بازرگانی نیک آراد - نمایندگی فروش عایق الاستومری

عایق الاستومری, لوله و اتصالات پنج لایه , لوله و اتصالات فولادی

محاسبه ضخامت عایق الاستومری

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

شاید یکی از مهمترین مرحله ها در عایق کاری انتخاب عایق مناسب است، اما این فقط قسمت کوچکی از کار است یعنی شما بعد از انتخاب نوع عایق باید ضحامت، ویژگی و بسیاری فاکتور دیگر را نیز در نظر بگیرید. همانطور که می دانید عایق الاستومری نیز این گونه است یعنی دارای ضخامت ها و ویژگی های گوناگون است که باید با توجه به شرایط سنجیده و انتخاب گردد.

ما در این مقاله جدولی تهیه کرده ایم که با توجه به شرایط محیط شما را در انتخاب مناسب ترین ضخامت برای عایق الاستومری راهنمایی می کند. فاکتور های مد نظر قرار گرفته شده در جدول زیر دما و رطوبت محیط است و متریال مورد نظر جهت عایق کاری است. (به تصاویر دقت کنید)

اما اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به موضوع انتخاب ضخامت مناسب عایق الاستومری نگاهی بیندازیم، باید فاکتور هایی رسانایی حرارتی را نیز در نظر بگیریم، ما قبلاً مقاله ای تحت عنوان اصطلاحات پرکاربرد عایق الاستومری توضیحاتی مختصر در مورد این فاکتور ها داده ایم.

نحوه اندازه گیری شرایط برای انتخاب بهترین ضخامت عایق الاستومری با استفاده از فاکتور های رسانایی حرارتی

R-value

K-value

C-value

یکی از کلید های اساسی و کارآمد جهت بالا بردن کارآیی تاسیسات مکانیکی، استفاده از عایق مناسب با ضخامت های مناسب است.

عملکرد اصلی عایق، کاهش انتقال حرارت در تاسیسات است. علاوه براین انتخاب مناسب ترین نوع عایق، بهترین طریقه نصب، انتخاب ضخامت و اندازه صحیح بسیار حیاتی است. رعایت موارد ذکر شده باعث کاهش انتقال حرارت و بالا رفتن کارآیی و بهبود عملکرد تاسیسات مکانیکی می گردد. برای محاسبه کردن ضخامت عایق الاستومری ضروری است که بدانیم هر نوع عایق چه ویژگی هایی دارند.

سه  از مورد مهمترین ویژگی ها همان طور که دربالا نیز بیان کردیم فاکتور های رسانایی حرارتی (R-value , K-value , C-value) است.

رسانایی حرارتی

رسانایی حرارتی را عمدتا با اصطلاح K-value بیان می کنند.

سرعت زمان عبور و سرایت گرمای ثابت از یک ماده همگن با درجه حرارت ثابت در جهت عمود بر همان ماده.

مهمترین عامل برای کاهش رسانایی حرارتی در تاسیسات استفاده از عایق الاستومری با ضخامت بالاست، بیشتر عایق های الاستومری، رسانایی حرارتی کمتر از یک دارند. بنابراین باید بدانیم که دانستن نرخ رسانایی حرارتی ماده و عایق الاستومری، یعنی توانایی تشخیص استفاده از مناسب ترین ضخامت عایق برای انواع تاسیسات.

نکته مهم دیگری که باید بدانیم میزان تغییرات دما در کل تاسیسات است یعنی ما باید میانگینی از تغیرات دمایی در کل تاسیسات را در نظر بگیریم و بعد مناسب ترین عایق الاستومری را برای آن انتخاب کنیم.

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی بیشتر با عنوان R-value شناخته می شود. اندازه گیری توانایی کاهش جریان گرما به جای توانایی انتقال گرما.

نرخ مقاومت حرارتی به ضخامت عایق الاستومری و همینطور به فاکتور رسانایی حرارتی بستگی دارد مخصوصاً در عایق های الاستومری تخت مانند عایق الاستومری رولی. اما در عایق های الاستومری لوله ای این فاکتور یک مقدار پیچیده تر است و علاوه بر ضخامت و فاکتور مقاومت حرارتی به قطر لوله نیز بستگی دارد.

هدایت حرارتی

هدایت حرارتی را با اصطلاح V-value می شناسیم، میزان رسانایی حرارتی در مواد ترکیب شده در سیستم عایق الاستومری شامل مواد تشکیل دهنده اصلی، رویه عایق و فضاهای خالی ریز داخل عایق.

گاهی برای محاسبه بهترین ضخامت عایق الاستومری نیاز داریم تا دانش تخصصی بالایی داشته باشیم تا با در نظر گرفتن فاکتور های رسانایی حرارتی که در بالا گفتیم انتخاب بسیار دقیق تری داشته باشیم.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

بازرگانی نیک آراد - نمایندگی فروش عایق الاستومری

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش

خدمات/محصولات

عایق الاستومری، لوله و اتصالات پنج لایه ، لوله و اتصالات فولادی، لوله و اتصالات پلی اتیلن

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات