دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

معرفی داروهای دام, داروهای طیور, داروهای اسب

امسال 501 تن ميگوي توليدي چابهار به 4 کشور دنيا صادر شد

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- مدير شبکه دامپزشکي چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: امسال هزار و 600 تن ميگو از 45 مزرعه 20 هکتاري برداشت که 501 تن آن به کشورهاي تايلند، حاشيه خليج فارس به ويژه امارات، عمان و هنگ‌ کنگ صادر شده است.

اوليا ميرلاشاري روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ميگوي کشت شده در منطقه گواتر چابهار را از نوع وانامي پاسفيد غربي ذکر کرد و افزود: اين نوع ميگو در مقابل بيماريها مقاوم و از بازارپسندي مناسبي برخوردار است.
وي بيان کرد: ميگوي با کيفيت چابهار هم اينک پنج دلار در بازار جهاني خريد و فروش مي شود که مي تواند ارزآوري خوبي داشته باشد.
وي با بيان اينکه سال گذشته از مجموع هزار و 25 تن ميگوي برداشت شده 320 تن به چهار کشور دنيا صادر شده بود، خاطرنشان کرد: پيش بيني مي شود صادرات امسال در مقايسه با سال گذشته 2 برابر رشد داشته باشد.
معاون آبزي پروري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در سال جاري هزار و 600 تن ميگو از 45 مزرعه 20 هکتاري در سايت پرورش ميگو منطقه گواتر چابهار برداشت و روانه بازار مصرف شد.
ميران صداقتي افزود: هر هکتار مزرعه پرورش ميگو به طور متوسط زمينه اشتغال 2 نفر را فراهم کرده است و در صورت استفاده از سيستم هوادهي بيش از 2 تا سه تن و برخي مزارع نيز حتي کمتر از يک تن برداشت مي شود.
وي با بيان اينکه لارو ميگو در اسفند پارسال در استخرها رها و ذخيره سازي شده و برداشت آنها از مرداد آغاز و تا شهريور ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سطح زير کشت ميگو در سالجاري نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از 300 هکتار افزايش داشته است.
معاون آبزي پروري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان ادامه داد: از مجموع ميگوي برداشت شده بيش از 80 درصد صادر مي شود.
وي گفت: ميگو کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامي پاسفيدغربي است که در مقابل بيماري ها مقاوم است.
صداقتي با بيان اينکه براي نخستين بار 250 ميليون پست لارو (بچه ميگو) در مرکز تکثير ميگوي آبزي پرور کنارک توليد شده است، خاطرنشان کرد: توليد پست لارو در اين شهرستان سبب دسترسي آسان پرورش دهندگان براي افزايش سطح زير کشت و پرورش ميگو در سيستان و بلوچستان شده است.
وي اظهار داشت: 20 سايت مستعد پرورش ميگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسايي شده است.
معاون آبزي پروري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: منطقه گواتر با ساحلي پاکيزه و بدور از آلودگي هاي صنعتي و شهري بهترين مکان براي پرورش ميگو در کشور است.
وي با بيان اينکه چابهار به دليل نزديکي به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است افزود: درجه حرارت سواحل اين شهرستان در هشت ماه از سال مناسب براي پرورش ميگو است که اين امر سبب شده تا کارشناسان اين منطقه را به بهشت آبزي پروري تشبيه کنند.
صداقتي افزود: سايت پرورش ميگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسيسات زيربنايي دارد که به 2 فاز شمالي و جنوبي تقسيم بندي شده است.
وي ادامه داد: فاز شمالي 107 مزرعه با تيپ 20 هکتاري طراحي شده که هم اينک 92 مزرعه با سطح مفيد حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداري رسيده است.
معاون آبزي پروري اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان افزود: 6 مزرعه 200 هکتاري در فاز جنوبي نيز طراحي شده که هم اينک سه مزرعه کامل و يک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفيد 430 هکتار به بهره برداري رسيده است.
وي با بيان اينکه تمامي زيرساخت ها براي سرمايه گذاري در بخش پرورش ميگو در سايت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: 47 کيلومتر جاده دسترسي آسفالته، 19 کيلومتر دايک حفاظتي به ارتفاع بيش از پنج متر، 33 کيلومتر کانال آبرساني، 39 کيلومتر کانال زهکش و 50 کيلومتر شبکه برق در سايت گواتر تا کنون اجرا شده است.
صداقتي با بيان اينکه پرورش ميگو يکي از با صرفه ترين و سود آورترين شغل ها در کشور است، خاطرنشان کرد: براي توليد هر کيلو ميگو 10 تا 13 هزار تومان هزينه مي شود و به قيمت هر کيلوگرم 18 تا 22 هزار تومان سر مزرعه به فروش مي رسد.
به گزارش ايرنا حدود 24 هزار صياد در قالب 34 تعاوني صيادي در آب هاي ساحلي شهرستانهاي کنارک و چابهار به وسيله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قايق مشغول صيد و صيادي هستند.
سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره کل شيلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه کنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کيلومتري جنوب زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان از 3 شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکيل شده است.

7 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

شیراز

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

معرفی داروهای دام، داروهای طیور، داروهای اسب، داروهای زنبور عسل، مکمل های دام، کنسانتره طیور، لوازم دامپزشکی، لوازم دامپروری، حشره کش ها، سموم خانگی، سموم دامپزشکی، داروی طیور، خوراک دام وطیور، خوراک ماهی، غذای سگ وگربه، داروی حیوانات خانگی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات