شرکت مهندسی بازرگانی انرژی پالایش کالا (.EPC Co)

فروش لوله فولادی- pipe carbon steel, فروش شیر آلات استنلس استیل-pipe stainless steel , فروش اتصالات- galvanized pipe

انواع لوله های صنعتی

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید
انواع لوله های صنعتی
انرژی پالایش کالا
لوله ها مهمترین قسمت از مجموعهpiping میباشند که بخش اعظم کار را به خود اختصاص میدهند و از انواع متنوعی برخوردارند .به اختصاربه مهمترین انواع آنها خواهیم پرداخت.  لوله ها در پروژههای صنعتی به دو خانواده مهم طبقه بندی میشوند لوله های فلزی و لوله های غیرفلزی، که هر یک کاربردهای متفاوت و متنوعی دارند.
بخش پایپینگ یکی از بخشهای اصلی تشکیل دهنده یک مجموعه طراحی پروژه های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و...  می باشدکه با توجه به حساسیت بالای آن با بیشتر بخشهای دیگر طراحی در یک گروه مهندسی مشاور تداخل کاری دارد.
لوله‌ها از انواع مختلفی بر حسب جنس، کاربرد و نحوه اتصالات دسته بندی کرد که اصلی ترین آنها عبارتند از :
(material)جنس : به معنی مواد تشکیل دهنده بدنه لوله
( Thickness) :به معنی ضخامت پوسته لوله.
ابعاد : به معنی طول لوله و سایز داخلی و خارجی
مهمترین استانداردهای متداول در پروژههای اجرائی صنعتی عبارتند از:
موسسه استاندارد امریکا (ANSI)  که عدد Sch لوله با استاندارهای این شرکت مطابقت دارد. 
انجمن مهندسین مکانیک امریکا (ASME) که ابعاد لوله با استاندارد های مذکور مشخص میگردند.
انجمن تست و مواد امریکا (ASTM) که استاندار متریال لوله ها را مشخص میکند.
موسسه نفت امریکا (API) در استاندارد API 5L طولها و قطرهای استاندارد را بیان میکند.
گروه دوم استانداردهای آلمانی DIN (Deutsche institute fur Normung)
گروه سوم استانداردهای ژاپنی (Japanese Institute Standard) JIS
 
جنس لوله ها:
اغلب لوله های مورد استفاده در صنایع, از جنس فولاد هستند البته بسته به شرایط میتوان از انواع مختلف لوله ها مثل استنلس استیل, فولادی , پلی اتیلن و پلیکا و ... استفاده کرد. که بطور کلی به دوگروه بزرگ لوله های فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند.
لوله های فلزی
کلیه لوله هـای فلزی به دو روش عمده ساخت می شـوندکه عبارتند از: لوله هـای درزدار و لوله هــای بدون درز. لوله هـای درزدار را با نورد کـردن ورق فلزی و جــوش دادن محـل درز تولید می کننـد که عملیـات جوشـکاری به دو روش مقاومـتی و گداخـتی میباشـد. لوله هـایی که به روش مقاومـتی جـوش داده می شوند. را ((Electric Resistant Weld ERWو آنهایی را که به روش گداختـی جوش می شونـدرا(Electric Fusion Weld)  EFW می نامند. لوله های بدون درز  (Seamless)را به روش اکستروژن تولید میکنند. لوله های بدون درز از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و فشار برخوردار بوده و قیمت بالاتری نسبت به انواع  درزداردارد.
 
- مهمترین آلیاژ مورد استفاده در صنعت تاسیسات، آلیاژ کربن و آهن موسوم به کربن استیل است که با علامت مخفف C.S نشان داده میشود.
مشخصات لوله های مختلف مناسب برای خطوط فرآیند جوشکاری و خمش و سرمایش برای استفاده های معمولی صنعتی در استانداردهای A-53 و ASTM A106 آمده است. لوله های اشاره شده در این استاندارد به دو صورت بدون درز و درزدار توسط جوش مقاومت الکتریکی تولید میشوند و ضخامت جداره آنها بر اساس معیار SCH 40 , 80 یا XS و Manufacture Weight STD میباشد. لوله های معمول حدیده شده مورد استفاده در سرویس های بخار- آب- گاز و هوا در استاندارد ASTM A-120 معرفی شده اند. این لوله ها برای دمای کارکرد بالا خم کردن و استفاده های مواد هیدروکربنی توصیه نمیشود. لوله های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز نیز باید مطابق API 5L ساخته شوند.
 
- لوله های آهنی که از چدن (Cast-Iron) یا چدن داکتیل (Ductile- Iron) ساخته میشوند دارای کاربردهای آب –گاز و خطوط فاضلاب میباشد.
- لوله های فولادی ضد زنگ  (Stainless Steel) این نوع فولاد ترکیبی از آلیاژ آهن، کرم و نیکل میباشد و بسته به میزان کرم و نیکل موجود در فولاد و همچنین پروسه ساخت از انواع متنوعی برخوردار است. ازخصوصیات این فولادها میتوان به مقاومت بالای آنها در برابر فشار، خوردگی و دمای بالا اشاره کرد. به علت سختی فرایند ساخت فولادهای زنگ نزن یا اصطلاحاً استنلس استیل این فولادها از قیمت بالایی برخوردار میباشند.
 
- فولاد آلیاژی LTCSفولاد آلیاژی(Low Temperature Carbon Steel ) LTCSاز کربن وآهن و برخی مواد و فلزات مانند سیلیس ، مولبیدن، منگنز و ……… با عیار بسیار پایین میباشد و در بازار موسوم بهkill carbon steel میباشد. از خصوصیات آن مقاومت بالای آنها در برابر فشار و ترد شدن است.همچنین به علت پایین بودن انبساط حرارتی آنها نسبت به سایر فولادها بیشتر در خطوط گاز سرد و خشک مانندخطوط نیتروژن و سیالات سرد با فشار متوسط و بالا استفاده میگردد.
 
- آلیاژهای دیگـری از آهن هسـتند که با افـزودن کربن ، سـیلیس و فلزاتی همچون مولبیدن، نیکل، وانادیم، کرم و برخی دیگر از فلزات با عیار بالا ایجاد میشود که موسوم به Alloy Steelمی باشند.
 
- لوله از فلزهای دیگر مثل مس - نیکل – برنج-آلومینیوم و..  که در خطوط ابزار دقیق , فرآیند های غذایی و تجهیزات انتقال بسیار مرسوم است.
 
-البته از لوله های فلزی با جنس فلزات غیر آهنی نیز استفاده های محدودی به عمل میآید که انواع لوله های تیتانیومی و لوله Nickel Copper ز نمونه این گونه لوله ها می باشند لیکن به علت استفاده محدوده از آنها فقط به معرفی نام آنها اکتفا مینماییم.
 
لوله های غیرفلزی
 
لوله های پلاستیکی برای انتقال سیالات خورنده مثل اسید های معدنی و گازهای خورنده و ترکیبات شیمیایی به کار برده میشود. از پلاستیکها به سه روش استفاده میشود :
- لوله های تمام پلاستیک بصورت مواد پلاستیک غنی شده ( تقویت شده با فیبر شیشه غنی شده از کربن و غیره) و
- به صورت مواد پوشاننده یا آستری, این لوله ها از جنس پلی پروپیلن و پلی اتیلن (PE) پلی بوتیلن( PB) پلی وینیل کلراید (PVC ) اکریلونیتریل بوتادین استیر(ABS) و ...ساخته میشود.
- برای برخی از کاربرد ها مثل مواد شیمیایی خاص کاربردهای آزمایشگاهی و ... از لوله های شیشه ای نیز استفاده میگردد .اگر این لوله های شیشه ای از جنس پیرکس (Pyrex ) تهیه شود نسبت به شوک های حرارتی مقاوم هستند . در کل فشار کارکرد لوله -های شیشه ای کم میباشد . برای خطوط فرآیندی این لوله و اتصالات در سایزهای (ID) 6,4,3,2,1.1/2 اینچ با حداکثر دمای کارکرد 450 F و محدوده فشار (1 in – 3 in) 0-65 PSIA و (6 in) 0-35 PSIA وجود دارد.
-لوله های سرامیکی : این لوله ها که از سرامیک ساخته میشوند اغلب در مکانهای مورد استفاده قرار میگیرند که سیال قابلیت حلالیت مواد پلیمری و خاصیت خورندگی فلزات راتواماً داشته و در این مکانها نمیتوان از لوله های فلزی و پلیمری اسـتفاده کرد. از مزایای اسـتفاده از این نوع لوله میتوان به مقاومت بسیار بالای آنها در برابر خوردگـی و حل شـدن اشـاره کرده و از معایب اسـتفاده از آنها میتوان به سـختی فراینـد مونتاژ و تعمیر اشاره کرد.الـبته لوله های غیر فلـزی نیـز از تنـوع زیادی برخـوردار بوده و موارد فـوق برخی از اصلی ترین انواع آنـها میباشـد.
در برخی موارد برای جلوگیری از خوردگی لوله های فولادی از پوشش هایی در سطح لوله استفاده می شود. این پوشش ها معمولا پلاستیک ها و پلی مرهای مختلف میباشند . برای استفاده آب آشامیدنی سیستم های ابزار دقیق لوله و ... لوله را بوسیله فرو کردن در روی مذاب گالوانیزه می کنند.
 
شرکت انرژی پالایش کالا تامین کننده پایپینگ متریال جهت مصارف صنعتی در ایران
پیمانکاران و کارفرمایان محترم جهت استعلام قیمت و دریافت پیشنهادات مالی و فنی, با ما در ارتباط باشید.
               44626428 - 44626703 Tel: +9821
 Telegram / WhatsApp: +98 937 292 1218
                                       Email: info@epcv.ir
اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت مهندسی بازرگانی انرژی پالایش کالا (.EPC Co)

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

فروش لوله فولادی- pipe carbon steel، فروش شیر آلات استنلس استیل-pipe stainless steel ، فروش اتصالات- galvanized pipe، فروش لوله آلیاژیpipe super Alloy، فروش فلنج فولادی flange carbon steel ، فروش فلنج استنلس استیلflange stainless steel، فروش فلنج آلیاژیflange super Alloy، فروش شیرآلات فولادی valve carbon steel، فروش شیرآلات استنلس استیلvalve stainless steel، فروش شیر آلات آلیاژیvalve super Alloy، فروش اتصالات فولادیfitting carbon steel، فروش اتصالات استنلس استیلfitting stainless steel، فروش اتصالات آلیاژیfitting super Alloy، فروش لوله رده 40، فروش استاد بولت، فروش پیچ و مهرهnut & bolt

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات