طب کاران تولید کننده انواع تجهیزات پزشکی تخت پزشکی هتلینگ...

تخت معاینه ,تخت جراحی پوست, تخت جراحی

آیا تقویت مو پس از شیمی درمانی امکان پذیر است؟

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

سرطان پدیده خوشایندی نیست و متاسفانه تعداد زیادی مبتلا به این عارضه هستند. هنگامی که افراد به دلیل سرطان تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، ممکن است برخی یا تمام موهای خود را از دست دهند. دیدن ریزش مو بعد از شیمی درمانی خوشایند نیست؟

 شیمی درمانی سلولهای سرطانی را از بین می برد، اما سلولهای سالم را نیز از بین می برد. به همین دلیل است که برخی از عوارض جانبی شدید از جمله ریزش موی احتمالی را به همراه دارد. در صورت انجام شیمی درمانی، بسیاری از افراد موهای خود را از دست می دهند. با این حال، این ریزش مو به ندرت دائمی است و باید پس از پایان درمان دوباره رشد کند.

برخی دوست دارند تا روند رشد مو را سرعت دهند و به دنبال راه هایی برای تقویت مو پس از طی این دوره هستند. در ادامه ابتدا به دلایل ریزش مو پس از شیمی درمانی اشاره شده و پس از آن به این سوال مهم که آیا تقویت مو پس از شیمی درمانی امکان پذیر است؟ پاسخ داده شده است.

 

چرا شیمی درمانی باعث ریزش مو می شود؟

ممکن است موها تا زمانی که داروهای شیمی درمانی به طور کامل از بدن خارج نشوند، رشد نکنند و تقویت مو را شاهد نباشید. شیمی درمانی می تواند هم سلول های سالم و هم ناسالم را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله سلول های موجود در فولیکول های مو که از رشد و تقویت مو پشتیبانی می کنند.

به همین دلیل موهای سر، مژگان، ابروها و جاهای دیگر بدن اغلب در طول درمان از بین می رود. هنگامی که ریزش مو رخ می دهد، معمولاً طی 2 هفته از شروع گذشته و بعد از آن شدیدتر می شود. بلافاصله پس از آخرین دوره شیمی درمانی، مو شروع به رشد مجدد نمی کند.

  

این امر به این دلیل است که داروهای شیمی درمانی به طور کامل بدن را ترک نکرده اند. بیشتر افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، چند هفته پس از آخرین درمان، موهای نازک را مشاهده می کنند. موهای واقعی ممکن است در طی دو ماه یا دو ماه از آخرین درمان شروع به رشد صحیح کنند.

  تقویت ابرو و راهکارهای آن

برخی از افراد که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند ریزش دائمی مو را تجربه می کنند. برخی داروهای خاص، مانند داروی سواکسل (تاکسوتیر)، می توانند این تأثیر را داشته باشند. جدول زمانی آگاهی از رشد مو می تواند به فرد در درک بهتر رشد مجدد مو پس از شیمی درمانی کمک کند. جدول زمانی زیر نشان می دهد که اکثر مردم پس از شیمی درمانی انتظار دارند چه اتفاقی بیفتد:

2-3 هفته: موهای سبک، نازک.

1–2 ماه: موهای ضخیم تر رشد می کنند.

2-3 ماه: 2 سانتی متر از مو ممکن است رشد کرده باشد.

6 ماه: حدود 5 سانتی متر مو ممکن است رشد کرده باشد که بتواند لکه های طاس را بپوشاند.

12 ماه: موها ممکن است 12 تا 5 سانتی متر رشد کرده و به اندازه کافی بلند باشند.

تقویت رشد مو بعد از شیمی درمانی

نکات زیر در مورد مراقبت از مو است که می تواند به موهای خود مجدداً سلامتی داشته باشد.

درمان های دارویی را برای رشد مجدد و تقویت مو پس از شیمی درمانی امتحان کنید:

قبل از استفاده از هر روش برای تقویت مو پس از شیمی درمانی، با پزشک مشورت کنید. برخی از داروها پس از شیمی درمانی، باعث رشد بیشتر و تقویت مو می شود، اما نتایج متفاوت است.

 

 برخی تحقیقات نشان داده اند که ماینوکسیدیل (Rogaine) ممکن است رشد مو را سرعت بخشد یا ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد. با این وجود افراد قبل از استفاده از آنها باید در مورد خطرات و مزایای درمانهای رویش مو با پزشک خود صحبت کنند.

  بهترین روش تناسب اندام چیست ؟

مصرف مکمل: با مصرف مکمل ها بعد از شیمی درمانی باعث تقویت موهای خود شوید. بسیاری از ویتامین ها وجود دارند که برای تشویق رشد مو بسیار مفید هستند! ویتامین های B، ویتامین C آنتی اکسیدان، روی، ویتامین E، آهن ویتامین دی، اسیدهای آمینه (L-Cysteine) باعث رشد بیشتر مو پس از شیمی درمانی می شود.

آب کافی بنوشید: به افراد مبتلا به سرطان، چه در دوران بیماری و چه پس از شیمی درمانی توصیه می شود که مایعات فراوان و آب کافی بنوشند. بعد از این دوره نیز نوشیدن آب مهم است؛ زیرا برای تقویت مو، سلامت پوست و ناخن ضروری است. نوشیدن مداوم 8-10 لیوان آب در روز شما را به خوبی هیدراته نگه می دارد و به صورت کلی برای رشد تقویت مو ضروری است.

همچنین از شانه کردن زیاد مو و استفاده از ابزارهای حرارتی مانند اتو مو و سشوار نیز باید پرهیز کرد زیرا موها شکننده تر و ضعیف تر از حالت عادی هستند.

 

درمان خانگی برای تقویت مو پس از شیمی درمانی

روغن نارگیل: این یک روش ارزان برای مرطوب نگه داشتن و سالم ماندن موهای شما است. موهای خود را با این روغن ماساژ دهید و یک کلاه پلاستیکی بپوشید و بعد از سی دقیقه بشویید این کار رطوبت مناسب برای تقویت موی شما را فراهم می کند.

مواد معدنی: شیمی درمانی می تواند مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، کلسیم و روی را از بین ببرد. برای داشتن موهای سالم و قوی همه این مواد معدنی مورد نیاز است. شما می توانید این مواد مغذی را از گیاهانی مانند ترب کوهی و گزنه دریافت کنید.

 

بهبود ساخت کلاژن: بهبود توانایی بدن در ساخت کلاژن می تواند به تقویت مو پس از شیمی درمانی کمک کند. یکی از غذاهای عالی که حاوی کلاژن است، آبگوشت استخوان یا همان آب قلم است.

تقویت پوست سر: انجام کارهایی که باعث بهبود جریان خون به پوست سر می شود نیز می تواند رشد مو را بهبود بخشد. استفاده از روغن رزماری و ماساژ آن بر روی سر می تواند جریان خود در پوست سر را بهبود بخشیده و تقویت مو را نیز به همراه داشته باشد.

  ماسک سیب زمینی برای پوست

آلوئه ورا نیز ماده طبیعی مفیدی است که می توان از خود آن یا شامپوهای دارای عصاره آن برای تقویت مو استفاده کرد. قبل حمام ژل آلوئه ورا را به موها و پوست سر خود بمالید. بعد از سی دقیقه حمام کنید. این کار را دو تا سه بار در هفته می توان انجام داد.

 نکته انتهایی:

شکست دادن سرطان و سالم بیرون آمدن از دل این بحران بسیار امید بخش است. افرادی که در طول شیمی درمانی روحیه خود را حفظ کرده و تمام عوارض را به جان می خرند بدون شک سلامت کلی و زندگی دوباره برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است. با این وجود برخی عوارض تا ماه ها بعد از شیمی درمانی فرد را رها نمی کنند و از اثرات آن دوره به شمار می روند.

ریزش مو یکی از این عوارض بوده و امری کاملاً طبیعی در طول شیمی درمانی و پس از آن است. امری موقت که پس از پایان اثرات دارو و دوره درمانی با کمی تأخیر اما به روال سابق خود برمی گردد گرچه در برخی افراد با تغییرات چون عوض شدن رنگ مو یا مجعد شدن آن همراه است اما در هر صورت موها مجدد رشد می کنند.

در کنار تمام مواردی که اشاره شد از راهکارهای دارویی گرفته تا تقویت مو پس از شیمی درمانی (hair strengthening after chemotherapy) با راهکارهای خانگی آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است از سر گرفتن زندگی به سبکی نو و سالم است و اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بدنی زیر نظر پزشک در این امر بسیار کمک خواهد کرد.

heliaclinic.com/

4 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

طب کاران تولید کننده انواع تجهیزات پزشکی تخت پزشکی هتلینگ...

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

تخت معاینه ،تخت جراحی پوست، تخت جراحی،صندلی اتاق عمل، یونیت گوش و حلق و بینی، تخت بستری، یونیت دندان پزشکی، تخت دامپزشکی، تخت کاشت مو، تخت لیزر، تخت زنان و زایمان، تخت آزمایشگاهی،صندلی لیزر، تخت پوست ، تخت مو و زیبایی، تخت چشم پزشکی، تخت ژنیکولوژی ، صندلی کاشت مو، تخت اتاق عمل، تخت لاپاراسکوپی، تخت اورولوژی، صندلی چشم پزشکی، تخت یورودینامیک، تخت فیزیوتراپی ، شیمی درمانی، تخت خون گیری،تخت بیمارستانی،صندلی لیپوساکشن، صندلی پوست ، تابوره برقی، تخت جراحی چشم پزشکی،تخت لیپوساکشن ، صندلی مو و زیبایی، تخت دندانپزشکی ، تخت فیزیوتراپی، تخت جراحی دامپزشکی

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات