مهندسی بهساخت نویان آرتا (مبنا)

سنگ نورانی, مشاوره و اجرا, دکوراسیون داخلی

پاز نما (PAZ NAMA) محصولي جديد در نماي خارجي و داخلي

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

علي بشاش

 

 

 

mabna89@gmail.com

Alibashshash2000@yahoo.com

www.db-alborz.com

 

 

 

چکیده

جايگاه  استفاده از محصولات جديد ، نوين و نوظهور در  طراحي داخلي و خارجي از مهمترين مباحث روز دنيا  در زمينه معماري است .اهميت اين موضوع موجبات برگزاري  چندين كنفرانس ملي و بين المللي سالانه را فراهم ميكند .

جاي شك نيست كه عدم توجه بسياري از سازندگان درايران به كيفيت ساخت ، دوام ،طرح و...به خصوص  در سالهاي اخير دغدغه اساسي جامعه مهندسي عمران و معماري را موجب شده است .

بديهي است تنوع محصولات خارجي و داخلي با توجه به مزايا و معايب اگرچه ممكن است محدوده انتخاب و  استفاده از محصولات را بيش از پيش نمايد اما آنچه مسلم است شايد سردر گمي هايي در خصوص كيفيت محصولات و عوامل ديگر موجود باشد.

در اين مقاله  به معرفي محصولي جديد با ويژگيهاي منحصر به فرد با عنوانپاز نما(PAZ NAMA)كه قطعاتي پازلي با نور و بدون در رنگها و ضخامت هاي مختلف و كاربريهاي متنوع در نماهاي داخلي و خارجي مي باشند اشاره ميگردد .

 

 

واژگان کليدي:  نماهاي پازلي – ديوار پوش  - دكوراسيون داخلي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

تزيين محيط داخلي و خارجي محيط زندگي بر اساس فطرت انسانها موضوعي بوده كه بشر از نخستين روزي که  به ساخت سرپناه براي خود پرداخته ، به آن  انديشيد ه  است که چگونه فضاي زندگي خود و به خصوص ديوارها را تزيين نمايد که نهايتا با گذشت زمان و پيشرفت علم و تكنولوژي  به مفهومي با عنوان ديوارپوش منتج گرديده است .
ديوارپوش ها را مي توان به طور کلي به دو دسته ديوار پوش هاي خارجي و داخلي تقسيم کرد.

 

ديوار پوش هاي خارجي

اين نوع ديوارپوش ها  كه غالبا در نماهاي خارجي استفاده ميشود بايد از لحاظ پايداري و مقاومت در برابر عوامل محيطي مانند تابش مستقيم نور خورشيد و بارندگي و سايش قابل قبول باشد و مطابق با استانداردهاي مشخص مقاومتهاي لازم را دارا باشد.

آجر، سيمان ، سنگ ، شيشه ، ورق هاي کامپوزيت و ... از جمله  ديوارپوش ها خارجي هستند كه حسب مشخصات استفاده متنوعي در نماها ي خارجي دارند .
در استفاده از ديوارپوش هاي خارجي علاوه بر مقاومت بايد جنبه زيبايي را نيز در نظر گرفت که امروزه با تلفيق اين ديوارپوش ها طرح هاي زيبايي به دست مي آيد.به جز بحث زيبايي ميتوان اشاره نمود در علم روز نور در نماهاي خارجي و در جلوه سيماي شبانه شهر سهمي بزرگ و غير قابل انكار دارد كه هنوز در ايران اين موضوع غريب است اما چنين به نظر مي رسد در چند سال آتي اين مهم نيز در سيماي شهر هاي ايران نيز جايگاه خود را خواهد يافت .

لذا شايد بتوان عامل نور و نورپردازي را نيز در كنار ديگر خصيصه هاي فوق الذكر در نماها و پوشش هاي خارجي اشاره نمود.

 

ديوار پوش هاي داخلی

بر عكس نماي خارجي عوامل فرساينده کمتري در ديوار پوش داخلي وجود دارند و اينكه  سلايق شخصي تر خواهد بود . تنوع در اين قسمت  تنوع رقابتي سختي بين توليد کنندگان و طراحان ايجاد کرده که توليدات آن ها باعث به وجود آمدن مواد و محصولات خاص و جديد مي گردد. رنگهاي مختلف ، كاغذ هاي متنوع ،مواد كامپوزيتي و... ار جمله پوشش دهنده هاي داخلي خواهند بود.

 

رنگ :

اين متريال داراي قدمتي بسيار بوده و تقريباً مکمل گچ مي باشد. از ويژگي هاي رنگ مي توان به سهولت در اجرا ، قيمت مناسب ، تنوع بسيار بالا ، مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار و... اشاره نمود ولي داراي نقاط ضعفي چون عايق نبودن در برابر صوت و دما و عدم مقاومت در برابر ضربه مي باشد. رنگ ها به دو دسته پلاستيک و روغني تقسيم بندي مي شوند.

 

رنگ هاي پلاستيک :

بر پايه حلال آب  ساخته مي شوند و به مراتب ارزان تراز رنگ هاي روغني بوده و راحت تر نيز قابل اجرا مي باشند. ولي در برابر رطوبت مقاومت کمتري داشته و نظافت آن مشکل مي باشد از اينرو بيشتر در سقف ها اجرا مي گردد.

 

رنگ هاي روغني :

حلال اين نوع رنگ ها تينر مي باشد به همين دليل بر برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم بوده و عمر بيشتري نسبت به رنگ هاي پلاستيک دارند. البته بوي تينر باعث ناراحتي افراد مي گردد که براي رفع اين مشکل امروزه رنگ هاي مولتي کالر استفاده مي کنند که ديگر از حلال تينر استفاده نمي شود ولي مزاياي هر دو گروه رنگي را دارد.

 

 ديوار پوش هاي چوبي :

استفاده از چوب به عنوان ديوار پوش قدمتي به اندازه ساخت اولين کلبه هاي چوبي دارد. چوب به خاطر طرح و نقش و رنگ خاص خود آرامش و امنيت خاصي به فضا مي بخشد. 
ولي امروزه به علت گران بودن قيمت و نيز محافظت از محيط زيست از چوبهاي مصنوعي مانند MDF , HDF و... ويا ديوار پوش هاي P.V.C با روکش هاي طبيعي يا مصنوعي بسيار استفاده مي شود. اين نوع ديوارپوش ها عايق صوت و دما بوده و در برابر ضربه مقاوم و نيز به راحتي و بدون نياز به زيرسازي اساسي قابل نصب و اجرا مي باشد.

 

ديوارپوش هاي سنگي :

از ديوارپوش هاي پر مصرف در صنعت ساختمان بوده و به علت تنوع در طرح و رنگ و نوع بافت خيلي مورد استفاده قرار مي گيرد. در فضاهاي داخلي معمولاً از سنگ هاي با ضخامت کم با تنوع بيشتر مانند سنگ هاي آنتيک ، الماس تراشه، اسيد شور و ... استفاده مي شود.

 

ديوارپوش هاي سلولزي :

اين نوع ديوارپوش به صورت گسترده با نامهاي تجاري متفاوت در بازار موجود بوده و تقريباً در اکثر فضاها از آن استفاده مي گردد.اساس آنها تشکيل شده از الياف مصنوعي – سلولز – رزين هاي ساختماني و پيگمنت هاي مقاوم مي باشد. از ويژگي هاي آن مي توان به پوشانندگي سريع و کامل ، تنوع در طرح و رنگ و عايق و صوت حرارت و ... اشاره کرد.

 

كاغذ ديواري :

كاغذ ديواري به عنوان يكي از مصالح تزئيني داخلي ساختمان از مدتها قبل مورد استفاده بوده است و هم اكنون نيز در بسياري از موارد به مصرف مي‌رسد. كاغذ ديواري علاوه بر طرحهاي سنتي در طرحهاي چوب، پارچه، سنگ، آجر و نقشهاي ديوار نما نيز تهيه مي‌شود. بسياري از كاغذ ديواريها با يك لايه چسب آغشته مي‌شوند و آماده براي نصب هستند، كافي است قبل از چسباندن كاغذها را خيس كنند. كاغذ ديواري با كيفيتهاي گوناگون در درجه‌هاي مختلف توليد مي‌شود و بعضي انواع آن قابل تميز كردن است

 

معرفي پاز نما (PAZ NAMA)

شركت دانش برق البرز در راستاي توليدات خود پس از معرفي محصولاتي همچون سنگهاي شكيل نوراني – گلميخ ها و چشم ببريهاي نوراني براي اولين بار در ايران محصولي جديد و نوين  با ويژگيهاي منحصر به فردبه اشكال پازلي و به دو صورت  نوراني وساده ( بدون نور )  اقدام نموده است

 

مشخصات پازنما هاي نوراني

طرح از سه قسمت تشکیل میشود 1- مواد پلیمری که نگهدارنده و سخت کننده قسمت نورانی خواهد بود2-LEDو متعلقات مربوط به قسمت تامین کننده نور 3- سیم رابط جهت اتصال به برق مرکزی .

قابل ذكر و بديهي است چنانچه محصول نوراني نباشد فقط بخش سخت پليمري را خواهيم داشت و منظور از بخش سخت به دليل مقاومت بسيار بالاي آن در برابر تنشهاي وارد است.

بخش پوششي و بدون نور اين محصول ، محصولي پليمري با مواد افزودني و پيگمنتهاي متنوع  است كه بيش از 15 تركيب را در بر دارد اين محصولات مطابق با تعريف مبحث 5 مقررات ملي ساختمان (مصالح و فراوده هاي ساختماني ) در گروه ترمو پلاستها از زير شاخه پلاستيكها ميباشد 

بیان واضح و دقیق مزایای طرح.

با توجه به توضیحات فوق و معایب برطرف شده در محصولات قبلی طرح دارای مزایا بسیار زیادی می باشد که ذیلا اشاره میگردد.

1-      سبکی : سبکی قطعات ، حمل مواد و بکار گیری آن را راحت تر مینماید به طوری که هر فردي قادر به بلند کردن و جا زدن قطعات خواهد بود.

2-   تنوع در طرح های اختلاط: تنوع طرح به صورتی است که میتوان با تغییر در ترکیب مواد ترکیب کننده ، طرح اختلاط و... مقاومتهای مورد نظر قسمت سخت را بالا یا پایین برد و همچنین میزان نور دهی بخش روشنایی را افزایش یا کاهش داد.

3-      تنوع محصول : تنوع قطعات ( در طرح ، شکل ، رنگ بر حسب محل نصب و مورد کاربرد )  میتواند انتخاب را برای مصرف کنندگان نامحدود نماید

4-      کیفیت بالا : پیش ساختگی در طرح و ساخت در کارخانه مزیتی است که باعث دقت کار و کنترل کیفیت طرح خواهد بود

5-      سادگی : عدم پیچیدگی طرح موجبات نصب و استفاده کاربر را به دنبال دارد

6-      زیبایی : به دلیل تنوع شکل، رنگ و...

7-      دسترسی مصالح : وجود مواد اولیه تشکیل دهنده طرح نیز از مزایای دیگر طرح است

8-      سرعت تولید : سرعت بالای تولید در کارخانه به علت پیش ساختگی تولید انبوه محصول را ممکن میسازد.

9-      مستقل از شرایط آب و هوایی : عدم محدودیت تولید در شرایط محیطی مختلف آب و هوایی به علت پیش ساختگی

10-  کاربرد نامحدود : کاربرد ویژه در صنعت همچون مترو-پارکها و... به علت هدایت عابرین و مشخص نمودن حریم های مختلف شهر سازی و ... در شب ها و زمستانها در اثر پوشیده شدن سطح از برف ، استفاده در پارکینگها و پله ها جهت روشنایی و مشخص شدن تراز های طبقاتی ، کف پوش سطوح مغازه ها و پاساژها و.. ما بين  كابينتها و به طور كلي در هر محلي نياز به پوشش و نور باشد

11-   تنوع در منبع تامین برق مربوط : میتوان منابع تغذیه نور خورشیدی نیر در طرح استفاده نمود تا در مکانهای خاص و حسب مورد تامین کننده برق باشد.

12-   تنوع در قدرت نوردهی: تنوع در تغییرات و قدرت نور دهی و مقاومت بر حسب مورد

13-   تنوع شکل نور : ایجاد نوع بخش نورانی به شکل ستاره ، مثلث و... با هر نوع شکل خاص  به علت خاصیت سیلانی اولیه و سخت شدگی ثانویه مواد پلیمری

14-   تنوع در برق ورودی: استفاده از 2 نوع برق 12 ولت و 220 ولت از تنوع و حسب اختیار طرح است که میتواند بر حسب مورد طراحی شود

15-   ضد آب بودن :عایق بودن  مواد پلیمری جهت محافظت از قسمت الکتریکی از مزایای دیگر است

16-   عمر مفید بالا : عمر بهره برداری بالا از قطعات و عدم از بین رفتن محصول از نتایج دیگر طرح است

17-   کم هزینه بودن و توجیه اقتصادی طرح در مقایسه با ساير  مصولات مجزای

18-   عايق صوت و دما

19-   مقاومت در برابر ضربه و سايش

20-   قابليت  نصب و اجراي بسيار سريع

21-    عدم  نياز به زيرسازي اساسي

 

 

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

مهندسی بهساخت نویان آرتا (مبنا)

کرج

نوع فعالیت

تولید کننده

خدمات/محصولات

سنگ نورانی، مشاوره و اجرا، دکوراسیون داخلی

دسته‌بندی محصولات