تاریخچه کنسول بازی
تاریخچه کنسول های بازی داستانی جذاب و دائما در حال تحول است. از اولین روزهای استفاده از ماشینهای ساده Pong تا جدیدترین سیستمهای پیشرفته با قابلیتهای واقعیت مجازی، تکامل کنسولهای بازی با نوآوری، رقابت و تمایل به فراتر رفتن از مرزهای ممکن بوده است. در این مقاله، تاریخچه کنسولهای بازی، از اولین سیستمها تا آخرین نسلهای فناوری بازی را بررسی میکنیم.شما میتوانید صد ها بازی فکری در انواع و دسته های مختلفی مثل بازی های رومیزی و بازی های کارتی را از سایت بازی تحریر خریداری نمایید.
اولین کنسول های بازی
تاریخچه کنسول های بازی در دهه 1970 با ظهور ماشین های بازی ساده و مستقل مانند Magnavox Odyssey و Atari Pong آغاز می شود. این کنسولهای اولیه اغلب به یک بازی یا چند بازی محدود میشدند، اما تخیل عمومی را به خود جلب کردند و راه را برای انفجار بازیهایی که قرار بود در راه بود هموار کردند.
Magnavox Odyssey که در سال 1972 عرضه شد، اولین کنسول بازی خانگی بود. همراه با یک سری پوشش پلاستیکی بود که میتوان آن را روی صفحه تلویزیون قرار داد تا بازیهای مختلفی ایجاد کند. این سیستم یک موفقیت تجاری نبود، اما زمینه را برای سیستم های آینده فراهم کرد.
در سال 1975، آتاری Pong را منتشر کرد، بازی ساده ای که تنیس روی میز را شبیه سازی می کرد. پونگ موفقیت بزرگی بود و به ایجاد بازار بازی های ویدیویی خانگی کمک کرد. طی چند سال بعد، تعدادی شرکت دیگر از جمله Coleco، Mattel و Magnavox وارد بازار شدند. این کنسول های اولیه اغلب به عنوان اسباب بازی یا اقلام جدید به بازار عرضه می شدند، اما راه را برای توسعه سیستم های پیچیده تر هموار کردند.
عصر طلایی بازی
اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 شاهد ظهور چیزی بود که اغلب از آن به عنوان "عصر طلایی" بازی یاد می شود. در این مدت، شرکت هایی مانند آتاری، اینتلیویژن و کولکو انواع مختلفی از کنسول های بازی را تولید کردند که هر کدام ویژگی ها و بازی های منحصر به فرد خود را دارند.
آتاری 2600 که در سال 1977 عرضه شد، یکی از محبوب ترین کنسول های آن زمان بود. همراه با مجموعه ای از جوی استیک و یک اسلات کارتریج بود که به بازیکنان امکان می داد بازی های مختلف را با هم عوض کنند. 2600 خانه بسیاری از بازیهای کلاسیک از جمله Space Invaders، Pitfall!، و Asteroids بود.
در سال 1980، Mattel Intellivision را منتشر کرد، کنسول پیشرفته تری که دارای گرافیک و صدای پیچیده تری بود. Intellivision خانه تعدادی از بازی های محبوب از جمله BurgerTime، Tron: Deadly Discs و Utopia بود.
در دهه 1980 نیز شاهد ظهور کنسولهای بازی دستی، با عرضه Nintendo Game & Watch و Milton Bradley Microvision بودیم. این سیستمهای دستی اولیه اغلب به یک بازی یا مجموعهای کوچک از بازیها محدود میشدند، اما قابل حمل بودند و به گیمرها اجازه میدادند در حال حرکت بازی کنند.
سقوط بازی ویدیویی در سال 1983
علیرغم محبوبیت بازی در اوایل دهه 1980، صنعت در سال 1983 به شدت تحت تأثیر سقوط قرار گرفت. تعدادی از عوامل از جمله اشباع بیش از حد بازار، بازی های با کیفیت پایین و رقابت رایانه های خانگی در این سقوط نقش داشتند. این سقوط منجر به ورشکستگی بسیاری از شرکت های بازی و کاهش شدید محبوبیت کنسول های بازی شد.
ظهور نینتندو
سقوط بازی های ویدیویی در سال 1983 نقطه عطفی برای صنعت بازی بود. پس از سقوط، یک بازیکن جدید در صحنه ظاهر شد: نینتندو. این شرکت ژاپنی سال ها بازی های آرکید تولید می کرد، اما در سال 1985 سیستم سرگرمی نینتندو (NES) را در ایالات متحده منتشر کرد.
NES تا حدی به لطف تراشه ابتکاری "lockout" خود که از اجرای بازی های بدون مجوز روی سیستم جلوگیری می کرد، موفقیت بزرگی داشت. NES خانه بسیاری از بازیهای کلاسیک از جمله Super Mario Bros، The Legend of Zelda و Metroid بود.
علاوه بر NES، نینتندو تعدادی کنسول دیگر از جمله Game Boy، Super Nintendo Entertainment System (SNES) و Nintendo 64 را نیز منتشر کرد. Game Boy که در سال 1989 منتشر شد، یک دستگاه بازی دستی بود که بسیار بزرگ بود. موفقیت، تا حدی به لطف قابل حمل بودن و کتابخانه بازی های محبوب آن، از جمله تتریس و پوکمون.
SNES که در سال 1991 منتشر شد، جانشین NES بود و دارای گرافیک و قابلیت های صوتی پیشرفته تری بود. SNES خانه بسیاری از بازیهای کلاسیک از جمله Super Mario World، The Legend of Zelda: A Link to the Past و Donkey Kong Country بود.Nintendo 64 که در سال 1996 عرضه شد، اولین کنسولی بود که دارای گرافیک سه بعدی بود. این سیستم خانه بسیاری از بازیهای محبوب از جمله Super Mario 64، The Legend of Zelda: Ocarina of Time و GoldenEye 007 بود