باغ سرای توریستی و خانوادگی و گلاب باباعلی نیاسر

گلاب, گل خشک, عرقیات گیاهی

گل و گلاب نیاسر

گلاب چیست؟ گلاب (به ضم گاف) به صورت عام به عرق گل و به صورت خاص به عرقی که از گل محمدی و یا «گل گلاب» می‌گیرند اطلاق می گردد. در واقع  گلاب از تقطیر گل محمدی به دست می آید.

معرفی گل محمدی: گل محمدی که از خانواده ی گل سرخ است به صورت قلمه ای کشت می شود و معمولا برای تقویت کیفیت و میزان گل دهی و سهولت  برداشت هر سه یا چهار سال یکبار بوته ها از محل رویش بریده می شوند. در مجموع گل محمدي از شرايط بسيار ساده و كم هزينه‌اي در مراحل كاشت، داشت و برداشت برخوردار بوده، از هر حيث به نسبت ديگر محصولات، مواد حاصل از آن از جمله گلاب، از ارزش افزوده و سودآوري بالايي (نسبت به هزينه) برخوردار است. گل محمدي يا طلاي معطر از نظر ويژگيهاي فيزيكي و شكل ظاهري داراي خصوصيات زير است:گل نيمه پر پر، صورتي رنگ و بسيار خوشبو، برگ‌گلها به شكل تخم مرغي، داراي 5 تا 7 برگچه و يك دم برگ، شكل گياه آن بوته‌اي پر پشت با بلنداي نزديك به 1.5 متر، داراي خارهاي ريز بيشمار روي ساقه‌ها به ويژه در ساقه‌هاي جوان آن. گل سرخ محمدي با ويژگيهاي مذكور به عنوان گل ملي كشور تاييد و برگزيده شده است.

شرايط لازم براي پرورش گل محمدي: گل محمدي اگرچه در شرايط اقليمي و طبيعي متفاوتي مي‌رويد، اما نظر به اهميت كيفيت اسانس آن براي دست يافتن به نتايج مطلوبتر، اين گياه بايد در محيط ويژة جغرافيايي و طبيعي پرورش يابد. بطور كلي هر چه ارتفاع منطقه بيشتر و هوا سردتر باشد و در نتيجه آب و هوا سرد و نيمه خشك در زمستان و معتدل و خشك در تابستان باشد، بهترين محيط اقليمي براي پرورش آن ايجاد خواهد شد. گل محمدي از حيث درجة حرارت در دماي 15 تا 22 درجه بهترين رشد را دارد. چنانچه اختلاف درجة حرارت هوا بين شب و روز 5 تا 10 درجه (خصوصا در انتهاي شب) باشد، اسانس بيشتري در گل ايجاد خواهد شد. البته نبايد فراموش كنيم كه اين اختلاف فشار بايد آهسته و منظم باشد. در غير اينصورت مناطقي كه با جريان باد روبرو هستند در توليد گل مرغوب با مشكل اساسي روبرو هستند. از نظر شرايط آبياري اصولا گياه گل سرخ ايران، گياهي قانع و كم توقع معرفي مي‌شود و دورة آبياري آن در رنجي با دامنة ‌7 تا 21 روز در فصل تابستان متغير است و در محيطي با بارندگي مناسب حتي بصورت ديم كاشته مي‌شود. نهايتا براي خاك لازم براي كشت آن بايد گفت خاك لوم، يعني مخلوطي از شن و رس كه خاكي سبك است با PH بالا و بدون شوري، بهترين خاك است. شايان ذكر است كه در پرورش گل محمدي، اگرچه در وضعيت سخت محيطي اين گياه رشد مي‌نمايد، بايد توجه داشت كه هر چه دوره‌هاي آبدهي كوتاهتر و تركيبات آلي خاك بيشتر شود، گل وزين‌تر و با اسانس بيشتر توليد خواهد شد. طبق تجارب بدست آمده در قمصر، دورة آب دهي نبايد حتما به تابستان منحصر شود.بلكه آبياري گياه در فصل زمستان و خاصه در موقع برداشت محصول بسيار در بازده محصول مؤثر خواهد بود.

 منابع: www.tebyan.net

 www.meymand.com

گروه اینترنتی نیک صالحی

http://www.qamsar.com

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

باغ سرای توریستی و خانوادگی و گلاب باباعلی نیاسر

اصفهان، کاشان

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

گلاب، گل خشک، عرقیات گیاهی، اجاره ویلا و اقامتگاه، رستوران و باغ پذیرایی

نوع مالکیت:

تعاونی

دسته‌بندی محصولات و خدمات