نکاتی جالب وآموزشی دررابطه بامباحث رنگ ، کاغذ ، چاپ ، فیلم وزینگ
رنگ
درکارهای طراحی وچاپ شناخت رنگ نقش موثری راایفامی کندوبایدذراین زمینه مطالعات وسیعی داشت .
رنگ خودیک دنیاست که درباره ی آن هرچه بدانیم ،بازکم است .
برای طراح نمودرنگ بیشترتعیین کننده است تاذات رنگ ،زیرانمودرنگ آن چیزی است که چشم می بیند.
عمیق ترین رموزنمودرنگ برای چشم قابل رویت نیست بلکه فقط باچشم دل می توان آن رامشاهده کرد.
یک طراح شایدتدابیرکمپوزسیونی رنگ وفرم راکاملا بداندولی این دانش اگرازالهام به دورباشدنتیجه ی مطلوبی نمی دهد.
رنگ هااز3 امکان برخوردارند:
- قدرت روانشناختی بیان رنگ ها. - تنوع سمبولیکی و - ارزش رئالیستی آن ها.
درسه جهت زیباشناسی رنگ رامی توان بررسی کرد:1- امپرسیون (بصری ) 2 - اکسپرسیون (احساسی )
3 - کانستراکسیون(نمادی ) .
وقتی درجه روشنی یاتیرگی یک رنگ رامشخص می کنیم ،درواقع کمیت آن رادرنظرگرفته ایم این همان چیزی است که گاهی به آن درجه بندی تیره - روشن یاتن گفته می شود.
تیره روشنی هررنگی رابه دوروش می توان بدست آورد:روش اول :بامخلوط کردن سفیدوسیاه یاخاکستری .روش دوم :بامخلوط کردن آن رنگ بارنگ دیگری که تیره تریاروشن ترباشد.
بحث رنگ بسیارمفصل است اگربخواهیم کامل به آن بپردازیم مجبوربه نگارش یک کتاب چندصدصفحه ای می شویم .برای اینکه بیشترازرنگ هابدانید باماتماس حاصل فرمایید.
کاغذوچاپ
کیفیت کاغذنقش موثری درکیفیت چاپ دارد.درکارهایی که موادچاپ شونده آن بایدارزان قیمت باشند(مانندچاپ مصارف بسته بندی )جنس موادمصرفی ممکن است برای عملیات چاپ مناسب نباشد.هرچنددراین مواردکیفیت بالاموردنظرنیست .نبایدانتظارداشته باشیم که همیشه کاغذومقوای مصرفی به صورتی که ماانتظارداریم عملکردداشته باشند.
نگهداری صحیح کاغذ
کاغذبایددررطوبت ودمای مناسب نگهداری شود.هنگام حمل ونقل کاغذ،پس ازبسته بندی ،تارسیدن به چاپخانه کاغذبایدرطوبت لازم راداشته باشد وتاقبل ازجبران رطوبت ازدست رفته(درخلال حمل ونقل )نبایدبرروی کاغذچاپ شود.
ازطرفی درجه حرارت ورطوبت انبارومحیط چاپخانه بایدهماهنگی داشته باشد.دمای چاپخانه بایدثابت بوده وهرروزدچارتغییرنباشد.بهتراست بانصب یک سیستم تهویه ی تحت کنترل درداخل چاپخانه دماورطوبت موردنیازرافراهم ساخت .
میانگین رطوبت برای کاغذهای چاپ 6/5 الی 8/5 درصداست که باتوجه به تنوع کاغذهادراکثرمواردبالای 88/5 درصدمی باشد.باافزایش هر10 درصدرطوبت محیط یک درصدرطوبت کاغذافست بالامی رود.تغییررطوبت کاغذباعث تغییرحالت وابعادآن نیزمی شود.هریک درصدتغییردررطوبت کاغذباعث یک درصدتغییردرجهت عمودبربافت آن ودو درصدتغییربه موازات بافت آن می شود.البته این ارقام باتوجه به تنوع قابل تغییراست .
چاپ افست ،فیلم وزینگ
زمانی که می خواهیدکارخودرابادستگاه افست چاپ کنیدابتدابایدازکارموردنظرفیلم تهیه نموده سپس فیلم رابرروی زینگ نوردهید.باحاضرشدن زینگ آن رابرروی دستگاه افست بسته وکارخودراچاپ کنید.تهیه ی فیلم وزینگ برعهده ی لیتوگراف می باشد.اماقبل ازآن طراح چاپ بایدپس ازطراحی ،زینگ رابرروی سی دی بسته سپس سی دی رابه لیتوگراف داده تاتوسط دستگاه دیجیتال (پرینت مستر)ازآن برروی فیلمم خروجی گرفته شود.
برخی ازلیتوگراف هابه شیوه ی سنتی این کارراانجام می دهند.بدین صورت که جهت تهیه ی فیلم بادوربین های مخصوص ازروی کار( که برروی لیات بسته شده)عکس می گیرند.برخی نیزجهت پایین آوردن هزینه برای کارهای تک رنگ به جای فیلم ازکالک استفاده می کنند.یعنی کاررابه صورت آینه ای برروی کالک پرینت گرفته وازآن کالک به جای فیلم استفاده می کنند.(این کارهم هزینه راپایین می آوردوهم کیفیت را).بایدتوجه داشت که فقط 70 درصدکیفیت چاپ به لیتوگراف ،نوع دستگاه افست ،اپراتوردستگاه افست وکاغذبستگی دارد. 30 درصدباقیمانده مربوط به مهارت طراح کارمی باشد.
اکنون طریقه ی بستن زینگ راشرح می دهم :
برای چاپ کارت ویزیت ،پوستر،بروشور،بولتن ،سربرگ و ... بسته به تعدادوسایزکاربایددستگاه مناسبی راانتخاب کرد تاحتی الامکان کارماپرتی کمتری بدهد،یااصلاپرتی ندهد.به همین دلیل بایدسایزهای مختلف دستگاه های افست رادانست .سپس مناسب ترین سایزاانتخاب کرده ،زینگ راببندیم .
اینک چنددستگاه افست کهکاربردبیشتری دارندرامعرفی می کنم :
دستگاه افست یک ورق (جی تی او)
سایززینگ این دستگاه 35*50 سانتیمترمی باشد.چون یک مقدارفضای خالی جهت بسته شدن زینگ برروی دستگاه نیازاست .هنگام طراحی کادرخودرا33/6*48 سانتیمترمی بندیم .
دستگاه افست یک ونیم ورق :
سایزاین دستگاه 45*60 سانتیمترمی باشدوبایدکادرخودرا43/3*58 سانتیمترببندیم .
دستگاه افست دو ورق :
سایزاین دستگاه که کاربردبیشتری نسبت به دودستگاه قبلی دارد وجهت چاپ کتاب وروزنامه هم مناسب می باشد. 70*50 سانتیمتراست وبایدکادرخودرا68/3*48 ببندیم .
سایزدستگاه افست 4 ورق هم 70*100 می باشد.
بادانستن این اطلاعات می توانیدمنناسب ترین دستگاه رابرای کارخودانتخاب کنید.
آشنایی بیشترباسیستم لیتوگرافی وافست :
سیستم چاپ افست بریک اصل کلی استواراست ،جدایی آب وچربی ،چون آب وچربی همدیگررادفع می کنند.بااستفاده ازهمین خاصیت سطح زینگ رابه ماده حساسی آغشته می کنندکه پس ازآن که فیلم راروی آن نورتاباندند(کپی کردند)بخشی که درمعرض نورقرارگرفته نسبت به بخش دیگرکه به خاطرتیرگی فیلم نورنخورده است دارای خاصیت متفاوتی می شوند.به همین دلیل پس ازمرحله ی تاباندن نور،آن بخش اززینگ (مانندحروف وتصاویر)که بایدمرکب رابه خودبگیرند،خاصیت دفع کننده ی آب وجذب کننده ی چربی رابه خودمی گیرندوبالعکس آن قسمتی که نبایدچاپ شود(بخش خالی ازحروف وتصویر)خاصیت دفع کننده ی چربی وجذب کننده ی آب رابه خودمی گیرد.
این پدیده یک پدیده ی فتوشیمیای است .چون هم خواص شیمیایی موادحساس سطح زینگ وهم تاباندن نوردراین کاردخالت دارند.
بنابراین خاصیت مرکب گیری زینگ یافرم چاپ درسیستم لیتوگرافی واففست برخلاف چاپ لترپرس ،به خاطربرجسته بودن کلیشه یاحروف سربی نیست (چون چاپ شونده وغیرچاپ شونده تقریبا دریک سطح قراردارند).