولوژی، خدمات مهندسی، اتوماسیون، تستر های صنعتی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات