دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

معرفی داروهای دام, داروهای طیور, داروهای اسب

ويروس آنفلوانزا در مرغداري هاي قم کنترل شد

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي قم با بيان اين که سال گذشته به جهت متراکم بودن ساختار مرغداري ها ويروس آنفلوانزاي مرغي به ميران زيادي در استان شيوع پيدا کرد، گفت: آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان با اصلاح ساختار مرغداري ها کنترل و مديريت شده است.

محمد رضا طلايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: در جريان همه گير شدن اين بيماري در واحدهاي مرغداري استان، به صنعت طيور قم به ويژه در حوزه تخم گذار آسيب زيادي وارد شد.
وي با بيان اين که در حال حاضر قم يکي از پاکترين استان هاي کشور از اين ويروس مهلک و خطرناک محسوب مي شود، به اقدام هاي پيشگيرانه صورت گرفته براي جلوگيري از وقوع اين بيماري در 6 ماهه دوم سال اشاره کرد و افزود: با تشکيل کميته اي متشکل از نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي، نظام دامپزشکي و معاونت دام و طيور جهاد کشاورزي استان براي ساماندهي و ايمن سازي مرغداري ها، ارزيابي هاي لازم انجام و در خصوص اعطاي مجوز جوجه ريزي سخت گيري و محدوديت هايي اعمال شد.
طلايي همچنين با اشاره به همکاري بسيار خوب مرغداران در اجراي فرايند مقابله با آنفلوانزاي مرغي، گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد مرغداري هاي قم مشغول به توليد هستند و واحدهاي ديگر نيز به مرور زمان به لحاظ بهداشتي اصلاح ساختار پيدا کرده و طرح امنيت زيستي آنها نيز تهيه و اجرا مي شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي قم گفت: هر واحد مرغداري که مسائل بهداشتي را رعايت کند، مي تواند با تاييد کميته مذکور مجوز جوجه ريزي را دريافت کند.
وي با اشاره به اين که استقرار 6 ايستگاه قرنطينه را در مبادي ورودي و خروجي استان در دستور کار داريم، افزود: با هماهنگي نيروي انتظامي نخستين قرنطينه را در جاده کاشان - قم مستقر کرديم.
طلايي با اذعان به اين که در مورد نقل و انتقال کودهاي مرغي و خارج نشدن آن از مرغداري ها نيز تدابير لازم اتخاذ شده است، افزود: با باغداراني که از کودهاي مرغي استفاده مي کنند نيز جلسه هايي را برگزار و خطر به کارگيري کودهايي که از خارج از استان وارد مي شود را به آنها گوشزد کرديم.
آنفلوانزاي فوق حاد طيور يک بيماري ويروسي پرندگان است، ويروس هاي آنفلوانزا داراي سه نوع تيپ C,B,A مي باشد، در طيور فقط تيپ A مي تواند ايجاد بيماري نمايد. پرندگان وحشي و آبزي مي توانند بدون اين که خود مبتلا به بيماري شوند ويروس آنفلوانزاي طيور را با خود جابجا کنند؛ مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زينتي، پرندگان وحشي و شترمرغ از پرندگان حساس به بيماري محسوب مي شوند.
شروع ناگهاني تلفات با روند افزايش در گله، انتشار ناگهاني بيماري در گله، بيحالي شديد، پژمردگي و دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دان، افت ناگهاني و شديد توليد تخم مرغ روزانه، علائم تنفسي حاد و سياه شدن و خونريزي تاج، ريش و ساق پا از جمله نشانه هاي اين بيماري به شمار مي آيد.
رئيس جهاد کشاورزي قم همچنين با يادآوري خسارت بالغ بر 2 هزار ميليارد ريالي آنفلوانزاي سال 96 در اين استان افزود: علاوه بر اين خسارت، واحدهاي درگير با اين بيماري بواسطه عدم امکان جوجه ريزي ضرر زيادي را تجربه کردند.
طلايي همچنين با اشاره به وجود 180 واحد مرغداري در قم افزود: از اين تعداد 30 تا 35 درصد واحدهايي که ساختار بهداشتي مناسبي براي توليد دارند، مجوز گرفته و فعاليت مي کنند، و هر چند رقم دقيق توليد روزانه اين واحدها مشخص نيست، ولي براي تامين تخم مرغ استان مشکلي نداريم.

7 سال قبل
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

شیراز

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

معرفی داروهای دام، داروهای طیور، داروهای اسب، داروهای زنبور عسل، مکمل های دام، کنسانتره طیور، لوازم دامپزشکی، لوازم دامپروری، حشره کش ها، سموم خانگی، سموم دامپزشکی، داروی طیور، خوراک دام وطیور، خوراک ماهی، غذای سگ وگربه، داروی حیوانات خانگی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات