طنین سمعک

نصب و فروش سمعک , ارزیابی شنوایی , تعمیرات سمعک

داروهایی که در صورت مصرف آنها وزوز گوش بروز می کند به شرح زیر می باشند:

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

داروهایی که در صورت مصرف آنها وزوز گوش بروز می کند به شرح زیر می باشند:

سالیسیلات ها

تاثیرات سمی آسپرین بر روی گوش معمولا در دوز های بالا ظاهر می شود، لکن این اثرات در دوز های درمانی نیز گزارش شده اند. این اثرات معمولا برگشت پذیر بوده و به ندرت دائمی می شوند. عمده علائمی که در اتوتوکسیسیستی با آسپرین مشاهده می شود وزوز گوش و کاهش شنوایی است، گرچه اثرات وستیبولار نیز می تواند ایجاد کند. کاهش شنوایی به علت آسپرین معمولا خفیف تا متوسط بوده و اغلب هر دو گوش را درگیر می کند و معمولا به صورت کاهش شنوایی Flat  می باشد.

وزوز گوش به علت آسپرین دارای فرکانس بالا KHz9-7 بوده و ماهیت صدادار یا tonal دارد و اولین علامت اتوتوکسیسیتی با سالیسیلات هاست. آسپرین شایع ترین علت وزوز گوش در اطفال است و با وجود مقادیر سمی – که ندرتا در مسمومیت دارویی به وجود می آید- می تواند باعث کری دائمی شود.

در بالغین اتوکسیسیتی با مصرف 8-6 گرم آسپرین در روز پدید می آیدبیشتر می تواند موجب افت شنوایی شود که با افزایش مقدار مصرف افت شنوایی شدید تر خواهد شد.

آمینوگلیکوزیدها

1.جنتامایسین:

این دارو عمدتا وستیبول را درگیر می کند و کمتر به حلزون آسیب می رساند. این دارو در حال حاضر بیشترین مشکل آنتی بیوتیکی را در مقایسه با سایر آنتی بیوتیک های اتوتوکسیک دارد. در کشور ما به علت مصرف بی رویه ی آن از علل عمده کاهش شنوایی دارویی تلقی می گردد.  دارو، باعث اتوتوکسیسیتی نمی شود، لکن با غلظت های بالاتر، ابتدا علائم وستیبولار بروز نموده و با تداوم استعمال کاهش شنوایی ظاهر می شود که در ابتدا فرکانس هاس بالا را درگیر می کند.

2. کانامایسین:

دارای اتوتوکسیسیتی کمتر از جنتامایسین است ولی بر خلاف آن، در ابتدا حلزون شنوایی را درگیر می کند. این آزردگی – برخلاف جنتامایسین- می تواند به طور ناگهانی و چند دقیقه بعد از تزریق بروز نماید و ممکن است با وجود قطع دارو تداوم یابد و حتی چند ماه پس از قطع دارو پدید آید.

3.نئومایسین:

هم اکنون مصرف عمده ی این دارو به صورت موضعی است چرا که دارای اثرات سمی بر روی شنوایی و کلیه می باشد. اثرات منفی این دارو بر روی شنوایی از راه جذب دهانی گزارش شده است. دوز 8-5 گرم از دارو که طی 6-4 روز برای آماده سازی روده ها به کار می رود می تواند باعث وزوز گوش و افت شنوایی پایا بشود.

نئومایسین، کانامایسین از گوش داخلی دیرتر از نسوج دیگر تخلیه می شوند فلذا اتوتوکسیسیتی ناچیزی ایجاد می کنند که مثلا 2-1 هفته پس از قطع دارو می تواند بروز نماید.

4. توبرامایسین:

این دارو با طیف ضد باکتری مشابه با جنتامایسین اثرات اتوتوکسیک نظیر کانامایسین ایجاد کرده و علائم وستیبولار آن کمتر شایع است.

5. آمیکاسین:

از مشتقات کانامایسین بوده و با طیف اثری مشابه جنتامایسین می باشد. این دارو دارای توکسیسیتی بر روی حلزون بوده ولی میزان بروز آن کمتر از جنتامایسین است. اتوتوکسیسیتی آمیکاسین و جنتامایسین ممکن است یک طرفه باشد.

سایر آنتی بیوتیک های اتوتوکسیک

  1. اریترومایسین:  این دارو از خانواده ی ماکرولیدها بوده و دارای طیف مصرف گسترده ای است. اثرات اتوتوکسیک اریترومایسین نادر وشامل وزوز گوش و کاهش شنوایی حسی-عصبی است. این کاهش شنوایی در اکثر موارد برگشت ناپذیر بوده و می تواند برای همیشه باقی بماند. بیماران دارای اختلال عملکرد کلیه و کبد، بیشتر در معرض خطر این عوارض هستند. تزریق سریع و وریدی آن باعث کری جزئی و برگشت پذیر می شود.
  2. کینین ها:  این خانواده به عنوان یک داروی ضد پرتوزوا در درمان و پیشگیری مالاریا و نیز در بیماری های دیگر نظیر آرتریت روماتوئید کاربرد دارد. اتوتوکسیسیتی ایجاد شده توسط این گروه مانند سالیسیلات ها می باشد و سندرومی شامل وزوز گوش، کاهش شنوایی حسی- عصبی و سرگیجه را ایجاد می کند.

داروهای ضد سرطان

داروهای ضدسرطان متعددی شناخته شده اند که دارای آثار اتوتوکسیک هستند. مهمترین داروی این خانواده که دارای طیف گسترده ی مصرف می باشد، سیسپلاتین می باشد.

این دارو که در موارد شیمی درمانی کانسرها به کار می رود، دارای آثار درمانی خوبی بر روی کانسرهای بیضه، تخمدان، گردن رحم، پستان،پروستات و برخی سرطان های سر و گردن است.  اثرات اتوتوکسیک آن کمتر از آمینوگلیکوزید ها می باشد زیرا این دارو به صورت دوز واحد تجویز شده و فواصل بین هر دوز طولانی است. عوارض اتوتوکسیک آن معمولا 2 روز پس از شروع درمان ظاهر می شود ولی می تواند پس از 7 روز بروز نماید.

مدیریت طنین سمعک افتخار دارد با تجربه 25 ساله و امکانات منحصربه فرد  به منظور بهره مندی شما مددجویان عزیز با مشاوره در زمینه کم شنوایی و سمعک در خدمت هم وطنان عزیز باشد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

طنین سمعک

تهران

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

نصب و فروش سمعک ، ارزیابی شنوایی ، تعمیرات سمعک ، لوازم جانبی سمعک

دسته‌بندی محصولات و خدمات