داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

جیره نویسی, مشاوره تخصصی, داروهای طیور

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین‌ها

کمبودهای ویتامینی ممکن است به‌دنبال فرمولاسیون نامناسب جیرة خوراکی، کاربرد فرآورده‌های تجاری نامرغوب یا نابودی ترکیبات مغذی خوراک در اثر اکسیداسیون ایجاد شوند. مهم‌ترین کمبودهایی که در پرورش تجاری ماکیان با آن روبه‌رو می‌شویم عبارتند از:

کمبود ویتامین A

معمولاً در جوجه‌های جوان و در سنین ۷-۱ هفتگی مشاهده می‌شود. این کمبود در بسیاری از موارد با کمبود ویتامین A در جیره‌های خوراکی در ارتباط است و معمولاً در گله‌های تجاری طیور به‌ندرت مشاهده می‌گردد. جوجه‌ها رشد ضعیف و پردرآوری ضعیفی را نشان خواهند داد و در موارد پیشرفته آتاکسی، گزروفتالمی و التهاب مزمن ملتحمه همراه با ترشحات چرکی (تجمع مواد پنیری زرد رنگ در ناحیة پلک پایین)  قابل مشاهده است.

در مرغان تخم‌گذار مبتلا به کمبود ویتامین A ،کیفیت داخلی تخم‌مرغ کاهش پیدا خواهد کرد و احتمال ایجاد نقاط خونی در تخم‌مرغ افزایش خواهد یافت. ازآنجایی‌که ویتامین A در حفظ سلامت مخاطات تنفسی و گوارشی تأثیرگذار است، در گله‌هایی که دچار کمبود ویتامین A هستند، اشریشیاکلی و سایر عفونت‌های باکتریایی فراوان خواهند بود و این گله‌ها به‌شکل شدیدتری تحت تأثیر انگل‌های داخلی و کوکسیدیوز قرار خواهند گرفت.

تشخیص کمبود ویتامین A از طریق آزمون میکروسکوپیک مخاطات نای و حلق قابل تأیید است. همچنین، بررسی دقیق فرمول به‌کار رفته برای ساخت جیرة خوراکی، شاید بیانگر مبود احتمالی این ویتامین باشد.

تشخیص تفریقی

به‌این منظور باید بیماری‌های زیر را در نظر داشت:

-        کُریزای عفونی

-        پاستورلوز مزمن

-        مایکوپلاسموز در بوقلمون

-        آنفلوانزای پرندگان

پیشگیری و درمان

می‌توان از کاربرد آنتی‌اُکسیدان‌های شیمیایی به‌منظور محافظت بیشتر ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین A بهره برد. در صورت بروز کمبود ویتامین A، علاوه بر حذف عامل اولیه و اصلاح جیرة خوراکی، کاربرد فرآورده‌هایی همچون محلول خوراکی کیمیا ویت ۳ ® (حاوی ویتامین‌های A، D3 و E) نیز بسیار کارآمد خواهد بود. از ذخیره‌سازی طولانی‌مدت خوراک آماده یا اجزای آن اجتناب شود.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

یزد، اردکان

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

جیره نویسی، مشاوره تخصصی، داروهای طیور، داروهای دام، داروهای قناری، داروهای کبوتر، داروهای پرندگان زینتی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات