موسسه مطالعات راهبردی و کاربردی تمدن اسلام

شاخصهای معماری و شهرسازی اسلامی, آموزش نگرش تمدنی و سیستمی به معارف اسلامی, تصحیح نسخ خطی

مؤلفه ها و مطلوبیتهای شهر اسلامی3

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

ب. اوصاف شهر مطلوب اسلامی در قرآن:

با تکیه بر آیات قرآن اوصاف و ملاک­هایی برای تعریف و ساختن شهر به معنای قریه مطلوب اسلامی وجود دارد. هر یک از ویژگی­های مطرح شده در آیات قرآن به عنوان اوصاف مطلوب شهری است که برای خداوند مطلوبیت داشته و برای تحقق آن در طول تاریخ بشر زمینه­هایی را فراهم نموده است و اسلامی بودن آنها در اینجا نه به معنای تحقق در دوره اسلامی بلکه به معنای مطلوبیت والا در نزد خداوند است که برای تعالی و تکامل انسان ضروری است. از این رو، همه این اوصاف به عنوان مطلوبیت قرآنی شهر اسلامی مطرح است که عبارتند از:

1. اوصاف شهر مطلوب در آیه 112 سوره مبارکه نحل

1. امنیت؛ 2. اطمینان؛ 3. دین الهی (رسالت و نبوت)؛ 4. فراوانی رزق و زراعت.

این اوصاف در آیه «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ» از 112 سوره نحل مورد توجه قرار گرفته است. طبق این آیه که به توصیف شهر مورد انتظار خدا و انبیای الهی پرداخته است، امنیت و اطمینان نسبت به جان و مال ساکنان شهر از مهم­ترین ویژگی­های شهر مطلوب از نظر اسلام است که در این آیه مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله جنبه فراوانی روزی و زراعت مناسب با طبیعت و اقلیم به عنوان نعمت برجسته خداوند ذکر شده است. تأکید بر این سه رکن مهم از این رو صورت گرفته است که با پدید آمدن امنیت جانی، مالی، و اخلاقی در شهر، اطمینان مادی و معنوی حاصل شده و با تحقق چنین اطمینانی زمینة پدید آمدن نعمتهای الهی فراهم می­شود؛ این معنا با تعبیر یأتیها رزقها رغداً بیان شده است (رغد که عيش و لذت پاک و فراوان را می­گویند در غالب آیات مربوط به شهر از جمله این آیه شریفه مورد توجه و تأکید قرار گرفته است).

البته علاوه بر اوصاف سه­گانه مزبور، کمال و تمامیت شهر با حقایق نبوی و ارسال رسولان شکل می­گیرد که در ادامه آیات بعد، این گونه بیان شده است «وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ وَ هُمْ ظالِمُونَ»؛ نعمتهای الهی شهر در پی تحقق نبوت و رسالت جریان می­یابد: «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ حَلالاً طَيِّباً وَ اشْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُون». زیرا صلاح معاش و معاد مردم و اهالی شهر در تبعیت از انبیای الهی بوده و راه و رسم زیست سالم و مؤمنانه از طریق وحی در جامعه اسلامی جریان می­یابد.

2. اوصاف مزبور در آیه 58 سوره اعراف

5. طیِّب.

«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ» (اعراف/58) شهر طیّب در تفاسیر شیعه به مکانی گفته می­شود که حاصل­خیز بوده و بیشترین محصولات کشاورزی را بار بیاورد.

بعضی از مفسران قرآن، «بلد طیّب» را به زمین حاصلخیز معنا کرده­اند که قابل زراعت بوده و شوره­زار نباشد. البته باید توجه داشت که بلد در این آیه نه به معنای شهر بلکه در اصل به معنای سرزمین است و می­توان در ذیل این معنا به شهر هم اشاره کرد که یکی از مصادیق و اجزای سرزمین به شمار می­رود. با توجه به این نکته، تعریف و تفسیر شهر بر مبنای جمعیت و تعداد ابنیه که توسط بعضی از مفسران در معنای بلد طیب گفته شده است تا حدی نادرست می­نماید. نقطه مقابلِ «بلد طیّب» اسلامی، «بلد خبیث» غیر اسلامی است. یعنی اجرا نشدن و عدم تحقّق مطلوبیت­های والای اسلام در شهر موجب می­شود که شهر به عنوان شهر غیر اسلامی قلمداد شود.

البته باید به این نکته تأکید کرد که علاوه بر جنبه رزق و روزی که نمود اصلی و عینیِ آن در کشاورزی و تولید خواهد بود، باید همه ابعاد و عناصر شهر اسلامی از نظر سلامت طبیعی، روحی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با شاخص «طیّب» سنجیده شود. یعنی، هم باید اقتصاد و سیاست شهر اسلامی از سلامت منطبق با مطلوبیت­های اسلامی برخوردار باشد و هم مسائل مهم خانواده و بازار و آموزش و سایر عناصر دخیل در فرهنگ و اجتماع.

در این میان، باید به تفکیک حوزه فرهنگ از ساختار شهری تأکید نمود و به ویژه بر این نکته که «فرهنگ طیّب» برون دادی متعالی و صحیح از «ساختار طیّب» است بیش از هر چیزی تأکید نمود.

3. اوصاف مزبور در آیه 35 سوره ابراهیم

6. آمن.

وصف آمن در حقیقت و معنا با ایمن و أمن تفاوت دارد و تفاوت آن هم در این است که أمن و امنیت جنبه عام داشته و آمن در صورتی وصف شهر قرار می­گیرد که فقط از نقطه نظر جمعیتی به آن توجه شود به ویژه این که در ادامه آیه مورد بحث نیز به ایمان اهل شهر تأکید شده است: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الأَصْنام». یعنی آمن وصف فرهنگی و اجتماعی است نه سخت افزاری و بنایی. البته طبق آیه 112 از سوره مبارکه نحل، وصف آمن با فراوانی رزق و برکت روزی آن گره خورده است که پدیده و فرایند فرهنگی و اجتماعی به شمار می­رود؛ یعنی ایمان اهالی شهر، موجب بروز برکات الهی و سبب ظهور ویژگیهای بنایی، طبیعی، و معمارانه شهر مطلوب اسلامی است.

امنیت و اطمینان نسبت به جان و مال ساکنان شهر از مهم­ترین ویژگی­های شهر مطلوب از نظر اسلام است که در آیه یکصد و دوازده سوره نحل مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله جنبة فراوانی و افزون گشتن روزی و زراعتِ متناسب با طبیعت و اقلیم به عنوان نعمت برجسته خداوند ذکر شده است.  تأکید بر این سه رکن مهم از این رو صورت گرفته است که با پدید آمدن امنیت جانی، مالی، و اخلاقی در شهر، اطمینان مادی و معنوی حاصل شده  و با تحقق چنین اطمینانی زمینة پدید آمدن نعمت­های الهی فراهم می­شود؛ این معنا با تعبیر «یأتیها رزقها رغداً» بیان شده است.  به هر حال، امنیت اصل اساسی برای شکل گیری شهر اسلامی است و تحقق شاخصهای اسلامی در معماری و ساختار بنایی، عامل اصلیِ فراهم شدن آن در شهر اسلامی است،  دارای ابعاد و مؤلفه­های فنی و معمارانه بوده و از راهکارها و مطلوبیت­های اجرایی و عملیاتی برخوردار است.

البته باید توجه داشت که مسئله امنیت دارای ابعاد و ویژگی­هایی است که در پیِ پدید آمدن زمینه­ها و عواملی مانند استحکام، نظارت و کنترل به وجود می­آید و با فقدان زمینه­های خاصی مانند دینداری، ارتباطات سالم اجتماعی، ارزش­های اخلاقی و حقوق اجتماعی مخدوش می­شود که بررسی عوامل پدیدار شدن و سلب شدنِ آن به مباحث نظری جامعه­شناختی ارتباط داشته و خارج از اهداف و مقصد این نوشتار است. اما مسلم این است که ایجاد و فراهم نمودن امنیت و بسترهای بنایی و ساختاریِ لازم برای آن در شهر اسلامی دارای اهمیت فراوان است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت؛ به طوری که ایجاد امنیت یکی از دستورالعمل­های مهم اسلام بر حاکمان ممالک اسلامی به شمار می­رود  و به عنوان یکی از ویژگی­های اصلی دولت حقِّ امام زمان ارواحنا فداه بیان شده  و بزرگان دین در دعاهای خود از خداوند متعال همواره در کنار ایمان، امنیت را نیز خواستار بوده­اند.  در مجموعه معارف و منابع دینی، به برقرار نمودن امنیت در برابر ترس، آسیبهای ناهنجاری­های اجتماعی، ظلم، فساد، بلایای طبیعی و غیر آن تأکید شده است. بررسی و تدوین مطلوبیت­های دینی و عقلایی، عقلانی و فنی، و معمارانه و مهندسیِ امنیت و فراهم ساختن زمینه­های مناسب برای آن در مسکن اسلامی وظیفه اصلی متخصصان اسلامی است و نگارنده در کتاب مسکن مطلوب اسلامی به ابعاد این مسئله پرداخته است.

از طرفی، مسئله کنترل و نظارت در باب امنیت شهری، و طراحیِ ایمن، نه به معنای نصب حفاظ و باجه نگهبانی، یا دوربین و دیوار امنیتی، بلکه به عنوان مسئله­ای مدیریتی است که به صورت ترکیبی روشمند از طراحی، مصالح، فناوری، و اصول اجتماعی و اخلاقی، سیستم و بستری را فراهم می­آورد که امنیت به طور قهری، ناخودآگاه و از پیش تعیین شده در بستر جامعه تحقق می­یابد. بدین معنا که در ضمن ایجاد سیستم قدرتمند و هوشمند نظامی، انتظامی و بازرسی، عملکردهای شهری و اجزای فضایی به گونه­ای تعریف و ایجاد می­شوند که زمینه ناامنی به حداقل رسیده و زمینه ارتکاب به اعمال و رفتارهای نابخردانه برخی از عناصر و افراد شهر و محله برچیده شود. برای رسیدن به این منظور نیز راهکارهای مختلفی از نظر معماری و طراحی شهری وجود دارد که برخی از عناصر اصلی و کلی آن عبارتند از: جانمایی­های ایمنِ فضاها و عملکردهای مختلف داخلی و بیرونی، چیدمان ابنیه براساس اصول مربوط به حیطه­های حقوقی (مثل رعایت حریم ابنیه)، اخلاقی (مثل اقتضائات اخلاقیِ اشراف و ارتباط)، اجتماعی (مانند اصول حاکم بر روابطی مثل همسایگی و فامیلی) و حاکمیتی (مثل توجه به اختیارات حاکم اسلامی در الزام مردم به برخی از عملکردهای معماری و شهری)، اجرای طرح­های کاشت و تزئین گیاهی، علایم کنترل حرکات و عبور در معابر، تعریف درست دسترسی­ها، تنظیم و طراحی اصول مربوط به منظر، و غیر آن. این نوع طرح امنیتی در واقع، پدافند غیرعاملِ معمارانه است که کمتر مورد توجه قرار می­گیرد. اجرای این اصول در مورد منزل اسلامی- ایرانی دارای مطلوبیت­های شایان توجهی است که باید مورد توجه طراحان و مهندسان قرار بگیرد.

ادامه در قسمت چهارم

رحیم قربانی

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

موسسه مطالعات راهبردی و کاربردی تمدن اسلام

تبریز

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

شاخصهای معماری و شهرسازی اسلامی، آموزش نگرش تمدنی و سیستمی به معارف اسلامی، تصحیح نسخ خطی

دسته‌بندی خدمات