الکترونیک رایانه نوآوران کردستان

دوربین مداربسته, کنترل تردد, درب اتوماتیک

رزولوشن هایHD و Full HD در دوربین ها و تفاوت آن ها

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

High Definition Video یا HD Video به سیستم ویدیویی گفته می شود که وضوح تصویر بالاتری نسبت به سیستم های استاندارد ویدیویی که Standard Definition نامیده می شوند، دارند. سیستم های ویدیویی استاندارد شامل SECAM، NTSC و PAL که حتما نام آنها را روی تلویزیون خود دیده اید، دارای وضوح تصویر 486 خط هستند. در حالی که ویدئوهای HD دارای 720 یا 1080 خط می باشند و این به معنای کیفیت بالاتر تصاویر است.

واژه FULL HD که از آن استفاده میکنید صرفا نشان دهنده رزولوشن فیلم خروجی است. به عبارت دیگر Full HD بودن یک فیلم تنها تعداد پیکسلهای هر فریم آن را مشخص میکند و هیچ چیز دیگری در مورد کیفیت فیلم نمیگوید. هر دوربینی از یک روش Encoding برای ذخیره فیلمها استفاده میکند که میتواند در کیفیت خروجی آن تاثیر گذار باشد، و ربطی هم به اندازه فیلم خروجی ندارد.


رزولوشن تنها یکی از عوامل تعیین کننده اصلی در کیفیت فیلمهایی است که با دوربینهای عکاسی و camcorder های معمولی گرفته میشود.

منظور از i وp در فرمت HD چیست؟

اصولا این تفاوت  به نوع اسکن تصویر بر می گردد. که P نشانگر Prograssive Scan و i نشان دهنده Interlaced  Scan می باشد.

  تفاوت دقیق این دو نوع اسکن یک بحث کاملا تخصصی Multimedia است ولی به طور خلاصه و ساده می توان به شرح ذیل اشاره کرد:

تصور کنید که شما یک تصویر 1920x1080 پیکسل دارید که قرار است نمایش داده شود که 1080 خط افقی دارد، در 1080p کل 1080 پیکسل با هم و در یک لحظه نمایش داده می شوند.

درحالیکه در 1080i موقع نمایش تصویر ابتدا خطوط زوج (یا فرد - متفاوت در استانداردهای مختلف) نمایش داده می شود و سپس خطوط فرد (یا زوج - ...)

فایده این کار اینست که شما برای هر فریم پهنای باند مورد نیاز را تقریبا نصف می کنید (تصویر فشرده نشده) و هرچقدر پهنای باند کمتر باشد، قیمت چیپ ها و سخت افزاری که برای پردازش یا نشان دادن آن  سیگنال لازم است هم کمتر میشود. در یک تصویر فشرده شده حتی این اختلاف پهنای باند از نصف هم بسیار کمتر می شودو به همین خاطر است  که استفاده از 1080i در لوازم صوتی و تصویری بسیار محبوب هست (سخت افزار ارزان تر = هزینه ساخت پایین تر برای تولید کننده ها)

عموما با یک پهنای باند و Refresh Rate ثابت، تصویر Interlaced می تواند رزولوشنی دو برابر یک تصویر Prograssive را داشته باشد. مثال معروف این قضیه اینست که با Refresh Rate ثابت، یک تصویر 1080i (یعنی 1920x1080 و Interlaced) تقریبا پهنای باندی معادل با یک تصویر 720p (یعنی 1280x720 و Prograssive) نیاز دارد، به همین خاطر است که معمولا هم تصاویر 1080i را با 720p مقایسه می کنند.

اگر به دوربین های فیلم برداری Full HD بازار نگاه کنید (مثلا محصولات SONY که تبلیغ زیادی هم درباره Full HD بودنشان می شود) می بینید همگی بدون استثنا تصاویر 1080i رو فیلمبرداری می کنند که باعث می شود هزینه تولید دوربین فیلمبرداری برای سازنده حتی بیشتر از 30 درصد کمتر شود. (فیلم برداری 1080i نسبت به 1080p نیاز به نصف تعداد CCD Array دارد.)

  اینکه یک قطعه یا ویدیو که خریداری می کنیم و سازنده به عنوان 1080p تبلیغ کرده است واقعا 1080Pهست یا نه، نمیشود درباره اش نظر قطعی داد ولی عموما اکثرا در داخل محصول ها کل عملیات بصورت Interlaced انجام میشودو در آخرین مرحله یک چیپ عملیات Deinterlacing را انجام میدهد که بدون شک هم کار بی خطایی نیست.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

الکترونیک رایانه نوآوران کردستان

سنندج

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

دوربین مداربسته، کنترل تردد، درب اتوماتیک

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات