شرکت اکسون انرژی سامیا

تامین قطعات و تجهیزات, طراحی و نصب سیستم های فتوولتاییک, مشاوره و اجرای نیروگاه خورشیدی

نقش و جايگاه انرژي هاي تجديدپذير در توسعه و عمران روستايي

چکیده

دسترسي مناسب و آسان به انرژي موتور رشد و توسعه و پيشرفت کشورهاست. تصميم گيري و برنامه ريزي دولت ها در اين زمينه اثرات مستقيم بر زندگي مردم و جامعه دارد. (World Bank, 2002) هم اکنون محدوديت و گراني سوخت هاي فسيلي، بحران زيست محيطي، و آلودگي ناشي از آنها جستجوي منابع انرژي تجديدپذير را به موضوعي پر اهميت تبديل نموده است.
وسعت کشور و پراکندگي جغرافيايي حدود 130000 آبادي و مکان مسکون و طرح هاي رشد و توسعه اقتصادي اين مناطق، نياز روزافزون به انرژي را تا دهه هاي آينده همچنان تداوم خواهد بخشيد. ارتقا کيفيت زندگي و رونق کار و اشتغال در روستاها به طور فزاينده اي تحت تاثير تامين انرژي پايه و ارزان مورد نياز در مزارع، صنايع روستايي و تبديلي است به طوري که توسعه مناطق روستايي مي تواند عميقا تحت تاثير بحران هاي انرژي و قيمت آن قرار گيرد. انرژي مورد نياز جمعيت روستايي عمدتا شامل انرژي حرارتي خصوصا براي پخت و پز، تامين آبگرم، گرمايش، و انرژي براي فعاليت هاي توليدي معيشتي مانند خشک کردن محصولات، پمپاژ آب، صنايع دستي، ماشين هاي کشاورزي، روشنايي عمومي، صنايع تبديلي و مانند آن است. (Zhang Ji-G, 1982) با توجه به اينکه توسعه روستايي نيازمند سرمايه گذاري در بخش هاي صنعت، کشاورزي و خدمات روستايي است تامين انرژي ارزان و پايدار بخش هاي مذکور نيازي ضروري است.
اين مقاله با هدف شناسايي و معرفي انواع انرژي هاي تجديدپذير و استعداد مناطق مختلف کشور براي به کارگيري آنها در توسعه و عمران مناطق روستايي تهيه شده است. بخش اول به مقدمه، طرح مساله در خصوص ضرورت روي آوردن و به کارگيري منابع انرژي تجديدپذير مي پردازد. بخش دوم معرفي مهمترين انرژي هاي تجديدپذير را مورد توجه قرار داده و استعداد مناطق مختلف کشور جهت بررسي امکان به کارگيري انرژي هاي خورشيد، جزر و مد، زيست توده، زمين گرمايي، باد، و نيروگاه هاي کوچک برق آبي را مشخص مي کند. بخش سوم و انتهايي رويکردهاي پيش روي براي به کارگيري انرژي تجديدپذير و گسترش آن در مناطق روستايي و انواع انرژهاي مناسب تجديدپذير براي به کارگيري در فعاليت هاي متنوع روستايي را پيشنهاد مي کند.

تشریح مقاله به پیوست ارائه شده است.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت اکسون انرژی سامیا

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

تامین قطعات و تجهیزات، طراحی و نصب سیستم های فتوولتاییک، مشاوره و اجرای نیروگاه خورشیدی، اجرای سیستم های نوین انرژی، طراحی و اجرای نیروگاه های بیومس، مدیریت انرژی، ممیزی انرژی، توزیع کننده تجهیزات خورشیدی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات